handdator

Visa fullständig version : Pigadia+tack/sammanslagen tråd


amk
2005-11-15, 00:57
Hej. I sommar bär det av till en ö som vi ännu inte varit till men hört mycket gott om. Vi åker dit med våra döttrar på 13+15 år och ska bo i Pigadia. Vi har rest mycket i grekiska övärlden både utan och med barn och gillar framförallt det "grekiska". Därför blev valet just detta. Hoppas att ni kan ge oss råd vad gäller sevärdheter, bra ställen att äta på kanske softa på och en massa annat som är bra o veta om denna ö. Vi kommer förmodligen att hyra skoter och vet ni nåt bra ställe så är vi tacksamma även för det.

Med hopp om info om Karpathos.

/amk

karinafp
2005-11-15, 07:29
Hej och grattis till ö-valet!

Leta bland resebreven, både de från 2005 och 2004, så hittar du MÄNGDER av tips och egna erfarenheter. Börja där, och leta sedan igenom de rubriker som finns här i Karpathos eget forum. Om du sedan fortfarande har några frågor som inte har blivit besvarade, så gör vi vad vi kan för att räta ut dina frågetecken.:)

Karin
som nästa sommar reser till Pigadia för tredje året i rad... den staden har stark magnetpotential!;)

Ingrid
2005-11-15, 08:30
En, av veldig mange ting, som jeg liker ved Pigadia, og Karp generelt, er at det føles så trygt der. Ei jeg kjenner har feriert på øya i 10 år, og hun har aldri opplevd eller hørt om noe kriminelt. Barna har alltid vært "sluppet løs" i byen, gått hjem på egen hånd på kvelden etc. Det har mine barn også gjort, helt fra vi på Karp for første gang i 2000.

Ingrid
_B-anana som neste år bare mååååååå (og skal) tilbake_B-anana

amk
2005-11-15, 14:31
Tack alla för de positiva reaktionerna om ön. Då vi inte varit just där förut så känns det så bra att andra verkligen gillar stället. Skall kolla vidare i resebrev och även på denna sida.

Mvh amk

karinafp
2005-11-15, 14:57
När ska ni åka och var ska ni bo? Det kanske skulle gå att ses, menar jag. Har redan stämt träff med en annan Kalimera under vårt besök där. ;)

Karin

Gita
2005-11-15, 16:29
När ska ni åka och var ska ni bo? Det kanske skulle gå att ses, menar jag. Har redan stämt träff med en annan Kalimera under vårt besök där. ;)

Karin

Yes! Vid duschen bakom Pelagos flabb_flab ! (I Pigadia)

Karin, du är verkligen bra på att göra PR för Karpathos - och har gott sällskap av bla Mikke (hallå - var är Mikke?), Nora och Riitta.

Förväntningarna på Karp. är höga, även om jag slänger in en liten tanke att: "Så bra kan det väl inte vara..."

Fast just idag skulle det duga med nästan vad som helst, bara det vore ljust, varmt och havet låg nära...

Gita

karinafp
2005-11-15, 16:35
Yes! Vid duschen bakom Pelagos flabb_flab ! (I Pigadia)

I fullmånens sken..... ;) men då får vi väl ta våra karlar med oss, annars ser det väl underligt ut...:rolleyes: Mikke skulle ju bygga ett "romantic roof" ovanpå Pelagos innan sommaren!

Karin, du är verkligen bra på att göra PR för Karpathos - och har gott sällskap av bla Mikke (hallå - var är Mikke?), Nora och Riitta.

Tja, du vet... "Varav hjärtat är fullt, talar munnen"...Ang_elx Men det var Mikke som började. :) Det var hans dagliga rapporter som fick mig att ändra semesterplanerna och åka till Karpathos... och sen blev man fast!!!

Förväntningarna på Karp. är höga, även om jag slänger in en liten tanke att: "Så bra kan det väl inte vara..."

Johooo då, det kan det visst, det! _B-anana_B-anana_B-anana

Karin
som alltid har en liten (eller stor!) längtan dit...

Gita
2005-11-15, 16:45
Jag tror ju på dig när du säger att det är bra. Men SÅ bra... jag brukar alltid vara lite skeptisk, så att jag inte blir besviken sen.

Men bara för att sukta, kan du inte rabbla upp lite smakbitar, så att vi börjar längta igen? Månen, havet etc... bara för att retas...

karinafp
2005-11-15, 16:58
Men bara för att sukta, kan du inte rabbla upp lite smakbitar, så att vi börjar längta igen? Månen, havet etc... bara för att retas...

Nej, inte direkt. ;) För måne och hav och stränder finns på andra platser också. Dramatisk natur och vackra små byar kan man också hitta på andra ställen. :)

Men vi åker framför allt ner för att träffa MÄNNISKORNA! De underbara, vänliga, öppna människor som har släppt in oss i sina liv och som vi har delat såväl glädje som sorg med. De goda vänner vi har fått, som håller kontakten även över vintern och som vi gläds åt att få träffa och umgås med när vi kommer ner igen. Och efter denna andra sommar, har vänkretsen blivit ännu större. :D

Du ska få se, ni kommer säkert inte heller att kunna åka någon annanstans efter att ha varit på Karpathos! Åtminstone inte utan att känna en liten tagg av längtan tillbaka. Se på Riitta, hon kunde bara hålla sig borta ett år, sen måste hon ner igen! ;)

Men det är klart, en kväll på Pelagos är ett minne för livet. Och klart vanebildande!!! Så det är lika bra att vi tar den träffen så snart som möjligt, så ni får tillfälle att komma tillbaka flera gånger! flabb_flab

Karin

Gita
2005-11-15, 18:23
Du beskriver det så bra, man blir nyfiken! Du borde nog döpas till Karpathos PR-kvinna!

Att åka till ett ställe och längta till ett annat är allt annat än skoj, det har jag gjort när jag åkte till Menorca. Jag låg och tittade på himlen, små molnen som svävade förbi, och tänkte "Detta är inte Grekland, men molnen, de åker till Grekland. Det gör inte jag..."

Suck, vad melankoliskt!

Gita

karinafp
2005-11-15, 18:54
Du borde nog döpas till Karpathos PR-kvinna!

Snacka med konsul Mikke om saken. Han tycker att jag behöver åka ner ett flertal gånger ytterligare, innan jag har gjort mig förtjänt av någon titel...;)

Gita
2005-11-15, 19:01
Snacka med konsul Mikke om saken. Han tycker att jag behöver åka ner ett flertal gånger ytterligare, innan jag har gjort mig förtjänt av någon titel...;)

Är han småsint? Var går gränsen i så fall och hur ansöker man? Eller är det fria val till den titeln?

karinafp
2005-11-15, 19:04
Är han småsint? Var går gränsen i så fall och hur ansöker man? Eller är det fria val till den titeln?

Nja... vad jag vet så är han väl självutnämnd Konsul för Karpathos, så jag antar att det är diktatur som gäller...Ang_elx Han lär väl höra av sig, misstänker jag...

Mikke
2005-11-15, 19:42
...demokratur...:D
Mikke

Tom
2005-11-15, 19:53
Hej! Hade själv tänkt besöka Karpathos, men börjar bli lite orolig ! Håller inte Karpathos på att bli en Svensk-koloni? Ja menar, det är ju inte det man önskar sina "pärlor" ska bli ! Detta forum har vad jag vet en ganska stor läsekrets, så om alla är så positiva till denna Ö, finns risken! Åker vi till Karpathos kan det va kul att träffa "någon" Svensk, men kan det inte bli för mycket !? mvh Tom (Som är sugen på Karpathos )

Elisabet
2005-11-15, 20:02
Hej! Hade själv tänkt besöka Karpathos, men börjar bli lite orolig ! Håller inte Karpathos på att bli en Svensk-koloni? Ja menar, det är ju inte det man önskar sina "pärlor" ska bli ! Detta forum har vad jag vet en ganska stor läsekrets, så om alla är så positiva till denna Ö, finns risken! Åker vi till Karpathos kan det va kul att träffa "någon" Svensk, men kan det inte bli för mycket !? mvh Tom (Som är sugen på Karpathos )Njae, förmodligen har Karpathos stigit i popularitet bland svenska turister, eftersom resebolagen utökar där, men nån större risk för att det ska bli en svenskkoloni finns knappast.

Dessutom är det långt ifrån alla som åker tillbaka. Vi är många som varit där en gång, trivts bra, men sedan väljer andra resmål och som dessutom inte anser att Karpathos är den "bästa" av de öar vi hittills besökt.

inkfish
2005-11-15, 20:17
Hej! Hade själv tänkt besöka Karpathos, men börjar bli lite orolig ! Håller inte Karpathos på att bli en Svensk-koloni?

Jag skulle gissa att Karpathos är för stor för att bli svenskdominerad. Och Kalimeraeffekten blir inte lika tydlig på stora charteröar som på små luffaröar.

Efter att ha varit där en enda gång, i september, är intrycket att visst är det mycket svenskar på Karpathos. Men hur mycket svenska man hör beror lite på var man rör sig, greklivet är aldrig långt borta.

Nora
2005-11-15, 20:21
Njae, förmodligen har Karpathos stigit i popularitet bland svenska turister, eftersom resebolagen utökar där, men nån större risk för att det ska bli en svenskkoloni finns knappast.

Dessutom är det långt ifrån alla som åker tillbaka. Vi är många som varit där en gång, trivts bra, men sedan väljer andra resmål och som dessutom inte anser att Karpathos är den "bästa" av de öar vi hittills besökt.

Nei, er det mulig da, å ha vært på Karpathos og ikke anse den som den beste øy??:eek: Neida, hi,hi, bare tuller.;) Man har jo forskjellig smak. Men det er som Karin sier, vakker, dramatisk natur, fine strender osv. finner man mange plasser. Det er menneskene og stemningen som trekker. Karpathos føles veldig spesiell for mange. Blant annet meg!

Margrethe (praktisk talt "bare" 6 måneder igjen...)

Fikk forresten et lett anfall av desperasjon da jeg så Lefkos-bildene, med ellinikos fm i ørene. Det blir nesten litt mye for en frossen nordboer.

Elisabet
2005-11-15, 20:34
Det er menneskene og stemningen som trekker. Jag eftersträvar inte att det här ska bli något munhuggeri om Karpathos, för precis som du säger är smaken olika - och tur är ju det! Men jag har länge tyckt att beskrivningen av Karpathos har blivit ganska ensidig här i forumet, och när nu frågan kom upp igen, så... tja, då känns det som om det vore på sin plats att visa att det faktiskt finns olika syn på saken, även bland oss som lovordat Karpathos många gånger.

Jag menar att jag mött lika vänliga och gästfria människor på många andra ställen i Grekland och att stämningen på Karpathos inte alls skiljer sig nämnvärt från jämförbara öar.

Detsamma med maten som många lovordar där. Visst, den är jättegod, men det finns snabbt tillagade turistmenyer även på Pigadia - och det finns jättegod mat på många andra ställen i Grekland.

Och så Pelagos då. Det var jättetrevligt att vara där ett par kvällar. Men redan tredje och fjärde kvällen kände jag att det blev alldeles för enahanda för mig, med samma musik om och om igen. Dessutom var maten inte speciellt märkvärdig där, men det löste vi genom att äta någon annanstans innan vi gick dit.

För övrigt går väl inte att hitta någon fulare stad än Pigadia på någon annan ö?? ;)

karinafp
2005-11-15, 20:44
Hej! Hade själv tänkt besöka Karpathos, men börjar bli lite orolig ! Håller inte Karpathos på att bli en Svensk-koloni?

Om du inte söker upp svenskarna, så behöver du inte råka ut för några. ;) I september i år var det ju en hel drös som hade bestämt att träffas där...

Nu brukar vi bo på ett Apollohotell, där många av gästerna är svenskar, så runt poolen hör man svenska talas. Men ute på stan är det inte ofta man stöter på några svenskar. Då tycker jag att jag hör betydligt mer norska, i alla fall på kaféerna vid hamnpromenaden sådär efter tio på kvällarna...:D eller kan det vara så att norrmännen hörs mer? ;)

Förutom på hotellet, var de enda platser där vi stötte på svenskar i somras när vi gjorde den organiserade utflykten till Kassos, där två andra deltagare var från Sverige, samt på Pelagos på kvällarna. Där såg vi EN annan familj, som hade åkt på samma flyg som vi (Lisbeth K med familj, förrestenbye_bye). Så inte trängs svenskarna på Karpathos, precis...

Och, som Inkfish har sagt, ön är stor, så du har all chans i världen att hitta din egen plats. Åk dit, du, och låt dig charmas! flabb_flab

Karin

Nora
2005-11-15, 20:48
Ja, vi blir nok litt fanatiske..:D:D Litt i overkant noen ganger kanskje.;) Er ganske sikker på at det finnes mange andre plasser som også er fine. Tror det er bra at det blir skrevet litt begge veier om Karpathos, så får man et mer nyansert syn på saken. (Dessuten så kanskje det igjen blir mulig å få tak i noen billige restplasser...) Pelagos kan jeg dessverre ikke uttale meg om, kanskje jeg kan det etter neste tur. KANSKJE jeg får rota meg dit...:rolleyes:

karinafp
2005-11-15, 20:54
För övrigt går väl inte att hitta någon fulare stad än Pigadia på någon annan ö?? ;)

Det gör det säkert. :) Jag tycker att den är helt OK. Fyller sin funktion.

http://i26.photobucket.com/albums/c108/karinafp/HamnpromenadeniPigadia.jpg

Så illa är den väl inte? :D

Karin

inkfish
2005-11-15, 21:01
Hehe, där har du verkligen plåtat den enda någorlunda pittoreska vy som finns i Pigadia flabb_flab

Det finns åtminstone en stad i ö-världen som är ungefär lika ful och det är Tinos stad. Tinos som är en av mina två favoritöar Ang_elx

Mig gör det alltså inget att både Pigadia eller Tinos stad är rätt bedagade bekantskaper, jag trivs ändå. Men den som prompt vill ha idylliska amfiteaterbyar med sockerbitshus för att få greklandsfeeling - den bör undvika karpathos eller se till att hyra moppe/bil från första dan. :D

Elisabet
2005-11-15, 21:09
Hehe, där har du verkligen plåtat den enda någorlunda pittoreska vy som finns i Pigadia flabb_flab Nej då, det finns en liten gränd en bit upp i stan som också är mysig bye_bye

Mig gör det alltså inget att både Pigadia eller Tinos stad är rätt bedagade bekantskaper, jag trivs ändå. Men den som prompt vill ha idylliska amfiteaterbyar med sockerbitshus för att få greklandsfeeling - den bör undvika karpathos eller se till att hyra moppe/bil från första dan. :DNu sa jag ju inte att jag inte trivdes :) men det jag har kommit fram till att jag saknade är de små gamla städerna som finns på många öar där årtusendena suckar i vindpinade fönster och gatstenar.

Pigadia tjuter ju bara 60-tal ;)

inkfish
2005-11-15, 21:16
Nu sa jag ju inte att jag inte trivdes :)

Men det jag skrev var ju inte riktat till dig heller, utan till en samling fiktiva amfiteatertalibaner :D

Ja, Pigadia är definitivt 60-tal, jag tycker det är rätt charmigt :o

Ivi
2005-11-15, 21:18
Pigadia tjuter ju bara 60-tal ;)

Men Elisabet då! En viss nostalgisk känsla infinner sig ändå...vi var ju barn på 60-talet ;)

Ivi

karinafp
2005-11-15, 21:23
Pigadia tjuter ju bara 60-tal ;)

Det finns nyare hus också...Ang_elx ;)

http://i26.photobucket.com/albums/c108/karinafp/Fantasihuset.jpg

Karin
som också var barn på 60-talet...

Nora
2005-11-15, 22:23
Syns også det er helt greit at Pigadia er litt 60-tall.flabb_flab Selv om jeg ikke var barn på den tida. Da var jeg ikke engang påtenkt..:p Men kanskje ikke Pigadia er så fin? Har liksom aldri tenkt over det, blir blendet av så mye annet der.;)

Ingrid
2005-11-15, 22:51
Pigadia er vel ikke akkurat kjent å være for en spesielt vakker by...... men ojojoj, så sjarmerende.:)

Gita
2005-11-16, 10:25
Nu sa jag ju inte att jag inte trivdes :) men det jag har kommit fram till att jag saknade är de små gamla städerna som finns på många öar där årtusendena suckar i vindpinade fönster och gatstenar.

Pigadia tjuter ju bara 60-tal ;)

Nu blir jag lite nyfiken (älskar själv gamla städer), kan du dela med dig dina pärlor? Vart längtar du (i Grekland)?

Gita

Eva L
2005-11-16, 10:42
För övrigt går väl inte att hitta någon fulare stad än Pigadia på någon annan ö?? ;)

Precis vad jag tänkte direkt när jag såg staden och den känslan fanns kvar i flera dagar. Håller helt med dig att inläggen lätt blir väl entusiastiska och ibland är skrivna av personer som inte besökt särskilt många grekiska öar.
Mängden inlägg gör att andra lätt kan tro att Karpathos är den populäraste ön av alla vilket den knappast är eller kommer att bli. Det är en fin ö med många möjligheter och jag åker gärna dit igen utan att för den skull känna behov att ensidigt höja ön til skyarna.

Eva

karinafp
2005-11-16, 12:39
inläggen lätt blir väl entusiastiska och ibland är skrivna av personer som inte besökt särskilt många grekiska öar.

Jaha, se där! Ytterligare en regel som jag inte kände till: man måste ha besökt ett visst antal öar innan man får trivas någonstans! :mad: Kan då någon tala om för mig exakt HUR många öar man måste ha besökt innan man har rätt att uttala sig positivt om något man faktiskt har upplevt?

Om jag inte missminner mig så har såväl Janne som Inkfish också uttalat sig positivt om Karpathos; är då deras åsikter mer värda än andras? De har ju bevisligen besökt väldigt många andra öar... :(

Jag bara undrar...

Karin

Mikke
2005-11-16, 12:52
....ja ha bara vutt på tre öar....:D
Mikke
(KfK)

Athanasia
2005-11-16, 12:56
Och jag har bara varit på 4...aldrig Karpathos..men börjar bli mer och mer sugen på den ön...Det finns ju så många entusiaster som skriver så varmt om den.:p(den dan jag lyckas slita mig från Kreta)

inkfish
2005-11-16, 13:43
Fast man får väl utgå från att den som läser på Kalimera inser att varje person skriver sina egna subjektiva erfarenheter och inget annat - och att vederbörande dessutom inser att ett omdöme här kan grundas på antingen erfarenhet av 43 olika öar eller erfarenhet från ett enda ställe.

Den som tycker att vissa öar haussas omotiverat kan ju själv bidra till att nyansera bilden genom att skriva om SINA erfarenheter. Ibland tycker jag att rädslan för att kritisera en ö är för stor här i forumet.

Själv läser jag gärna även negativa synpunkter - och tar dem för vad de är. Precis som det positiva som skrivs.

Eva L
2005-11-16, 13:47
Jaha, se där! Ytterligare en regel som jag inte kände till: man måste ha besökt ett visst antal öar innan man får trivas någonstans! :mad: Kan då någon tala om för mig exakt HUR många öar man måste ha besökt innan man har rätt att uttala sig positivt om något man faktiskt har upplevt?

Om jag inte missminner mig så har såväl Janne som Inkfish också uttalat sig positivt om Karpathos; är då deras åsikter mer värda än andras? De har ju bevisligen besökt väldigt många andra öar... :(

Jag bara undrar...

Karin

Nu var det inte riktigt så jag menade, men tar du åt dig så ok för det. Jag menar att det kanske är svårt att utnämna en plats till den bästa i Grekland eller något liknande om man bara besökt några få platser eller öar och själv skulle jag inte tänka tanken ens även om jag har några favoriter. Naturtligtvis får alla uttala sig positivt om sina upplevelser det är kanske bara mängden inlägg eller hejarop som kan bli lite överdrivna och kan vara svåra att tolka för nytillkomna läsare.

Eva

Eva L
2005-11-16, 13:59
Den som tycker att vissa öar haussas omotiverat kan ju själv bidra till att nyansera bilden genom att skriva om SINA erfarenheter. Ibland tycker jag att rädslan för att kritisera en ö är för stor här i forumet.

Själv läser jag gärna även negativa synpunkter - och tar dem för vad de är. Precis som det positiva som skrivs.

Jag tror att många tycker det är svårt att uttala negativa erfarenheter särskilt om öar eller platser som har självutnämnda ambassadörer man måste allt vara lite bitch för att våga det. ;) eller om andra fenomen på forumet. Nytillkomna på forumet ger sig säkert inte gärna in i den leken. Vad jag och kanske andra också efterlyser är väl lite mer nyanserade resonemang i lite mindre fundamentalistiska tongångar. Ok när folk kommer hem och är uppfyllda av sina erfarenheter men när månaderna går och tankarna sorterats borde bilden nyanseras lite.

Eva

inkfish
2005-11-16, 14:09
Jag tror att många tycker det är svårt att uttala negativa erfarenheter särskilt om öar eller platser som har självutnämnda ambassadörer man måste allt vara lite bitch för att våga det. ;)

Åhå. Ja, där kan ju förklaringen finnas till att jag själv inte har några större problem med att lufta kritik :D.

Men i övrigt håller jag inte alls med. Vem sjutton ska avgöra när en enskild person måste börja nyansera sin bild?

Eva L
2005-11-16, 14:16
Men i övrigt håller jag inte alls med. Vem sjutton ska avgöra när en enskild person måste börja nyansera sin bild?

Ja inte vet jag. :confused:

Eva

Gita
2005-11-16, 14:24
Jag tycker att det är lätt att vara positiv spontant, men tvärtom är svårare (om man nu inte muckar!). Om jag skriver något negativt, så läser jag det gärna en extra gång, så att min åsikt om saken kommer fram utan att för den skull såra någon annan. Jag tar gärna bort överdrivna formuleringar då. Däremot tycker jag att det är OK att överdriva när man berömmer, det blir väl ingen ledsen över?

Vad jag förstår så retar det folk att debatten är vriden till Karpathos fördel, men istället för att hoppa på dem - kan man inte ösa beröm över de ställen man själv älskar? Då hakar nog folk på det och ställer frågor, då får vi igång trådar om andra resemål också.

Gita

karinafp
2005-11-16, 16:36
Ja, om jag nu ska vara mycket personlig här, så har jag aldrig påstått att Karpathos skulle vara världens bästa ö. Det jag har sagt - flera gånger, dessutom - är att mycket av det som finns på Karpathos finns på andra ställen också.

Men att VI åker tillbaka är för att vi trivs och har fått så många goda vänner där. Och inte överger man väl goda vänner för att "det finns säkert trevliga människor på andra öar också"??? I så fall är det väl inte mycket bevänt med den vänskapen... för mig är en nära kontakt med människor oerhört mycket viktigare än charmiga gränder, även om de också kan vara trevliga.

Men andra tycker annorlunda, har jag förstått, och det står dem fritt. Alla kan inte tycka lika, och tur är väl det. Men alla måste få ha rätt att uttrycka sina känslor utan att bli nedtryckta av någon som tycker att man måste "nyansera" sig... :( Jag har inte sett att de som förespråkar andra favoritöar blir tillsagda att nyansera sig; är det bara Karpathos man inte får tala väl om?

Karin
fattar noll, som vanligt...:confused:

amk
2005-11-16, 18:19
Det verkar vara lite olika åsikter om ön tycker jag. Vi har rest runt i ö-världen massor även innan vi fick barn och har inte blivit besviken på någon ö ännu och dom är ändå ca 20 st. Eftersom vi är så positivt överraskade av just grekland varje gång vi är där så fortsätter vi att utforska så vi brukar inte ha för vana att åka tillbaka till samma ö men visst har det hänt. Nu börjar våra döttrar bli lite äldre (13+15) och valde därför Pigadia. Såg att det var nån som tydligen tyckte att det var den fulaste staden i ö-världen och det är ju inte så jätteskoj att läsa när man redan bokat dit. Nåväl vi åker dit med "open minds" och tänker ha så bra vi bara kan. Vad är "Pelagos"? En restaurang eller? Ni får gärna skicka lite konkreta tips om ni har möjlighet, alltid bra.

Åker i början av augusti.

amk

inkfish
2005-11-16, 18:26
Scrolla ner en bit i Karpathosforumet så finns en hel tråd om musiktavernan Pelagos.

Och bry dig inte om att Pigadia är fult. Stan är trots allt ett härligt ställe.

Zanét
2005-11-16, 18:34
Såg att det var nån som tydligen tyckte att det var den fulaste staden i ö-världen och det är ju inte så jätteskoj att läsa när man redan bokat dit. amk
Även det fula har sin charm och skönhet :D

//Zanét bye_bye

karinafp
2005-11-16, 18:36
Även det fula har sin charm och skönhet :D

Ja, se bara på mig! ;) bye_bye

Karin
som bara inte kunde låta bli...

Mikke
2005-11-16, 19:30
Scrolla ner en bit i Karpathosforumet så finns en hel tråd om musiktavernan Pelagos.

Och bry dig inte om att Pigadia är fult. Stan är trots allt ett härligt ställe.
...jutt de..Pelagos-inlägget.......Kalimeras längsta tråd samt mest lästa....:D
Angående Pigadias eventuella estetiska kvaliteér: skönheten finns i betraktarens öga enligt Lord Byron....varente han, Karinafp??
Mikke
(KfK)

karinafp
2005-11-16, 19:34
. skönheten finns i betraktarens öga enligt Lord Byron....varente han, Karinafp??

Hi hi... jo, det var Byron. Rätt den här gången!!!klapp_klapklapp_klapklapp_klap Eller hade du kollat upphovsmannen innan?

Karin
misstänksam

Zanét
2005-11-16, 19:48
Ja, se bara på mig! ;) bye_bye

Karin
som bara inte kunde låta bli...
:D :D :D eller så får det bli "Vill du se en stjärna se på..." flabb_flab

//Zanét bye_bye

Riitta
2005-11-16, 21:41
Vadå fultAng_elx Pigadia:eek: Tänkte inte på de:rolleyes: :)
Hittade mycket fint där:)

Riitta

inkfish
2005-11-16, 22:27
Angående Pigadias eventuella estetiska kvaliteér: skönheten finns i betraktarens öga

Appselut. I synnerhet när det gäller Pigadia. Fulheten är nämligen ett objektivt faktum. :p

Mikke
2005-11-18, 23:57
Vadå fultAng_elx Pigadia:eek: Tänkte inte på de:rolleyes: :)
Hittade mycket fint där:)

Riitta

Quod erat demonstrandum.....
Ful-eller skönhet kan aldrig bli ett objektivt faktum...endast subjektivt....:D
Mikke

Stefulainen
2006-01-05, 14:16
Den största sevärdheten på Karpathos är ön i sig. Hyr en bil (jeep) och kör runt södra halvan av ön. Besök Lefkos och Meschohori. Vid vägkorsningen ner till Lefkos från stora vägen finns en helt OK restaurang. Passa på att besöka stränderna vid Apella, Kyra Panangia och Achata också. Speciellt vägen ner till Achata var en intressant upplevelse för en som annars mest kör på jämna asfaltsvägar :) Vi åkte även vilse på vägen från väst till östkusten (skulle till Othos) och hamnade på en liten ko-stig över bergen. Lite pirrigt just då men väldigt fina landskap - eller "dramatiska" landskap, är väl en bättre beskrivning.

Ia
2006-01-05, 16:30
Vi reiser også for første gang til Karpathos i begynnelsen av August.
(Fra Stocholm 3/8) har med meg en gutt på 14 og jente på 16 (da).
Vet ikke hvor jeg skal booke bosted ennå, trenger mere hjelp! Skal sjekke Seevas om du Mikke kan hjelpe meg med tlfnr., men kan kansje tenke meg Romantica eller Parasol som har pool eller Oasis el Meltemi som ikke har pool. Noen som kjenner disse stedene? Har Noen hørt om et hotel som heter Kalimera som jeg er nyskjerrig på? Nederlanske byråer har det på programmet , men opplyser ikke noe tlf.nr. og finner ikke stedet på noen hotellister...

Er det en risk å ikke finne ok overnatting i begynnelsen av August om jeg venter med å bestille til jeg er på plass?

Ia _B-anana

Mikke
2006-01-06, 00:10
...har ingen riktig koll på rumsläget i augusti.Har inte Seevas telefon-nummer, men ja har numren till Tant Eva på Mertonas Studios som ligger prexxist breve Seevas.Men om du insisterar, så kan jag nog skaka fram numret till Seevas.
Mvh,
Mikke

Ia
2006-01-06, 00:26
Takk Mikke, men jeg venter litt...., barna vil gjerne bo et sted med pool så jeg skal lete litt rundt for å se om jeg kan finne noe til en overkommelig pris. Om jeg ikke finner det tror jeg vi velger noe som er nære stranden om det finnes max 3-400 meter.
Har intrykk av at Seevas ligger midt inni byen..., stemmer det?

Men takk skal du ha.. :) Vi bestiller nok hjemenifra tror jeg.
Ser for meg noen alternativer som: Romantica, Parasol, Oasis, Meltemi. evt. Miramare om det ikke er for dyrt..?

Har du foresten hørt om et hotel/apartment som heter Kalimera?
Finner det ingen steder bortsett fra hos noen Nederlanske reiseselskaper...

Sov godt, nå er det sengetid for meg iallefall.

Ia