handdator

Visa fullständig version : Dag 45. Santorini. Makronissi.


Kalimera
2010-07-07, 19:49
http://www.kalimera.se/bilder/grekland/santorini_hemma.jpg

Efter lunch idag gick vi ner till stranden på ön Makronissi. Där var det full rulle.






Några av er gissade rätt ö. Vi är hemma! flabb_flab

Varför då kanske någon frågar sig? Ni kunde ju vara ute och resa ett tag till. Jo, det stämmer, vi kunde vara borta till sista juli. Efter det datumet händer det saker här hemma som är viktigare än Grekland. Att vi trots det valde att åka hem berodde på flera faktorer: det började bli för varmt, det började det komma fler turister och priserna på rum ökade markant efter första juli. Men den främsta anledningen var att vi hittade en tokbillig biljett hem.

Efter Ios hade vi tänkt åka till Kos, Pserimos och Nisyros. Det hade kanske blivit en och en halv vecka till. När vi började leta flyg hem från Kos tittade vi även på andra alternativ, och då fann vi biljetter från Santorini för endast 327 kr! Det priset gick inte att motstå för så billiga flygbiljetter har vi aldrig tidigare hittat. Planet (Norwegian) gick 01.25 i natt, och vi landade tidigt i morse på Kastrup. Planet var i det närmaste tomt så vi fick varsin stolsrad där vi kunde ligga och sova hela vägen hem. Perfekt!

Nu är vi en aning trötta, och ganska förvirrade. Det var första gången vi inte åkte hem till Stockholm, utan till vår nya hemstad, och till vår ö - som heter Makronissi på grekiska - som blev den sista ön under resan. Vi är supernöjda med resan och har samlat på oss massor av information och bilder. Material som nu ska bearbetas. Just nu saknar vi inte Grekland alls, tvärtom känns det hur bra som helst att komma hem.

http://www.kalimera.se/bilder/grekland/santorini_hemma_2.jpg

Det finns ju faktiskt bra bad här också, men vattnet är förstås inte av samma dignitet. :)

Imorgon ska vi svara på inlägg, och mejl. Nu ska vi kolla på fotboll för fösta gången under VM.

zakka
2010-07-07, 20:01
Välkomna hem! Och tusen tack för fantastisk "underhållning" och massor av tips från er resa. Det är alltid lika spännande och roligt att läsa och titta på era underbara bilder! Ha det så gott här hemma också!

MVH zakka

inkfish
2010-07-07, 20:08
Haha, Makronisi - smartflabb_flabklapp_klap

Men det var då otroligt billiga flygbiljetter. Vilket flyt!

Mysofix
2010-07-07, 20:31
Välkomna hem. Och tack för all inspiration till fortsatta resor. Det är nog fler än jag som undrar; Vad äter ni nu? Det måste vara svårt att följa upp alla kulinariska upplevelser.

Athanasia
2010-07-07, 20:37
Tack för underbar berättelse..säger som Aake(vän på Kalimera) sa till mig på mail...Fortsätt res...det har Du kvar..minnen...

Astri
2010-07-07, 21:10
Velkommen hjem og takk for alle de vakre bildene og de flotte reisebrevene.
Astriklapp_klapklapp_klap

Riitta
2010-07-07, 21:20
Välkomna hem till den Svenska sommaren:) Tack för alla dom fina tavernasittningarna:p:D

Riittabye_bye

monica
2010-07-07, 21:58
Härlig läsning Janne som vanligt, vi byter av varandra jag åker till Stockholm i morgon och har oturen att välja strejkdag. Ska bli skönt att komma till lite ordning och reda efter alla strejker och kriser i Grekland. En dos Sverige måste jag ha varje år, det bara är så.

Visst var väl Andros en överraskning, så säg ;)

Monica

kirtor
2010-07-07, 22:09
Takk for reisen. Det var utrolig flott å følge dere både i bilder og tekst.

Homeros
2010-07-07, 23:36
Välkomna hem !
-Det var den vitaste sanden du fotat på denna resa, och den finner du på hemmaplan.
Enligt SMHI:s 10-dagarsprognos ska vi få uppleva Greklandsvärme även här. Ser fram emot att läsa mer om ert nyberarbetade material bye_bye.
/Homeros

Masse
2010-07-08, 00:00
Välkomna hem och tack för trevlig och underhållande rapportering.
:) Mats

Annwi
2010-07-08, 01:37
Mmmm, ser ut som Långö, min barndoms badparadis!
Tack för jättefint resereportage och fantastiska bilder, särskilt de med blommor.
Anne

Monica P
2010-07-08, 06:09
jag håller med, fullständigt!

Nektaria
2010-07-08, 08:37
Det vill jag också absolut göra!!! bye_byebye_bye

Lena

MonkanS
2010-07-08, 10:01
Välkomna hem till minst sagt.. sommarvarmt.. Sverige.
Jag gissar att det känns rätt skönt efter att ha varit på resande fot så pass länge.
På frågan vad äter nu nu.. efter all den goda grekiska maten.. så gissar jag på färsk svensk potatis o sill med all lämpliga tillbehör. Jag tror att det kan smaka rätt gott som omväxling.. ;-))

Marianne
2010-07-08, 10:18
Välkomna hem! Kan tänka att det var lagom med en 6 veckors resa och lagom att komma hem till högsommar och lite skön semester hemma också.
Ny potatis, sill och gräslök + jordgubbar, hallon och blåbär, ja, det är godis det också!:)

Netwolf
2010-07-08, 10:23
Välkommna hem och tack för att vi fick följa med på er (mat)resa! :D

/NW

Maggan1
2010-07-08, 10:27
Välkomna hem ! Tack för alla vackra bilder, berättelser,inspiration och inte att förglömma, all god mat vi bjudits på :)


Ha en fortsatt skön sommar !

//Maggan

Klick
2010-07-08, 11:47
Välkomna hem och njut av den minst sagt underhållande fotbollen som är kvar:Dbye_bye

Alala
2010-07-09, 07:09
Tack så väldigt mycket för att man fått följa med på er resa. Förstår nog att det är skönt att vara hemma och återkomma till vardagsrutinerna så småningom. Borta bra, men hemma bäst!
Anne klapp_klap

airam
2010-07-09, 09:03
Ha ha! Ni gjorde det igen!!! klapp_klap
Snopet, men kul! Välkomna hem, inte så värst mycket svalare kanske?

// Maria

Kalimera
2010-07-09, 10:50
Vad äter ni nu? Det måste vara svårt att följa upp alla kulinariska upplevelser.Gröt, fil, müsli och sill. :)

Visst var väl Andros en överraskning, så sägHelt rätt! Andros är nog den största överraskningen vi upplevt i Grekland. Vi ska dit i april igen, om inget oförutsett händer.

Det var den vitaste sanden du fotat på denna resa, och den finner du på hemmaplan.Den är vitare än vit, men finns bara vid volleybollplanen. ;)

Mmmm, ser ut som Långö, min barndoms badparadis!Visst är det Långö, och det är fortfarande ett paradis. :)

På frågan vad äter nu nu.. efter all den goda grekiska maten.. så gissar jag på färsk svensk potatis o sill med all lämpliga tillbehör. Jag tror att det kan smaka rätt gott som omväxling.. ;-))Vi har ätit sill och färskpotatis, och det smakade himmelskt! :p

Ha ha! Ni gjorde det igen!!! klapp_klap
Snopet, men kul! Välkomna hem, inte så värst mycket svalare kanskeJajamen, det blev en liten repris från 2007 (http://www.bloggamera.se/2007/11/23/aten-sverige/). flabb_flab

Lite svalare är det allt, och det tackar vi för.

Danne E
2010-07-19, 15:53
Har legat lite efter i läsningen men har nu läst allt. Tack för resan!
Och jag säger som alla andra, vilka bilder!

Vi har gjort många Greklandsresor men har nu "fastnat" på Skopelos, vi har t.o.m. köpt ett litet hus där. Men efter ha läst om eran resa inser vi att vi kanske måste ge oss ut igen. Andros och Ios sticker ut, Ios har vi aldrig funderat på tidigare med tanke på ryktet men det ser verkligen fint ut.

En fråga, vad hände med eran bok ni skulle göra för några år sedan?
"198 greksallader" eller liknande.

Kalimera
2010-07-19, 16:01
Och jag säger som alla andra, vilka bilder!Tack! klapp_klap

Vi har gjort många Greklandsresor men har nu "fastnat" på Skopelos, vi har t.o.m. köpt ett litet hus där. Men efter ha läst om eran resa inser vi att vi kanske måste ge oss ut igen. Andros och Ios sticker ut, Ios har vi aldrig funderat på tidigare med tanke på ryktet men det ser verkligen fint ut.Jag förstår att ni fastnat för Skopelos, det har jag också gjort. Ska ni välja mellan Ios eller Andros tycker jag ni ska ta Andros, det är en sagolik ö som jag hoppas att fler ska upptäcka.


En fråga, vad hände med eran bok ni skulle göra för några år sedan?
"198 greksallader" eller liknande.
Det var 191 grekiska sallader. :) Tyvärr blev det ingen bok. Vi har material och bilder, men inget av det är publicerat. Vi började med ett litet smakprov (finns här (http://www.kalimera.se/grekland/index.html)), men inte heller det är klart. Tidsbrist är orsaken. I våras flyttade vi från stressiga Stockholm till en mindre stad, och nu har vi mer lugn och ro, och mer tid. Så kanske det händer något senare i år.

Lissi
2010-07-19, 16:57
Tack för underbar läsning! Det är ju ett antal dagar sen ni kom hem nu och ni har hunnit njuta högsommarväder i er nya hemstad Karlskrona, som ju är en helt fantastisk stad....(dock ganska död på sommarkvällarna jämfört med Kalmar;)

Även om Södermalm är en fantastisk "stad i staden" i Stockholm så är ju K-krona mer greppbar och nästan som i skärgården.
Jag har ju alltid bott vid vatten innan jag flyttade till Lund,(Stockholm, Helsingborg, Kalmar,Karlskrona och Kalmar igen) så i det avseendet var Lund ingen höjdare och det som gjorde att "hemlängtan" blev svår.
Nu njuter vi sol och bad varje dag 5 min hemifrån! Verkligen lyx.

Nu ser vi fram emot höstens rapporterklapp_klap

Lissi

Marielou
2010-07-19, 17:26
Jag vill också tacka för underhållande resebrev och härliga bilder som gjorde att man med spänning såg fram emot att komma hem varje dag och logga in på Kalimera. Man blir utmattad av att vara på resa så länge, vi brukar ju köra bil ner till Grekland och hit och dit under den 5 veckor långa semestern. Det är sedan skönt att komma hem och sortera alla intryck och dem lever man sedan länge på. I år blir det ingen bilsemester, vi åker istället till Karpathos för att fira min mors födelsedag i slutet av augusti.
Jag tackar också för de arkeologiska tipsen på platser att besöka i den grekiska övärlden. Nu skall jag gräva lite i Sverige innan jag reser till Karpathos, på den folkvandringsida offerplatsen Finnestorp i Västergötland. Läste förrästen om de arkeologiska fynden du skrev om at de gjort i Pigadia, men det var väl ett par år sedan nu?

Danne E
2010-07-20, 15:54
Då siktar vi in oss på Andros i första hand. Tyvärr först nästa år eftersom det blir Skopelos igen till hösten. Men då finns det förhoppningsvis en färdig E-guide.

Det skulle verkligen vara kul om "191 grekiska sallader" blir av nu när ni får mer tid efter flytten. Är själv inbiten söderbo och kanske skulle ha svårt att flytta men jag förstår er, det är ett annat tempo och lugn utanför staden. Men på Södermalm är det i varje fall lite mer avslappnad stil än i övriga Stockholm. Det är ingen tillfällighet att nästan alla Sthlms grekiska restauranter ligger på Södermalm!:)

Lissi
2010-07-20, 16:33
Men på Södermalm är det i varje fall lite mer avslappnad stil än i övriga Stockholm. Det är ingen tillfällighet att nästan alla Sthlms grekiska restauranter ligger på Södermalm!:)

Håller med. Jag är uppvuxen till stor del på Södermalm, alldeles ovanför Eriksdalslunden och att gå längs vattenlinjen runt hela Södermalm är ett nöje vi unnat oss de somrar vi varit i Stockholm....Vi startar vid Slussen går längs Södermälarstrand uppe vid Mariaberget...fikar på Långholmen, äter på eftermiddan, på ett matställe nedanför Eriksdalslundens kolonistugor, fortsätter sen längs vattnet så vi kommer mittemot Hammarby sjöstad och rundar så vi kommer tillbaks till Slussen via Vita bergen. Ett glas vitt på Mosebacke smakar sen gott:p Hoppas nu jag fick alla namn rätt....SÅ många fina bilder man kan ta efter vägen.

Lissi

Kalimera
2010-07-20, 21:14
Då siktar vi in oss på Andros i första hand. Tyvärr först nästa år eftersom det blir Skopelos igen till hösten. Men då finns det förhoppningsvis en färdig E-guide.Det kommer definitivt finnas en E-guide om Andros nästa år. Den lanseras tidigare än så.

Är själv inbiten söderbo och kanske skulle ha svårt att flytta men jag förstår er, det är ett annat tempo och lugn utanför staden. Men på Södermalm är det i varje fall lite mer avslappnad stil än i övriga StockholmÄlskar också Söder. Skulle inte kunna bo någon annanstans om jag flyttade tillbaka. :)

Vi startar vid Slussen går längs Södermälarstrand uppe vid Mariaberget...fikar på Långholmen, äter på eftermiddan, på ett matställe nedanför Eriksdalslundens kolonistugor, fortsätter sen längs vattnet så vi kommer mittemot Hammarby sjöstad och rundar så vi kommer tillbaks till Slussen via Vita bergen. Ett glas vitt på Mosebacke smakar sen gottNu längtar jag nästan - men bara nästan - tillbaka igen. :)

Kalimera
2010-07-21, 09:56
Läste förrästen om de arkeologiska fynden du skrev om at de gjort i Pigadia, men det var väl ett par år sedan nu?Det var inte jag som skrev om det, jag tror att det var karinfp. Antingen var det förra eller förrförra året.

Lycka till med dina utgrävningar. bye_bye