Logga in

Visa fullständig version : Underbara Sverige

Frappe
2010-07-08, 10:06
Jag är fortfarande kvar i Sverige och det var länge sedan, efter att nu upplevt hela Juni och så är vi en bit in i Juli, helt underbart. Bara det att gå ner till sjön efter jobbet med en korg av lite plock mat och dryck och ta ett dopp och bara sitta och njuta, plocka smultron och äta solvarma jordgubbar helt enkelt härligt. Men att dessutom få se vad jag igentligen har i min trädgård massor av blommor och buskar som jag inte vet namnet på ;) en massa ogräs oxå iofs.....men det struntar jag i så länge det är grönt....
Livet är bra härligt så nu sitter jag här på jobbet och funderar på att "skolka" och ta en båt ut någonstans istället....visst låter det som en bra ide...Ang_elx

Må gott alla Kalimeror! _B-anana

Camilla

anoula
2010-07-08, 11:05
Livet är bra härligt så nu sitter jag här på jobbet och funderar på att "skolka" och ta en båt ut någonstans istället....visst låter det som en bra ide...Ang_elx

JA! Kom igen, chefen är väl ändå på semester?

Birgitta63
2010-07-08, 11:29
Visst är Sverige vackert :).
Nyss hemkommen från vår strand,tog en morgonfrukost med min mamma.
Solen gick i moln samt lite kyligt blev det men innan vi hade stoppat i oss mackorna så kom solen tillbaka.Folk badade samt stranden fylldes på med soldiggare/badare.

Själv hör jag till dem som älskar simma samt ligga i länge.Men nej inget dopp för oss blev det så länge det ligger under 20.Saknar Greklands varma dopp samt solsäkert väder.
Tog lite bilder på stranden som kanske kommer in senare.
Tur man är ledig 2 dagar nu med skapligt väder sen går jag jag på helgen igen.Semestern börjar först v30 så vi får vänta lite till.
Men det blir i " underbara Sverige " i år sen är önskemålet Skopelos igen.
Birgitta

Nektaria
2010-07-08, 12:08
Det känns härligt att gubben och jag får tre härliga veckor vid stugan i Ångermanland och senare tre på Kreta. Jag är så tacksam över att ha möjligheten att få uppleva allt detta och inte behöva välja!

Hoppas ni alla har/får en riktigt fin sommar på hemmaplan eller i eget paradis någon annanstans!

bye_bye Lena

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=372&pictureid=3966

Birgitta63
2010-07-08, 12:55
http://img810.imageshack.us/img810/2649/dscn1313s.jpg (http://img810.imageshack.us/i/dscn1313s.jpg/)

http://img819.imageshack.us/img819/9872/dscn1317.jpg (http://img819.imageshack.us/i/dscn1317.jpg/)

http://img28.imageshack.us/img28/9150/dscn1318u.jpg (http://img28.imageshack.us/i/dscn1318u.jpg/)

Kämpinge stranden I Höllviken. Här åt jag min frukost imorse med min mamma en tidig morgon.

Birgitta

Nektaria
2010-07-08, 13:56
Å vad vackert Birgitta! Å vad härligt det låter!
Bad för oss i Bottenhavet blir det bara ett par gånger per sommar trots 20 meter till sandstranden. Det är ofta så KALLT!! I slutet på juli kan vi få något mer än 20 grader.

nickelena
2010-07-08, 19:35
Jamen visst är det fantastiskt vackert i Sverige nu. MEN kände lite panik igår morse när mannen i huset hittade flygresa Oslo-Kreta för 150:- 18/7. Det är då själva f-n att man har ett jobb att vara rädd om(så känns det just nu iaf). Gissa om de resorna var borta senare på dagen?!
Det är ju tur att det blir varmare här hemma till helgen, och att vi hunnit med två veckor på Kreta redan i år.flabb_flab
Ha en fortsatt underbar sommar!!!

Lissi
2010-07-08, 20:12

Må gott alla Kalimeror! _B-anana

Camilla

PRECIS ....Senaste dygnet har vi tillbringat i Karlskrona och bott på ett hotell precis vid vattnet. Suttit ute vid kajkanten och ätit frukost och sedan har vi idag tagit en båttur på tre timmar i Karlskronas underbara östra skärgård...Det är otroligt vackert där och vi skulle inte en sekund haft det bättre i Grekland. ;)

Sen midsommar har det varit gudomligt väder i Kalmar och så mycket som vi morgonbadat och ätit frukost och lunch vid vattnet kommer jag inte ihåg...

Vi har ju alltid varit i Grekland 2-3 veckor efter midsommar...

Nu väntar jag gärna till september med Grekland!

Lissi

sjöborren
2010-07-08, 22:43
Ångermanland, Höllviken, Karlskrona ... så många fina platser det finns i Sverige.
Tyvärr, vet jag inte hur man lägger in bilder, :o så jag kan inte visa hur fint vi har det här vid Mälaren.
Och jag säger som Lissi, jag väntar gärna till september. :D

Lilla sjöborren - som tillbringat alla sommarlov i Ångermanland.

Lissi
2010-07-08, 23:27
Lilla sjöborren - som tillbringat alla sommarlov i Ångermanland.

Åh, Ångermanland, där har jag aldrig varit!! Men det är aldrig för sent!

Lissi

Nektaria
2010-07-09, 07:28
Åh, Ångermanland, där har jag aldrig varit!! Men det är aldrig för sent!

Lissi

Det stämmer Lissi, det är aldrig försent. Detsamma gäller för mig. Det finns många platser i Sverige kvar att se.....

"Den dagen Gud skapade Stockholms och Ångermanlands skärgård var har på särskilt gott humör". Någon författare/diktare har sagt detta. Jag har bara glömt vem...

Det finns så otroligt många vackra och minnesvärda platser i Sverige och det finns inte en chans att göra jämförelser vilken/vilka som är vackrast.

Svensk sommar - det är grejer det!

:) Lena

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=372&pictureid=3964

Lissi
2010-07-09, 08:29
VILKEN UTSIKT!!!klapp_klap
Är den Din???

Den slår det mesta!

Lissi

Nektaria
2010-07-09, 08:46
VILKEN UTSIKT!!!klapp_klap
Är den Din???

Den slår det mesta!

Lissi

Ja, visst är det vackert. Jo den är min och gubbens. Men vi delar gärna med oss! Trots att vi inte är särskilt gamla kan vi ibland bara sätta oss ner, titta ut genom fönstret och bara njuta!
Det här tillhör vårt världsarv Höga Kusten och som någon annan klok man sa: "Dä ä onödigt vackert".

Vi åker snart iväg för att insupa havsluft och njuta av sommaren i några veckor!

Sen blir det Kreta!!!

Lena

jeabys
2010-07-09, 09:37
Ser underbart ut. Vart ligger stugan? Är själv från Härnösand, men bott i Stockholm i 21 år. Har lantställe i Junsele.
/Jeanette

Nektaria
2010-07-09, 09:45
Ser underbart ut. Vart ligger stugan? Är själv från Härnösand, men bott i Stockholm i 21 år. Har lantställe i Junsele.
/Jeanette

Den ligger cirka 2 mil söder om Ö-vik. Närmaste samhälle heter Köpmanholmen och platsen kallas Hålviken, med ett antal sommarstugor/fast boende. Från stranden kan vi bland annat se Ulvöarna.

Vi har varit och hälsat på vänner i Junsele som tagit över föräldrarnas gamla hemman. Där är det också vackert! Våra vänner heter Anna-Lena och Kaj. Världen är ju som bekant liten och kanske du vet vilka de är?

Lena:)

jeabys
2010-07-09, 09:49
Hej!
Vet inte vilka det är så här på rak arm. Har dock halva släkten i Ö-vik. Ulvön är också fantastiskt mysig.
/Jeanette

Kalimera
2010-07-09, 10:16
Senaste dygnet har vi tillbringat i Karlskrona och bott på ett hotell precis vid vattnet. Suttit ute vid kajkanten och ätit frukost och sedan har vi idag tagit en båttur på tre timmar i Karlskronas underbara östra skärgård...Det är otroligt vackert där och vi skulle inte en sekund haft det bättre i Grekland. ;)Nu förstår du varför vi har flyttat hit. :)

Varför åker du hit så ofta? Du var väl här i maj/juni också?

Lissi
2010-07-09, 16:21
Nu förstår du varför vi har flyttat hit. :)

Varför åker du hit så ofta? Du var väl här i maj/juni också?

Jo visst var vi!!:D Vi tycker helt enkelt väldigt mycket om Karlskrona där jag bodde ett halvår 1971 samt läsåret 1972-73 då jag jobbade som lärare i det då alldeles nybyggda Kungsmarken. Jag har alltid tillbringat nån helg då och då i Karlskrona.

Eftersom Kalmar, hur underbart det än är här, inte har någon skärgård så får vi passa på och njuta av ER fina skärgård!

10-11 december är det dags igen, för då ska vi se Björn Skifs på Telenor Arena tillsammans med vänner.;)

Lissi

Kalimera
2010-07-09, 16:33
Eftersom Kalmar, hur underbart det än är här, inte har någon skärgård så får vi passa på och njuta av ER fina skärgård!Vi har ännu inte sett något av yttre skärgården. :o Hoppas hinna med det nu i sommar. :)

ellada
2010-07-09, 16:54
Hej Luleå is calling.Har haft 2dagar med fint väder denna sommar midsommarafton och 5 juli wow. Gissa om vi längtar till Karpathos om 13 dagar bär det av. Underbart är ordet Kram alla Kalimerianerflabb_flabbye_byeklapp_klap

Nektaria
2010-07-09, 20:08
Hej Luleå is calling.Har haft 2dagar med fint väder denna sommar midsommarafton och 5 juli wow.flabb_flabbye_byeklapp_klap
Tänk, Sverige är fantastiskt....Både på gott och ont.......
Ha det så skönt på Karpathos!!!
Lena

Marielou
2010-07-09, 20:21
Alla Kalimeror: finns det någon som kan tala om för mig för mig var den där värmeböljan är som tidningarna skriver om? var är den tropiska hettan tidningarna skriver om?
Möts dagligen av artiklar som "värmen håller i sig", herregud, bor jag på fel på plats (Trollhättan) i det här landet eller?
Sommaren har varit hemsk, runt 21 grader lite sol ibland men någon molnfri himmel existerar inte här i varje fall. Vattnet i Vänern är iskallt, det isar i fötterna. Kvällarna är kyliga och likaså skuggan på dagarna. Det här är inte sommar för mig och jordgubbar och hallon kan kvitta; )
Jag går bara här och längtar till sydligare breddgrader, första sommaren på över 20 år som vi är hemma i juli månad och inte befinner oss nere på Peloponnessos. Det känns hemskt. Sommaren här är precis så hemsk som jag alltid befarat och därför brukar fly till Grekland hela semestern. I år är jag tvungen att vänta till slutet på augusti, jag vet inte hur jag skall stå ut:mad::mad:

Lissi
2010-07-09, 20:36
OJ! Här i Kalmar har vi haft EN mulen (men varm) dag sen midsommar....SOL SOL SOL och långt över 20 grader, oftast 25...Ikväll kl 20 hade vi 25 grader och det var faktiskt mer än Tinos som hade 23;)..Bad många morgnar med frukost på stranden och inte en sekund har vi saknat Grekland!
Vi har "njutit balkong" många kvällar i sommarklapp_klapklapp_klap som i kväll med hemtagen Malamatina, grekisk sallad och en ouzo...Nu, kl 21.40 är det fortfarande njutbart ute.

Så synd att ni inte haft lika fint.

Lissi

Marielou
2010-07-09, 20:38
Det är tydligen på östkusten man skall bo;) får nog ta en sväng till Kalmar_B-anana

Frappe
2010-07-10, 12:49
Eller Stockholm fast i dag skulle det ju vara +30 men det är snarare lite moln visst är det varmt men det passar mig utmärkt som ska skrapa färg på huset för att börja förbereda då vi ska måla om:) Men jag kan inte mer än hålla med Er alla Sverige är fantastisk jag badade faktiskt i går kl 24 visst lite små kallt men ändå väldigt mysigt. Har varit nere idag på morgonen och simmat å så härligt visst underlättar det när man har sjön inom 3 minuters gångavstånd...bara sitta på bryggan och och tänka på ingenting...härligtAng_elx I morgon tänkte jag ta hojen och åka upp till Järvsö och vända! En lagom dagsutflykt.

Må fortsatt gott alla Kalimeror...

Camilla

Homeros
2010-07-10, 16:46
Just nu soligt och +31 grader i Stockholm. Mälaren är ljuvligt uppvärmd till +25 grader. flabb_flab
Enligt SMHI:s prognos kan vi imorgon i östra Sverige få uppleva temperaturer över +35 grader i skuggan.
Ska då bege mig ut i vår underbara skärgård för en aning svalka. ;)
//Homeros