handdator

Visa fullständig version : Recept på tirokafteri


Ruby
2005-11-14, 23:56
Tirokafteri - Fetaostsallad

200-300 g fetaost
2-3 dl grekisk yoghurt
vinäger
vitlök
oregano
1-2 tsk cayenne- eller chilipeppar

Mosa fetaosten med yoghurten, ganska grovt, blanda i vinäger, vitlök, oregano och cayenne- eller chilipeppar. Servera kyld. Var inte rädd för mängden peppar, det ska vara "bett" i salladen!

===

Ur boken "Ett kök i Arkadien" av Annelie Ewers

Goliat
2005-11-14, 23:59
Hamnar alla recepten i forumet under Matrecept, eller måste man söka i forumet efter dem Janne?

Göran

Elisabet
2005-11-15, 00:04
Hamnar alla recepten i forumet under Matrecept, eller måste man söka i forumet efter dem Janne?Den frågan påminner mig om något jag tänkt på förut.

Janne: skulle det inte kunna finnas en receptbank på Kalimera, där grekiska recept som folk skickar in samlas, typ Kalimeras Kulinariska Trädgård :)

Ruby: använde du cayenne- eller chilipeppar i Tirokafterin du hade med dig?

Ruby
2005-11-15, 00:13
Ruby: använde du cayenne- eller chilipeppar i Tirokafterin du hade med dig?Jag använde chilipeppar, torkad oregano (i brist på färsk) och balsamvinäger. :)

En gång använde jag vitlökspulver när vi hade slut på färsk vitlök, men det blev inte bra. :mad:

Ruby

Goliat
2005-11-15, 00:19
På listen till vänster under "Om Grekland" finns "Matrecept"

Min fråga till Janne gällde om de recept man skrev i forumet hamnade där eller om man måste skicka in de i ett separat mejl. Det hade ju varit bekvämt om det skedde automatiskt (men det tror jag inte att de gör)

Göran

Elisabet
2005-11-15, 00:21
På listen till vänster under "Om Grekland" finns "Matrecept"OJ, det hade jag inte sett :o
Mat har jag läst om där, men inte recepten.
Men så bra, då finns det ju redan flabb_flab

Ruby
2005-11-15, 00:26
OJ, det hade jag inte sett :o
Mat har jag läst om där, men inte recepten.
Men så bra, då finns det ju redan flabb_flabDär finns faktiskt redan ett recept på tirokafteri (http://www.kalimera.nu/grekland/recept/fetarora.html) som skiljer sig något från mitt. Det påminner mig om att jag alltså inte brukar använda färsk chili, vilket man väl egentligen borde göra, utan sån som finns på burk... :o

Ruby

Gita
2005-11-15, 08:14
Tack Ruby för denna recept! Skall testas snarast, det var så gott!

Gita

Eva L
2005-11-15, 08:30
Om det inte är allt för krångligt tekniskt kanske Janne kan kopiera alla recept och lägga i receptbanken. Jag brukar bara skicka mina till forumet och många andra gör ju likadant. Sen finns dom ju utspridda lite här och var. Gamla forumet innehöll många läckerheter.

Eva