handdator

Visa fullständig version : Vill du ha pengar?


Hellen
2010-07-02, 19:26
Från bankomaten på Donoussa eller på Schinoussa så bör du se till att ditt bankomatkort är kopplat till Visa, och inte endast Mastercard, som våra tre kort är....
Den grekiska bank som handhar bankomaterna (vet tyvärr ej vilken) har sagt upp avtalet med Mastercard, eller kan det vara så att Mastercard har sagt upp det? I vilket fall som helst så funkar det inte att ta ut pengar med endast Mastercard, halva ön engagerade sig i vårt problem här om dagen, vi fick till slut ut lite pengar tack vare den hjälpsamma befolkningen.
// Helén från ett MYCKET VARMT och nästintill vindstilla Schinoussa

Yak
2010-07-02, 21:59
Vilken blåsning :rolleyes:
Jag har aldrig varit med om att bankomater bara tar visa förut, brukar ju liksom vara standard med VISA & MC. Hoppas er varning hjälper någon annan!
Låter skönt med vindstilla, jag längtar lite trots att det är nästan 30 grader i Stockholm nu :)

Lissi
2010-07-02, 23:25
OJ...fick sms från CarinaN idag från Paros ...de har ju också varit på Donoussa och Shinoussa, men antingen har de VISA kort eller så hade med tillräckligt med euro för de nämnde inget av detta..Då vet vi ju vilka öar vi INTE ska till i allafall....;)

Ha det fortsatt jättebra.....och ni ska väl också till Paros fvb till Antiparos:D


Lissi

Eva L
2010-07-03, 07:50
På de riktigt små grekiska öarna kan det vara bra att ha med kontanter. Oftast finns bara en bankomat och den kan krångla. Ingen anledning att avstå besök bara för den sakens skull Lissi. En ö som exempelvis Sikinos som har 240 bofasta i bästa fall kan inte ha så utbyggd bankservice. Så är det i småbyarna i norrland också. Finns varken affär eller bankomat på små ställen och numera knappt en bensinstaton heller i de större norrlandssamhällena.

Tur det ordnade sig för er Helén. Var i nästan samma sits på Folegandros då bankomaten var trasig i fem dagar men på den sjätte dagen när jag börjat fundera på att åka tillbaka till Ios för att hämta pengar var den igång. Vilken bank är det som sagt upp avtalet med Master Card?

Eva

Annki
2010-07-03, 09:49
På Tilos tog bankomaten inte heller emot Mastercard eller Maestro i sommar, utan endast VISA. Det fanns en skylt om detta bredvid bankomaten, men eftersom jag hade informationen sedan tidigare, så läste jag inte och vet inget om orsaken. Där är det i alla fall Cooperative bank of Dodecanese.

Ann-Kristin bye_bye

j-lem
2010-07-03, 13:46
oj då!! hoppas inte detta händer oss på koufonissi...
jag har iofs visa kort så hoppas på det bästa!!
mvh.jani från ett härligt koufonissi (snart antiparos)

Hellen
2010-07-03, 17:42
oj då!! hoppas inte detta händer oss på koufonissi...
jag har iofs visa kort så hoppas på det bästa!!
mvh.jani från ett härligt koufonissi (snart antiparos)

Inga problem med Visa, träffade nu ett par som fått bege sig tidigare från Koufinissi av Mastercard anledningen.
// Helén från ett lite blåsigt Antiparos flabb_flab

inkfish
2010-07-03, 22:53
Pengar i Småkykladerna är aldrig nåt problem;)!

Första gången jag var på Koufonissi var posttanten enda möjligheten att växla pengar. Men när jag kom dit hade hon stängt. Återvände efter några timmar - stängt.

Då kom en vänlig granne och upplyste mig om att posttanten åkt till Aten! Jaha...? "Men gå till tavernan härintill, de är släkt".

Så jag fick växla svenska kronor till drachmer av kocken på taverna Melissa! Han tittade förbryllat på min sedel och frågade vad det var. Jag sa att det var svenska krona och berättade hur många drachmer jag brukade få när jag växlade - och då fick jag det, direkt ur kassanflabb_flab

Janérik
2010-07-04, 00:19
Jag har alltid med mej kort från två olika banker då jag är ute och reser men detta var ett nytt förslag på strul. Jag har aldrig förr hört att bankomater inte skulle acceptera Master Card (eller Visa heller för den delen) så nu får jag börja tänka på det också. Jag ska försöka fråga upp detta nästa gång jag är till banken.
Förresten så borde det väl finnas någon här som jobbar på bank som kan svara på det också.

Mvh Janérik

våga
2010-07-07, 22:32
Det är Agricultural Bank of Greece som har bankomaten på Donoussa där det inte funkar med MasterCard. Förutom pengakrångel finns det andra anledningar att inte välja Donoussa som resmål så som använda sprutor och kanyler på stränder och på bottnen utanför stränder. Vi hittade tre på två olika stränder under ett par dagars besök. Under somrarna samlas en hel del Atenungdomar på ön och droganvändandet är utbrett, även tyngre droger.
En flicka som lekte på stranden blev påhoppad av en av de lösspringande pitbullterrierna som varje år kommer dit tillsammans med en hel del andra hundar och nonchalanta hundägare. Det var rena turen att hon inte blev allvarligt skadad. Hundarna slåss även inbördes om status i gruppen. Rätt störande att ha bredvid sig på stranden.
Våga

CarinaN
2010-07-07, 23:33
Vi har Visa sa det var inga problem for oss att ta ut pengar i bankomaterna pa Donoussa och Schinoussa.

Carina

Eva L
2010-07-08, 08:39
Det är Agricultural Bank of Greece som har bankomaten på Donoussa där det inte funkar med MasterCard. Förutom pengakrångel finns det andra anledningar att inte välja Donoussa som resmål så som använda sprutor och kanyler på stränder och på bottnen utanför stränder. Vi hittade tre på två olika stränder under ett par dagars besök. Under somrarna samlas en hel del Atenungdomar på ön och droganvändandet är utbrett, även tyngre droger.
En flicka som lekte på stranden blev påhoppad av en av de lösspringande pitbullterrierna som varje år kommer dit tillsammans med en hel del andra hundar och nonchalanta hundägare. Det var rena turen att hon inte blev allvarligt skadad. Hundarna slåss även inbördes om status i gruppen. Rätt störande att ha bredvid sig på stranden.
Våga

Tack för de upplysningarna då vet jag defintivt vilken ö jag inte ska besöka och inte är det för bankomatens skull.

Eva

Yak
2010-07-08, 11:03
Förutom pengakrångel finns det andra anledningar att inte välja Donoussa som resmål så som använda sprutor och kanyler på stränder och på bottnen utanför stränder. Vi hittade tre på två olika stränder under ett par dagars besök. Under somrarna samlas en hel del Atenungdomar på ön och droganvändandet är utbrett, även tyngre droger.
En flicka som lekte på stranden blev påhoppad av en av de lösspringande pitbullterrierna som varje år kommer dit tillsammans med en hel del andra hundar och nonchalanta hundägare. Det var rena turen att hon inte blev allvarligt skadad. Hundarna slåss även inbördes om status i gruppen. Rätt störande att ha bredvid sig på stranden.
Våga

Det låter ju jävligt trist. Jag var på Donoussa förra året och såg absolut inget av detta. Dock var det i mitten på Juni, de kanske kommer under högsäsongen. Tråkigt om en pärla ska dras i skiten av ett fåtal besäkare på det viset.

Cecilia
2010-07-09, 12:01
Det är Agricultural Bank of Greece som har bankomaten på Donoussa där det inte funkar med MasterCard. Förutom pengakrångel finns det andra anledningar att inte välja Donoussa som resmål så som använda sprutor och kanyler på stränder och på bottnen utanför stränder. Vi hittade tre på två olika stränder under ett par dagars besök. Under somrarna samlas en hel del Atenungdomar på ön och droganvändandet är utbrett, även tyngre droger.
En flicka som lekte på stranden blev påhoppad av en av de lösspringande pitbullterrierna som varje år kommer dit tillsammans med en hel del andra hundar och nonchalanta hundägare. Det var rena turen att hon inte blev allvarligt skadad. Hundarna slåss även inbördes om status i gruppen. Rätt störande att ha bredvid sig på stranden.
Våga

Märkte ingenting sånt, bara lugnet och tupparnas gal. Vi kom hem från vår ö-luff igår, efter bland annat fyra nätter på Donoussa. Vi hade det helt fantastiskt där.

MammaMia
2010-07-13, 00:39
Hejsan,
Just hemkommen från en underbar resa till Koufonissi, Naxos & Santorini. Tänkte gå in och varna om precis detta, men såg denna tråd. Kan tyvärr alltså bara bekräfta att det INTE går att ta ut pengar från någon bankomat vi besökte om man har mastercard. :-(
Som tur är så är Koufonissi borna flexibla och litar på sina turister, så både rummet (Hondros Cavos) och maten (Finikas) kunde vi betala via banköverföring.

Majsan
2010-07-13, 16:17
Vi hade också problem med att ta ut pengar på kort knutet till MasterCard.

På den enda uttagsautomaten i Egiali, Amorgos, gick det inte alls, i Naxos stad fungerade det på vissa.

Dumt nog noterade jag inte just vilka automater det var, men på den första och andra automaten på hamnpromenaden när man kommer ner från lilla torget räknat, där gick det inte. Lite längre ner lyckades det till vår lättnad.

Det måste vara knutet till banken ??

Lissi
2010-07-13, 16:24
OJ....hoppas att Tinosautomaterna funkar:eek:
Vill grekerna inte ha turister alls???? Först alla strejker och sen ska man om man lyckas ta sig dit inte kunna ta ut pengar som förr.....:D:D;)

Lissi

Pyttan
2010-07-13, 17:36
En del bankomater i Adamas på Milos tog inte heller emot Mastercard, men där är det ju inga problem efter som det finns så många olika banker (bankomater). Kommer inte ihåg vad banken hette, gick bara till nästa, trodde att det var fel. Fast lite underligt var det ju, fastnade i bakhuvudet.

Pyttan - nyss hemkommen från en rolig och skön båtluff men alldeles för kort :)
Fast här i Stockholm är det Greklandstemperatur även på natten klapp_klap

Cecilia
2010-07-13, 18:17
OJ....hoppas att Tinosautomaterna funkar:eek:
Vill grekerna inte ha turister alls???? Först alla strejker och sen ska man om man lyckas ta sig dit inte kunna ta ut pengar som förr.....:D:D;)

Lissi

Ni får väl fixa Visa, som vi andra! ;)
Eller American Express, som funkade utmärkt på vår nyss avslutade luff på bla Amorgos, Schinoussa och Donoussa.

Marianne
2010-07-13, 20:48
Något är det alltså när det gäller Master Card. Och inte bara i Grekland.
När jag skulle betala hotellet i Rom i maj med Master Card, lyckades det absolut inte trots flera försök, men med VISA gick det hur lätt som helst.

Jag var spänd på att använda mitt Master Card här hemma igen, men det var inga problem med det.

Elisabet
2010-07-13, 20:58
Jag trodde det var allmänt känt att Master Card inte är lika användbart som Visa i många länder i världen.

Eva L
2010-07-13, 21:08
Brukar fungera bra i Grekland med Master Card och även Maestro i automater med Cirrussymbolen dvs nästan alla.

Eva

Marianne
2010-07-13, 21:13
Jag trodde det var allmänt känt att Master Card inte är lika användbart som Visa i många länder i världen.

Har aldrig hört det förr! Tvärtom, så trodde jag kanske att Master Card var mer internationellt än VISA, men nu är det inte något som jag normalt använder särskilt mycket i utlandet, varken Master Card eller VISA.

Eva L
2010-07-13, 21:16
Jag använde Master Card ett par gånger förra sommaren på Lesbos utan problem. Något måste ha hänt med de grekiska bankerna sen dess.

Eva

Elisabet
2010-07-13, 22:11
Jag har också använt MC i Grekland utan problem, men jag har sett när jag läst om resor till andra delar av världen, bland annat den långa Afrikaresa som jag ska göra till vintern, att det är vanligt att man rekommenderar Visa eftersom det är mer gångbart.

Peter
2010-07-14, 04:26
M C har kanske råkat ut för samma bojkott som AmEx gjorde för ett antal år sedan? Dåliga villkor?

I Grekland tar jag ut från mitt helt vanliga Svenska lönekonto, med samma kort jag använder i Sverige! Det ska stå Cirrus och Maestro på kortet. Och på ATM:en. Då är det inga problem. Det är precis som att gå på Bankomaten / Minuten här hemma!!! Och det dras direkt från det vanliga kontot.

Jag har ett Visa i reserv om det skulle behövas. Det använder jag egentligen bara som buffert här hemma. Jag har inte använt det i Grekland de senaste 7 - 8 åren....

Kalimera
2010-07-14, 10:51
I sommar har vi tagit ut pengar med MC på Skopelos, Alonissos, Skiathos, Andros, Tinos, Syros, Ios och Santorini utan problem. Vi försöker om möjligt alltid ta ut pengar på National Bank.

Spigget
2010-07-14, 13:35
När vi var på Koufinissi för en del år sen fick vi tips att ta med kontanter, tur var det!
Annars när vi har varit på AntiParos och det har blivit strömlöst mm så har vi bara hyrt moppe o kört över till Parikia på Paros och hämtat. Funkar jättebra med bilfärjan och är en liten utfärd.

Överlag är det bra att ha med kontanter på småöarna.

Hellen
2010-07-14, 13:41
M C har kanske råkat ut för samma bojkott som AmEx gjorde för ett antal år sedan? Dåliga villkor?

I Grekland tar jag ut från mitt helt vanliga Svenska lönekonto, med samma kort jag använder i Sverige! Det ska stå Cirrus och Maestro på kortet. Och på ATM:en. Då är det inga problem. Det är precis som att gå på Bankomaten / Minuten här hemma!!! Och det dras direkt från det vanliga kontot.


Problemet på Donoussa och Schinoussa är att det fortfarande (i alla fall för en och en halv vecka sedan ) fortfarande fanns MC-skylt på bankomaten, gissa hur många försök vi gjorde innan vi tillkallade hjälp... Ang_elx:D
MC kort har ju fungerat i Grekland utan problem i alla fall i åtta år, inte förväntar man sig att det helt plötsligt skall sluta fungera.
// Helén

Peter
2010-07-14, 17:59
...gissa hur många försök vi gjorde innan vi tillkallade hjälp... Ang_elx:D

Jag ser framför mig en ilsken Svenska som förtvivlat hamrar på tangenterna och sedan hela ATM:en... :D Fast det är ju lagom lustigt när man står där och behöver ta ut pengar... snyft_drop Men som sagt så fungerar normalt sett våra vanliga Svenska Minuten och Bankomat-kort i de flesta Grekiska ATM:erna. Alltså även de kort som inte är anslutna till Visa eller M C. Pengarna dras från det vanliga kontot bara.

Fast man åker ju på de 1,5 % i "administrativ" avgift som skurkarna tar för att man tar ut pengar utomlands... Jag är så irriterad på det. Enda banken som inte tar ut den avgiften är ICA-banken! Jag funderar allvarligt på att skaffa ett kort därifrån till höstresan.

Jag kan tänka mig att många familjer lätt smäller 20.000 på en 2 veckorsresa. Med ICA-kortet sparar man då 300 SEK. Det är en hyfsat ordentlig middag någon kväll... Och varför betala det till banken när man inte behöver?

Men det lite märkligt att M C inte fungerar på vissa ställen nu. Det skulle vara intressant att höra anledningen om någon lyckas få fram någon info.

Mica
2010-07-14, 20:05
Jag trodde det var allmänt känt att Master Card inte är lika användbart som Visa i många länder i världen.

Har klarat mig bra med Master Card i de iofs endast europeiska länder jag besökt. För mig är det inte allmänt känt att Master Card inte är lika användbart som Visa? Kan du förklara varför:confused:

Mica

Lissi
2010-07-14, 20:32
Vi har aldrig nånsin haft problem med Mastercard på något av alla ställen vi besökt inclusive Parga i juni....Vi slipper dessutom på vårt ICA Mastercard uttagsavgifter....Däremot har vi förut haft STORA problem med American Express...visserligen på 90-talet, men då bytte vi till Mastercard..Tack Janne för upplysningen om Tinos!

Lissi

Frappe
2010-07-15, 13:23
[QUOTE=Peter;213434]
Fast man åker ju på de 1,5 % i "administrativ" avgift som skurkarna tar för att man tar ut pengar utomlands... Jag är så irriterad på det. Enda banken som inte tar ut den avgiften är ICA-banken! Jag funderar allvarligt på att skaffa ett kort därifrån till höstresan.


Men? jag har nordea och inga avgifter drabbas jag av vid uttag utomlands inom EU! Har för mig att det kom en EU lag för ett tag sedan? den säger att inga avgifter får tas ut vid utag inom EU? kanske jag har fel?


Detta hitta jag när jag kolla!

Specialregler inom EU

Avgifterna varierar beroende på var och i vilken valuta uttaget görs. Om man till exempel tar ut euro i ett EU-land får kortutgivaren inte ta ut högre avgifter än vad ett uttag skulle kosta hemma i Sverige.

Är automatuttaget i Sverige kostnadsfritt för kunden, ska kundens uttag i euro i ett annat EU-land alltså också vara kostnadsfritt. Banken får dock alltid ta ut en växlingsavgift. Denna avgift varierar mellan 0 och 2 procent beroende på vilket kort man använder.

Om man däremot tar ut pengar i lokal valuta i en automat utanför EU har kortutgivaren rätt att ta ut en uttagsavgift. Denna avgift kan vara fast eller variera mellan 0 och 3 procent. Ibland finns också en minimiavgift.

Camilla

Kalimera
2010-07-15, 13:28
Men? jag har nordea och inga avgifter drabbas jag av vid uttag utomlands inom EU! Har för mig att det kom en EU lag för ett tag sedan? den säger att inga avgifter får tas ut vid utag inom EU? kanske jag har fel?De får inte ta ut någon avgift, men de kan ge en sämre kurs, vilket är samma sak som en avgift. Vi bytte till ICA-banken för några år sedan av just den anledningen.

Arne
2010-07-15, 14:59
Helt rätt Janne, bankerna inom EU-sfären får ej ta iut avgift vid uttag på bankomat oavsett land. Dock så tricksas det med andra metoder.

Bankernas arbitrageavdelningar (avd för internationell valutahandel) har funnit på ett sätt att ändå, och helt lagligt, få in lite extrapengaar på våra utlandsuttag. De lägger uttaget i en vilande zon och inväntar månadens för turisten sämsta valutakurs och konverterar just den dagen uttaget.

Arne och Birgitta

Direkt från stugan på Skäret i vackert väder men med hård ostlig vind.

Elisabet
2010-07-15, 20:22
Har klarat mig bra med Master Card i de iofs endast europeiska länder jag besökt. För mig är det inte allmänt känt att Master Card inte är lika användbart som Visa? Kan du förklara varför:confused:

Nej jag vet inte varför, och jag har själv använt MC utan problem i flera europeiska länder. Citerar mitt inlägg #25 där allt jag vet om saken står:

Jag har också använt MC i Grekland utan problem, men jag har sett när jag läst om resor till andra delar av världen, bland annat den långa Afrikaresa som jag ska göra till vintern, att det är vanligt att man rekommenderar Visa eftersom det är mer gångbart.

ricky
2010-07-15, 22:50
Vill du ha pengar?


-Ja tack!flabb_flab

noaminna
2010-07-16, 22:19
Koufonissi tar inte heller MasterCard !!
Kom nyligen hem 14/7 från Kyklad...

Peter
2010-07-17, 01:22
Men? jag har nordea och inga avgifter drabbas jag av vid uttag utomlands inom EU! Har för mig att det kom en EU lag för ett tag sedan? den säger att inga avgifter får tas ut vid utag inom EU? kanske jag har fel?

Nä! Du har helt rätt! EU förbjöd växlingsavgifter inom EU för att antal år sedan. Därför kallar bankerna det numera för administrativa avgifter. Vilket är löjligt. Om transaktionen kommer från en dator i Grekland eller från Svedala är totalt ointressant för banken... Och orsakar inga kostnader...

De lägger oftast på 1,5 % av beloppet. Om du läser villkoren från banken står det att de läggs direkt på summan du växlat. Vilket innebär att du som kund inte ser det på ditt kontoutdrag... Det är därför du inte uppmärksammat det!!! Så är det i alla fall i Swedbank...

Men visst är det möjligt att Nordea inte tar ut den avgiften? Fast jag betvivlar det. Lusläs ditt avtal. Den delen som handlar om uttag i utlandet. Den enda bank jag vet som inte tar ut den avgiften är ICA-banken!


Är automatuttaget i Sverige kostnadsfritt för kunden, ska kundens uttag i euro i ett annat EU-land alltså också vara kostnadsfritt. Banken får dock alltid ta ut en växlingsavgift. Denna avgift varierar mellan 0 och 2 procent beroende på vilket kort man använder.


Verkar inte stämma med EU:s intentioner.... Det var ju just växlingsavgift som förbjöds! Är det någon gammal info du hittat?

De får inte ta ut någon avgift, men de kan ge en sämre kurs, vilket är samma sak som en avgift. Vi bytte till ICA-banken för några år sedan av just den anledningen.

Så vitt jag vet, och jag läser mycket om ekonomi, så är ICA-banken den enda som ger en OK kurs och inte tar ut extra avgifter när man tar ut pengar, de 1,5 %:en, inom EU.

Hellen
2010-07-18, 20:24
Vår bank tar ut en växlingspåslagsavgift på 1,5%
// Helén

Ingrid Ny
2010-07-27, 23:47
Hemkommen från Donoussa, Schinoussa o AntiParos och konstaterar bara att på Donoussa var det inte trevligt att stå utan pengar. Mastercard fungerade inte o det gick inte att fixa på annat sätt heller med boendet - man blev alltså inte litad på! Detta drabbade inte oss, vi har alltid med både svenksa och europengar när vi är på småöarna. Men trist att höra att det inte gick att fixa, annat var det på Anti för ngt år sedan när vår vän hade blivit av med kontokort och allt. både boedne o tursoter ställde upp, likadant var det när båten åkte med min man men jag var kvar på Tinos, utan pengar - fick hjälp av både boende och andra turister.

//Ingrid