Logga in

Visa fullständig version : Ny Strejk den 8:onde juli!!!

Linda_76
2010-07-05, 06:53
Jag läste via en länk att det ska bli en ny strejk den 8:onde juli.
http://www.ekathimerini.com/4dcgi/news/politics_1KathiLev&xml/&aspKath/politics.asp&fdate=03/07/2010 (http://www.ekathimerini.com/4dcgi/news/politics_1KathiLev&xml/&aspKath/politics.asp&fdate=03/07/2010)

Är det någon annan som har hört något om detta?
Om det är en 24 timmars strejk den 8:onde brukar båtarna komma igång igen dagen efter eller hur har det varit tidigare?

Monica P
2010-07-05, 08:38
Jag hörde också detta på någon nyhetssändning. Ska försöka följa med och rapportera.

Cecilia
2010-07-06, 11:52
Här är lite info:

http://www.swedenabroad.com/News____12056.aspx?slaveid=109210

Lissi
2010-07-06, 18:08
Läser man Svenska Ambassadens info så innebär generalstrejken att INGA båtar kommer att segla mellan kl 01-24 den 8 juli, alltså inte bara båtar i Pireus....:eek:

Får nog smsa CarinaN igen...;)

Lissi

Maggan1
2010-07-06, 18:56
Tråkigt för alla som är ute o reser med ovissheten om att bli drabbad av strejk eller inte....läste idag på nyheterna att EU ska införa förslag på ny lag, båtresenärer skall jämnställas med flygresenärer dvs vid förseningar, inställda avgångar etc så skall båtbolaget ersätta resenärerna, vid evtl övernattning är förslaget att man skall ersättas med max € 80 pr dygn.....nu skulle väl förslagt inte börja gälla förrän om två år , men ersättningen måste väl gälla vid strejk oxå, får man hoppas det lugnar ner sig på den fronten annars kan det bli en dyr affär för båtbolagen....

helt klart är att Grekland förlorar turister - och redan nu märker vi ju på de som är ute o reser att mängden turister är mindre än vanligt

//Maggan

Irene53
2010-07-06, 19:04
Verkar som flyget berörs oxå. Flygledarna strejkar mellankl.10.00till 14.00.Hur ska det bli? Vi som ska åka till Karpathos 8/7 07.40 från Landvetter. Är det inte askmoln..Mailade Apollo på em. om de hadde nån info.Har ej fått något svar. Enligt tidtabellen på Landvetter så har det inte ändrat något.Hälsar Irenesnyft_drop

Maggan1
2010-07-06, 19:10
Sist gällde strejken inte internationalle flyg utan bara inrikes flyg, det måste vara samma denna gången ?!:confused:

/Maggan

Lissi
2010-07-06, 19:16
Jag fick nyss ett tacksamt sms från CarinaN. När jag sms:ade om strejken igår så ändrade de båt till i morgon. De sover nu 2 nätter i Pireus istället för en och de var SÅ tacksamma för min info. De hade ju ingen aning om detta då de varit iväg några veckor. Men nu måste man ju nästan ha datorer med eller springa på internetcafé var dag på semester i Grekland för att kolla läget så man inte blir strandsatt p g a strejker....OJ så de förstör för sig grekerna. Tror de verkligen att landet gagnas av att turisterna drabbas???

Lissi

Maggan1
2010-07-06, 19:23
Vilken tur att du upplyste dem om strejken, så inte slutet av deras resa blev förstörd/försenas- en blomma till dig Lissi :)

Ja, kanske internetcaféerna är de stora vinnarna denna sommar ?!? :rolleyes:

Irene53
2010-07-06, 19:43
Tack Maggan1 för ditt svar. Hoppas Du har rätt ang. flyget.Man blir egoistisk ibland vill så gärna komma iväg till Karpathos.bye_byeHälsar Irene.

Lissi
2010-07-06, 20:25
Vilken tur att du upplyste dem om strejken, så inte slutet av deras resa blev förstörd/försenas- en blomma till dig Lissi :)

Ja, kanske internetcaféerna är de stora vinnarna denna sommar ?!? :rolleyes:

Jag visste ju att deras flyg går fred 9 juli och att de skulle ankomma till Pireus den 8:e. Eftersom jag inte visste om ankommande båtar skulle drabbas också så sms:ade jag. Svaret jag fick var att det hade varit datorstrul när de skulle boka biljett till den 8:e så mitt sms kom emellan och gjorde att de för säkerhets skull bokade till den 7:e istället. Säkert ett bra val för OM det är så att generalstrejken verkligen innebär att INGA båtar alls går den 8 juli så hade de ju missat sitt flyg morgonen den 9:e:eek:

När jag var på Tinos den vecka hösten 2008 då Sterling gick i konkurs så gick min telefon varm av sms från Kalimeror som undrade om jag flugit med dem....vilket jag alltid brukade. Men just den gången så var det SAS...Så mycket omtanke och erbjudanden om hjälp som jag fick av Kalimeror då gjorde mig alldeles varm! Självklart hjälper vi varandra med allt vi kan!

Lissi

Linda_76
2010-07-06, 21:20
Det är inte så kul med alla dessa strejker och det måste i slutändan drabba Grekland väldigt hårt.

Vi anländer till Athen den 9:onde juli så om vi har tur så är strejken över och jag hoppas att det inte är några demonstrationer kvar (vi reser med två små barn). Nu är i alla fall äntligen båtbiljetterna bokade så förhoppningsvis så klaffar allt och vi kommer till Naxos ca 21.00.

Jag håller tummarna för er alla som är ute och reser.

lemon
2010-07-06, 21:23
När vi strax efter midnatt den 30/6 kom till Santorinis flygplats för att ta oss hem till KPH trodde vi att vi i princip skulle vara ensamma på den lilla flygplatsen. Men icke...
Vansinnigt mycket folk väntade på att komma hemåt. E.u. hade brandmännen strejkat fram till midnatt. Vi blev ett par timmar försenade och planet lyfte först 03.30.
När vi var ute förra gången fastnade vi i Paris pga askmolnet. Förra sommaren strejkade flygledarna när vi skulle flyga hem från Chania. Gången dessförinnan var det åskväder över Skiathos, så det var länge tveksamt om planet som skulle ta oss hemåt skulle kunna landa på ön.
Blir nog till att ta cykeln bort till Tylösand nästa sommar...
Men allvarligt så är strejker i infrastrukturen troligen det sista Grekland behöver just nu. Talade med flera hotellägare som var djupt oroliga över det tämligen skrala bokningsläget, som de menade (och jag kan hålla med om) till stor del beror på människors osäkerhet kring transporterna i, till och från landet.
Hoppas ni som ska ner eller hem kan hantera den befarade strejken den 8.

CarinaN
2010-07-07, 14:10
Jag fick nyss ett tacksamt sms från CarinaN. När jag sms:ade om strejken igår så ändrade de båt till i morgon. De sover nu 2 nätter i Pireus istället för en och de var SÅ tacksamma för min info.

Tack igen Lissi! Nu har vi kommit pa plats i ett mycket varmt Piraeus. Vi valde att utoka till tva natter pa samma hotell som vi redan hade bokat in oss EN natt pa sa vi ska slippa flytta pa oss i morgon. Vi bor i en mysig del av Piraeus som vi tanker utforska lite narmare. Har fatt tips i receptionen om badstrand, Votsalakia, som vi har gangavstand till. Dar tanker vi tillbringa morgondagen. Inga tunnelbanor gar i morgon pga strejken sa vill vi ta en svang till aten far det bli ikvall. Eftersom det ar ett ar sedan vi gifte oss har i Piraeus tanker vi ocksa hinna ta en svang ut till klippan dar brollopet agde rum. Skandinaviska kyrkan har ju flyttat, annars hade vi kunnat titta in och saga hej till prasten.:)

Ja Lissi... det var markligt den dar kvallen nar du smsade och varnade om strejk. Vi hade nan timme innan varit inne pa biljettkontoret for att boka bat till i morgon. Nar tjejen bakom disken hade matat in alla uppgifter och skulle trycka pa bokningsknappen blev det plotsligt fel pa systemet och hon bad oss aterkomma dagen efter. Nar vi kom hem till hotellet laste jag ditt sms... OM vi hade kopt de dar biljetterna finns det ju en risk att vi hade kant oss sakra och inte brytt oss om att halla koll pa det dar med strejkerna som pagar. ELLER var det sa att tjejen skyllde pa datorproblem och bad oss aterkomma for det var osakert med batarna.
Hur eller hur....SKONT att vara pa fastlandet nu nar det ar som det ar.

Stor kram till dig Lissi!!!!

Och tack till Tom som ocksa hjalpt till att halla oss uppdaterade ang strejken!!!

For ovrigt har vi haft tva underbara veckor! Vi har stortrivts pa Donoussa, Schinoussa och Serifos. Paros var kul att fa se, men dit vill vi inte fler ganger....

Carinabye_bye

inkfish
2010-07-07, 15:30
Tack Maggan1 för ditt svar. Hoppas Du har rätt ang. flyget.Man blir egoistisk ibland vill så gärna komma iväg till Karpathos.bye_byeHälsar Irene.

Har ni fått meddelande från Apollo än?

Airtours har nyss meddelat sina resenärer på Karpathos att de beräknas lyfta mot Landvetter två timmar försenade i morgon, 15.30 i stället för 13.30, pga strejken.

Det innebär alltså att planet som ska lyfta i morgon bitti kommer att ha samma försening, två timmar, det är ju det plan de ska hem med.

monica
2010-07-07, 15:43
Är det någon som flyger med Norweigen i morgon, ska åka från Aten 12.25 till Arlanda.
Har ni fått något meddelande om förseningar?

Monica

Marianne
2010-07-07, 16:09
...ELLER var det sa att tjejen skyllde pa datorproblem och bad oss aterkomma for det var osakert med batarna.
Hur eller hur....
...Vi har stortrivts pa Donoussa, Schinoussa och Serifos. Paros var kul att fa se, men dit vill vi inte fler ganger....

Kul att ni har haft så härlig semester! Jag förstår att ni trivts på de öarna ni har valt, fina små öar. Gillar man öar som dessa, är det svårt att komma till Paros EFTER att man varit på t ex Donoussa och Schinoussa. Jättesvårt! Ska man kombinera de öarna, så kan det vara en idé att börja med Paros. Ert besök på Paros påminner om vårt första besök där, EFTER Sifnos. Paros fick inte en chans! Men Paros kan vara mycket fin i ett annat läge.

Det var säkert på grund av strejken, som det inte gick att boka biljetter till imorgon.

Ha en fin dag i Pireus imorgon!

Arne
2010-07-07, 16:11
Enligt Norwegians hemsida, uppdaterad för en halvtimme sedan ska flighten från Athen 12.25 gå planenligt på tidtabell.

Arne

inkfish
2010-07-07, 16:20
Enligt Norwegians hemsida, uppdaterad för en halvtimme sedan ska flighten från Athen 12.25 gå planenligt på tidtabell.

Arne

Så står det även på Athens airports egen web. Men det kommer ju inte att hända eftersom flygledarstrejken ska pågå mellan kl 10 och kl 14.

Arne
2010-07-07, 16:32
OK! Men jag framhärdar. Flygledarstrejken omfattar bara inrikesflyget.
Alla flyg till utrikes destinationer ska tillåtas.

Men, låt vara, har jag fel då må jag genast som straff nedskicka tvenne burkar tonfisk i olja till dina svältfödda kattor.

Har du fel, då må du dubbla tonfiskransonen till kattorna...
Facit har vi i morgon vid lunchtid.

Arne

Wardakis
2010-07-07, 16:43
[quote=CarinaN;212676] Skandinaviska kyrkan har ju flyttat, annars hade vi kunnat titta in och saga hej till prasten.:)
quote]

Jag träffade svenska prästen och hans fru kantorn i Chania i vintras, de var ute på tack-och-avskedstur, de skulle flytta hem till Sverige igen.
Gunilla

gosa_lagom
2010-07-07, 17:00
Har ni fått meddelande från Apollo än?

Airtours har nyss meddelat sina resenärer på Karpathos att de beräknas lyfta mot Landvetter två timmar försenade i morgon, 15.30 i stället för 13.30, pga strejken.

Det innebär alltså att planet som ska lyfta i morgon bitti kommer att ha samma försening, två timmar, det är ju det plan de ska hem med.

Japp det stämmer. Vi skulle åka imorgon kl 7:40 från Landvetter med Airtours men fick sms om att vi flyger 9:40 istället...

MVH
Eeva

inkfish
2010-07-07, 17:18
Jag tror att du har fel - eftersom Airtours alltså har meddelat sina resenärer på Karpathos, som jag skrev tidigare, om en försening imorgon pga strejk...

Katterna väntar ivrigt;)flabb_flab

CarinaN
2010-07-07, 17:19
Ser nu pa Svenska ambassadens sida att aven flygbussarna strejkar fram till kl 5.00 pa fredag morgon. Vi ska aka med flygbussen vid ca 8-tiden. Hoppas det inte blir forlangd strejk... kan bara tanka mig hur dyr en taxi blir ut till flygplatsen i ett sadant lage!!!:mad:

Carina - som nu ska ta tunnelbanan en runda in till Aten.

inkfish
2010-07-07, 17:20
Japp det stämmer. Vi skulle åka imorgon kl 7:40 från Landvetter med Airtours men fick sms om att vi flyger 9:40 istället...

Är lite imponerad över att de meddelar sina resenärer redan dagen innan, faktiskt. Det är inte alltid det händer.

gosa_lagom
2010-07-07, 17:42
Är lite imponerad över att de meddelar sina resenärer redan dagen innan, faktiskt. Det är inte alltid det händer.

Ja det blev jag också imponerad över! Nu kan man ta det lite lugnt hemma och behöver inte gå upp lika tidigt som det var tänkt flabb_flab

MVH
Eeva

Marianne
2010-07-07, 17:59
... kan bara tanka mig hur dyr en taxi blir ut till flygplatsen i ett sadant lage!!!
En bagatell jämfört med vad det kunde ha kostat om ni inte redan var i Pireus nu!;)
Jag har sett folk (turister) stå på Serifos när det kom en 3-dagars strejk för en del år sedan, och de var helt hysteriska för att få tag på en fiskebåt, helikopter eller vad som helst för att komma in till Pireus. Till vilka priser? Säkert mer än hutlösa!

Ha en trevlig kväll i Aten!

Marianne
2010-07-07, 18:01
...vi flyger 9:40 istället...
Vilken perfekt avresetidpunkt!:) Sådär lagom tidigt.
Ha en skön semester!

inkfish
2010-07-07, 19:11
När jag åkte nu senast flög jag 10.55, tror jag det var, från Landvetter. Det var underbart, första gången jag kommer ner utan att vara halvt förbi av trötthet. I det läget gjorde det inget att resan förlängdes pga mellanlandning.

kari
2010-07-07, 19:16
Hoppas det inte blir forlangd strejk... kan bara tanka mig hur dyr en taxi blir ut till flygplatsen i ett sadant lage!!!:mad:
Carina

Det var Buss og Metrostreik da vi kom til Athen 17.juni, vi betalte 58 euro for taxituren fra Flyplassen til Pireus, vi var 4 personer.
Håper alt ordner seg til det beste for dere :)

monica
2010-07-07, 20:15
OK! Men jag framhärdar. Flygledarstrejken omfattar bara inrikesflyget.
Alla flyg till utrikes destinationer ska tillåtas.

Arne

Nja, Arne nu hade du fel. Mitt plan med Norweigan har blivit flyttad till kl 15.15 istället för 12.25 till Arlanda, ringde till Atens flygplats och checka.
Däremot har Norweigan inte meddelat mig med SMS som det skulle göra om det skulle bli någon ändring. DÅLIGT för jag ringde även dem i dag.

cajsa
2010-07-07, 21:26
Är också lite imponerad av att Airtours meddelat så i god tid om förseningen, som i mitt fall drabbar mig genom Kefaloniaflyget imorgon.

Det lär bli trångt i luften med alla som ska landa efter 14 imorgon....

CarinaN
2010-07-07, 22:40
En bagatell jämfört med vad det kunde ha kostat om ni inte redan var i Pireus nu!;)
Ha en trevlig kväll i Aten!

Det har du helt ratt i Marianne, vi ar sa glada att vi ar pa fastlandet nu.
Har just kommit tillbaka till hotellet efter en mysig, men oj sa varm, kvall i Aten. Nar vi nyss kom ut fran tunnelbanan har i Piraeus markte vi att strejkforberedelserna ar i full gang. Massor av motorcyklister kom danande ner till hamnen i full karriar, det var 20-30 motorcyklar. Sen kom det massor av polisbilar. Vi sag ocksa en papperskorg som det brann for fullt i, fast det kanske var en isolerad foreteelse som inte hade med strejken att gora.
Det kanske blir en riktigt spannande dag har i morgon... nej fy, det menade jag inte...

Carina

CarinaN
2010-07-07, 22:42
Det var Buss og Metrostreik da vi kom til Athen 17.juni, vi betalte 58 euro for taxituren fra Flyplassen til Pireus, vi var 4 personer.
Håper alt ordner seg til det beste for dere :)

Tack for info Kari. En sadan summa later helt ok...

Carina

Frappe
2010-07-08, 08:57
Nja, Arne nu hade du fel. Mitt plan med Norweigan har blivit flyttad till kl 15.15 istället för 12.25 till Arlanda, ringde till Atens flygplats och checka.
Däremot har Norweigan inte meddelat mig med SMS som det skulle göra om det skulle bli någon ändring. DÅLIGT för jag ringde även dem i dag.

Jepp strejken påverkar alla flyg mellan 10.00 och 14.00 inget lyfter eller landar under denna tid, och jag ser att Norwegian ska lyfta nu om 5 minuter. Och avgå 15.15 Trevlig resa Monica.

Camilla

laero
2010-07-08, 15:58
Läser man Svenska Ambassadens info så innebär generalstrejken att INGA båtar kommer att segla mellan kl 01-24 den 8 juli, alltså inte bara båtar i Pireus
Konstigt... Vi ar pa Andros och har hela dagen sett farjor passera bade pa vag in mot Rafina och ut mot Tinos.

Lars

Lissi
2010-07-08, 16:23
Konstigt... Vi ar pa Andros och har hela dagen sett farjor passera bade pa vag in mot Rafina och ut mot Tinos.

Lars

Himla tur för er både att ni är på Andros och att ni ser båtar.....:D
Jag läste bara deras sida där det stod att all båttrafik skulle ligga nere....
Generalstrejk kanske bara är när man strejkar i Pireus??;):eek:

Ska ni till Tinos också???
Ha det så himla gott!

Lissi - som tillbringat hela dagen på rundtur i Karlskrona skärgård i strålande sol.

inkfish
2010-07-08, 17:37

Lars

Enligt TT så "blockerades" färjetrafik. Alltså som förra gången då, att färjor gick men att passagerare hindrades att gå ombord.

För mig låter det som att rent farliga situationer skulle kunna uppstå mellan arga passagerare och uppeldade strejkande:(

Arne
2010-07-08, 18:08
Nu flaggar de militanta krafterna för en ny storstrejk den 14 Juli.

Ska detta aldrig få sitt slut?

Arne

TexTEx
2010-07-08, 18:24
Å vad jobbigt de här är! vi ska åka 19 Juli till Aten

ingegerd46
2010-07-08, 19:57
Jo strejken gällde även flygledarna, fast det var punktstrejk i fyra -fem timmar. Såg att Norwegians plan från Aten har landat nu, alltså åtskilliga timmar försenade. Trist för alla, det blir ju extra kostnader, men grekiska staten har ju garanterat att inga turister ska hållas skadelösa. Skriver en som kom hem i natt, undkom dagens strejk alltså men på nerresan den 23 juni var det strejk i Pireus så det blev en ofrivillig natt i Aten innan vi nästa dag kunde åka till vårt älskade Naxos. Nästa sommar får det bli ett annat resmål.

Lissi
2010-07-08, 20:06
men grekiska staten har ju garanterat att inga turister ska hållas skadelösa.

:D:D Trodde väl det!! För hur skulle alla drabbade turister kunna få ersättning!

Lissi

Wardakis
2010-07-08, 20:45
Nja det var nog inte precis så hon menade. Men allvarligt talat, hur gör de som blivit drabbade? Skriver till Georgios: Kära herr Papandreou jag kom inte med på den båt jag skulle pga strejken. Fick checka in på lyxhotell en natt, kan du sätta in pengarna för rummet på mitt konto?
Visserligen är jag inte drabbad själv men det skulle vara intressant att veta hur de har tänkt sig det hela. Någon som vet?
Gunilla

Lissi
2010-07-08, 21:05
Visst fattar jag att det inte var så menat! Du ser väl mina:D:D
Men bara detta att Grekiska myndigheter lovar ersättning till drabbade är ju löjligt! Det går väl inte att ha koll på alla 1000-tals drabbade!
Det vore bättre att se till att inga turister överhuvudtaget BLEV drabbade. Det skulle Grekland vinna på.
Nu hoppas jag egoistiskt för egen del att början av september, då alla greker själva har semester, blir strejkfri;)

Lissi

CarinaN
2010-07-08, 21:20
Har i Piraeus har det varit lugnt idag. Vi gick ner till hamnen och kollade vid 11-tiden. Inga batar gick overhuvudtaget. Inga turister syntes till, troligen beroende pa att inga bussar eller metro har gatt idag sa ingen har kunnat ta sig hit. De som redan befann sig i Piraeus hade antagligen fatt info pa sina hotell. Inga demonstrationer har vi sett.
En marklig upplevelse att se hela Piraeus hamn fullstandigt tomt pa folk och batar i langa rader som lag i hamn.
Vi har varit pa stranden under dagen, dar vi har haft uppsikt over infarten till hamnen. Inga utgaende batar alls, daremot har vi sett tva batar komma in, den ena var en Bluestar. Vet dock inte om det var passagerare ombord.

Carinabye_bye

Monica P
2010-07-08, 21:31
För mig blev det lite snopet att banken var stängd när jag hade ett viktigt ärende. Såg också en båt, Diagoras, som lämnade hamnen och fortsatte mot Rodos.

Tänk om nån vettig person kunde övertala facken att de här strejkerna inte får önskat resultat. Frustrationen över alla åtstramningar är stark, men inte sjutton leder strejkerna till någa förbättringar.

Cecilia
2010-07-08, 23:25

Monicia,

Hoppas att du kom hem ordentligt!

Vi var tydligen på samma flight. Vad dumt att jag inte kollade tråden igår så kunde jag ha uppdaterat dig. Vi visste nämligen redan dagen före att flighten skulle bli försenad. Vi fick info via Airtours, som vi bokat våra biljetter med, men fighten flögs ju som sagt av Norwegian.

Vi fick redan igår eftermiddag (onsdag) telefonsamtal från en kvinna på Airtours som meddelade att flighen var framflyttad till 15.15. Vi visste dock redan att det var strejk (jag och maken är journalister och har luffat runt med en bärbar dator i tre veckor!).

Så Airtours har skött sig utmärkt. Dåligt dock av Norwegian. Du fick alltså aldrig nåt sms från bolaget??

CarinaN
2010-07-09, 17:20
Nu sitter vi på tåget från Kastrup till Kalmar. Inga strejker idag, skönt! Vi är så nöjda med vår resa, även med de två sista dagarna i PIraeus. Vi har sett vackra delar av staden som vi aldrig hade fått se annars. Tycker mer synd om de barnfamiljer som drabbades i början av sin resa och var tvungna att starta med att jaga boende på fastlandet.

kari
2010-07-09, 17:54
Så Airtours har skött sig utmärkt. Dåligt dock av Norwegian. Du fick alltså aldrig nåt sms från bolaget??

Jeg synes virkelig det burde være slik at man fikk beskjed om endringer i flytiden enten man reiser charter eller med rutefly!

Det er jo merkelig at ikke Norwegian sendte sms, i en så spesiell situasjon!
- vi fikk mail fra dem ang endring av vår flytid hjem fra Santorini nå i juni, men det var en endring de gjorde selv flere uker før avreise, avgangen vår ble utsatt 45 minutter.

Om man bestiller flybilletter tidlig, får man ofte flere mailer med "endring" i flytiden, det kan være endringer på 5 eller 10 minutter.

Arne
2010-07-09, 17:59
Ur askan, i elden!!

ATHENS -(Dow Jones)- The Greek public sector umbrella union ADEDY said Friday it is calling on its members to strike July 15 to coincide with the date that Parliament votes on a plan that would curb public-sector pension entitlements.
ADEDY has about 400,000 members and participated in a 24-hour general strike held Thursday, which was the sixth paralyzing strike this year. While participation in the strike was high across many sectors, the turnout for protests was muted.
Lawmakers will vote July 15 on a proposal that will strip away many of the pension privileges of the public sector to bring them broadly into line with the private sector.
However, ADEDY argues that public-sector workers have born the brunt of austerity measures because their bonus wages have been cut, their pay is frozen for three years and their income has further been squeezed because of the government's tax and VAT increases.
The additional austerity measures have been promised by the debt-laden Mediterranean nation in exchange for a EUR110 billion bailout from the European Commission, the European Central Bank and the International Monetary Fund, locally known as the "troika."
"The government and the troika are slaughtering our pension rights and these anti-social-security measures are unconstitutional, so we are calling on our members to stop work at 0800GMT next Thursday and join together in a protest march to Parliament," ADEDY said in a statement.

Tom
2010-07-09, 21:09
Ur askan, i elden!!

ATHENS -(Dow Jones)- The Greek public sector umbrella union ADEDY said Friday it is calling on its members to strike July 15 to coincide with the date that Parliament votes on a plan that would curb public-sector pension entitlements.
ADEDY has about 400,000 members and participated in a 24-hour general strike held Thursday, which was the sixth paralyzing strike this year. While participation in the strike was high across many sectors, the turnout for protests was muted.
Lawmakers will vote July 15 on a proposal that will strip away many of the pension privileges of the public sector to bring them broadly into line with the private sector.
However, ADEDY argues that public-sector workers have born the brunt of austerity measures because their bonus wages have been cut, their pay is frozen for three years and their income has further been squeezed because of the government's tax and VAT increases.
The additional austerity measures have been promised by the debt-laden Mediterranean nation in exchange for a EUR110 billion bailout from the European Commission, the European Central Bank and the International Monetary Fund, locally known as the "troika."
"The government and the troika are slaughtering our pension rights and these anti-social-security measures are unconstitutional, so we are calling on our members to stop work at 0800GMT next Thursday and join together in a protest march to Parliament," ADEDY said in a statement.

För att underlätta för oss/dom som inte behärskar Engelska språket till 100% står det ungefär så här : enter]

ATEN - (Dow Jones) - Den grekiska offentliga sektorn paraply fackliga ADEDY sade fredag det är att uppmana sina medlemmar att strejka 15 juli för att sammanfalla med den dag då parlamentet röstar om en plan som skulle begränsa den offentliga sektorn pensionsrättigheter.
ADEDY har cirka 400.000 medlemmar och deltog i ett 24-timmars generalstrejk hölls torsdag, vilket var den sjätte förlamande strejken i år. Trots att deltagandet i strejken var stor inom många sektorer, var valdeltagandet för protester avstängt.
Lagstiftare kommer att rösta 15 juli om ett förslag som kommer remsa bort många av pensionen privilegier av den offentliga sektorn så att de i stort sett i linje med den privata sektorn.
Hävdar dock ADEDY att offentliga arbetstagare har fötts i störst utsträckning av åtstramningsåtgärder eftersom deras bonus löner har sänkts, är deras löner frysta i tre år och deras inkomster har fortsatt har pressats på grund av regeringens och mervärdesskatt ökar.
De ytterligare åtstramningar har utlovats av skuld-belastade Medelhavet nation i utbyte mot en 110 miljarder bailout från Europeiska kommissionen, Europeiska centralbanken och Internationella valutafonden, lokalt känd som "trojkan".
"Regeringen och trojkan slaktar våra pensionsrättigheter och dessa anti-sociala åtgärder strider mot grundlagen, så vi uppmanar våra medlemmar avbryta arbetet vid 0800GMT nästa torsdag och samlas för en protestmarsch till parlamentet" ADEDY sa ett uttalande.

/ Tom

larsols
2010-07-10, 15:33
bye_byeVi tog båten från Naxos den 8:e klockan 0930, den gick faktiskt. Såg inga andra båtar ute på havet, dock låg det många i Pireus när vi kom in 1530 på em.
Helt otroligt att det fungerade, en övernattning i Glyfada sen flyg på fredagen, sen hemma i samma värme som i Kykladerna!!

Hestia
2010-07-10, 18:31
Tack Tom!!:)

karinafp
2010-07-10, 18:40
Onsdagen den 7 juli fick jag ett SMS från Airtours där man meddelade att avresetiden nästa dag var ändrad till 15.00. Gick upp till representanten och pratade en stund. Flygledarna hade öppnat ett hål på två timmar, så mellan 14.00 och 16.00 skulle både planet från Stockholm och det från Göteborg landa på Karpathos, tömmas, tankas, städas och fyllas med folk igen för att vara ute ur grekiskt luftrum innan man började strejka igen. Man lade om rutten till att flyga över Turkiet, så det var bara 20 minuters flygning över Grekland i vardera riktningen. Allt gick väldigt smidigt, tycker jag. Och vi fick gratis förtäring medan vi väntade. :) Och hem kom vi. Fast jag hade ju hellre stannat kvar... ;)

Karin

Hellen
2010-07-11, 15:01
Arne, det är inte så att jag tror du diktat ihop texten :D
Var på nätet finns uppgiften om strejk den 15? Jag har letat men finner inget.
Pratade med vår hotellvärd, men de visste ingenting om denna.
// Helén från ett ljuvligt Antiparos

CarinaN
2010-07-11, 20:57
bye_byeVi tog båten från Naxos den 8:e klockan 0930, den gick faktiskt. Såg inga andra båtar ute på havet, dock låg det många i Pireus när vi kom in 1530 på em.
Helt otroligt att det fungerade, en övernattning i Glyfada sen flyg på fredagen, sen hemma i samma värme som i Kykladerna!!

Då var er båt en av de två jag såg segla in när jag låg på stranden i Piraeus:).
Undrar varför den båten tilläts gå? Ni hade ju en himla tur!!!! Grattis!

Carina

Hellen
2010-07-11, 21:06
Undrar varför den båten tilläts gå? Ni hade ju en himla tur!!!! Grattis!
Carina

Det var båtar ut från Piraeus som inte gick.
// Helén