handdator

Visa fullständig version : Då var det bokat! Hurra!!

Lola
2005-11-14, 21:25
Efter midsommar bär det av! _B-anana

Det blev Lefkos vid Apollos strand "nr 2" eftersom den, enligt erfarna Karpathosresenärer här på Kalimera, ska vara den bästa. Tackar, tackar!

Nu får Ni gärna överrösa mig med allt Ni vet om Lefkos :) Finns det någon som vet vad stränderna där heter, särskilt "nr 2"? Bra tavernor? Tillgång till supermarkets/minimarkets? Prisnivå? Uttagsautomater finns väl inte där, men finns det möjlighet att handla med VISA? Tips på biluthyrning? Strandkvalitet (långgrunt, vindar o så)

(många frågor blev det Ang_elx )

karinafp
2005-11-14, 21:36
Grattis till bokningen! klapp_klap

Lefkos är LITET, det ska du veta. Det är inga avstånd alls mellan stränderna, du går på några få minuter mellan dem. Det finns några tavernor, en glasskiosk, en liten supermarket och en biluthyrning. Det var ungefär allt som fanns när jag var där sommaren 2004... Uttagsautomater finns bara i Pigadia.

Lugn och ro och massor av strandliv kommer ni att få! flabb_flab

Karin

Lola
2005-11-14, 21:55
NÅGRA tavernor! Hjälp :eek:

Vi som tyckte att Ag Gordis på Korfu var litet :D Nåväl, vad gör det! Det är ju faktiskt sol och bad vi vill åt främst och bil hyr vi alltid ändå. Fast det blir ju ingen konkurens med _en_ biluthyrare hehe...

Om du kommer på något mer att berätta karinafp - om det finns något mer att berätta ;) - så är du hemskt välkommen att göra det!

Kram

karinafp
2005-11-14, 21:58
Agios Gordis är MYCKET större än Lefkos...;)

Karin

som har varit där också...Ang_elx

Lola
2005-11-14, 22:02
Aaahahahaha my God, vad har vi gett oss in på :p

Känner de till VISA-kort i Lefkos då (söker halmstrån nu flabb_flab )

karinafp
2005-11-14, 22:09
http://i26.photobucket.com/albums/c108/karinafp/BrygganiLefkos.jpg

Vi gör väl ett försök att lägga in en bild här också. Fiskebryggan i Lefkos.

Karin

karinafp
2005-11-14, 22:12
Känner de till VISA-kort i Lefkos då (söker halmstrån nu flabb_flab )

Eeemmmm.... vågar inte riktigt lita på det...;) Vi hade kontanter med oss... Men å andra sidan har de ju byggt ut och öppnat flera nya hotell i år, så kanske, kanske...Ang_elx

Karin

Lola
2005-11-14, 22:14
Bilden sa allt! Dit vill jag _B-anana

Ok, hur är det med prisnivån på tavernorna? Vi hyr bil och handlar "hemma-mat", dvs mjölk, smör och sådant, men planerar att äta lagad mat ute. Du som varit i Ag Gordis också...hur ligger priserna i jämförelse? Vi åt mest på Mermaid och Sea breeze, som båda hade schyssta priser tycker jag.

karinafp
2005-11-14, 22:18
Kan inte svara för priserna i Lefkos, eftersom vi bara har ätit en lunch där. Men Pigadia och Agios Gordis var jämförbara i priser, tycker jag. Framför allt så finns det ju ett mycket stort utbud i Pigadia, så det går alltid att hitta något som passar.

F ö så skrev jag ett rätt långt resebrev från Korfu sommaren 2003, om du skulle vara intresserad av våra intryck därifrån. Ja, jag skrev från Karpathos och Lefkosturen 2004 också...:rolleyes:

Karin

Lola
2005-11-14, 22:24
Nämen vad jag har slarvat! Jag tyckte att jag hade läst alla resebrev från Karpathos, ju. Förresten så ser jag nu, att det var ditt resebrev från Korfu som avgjorde en av destinationerna i somras! :)

Nu ska jag kolla resebrev igen. Tack ska du ha! bye_bye

ciakoohler
2005-11-14, 22:35
http://i26.photobucket.com/albums/c108/karinafp/BrygganiLefkos.jpg

Vi gör väl ett försök att lägga in en bild här också. Fiskebryggan i Lefkos.

Karin

http://i24.photobucket.com/albums/c16/ciakoohler/Karpathos050918-1002209.jpg

Ingrid
2005-11-14, 22:41
Lefkos er en liten perle. Dere kan, som Karin sier, se fram til en stille og rolig, avslappende ferie. Min favoritt-taverna her er Dramoundana, den ligger like ved fiskebåtene som det er bilde av. Bare såååå god mat, må oppleves.

Et annet tips: Ta turen opp til Mesochori, en labyrintby litt nord for Lefkos. Skal visst være fint å gå dit. Byen er uansett verdt et besøk. Her bor de som holder til i Lefkos på sommeren.

Eva L
2005-11-15, 08:42
Håller med Ingrid om att Lefkos är jättefint. Gillar ni vandring finns det bra möjligheter. Dramoundana serverade underbar mat när vi var där och är norrmänens lilla favorit. När jag besökte Lefkos, tror det nu är 5 år sedan, fanns det även en turistinformation/butik med lite försäljning av bla kokböcker från ön samt ett antal datorer. Har väl knappast blivit mindre service på dessa år eftersom flera nya hotell byggts till. På stranden var det mest grekiska och grekamerikanska turister. För en avkopplande semester tror jag att det är det perfekta stället men det är ganska långt till Pigadia.

Eva

Lola
2005-11-22, 10:50
Tusen tack för all respons! Nu är anmälningsavgiften betald och nedräknaren klar. Det blev 2 v på Aegan sea (Georgio&Sofia) med underbar just aegan seaview! _B-anana

Mikke
2005-12-03, 02:46
...om man knallar förbi nudiststranden, så finns det en litten,litten ö på udden som heter Sokastro....
Det lilla sundet som skiljer ön från fastlandet kanske är 50 meter, så det går nog relativt lätt att ta sig över....
Hursomhelst så finns i den kulliga ön underjordiska kammare, enligt ryktet från 13-1400-tal, då de användes som lagringsplats för phula phiskar, d.v.s sjörövare.....Det kan ju vara en intressant lokal utflykt .
Om man vill fortsätta det lokala historiskt/arkeologiska utforskandet, så finns det en gåtfull underjordisk konstruktion vid den långa nerförsbacken till Lefkos.Det står en skylt med texten:roman nånting....
Mikke

Mikke
2005-12-03, 18:50
....korrektion: AV phula phiskar....:D
Mikke

karinafp
2005-12-03, 18:55
....korrektion: AV phula phiskar....:D

Ja, jag funderade väl.....flabb_flab

Karin

Mikke
2005-12-03, 21:10
...asch da, skämtare där!!:D
Mikke

inkfish
2005-12-03, 21:18
Tusen tack för all respons! Nu är anmälningsavgiften betald och nedräknaren klar. Det blev 2 v på Aegan sea (Georgio&Sofia) med underbar just aegan seaview! _B-anana

Har inte bott där men sett stället, såg jättefint ut och ligger bra, med den här utsikten (det var mulet, därav det mysko ljuset i bilderna):

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/Kopia6avP1010071.jpg

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/Kopia4avP1010072.jpg

Mikke
2005-12-03, 21:29
...yep, på det nedersta kortet härovan ser man den beryktade Sokastros siluett med de underjordiska kamrarna samt vildkaniner has det sagts....Sen finns det visst sälarrunt Lefkos också,.d.v.s munksälar......Man får spana....:D
Mikke

Lola
2005-12-04, 10:55
>Mikke: Jamen det är ju strålande! Tack för tipsen! Vi får ta med oss madrass och pump så får vi över 6-åringen till ön också.

>Inkfish: Tack för bilderna! Jag har hittat en hel del bilder från Lefkos, men ej just dessa. Förresten, hur fasen laddar man upp en bild som man har i burken? Går det?

karinafp
2005-12-04, 11:30
Förresten, hur fasen laddar man upp en bild som man har i burken? Går det?

Jodå, titta i forumet "Om forumet", så hittar du en tråd med rubriken "Bilder i inlägg". Där finns det beskrivet hur man gör.

Karin
som lyckades till sist...;)

Lola
2005-12-04, 11:36
>karinfp: Jag behöver alltså detta program Photobucket? Är inte så haj på detta...:confused:

karinafp
2005-12-04, 11:46
>karinfp: Jag behöver alltså detta program Photobucket? Är inte så haj på detta...:confused:

Nejdå, det är inget program. Det är en sajt där du skapar ett fotoalbum, och från detta album kan du lägga in länkar i Kalimeraforumen, så visas bilderna. Börja med att gå till

www.photobucket.com (http://www.photobucket.com)

och ladda dit en bild från din dator.

Karin

Lola
2005-12-04, 11:48
Nejdå, det är inget program. Det är en sajt där du skapar ett fotoalbum, och från detta album kan du lägga in länkar i Kalimeraforumen, så visas bilderna. Börja med att gå till

www.photobucket.com (http://www.photobucket.com/)

och ladda dit en bild från din dator.

Karin

Aaaha! Ok, tack :)

Lola
2005-12-04, 11:56
Ok, då kommer det här en fin flygbild över Lefkos!

http://i34.photobucket.com/albums/d143/gontakure/Flygbid.jpg

Eva L
2005-12-04, 12:04
Verkligheten överträffar bilden kan jag lova så ni har mycket att se fram emot.
Ankorna som ligger och guppar i vattnet utanför Dramoundana förhöjer mysighetskänslan rätt rejält. Restaurangens rödbetssallad med både feta och potatis är underbart god. Bland det bästa jag ätit. Håller köket samma standard som då för fem år sedan kommer ni inte att bli missnöjda. Grekiskt kök när det är som bäst.

Eva

Lola
2005-12-04, 12:14
>Eva: Åh, vad roligt! Jag har hört så mycket gott om denna restaurang - rödbetssalladen ska definitivt prövas!

inkfish
2005-12-04, 13:47
Lola, på din bild ser du också stället där du ska bo. I viken längst till vänster i bild, ovanför det vita skummet på stranden, ser du några snedställda byggnader. Där är det, om jag inte minns alldeles fel.

Lola
2005-12-05, 18:07
Lola, på din bild ser du också stället där du ska bo. I viken längst till vänster i bild, ovanför det vita skummet på stranden, ser du några snedställda byggnader. Där är det, om jag inte minns alldeles fel.
Japp, jag har också identifierat huset :) Studios Golden Sand ligger väl vägg i vägg, va?

Nora
2005-12-12, 23:12
Puh, nå har jeg også bestilt reisen for neste sommer! Avreise 18.juni, to uker til Amopi, Lakki beach. Bestilte leilighet der allerede i begynnelsen av september, og har drøyd med flybillettene i tilfelle det skulle bli noe billigere. Men da måtte jeg nok ha ventet til langt utpå våren, og hatt STOR flaks. Og det tok jeg ikke sjansen på, vi skal reise 11 personer sammen. Får nok heller ta en billig hopp-på-tur når man bare skal på egenhånd. Så veldig billige flybilletter ble det ikke, men noen tusen kroner sparte jeg på å bestille hotellet på egenhånd og så bare kjøpe flybilletter. Og det er jo ekstra lommepenger! JEG GLEDER MEG SÅNN!!!_B-anana_B-anana

Mikke
2005-12-12, 23:42
...Grattis Nora och håper reisen blir greit!!
Mikke

Gita
2005-12-13, 11:33
Vad kul att resan är beställd, Nora! När åker ni?

Gitabye_bye

Nora
2005-12-13, 15:20
Vi reiser 18.juni. De fleste blir en uke, men jeg + et par stykker til blir 2. Skulle ønske det var 3... Det koster jo faktisk bare noen få hundrelapper ekstra. Men dersom jeg skulle vært 3 uker, ville jeg vel vært 4... Osv.:rolleyes: Får nok heller bli som forrige sommer, var først 2 uker på forsommeren, og hoppet på en billigtur tidlig på høsten. Lurt å spre det litt, så har man noe å glede seg til.:)

Ia
2005-12-13, 17:06
Jepp!! Da har også jeg bestilt meg tur...(alikevel :D )
Ja, til sommeren var jeg fast bestemt på at dette hadde jeg ikke råd til lenger, det måtte desverre bli en sommer uten Hellas...., men når kulda setter inn og man finner billige biletter på nett (ja for man må jo titte litt selv om man IKKE skal reise..;) ) så er en Greklandstur bare et par tastetrykk unna!
16 dager...Lander på Karpathos og reiser hjem igjen fra Rhodos, perfekt, for ungene vil tilbake igjen til Faliraki på Rhodos, så da blir det 4-5 netter der og kanskje et par netter på Symi. Alt til den nette sum av 2600.- T/R for meg og ungene 14&16. Både Karpathos og evt. Symi er helt nytt for meg så dette blir igjen spennende og jeg trenger råd!!!
Har lest meg igjennom en god del innlegg om Karpathos...er litt usikker på om vi bør bo i Amopi eller Pigadia, men poden elsker å gå og titte i butikker så det må kanskje bli Pigadia?.
Trenger et sted og bo som ikke er for langt fra stranda, har kjøleskap, terasse/bakong og ikke har mye støy og selvfølgelig billigst mulig. Noen som har tips??
Finnes det noen mulighet for å i det hele tatt finne noe til MAX 50, helst rundt 40 Euro i August på Karpathos??
På Rhodos har jeg et fint sted til 35 Euro med baseng så der er det ikke noe "problem".
Hei og hå... . God Jul til alle sammen og så er det bare å vente på sommeren...flabb_flab

Ia

Nora
2005-12-13, 17:15
Hvordan i all verden klarte du å finne så billige billetter?? Dersom dere elsker å gå og kikke i butikker og rusle mye rundt i byen, er det nok lurt å bo i Pigadia.

Ia
2005-12-14, 07:33
Vi reiser med Apollo fra Stocholm, 200.- med buss fra oslo pr.stk. og en lang tur... :o , (men vi sparer reisen fra Lier til Gardemoen + parkering i over to uker der.) Desuten ville vi gjerne ha litt over to uker.. 198.- pr. stk. kom flyreisen på. Apollohar/hadde fra Gøteborg også , men kun to biletter.
Reiser hjem fra Rhodos men Norwegian...
Tipper at Apollo Norge også senker prisene snart, noen turer har allerede blitt billigere..., men turene til Karpathos går bare på søndager og returen har jeg bestilt for en stund siden og går hjem lørdag 18/8. (13 dager , alt for kort ;) )

Ja, jeg tenkte nok at Pigadia var det beste valget, men skulle så gjerne hatt flotte strender i tilegg :) , men vi får vel heller reise etter dem.
Ellers så blir det jo så mye Shopping" som helst på Rhodos og i Faliraki..., billigt er det også, iallefall var det det i August i fjor, og varmt... :eek:

Ia

Mikke
2005-12-14, 21:15
...jag tror nog ni kommer att gilla Pigadias stadsstrand....den e lång å de finns olika partier på den som passar de flesta....:D
Mikke

Eva L
2005-12-14, 21:47
Dottern betalade 15 eller 20 för ett mycket stort traditionellt inrett rum med balkong för två år sedan i augusti. Låg alldeles vid taxistationen som ligger centralt i staden. Värdinnan var mycket trevlig, huset välskött och dottern med pojkvän försågs med frukt och små grekiska maträtter varje dag. Badrummet delades med ett annat par men det fungerade bra och hon värderade boendet som mycket prisvärt och trevligt. Själv har jag bara bott på Sunrise vilket ligger vid vårdcentralen och där många rum har havsutsikt. Hotellet har trevlig ägare och både charter och andra gäster. Prislista finns på deras hemsida.

Eva (Om minnet inte sviker mig heter tantens boende Seevas Rooms ligger nära Elias som Janne rekommenderar.

Nora
2005-12-14, 22:41
Stranden i Pigadia er helt grei den! Så det kan godt hende at dere vil trives med den. Men strendene i Amopi og Lefkos er nok mer naturskjønne, men det går jo buss til Amopi hver dag, det tar bare 10-15 minutter. Personlig foretrekker jeg å gjøre det motsatt, bo i Amopi og ta taxi inn til Pigadia om kvelden. Men det er smak og behag. Og dersom dere vil ha litt byliv også på dagtid, er det ikke stort å finne av det i Amopi, altså. Der er det stort sett bare natur og spisesteder. Hjelp, jeg er nesten litt redd for å skrive noe galt her jeg nå, etter den diskusjonen om oppførsel på Kalimera. Jeg ELSKER Amopi, men tror ikke det passer for alle. Men dersom du skal ha med barna, er det kanskje lurt å finne et bosted litt i utkanten av byen?

Ia
2005-12-14, 22:55
Ok, skal sjekke opp disse steder Eva, takk skal du ha...!
Men skulle jo helst hatt et eget bad.
Noen har skrevet om Zephyros Village og Apollo hotel som ligger fint til , men som har blitt charterhotel :( , noen som vet om noe annet som ligger omtrent ved disse hotell ?

Det var godt å høre at stranden i Pigadia er bra Mikke, har forstått at stranden er "delt opp" i finere og mindre fine partier og er den finere enn bystranda i Kos så er det ikke noe problem for oss.. :) , men du vet når man blant annet har vært på Naxos, Koufonissi og Elafounissi og Balos på Kreta så blir man jo litt bortskjemt...
Har ellers hørt på noe som heter Lymiatis, men har ikke fått noen pris ennå.
Atlantis skulle ha 71 E. pr.natt og det er litt i overkant for oss... Vil heller bruke Euro på god mat/drikke :D og utflukter enn overnatting, det er jo skjønt med både pool, bar og havutsikt, men heldigvis ikke noe must..

Noen flere som vet...;)

Ia

inkfish
2005-12-14, 23:14
Går du 3 km från Pigadias centrum längs stranden är den så här fin. Men bilden är tagen i september, i augusti var där garanterat mer folk. (Min jobbdator är inte riktigt med mig, kommer nu bilden som fototapet får jag minska den när jag kommer hem i natt):

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/strand2.jpg

Ingrid
2005-12-14, 23:35
Går du 3 km från Pigadias centrum längs stranden är den så här fin. Men bilden är tagen i september, i augusti var där garanterat mer folk.

Aaaaaah, Green Peace-stranden. Der er det kjempefint. Og maten på tavernaen er bare helt topp!!! Og med gresk bakgrunnmusikk på høytalerne, ajajaj.....

inkfish
2005-12-14, 23:42
Aaaaaah, Green Peace-stranden. Der er det kjempefint. Og maten på tavernaen er bare helt topp!!! Og med gresk bakgrunnmusikk på høytalerne, ajajaj.....

Vissa dagar spelade de amerikansk blues och annat ogrekiskt - ibland på lite för hög volym för att det skulle vara riktigt trivsamt. Men i övrigt var det ett kanonställe för en lunch och en mythos vid den bästa biten av stranden :)

Eva L
2005-12-15, 09:29
Kanske Seevas Rooms har rum med eget bad. Kan vara värt att kolla. Dottern visste inte. Oerhört billigt i varje fall och kanske behöver du två rum så då får ni eget bad. Vi har också bott i en stor fin lägenhet lite längre ut från centrum där Ving inkvarterade oss under den extravecka vi fick på ön när planet inte rymde alla resenärer hem. Minns inte alls vad stället heter men Mikke kanske vet eftersom det låg i samma hus eller i ett hus i direkt anslutning till Vingkontoret. Stor tvårummare med två balkonger och kök.
Perfekt för en barnfamilj. Kort promenad till stranden.

Eva

Lisbeth K
2005-12-16, 18:13
:D Så har även vi fått "det" gjort!!

Nu är vår resa bokad, till vår stora glädje har vi lyckats med att locka med våra bästa vänner.._B-anana
Planet lyfter den 21/9.så nu ska jag ladda en nedräknare!! JIPPIklapp_klap Zephyros Village blir det naturligtvis i Pigadia.....Det kan knappast finnas trevligare hotellägare än Maria & Andreas!

Ingrid
2005-12-17, 00:33
:D Så har även vi fått "det" gjort!!

Nu är vår resa bokad, till vår stora glädje har vi lyckats med att locka med våra bästa vänner.._B-anana
Planet lyfter den 21/9.så nu ska jag ladda en nedräknare!! JIPPIklapp_klap

Men det er jo sååå lenge til Lisbeth....Og jeg må vente enda lenger enn deg...;)
Vi er 4 voksne og 4 tenåringer som har bestilt flybiletter fra Landvetter 28/9._B-anana Har ikke booket bosted ennå, men det fixer vi etterhvert.

Lisbeth K
2005-12-17, 10:06
Jag blev väldigt förvånad igår när jag bokade vår resa, det fanns bara tre lägenheter kvar den perioden som vi tänkt boka...På Zephyros Village! Jag vet att det är ett väldigt bra lägenhetshotell, vi bodde där förra året...Men jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att det fanns någon risk att bli utan lägenhet där om vi bokade nu!! Men som sagt ägare, läge.MMMMMMMM gottigare än Marabouflabb_flab Och även om det är så gott som 10 månader dit känns det så mycket bättre att veta att vi kommer iväg & att vi får bo där vi helst vill bo!

Nästa steg blir att maila ner till Andreas & Maria för att tala om att allt är bokat & färdigt......._B-anana _B-anana _B-anana

Ivi
2005-12-17, 12:54
Jag blev väldigt förvånad igår när jag bokade vår resa, det fanns bara tre lägenheter kvar den perioden som vi tänkt boka...På Zephyros Village! Jag vet att det är ett väldigt bra lägenhetshotell, vi bodde där förra året...Men jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig att det fanns någon risk att bli utan lägenhet där om vi bokade nu!! Men som sagt ägare, läge.MMMMMMMM gottigare än Marabouflabb_flab Och även om det är så gott som 10 månader dit känns det så mycket bättre att veta att vi kommer iväg & att vi får bo där vi helst vill bo!

Nästa steg blir att maila ner till Andreas & Maria för att tala om att allt är bokat & färdigt......._B-anana _B-anana _B-anana

Vad roligt att Zephyros drar folk, men då har de ju också mycket att bjuda på, precis som du har beskrivit. Skulle gärna ha bott där själv i höst igen, men förstod att det skulle bli svårt att få plats under pågående chartersäsong (vi bodde där i maj innan charter kom igång).
Snart börjar det intressanta sökandet efter boende, kanske inne i "själva stan" Pigadia eftersom vi inte har med oss barn, som längtar efter pool.

Är det från Arlanda vid frukosttid ni flyger? I så fall är det samma avgång som vi har :)

Ivi
-som inte har skaffat nedräknare till hösten än ;) men däremot till aprilresan till Kreta :D

Lisbeth K
2005-12-17, 21:20
Ja vi flyger från Arlanda i "gryningen".....Skönt att ha en heldag vid framkomsten! I år tar vi en taxi eller hyrbil direkt från flygplatsen på Karpathos (det känns som att vi får lite mer tid)

Vi kan väl försöka att hitta varandra på Arlanda då!?!?!? Det skulle ju vara roligt att ses i det verkliga livet!flabb_flab
Jag trodde faktiskt i min enfald att det skulle vara enkelt att fixa boende i september.................
Ha det gott!

Lisbeth K
2005-12-17, 21:22
Det där med april låtsas jag att inte se....................Ang_elx

Ingrid
2005-12-18, 11:56
Jag trodde faktiskt i min enfald att det skulle vara enkelt att fixa boende i september.................

Det er nok ikke så vanskelig å finne tak over hodet i slutten av september. Men hvis en ønsker et spesielt sted, som er veldig populært, som Zephyros, er det lurt å være tidlig ute med å bestille, som dere. Skal dere være 1 eller 2 uker?

Ivi
2005-12-18, 13:33
Ja vi flyger från Arlanda i "gryningen".....Skönt att ha en heldag vid framkomsten! I år tar vi en taxi eller hyrbil direkt från flygplatsen på Karpathos (det känns som att vi får lite mer tid)

Taxi blir det nog för vår del också, hoppas att vi har sparat tel.nr. till den mycket trevliga chaffisen (grekamerikan) vi anlitade ett par gånger i våras...

Vi kan väl försöka att hitta varandra på Arlanda då!?!?!? Det skulle ju vara roligt att ses i det verkliga livet!flabb_flab

Jomenvisst! Min man har definitivt sin Kalimera-tröja på sig :D, en annan "drunknar" i sin, borde ha beställt barnstorlek! Men det är ju några dagar kvar till avgång ;), så vi hinner säkert komma överens om något.

Ha det gott!

Detsamma!

Ivi

Ivi
2005-12-18, 13:34
Det där med april låtsas jag att inte se....................Ang_elx

:D :D :D

Ivi

Lisbeth K
2005-12-18, 21:22
Vi kan tyvärr bara ge oss iväg 1 vecka, det känns lite i minsta laget ...men det är ju bättre än inget. Idag har vi introducerat våra vänner på alla hemsidor som vi vet om, där man kan läsa om Karpatohos & Zephyros Village! Lovar att dom blev "tända":)
Efter som det är 1:a gången som vi får med dom till Grekland så känns det X-tra viktigt att det blir så bra som möjligt och då faller valet naturligtvis på Zephyros vad det gäller boende.
Det skulle verkligen va´ jätte roligt om vi kunde slå oss i "slang" på flygplatsen!!
Ha det jätte bra så hörs vi av längre fram!!_B-anana

Fenalena
2006-01-28, 22:34
Även jag har kollat på Gorgina & Sofia - såg verkligen fräscht ut samt skön vy fr balkongerna! Om vi nu väljer Karpathos och om det då blir den lilla (pyttelilla?!)orten Lefkos så blir det det hotellet.
Frågan är - är Lefkos lite för litet o stilla o ÖDE?!
Hur är Amiopi i jämförelse - verkar ju vara en mer "utvecklad" sem ort - men på vilket sätt - Är Amiopi typ en "konstruerad" sem by? eller ska man satsa på mer stadsliv i Pigadia???? det låter ju som en trevlig o gemytlig stad i alla fall.
När man ser strandbilder på tex Apollo så vet man ju inte från vilket strand de kommer?? Karpathos verkar ha väldigt fina stränder!! o vart hittar man främst dessa! En öde strand som man klättrar ner till är säkert mysigt men helst vill jag ha strand inom fotavstånd och gärna ett par tavernor/cantinor i närheten, Solstolar?? ej nödv och vattensporter etc - no thank U.
Karpathos är ju ingen jätteÖ men svårframkomlig?? så bor man i Lefkos så blir man ev där. Kanske Amiopi är det bästa mellantinget?!SVÅRT.
Lena

karinafp
2006-01-28, 22:58
Frågan är - är Lefkos lite för litet o stilla o ÖDE?!
Hur är Amiopi i jämförelse - verkar ju vara en mer "utvecklad" sem ort - men på vilket sätt - Är Amiopi typ en "konstruerad" sem by? eller ska man satsa på mer stadsliv i Pigadia???? det låter ju som en trevlig o gemytlig stad i alla fall.

Precis dessa spörsmål har diskuterats fram och tillbaka tämligen nyligen, så om du läser igenom det som är skrivet på olika ställen här i Karpathosforumet, kommer det säkert att klarna för dig.

I korthet: Lefkos är MYCKET lugnt. Det består bara av några hotell, en handfull tavernor, en biluthyrning, en glasskiosk och en LITEN supermarket. Vill man ha komplett lugn och ro kan man nog trivas där. Stränderna är härliga, dock.

Amoppi är större, men består också mestadels av hotell, tavernor och några supermarkets.

Pigadia är en levande stad med allt vad det anbelangar. Du kan välja att bo mitt i centrum eller längre bort, närmare stranden. Mer utförliga beskrivningar - samt argument för och emot - hittar du som sagt i övriga diskussioner. ;)

Det finns även en hel del matnyttigt att läsa bland resebreven, så får du en ÄNNU tydligare bild över vad Karpathos har att erbjuda.

Vi själva återvänder för tredje gången i sommar. Det finns en klar risk att man fastnar när man väl har besökt ön en gång...flabb_flab

Karin
158 dagar kvar...Ang_elx

Ingrid
2006-01-29, 00:17
Vi själva återvänder för tredje gången i sommar. Det finns en klar risk att man fastnar när man väl har besökt ön en gång...flabb_flab

Karin
158 dagar kvar...Ang_elx

Jepp jepp, du har så rett, Karin. Hva er det med denne øya?? Vi skal dit selv for 5. gang i høst flabb_flab For min egen del er jeg klar for nye opplevelser på andre øyer i Hellas også, men tenåringene mine vil jo ikke til noe annet sted enn Karp......

Ingrid

inkfish
2006-01-29, 00:36
När man ser strandbilder på tex Apollo så vet man ju inte från vilket strand de kommer?? Karpathos verkar ha väldigt fina stränder!! o vart hittar man främst dessa! En öde strand som man klättrar ner till är säkert mysigt men helst vill jag ha strand inom fotavstånd och gärna ett par tavernor/cantinor i närheten, Solstolar?? ej nödv och vattensporter etc - no thank U.

Jag kollade just strandbilderna på Apollo. Den första är från ena stranden i Lefkos, den andra från Kyra Panagia dit man tar sig med bil, moppe eller utflyktsbåt. På samma sätt tar man sig till Apella, stranden på den tredje bilden.

Lefkos eller Amopi? Tja, det är ungefär som Aftonbladet eller Expressen. Var och en har sina fans.

Mina intryck från en dagsutflykt till vardera stället är att Lefkos är naturskönt beläget och vackert men har alldeles för många solstolar, hotell, tavernor och turister för min smak. Amopi är inte lika vackert och har ännu fler av solstolar, hotell, tavernor och turister.*

Fördelen med både Lefkos och Amopi är dock att du har snubbelavstånd till stranden. Det har du INTE inne i Pigadia, där jag trivs. Du har visserligen nära till den del av stranden som är extremt tätbefolkad och solstolsfylld - men vill du lite mer space för dig själv får du gå 3 km. Där är jättefint att bada.

De finaste stränderna är de som du åker hyrfordon eller badbåt till.

* = detta är på intet sätt en objektiv beskrivning av Lefkos och Amopi och heller ingen kritik mot turister eller övrigt folk som trivs med solstolar. Det är min helt subjektiva uppfattning som beskrivs och jag trivs bäst i Pigadia där det också finns mängder av hotell, tavernor, turister och solstolar men där det åtminstone är blandat med vanligt vardagsliv.:cool:

NybokadAng_elx

Mikke
2006-01-29, 00:43
.....instämmer med Inkfish´s beskrivning av strandbeståndskvalitérnas tillstånd å Karpathos..:D
nybokad...aha....nerdå??
Mikke

kari
2006-01-29, 00:43
NybokadAng_elx

klapp_klap :D klapp_klap

;) Kari
- n e s t e n nybooket

inkfish
2006-01-29, 00:44
Juni_B-anana

Bokade biljetter i kväll och fick mail för en stund sen om att mitt rum är ledigt:p

inkfish
2006-01-29, 00:45
;) Kari
- n e s t e n nybooket

Till Karpathos också?

Mikke
2006-01-29, 00:50
Juni_B-anana

Bokade biljetter i kväll och fick mail för en stund sen om att mitt rum är ledigt:p
.....samma jum som senast .....??:D
MikkeMekk

inkfish
2006-01-29, 00:52
Japp.:D

Möjligen har jag nån plan om att ta ett av de större rummen i stället, vet inte riktigt än.

Mikke
2006-01-29, 01:00
...det däringa rumme meren gamla soufan öppanpeau ditt tidigare rum va rett coolt...å litte bettre utsikt...:D
Mikke

kari
2006-01-29, 01:00
Till Karpathos också?

YEPP :D , men først om 8 måneder!
Overrasket ;)
Det ER "noe" ved den øya.............:D

bye_bye Kari

inkfish
2006-01-29, 01:02
Nå, september igen? Härligtklapp_klap

Kakri
2006-03-19, 14:33
Vi reiser ned 2. juli, og blir i 14 dager. 2 voksne og 2 tenåringsjenter.
Har vært på Karpathos flere ganger og bodd både på Villa Garden og på Epiphany. Begge steder kan varmt anbefales. Denne gang skal vi bo på Fani. Noen som har bodd der????
Jaja, kanskje vi sees på Akropolis, vårt stamsted på kvelden :-) _B-anana

karinafp
2006-03-19, 18:19
Jaja, kanskje vi sees på Akropolis, vårt stamsted på kvelden :-) _B-anana

Då är vi nere samtidigt! Fast Akropolis brukar vi mest uppsöka på eftermiddagen, för varsin delikat milkshake och en lektion i grekiska...;) Men ibland händer det att vi slinker in där någon kväll också. Vi får väl höras vid när det börjar närma sig!!!

seaside
2006-04-01, 17:33
Vi (några familjer) åker i juli för att bara koppla av och njuta.

bakfoten
2006-04-05, 19:24
Så där ja. Nu blev det klart. Efter lång tids huvudbry är allt klart. Nja, inte allt. Har bestämt att pröva att ha bil hela veckan denna gång. Känns som ett vettigt tillbehör på Karpathos. Återstår att ordna. Någon som kan rekommendera en bra uthyrare?
Med Apollo från Sthlm och till Gbg till det totala priset 4800 för 5 personer. Trevligt ska det bli, den 25 maj bär det av. Så...jippie...._B-anana

/Ulf

Aase
2006-04-06, 09:32
Två i ett
Vi har valt att förlägga 4 nätter i Lefkos och ca3-4 nätter i Pigadia (ev förlänger vi ) Då får man ju ALLT hahaha.
Tonåringarna tröttnar nog på Lefkos efter några dygn och då drar vi vidare till Pigadia, där utflyktsbåtar,internetcafeer, barer, affärer och discon finns.
Boendet i Lefkos är löst, Golden Sand Studios men i Pigadia har vi inte hittat något ännu. Fast det löser sig säkert.

LÄNGTAR
ÅSE som längtar till 17/6
och till Rhodos 8/4

Ingrid
2006-04-06, 11:15
Har bestämt att pröva att ha bil hela veckan denna gång. Känns som ett vettigt tillbehör på Karpathos. Återstår att ordna. Någon som kan rekommendera en bra uthyrare?
/Ulf

25. mai!! Lucky you....._B-anana
Mange bilutleiefirmaer i Pigadia: kommer i farten på Bravo, Gatoulis, Sixt og Avis. Vi har bl.a. brukt Sixt og har vært fornøyd med dem.
( Men: det er bare bensinstasjoner ved Pigadia, ingen andre steder på øya)

Ingrid