handdator

Visa fullständig version : Dag 40. Ios. Minnenas promenad.


Kalimera
2010-07-02, 17:39
Detta blogginlägg har flyttats till sidan om Ios på Kalimera.

Ni kan läsa inlägget här... (http://www.kalimera.se/oar/kyklader/ios-valma-beach.html)

Peterkj
2010-07-02, 19:29
Hej Janne
Märkligt att se bilderna. Vi tyckte det var dött i september -09, och det var det också, men detta är ju ännu värre. Man talar ju om en 10%-ig nedgång i turismen men det ser ju snarare ut som tvärtom ?? (Alltså att det bara är 10% av normalt)
Jag blir helt knäckt när du berättat om Andros, Tinos och syros och tycker att jag bokat fel för september -10, när jag bokat flyg till Samos. Vi har ju inte varit på öarna närmast Turkiet tidigare.
Så vi får väl ta norra Kykladerna nästa år. Men då har väl du berättat om några andra öar som jag vill åka till.
Men fortsätt - åk inte hem även om Blekinge lockar när vi har denna värme här hemma.
Ha det forstsatt gott
Peter

Masse
2010-07-02, 20:42
Intressant att läsa och se bilder från en för oss helt okänd ö. Tycker mig känna igen lite av de underliggande känslorna i det du skriver. En oro för vad som håller på att hända med vårt Grekland. Kortsiktigt kanske det gynnar oss här och var i förhandlingar om boendepriser mm, men lite oroligt och vemodigt känns det att det är så pass tomt in i juni/juli. Inte svårt att förstå hur våra grekiska vänner känner det.

Men viss tröst finns ju iallafall..... alla vi Greklands-galningar på Kalimera låter oss ju inte skrämmas så lätt. Vi fortsätter att åka dit om och om igen. Och med dina och Camillas bilder är det ju inte så konstigt. Härligt! Fortsätt berätta och fotografera!

Trevlig fortsättning på resan.
:) Mats

Lissi
2010-07-02, 22:52
ÅH, jag bara myser då jag läser era berättelser. Det är så otroligt med några som tycker att precis allt är bäst vart än ni kommer! Tänk om man själv var sån...så härliga resor man skulle ha oavsett....;)
...fast vi har ju inte Grekland som vårt jobb och DET är man ju avis på!!!!:D

Lissi - som njuter av varje rapport!

Maria/Micke
2010-07-02, 23:22
homers ? Är det där vi röjde -87 Letade efter homers 2007 men hittade ej stället SVAR+++klapp_klap

Kalimera
2010-07-03, 06:29
Jag blir helt knäckt när du berättat om Andros, Tinos och syros och tycker att jag bokat fel för september -10, när jag bokat flyg till Samos. Vi har ju inte varit på öarna närmast Turkiet tidigare.Öarna ligger kvar och väntar på dig till nästa sommar, så du kan lugnt åka till Samos, och öarna däromkring. Där är också fint. :)

Kalimera
2010-07-03, 06:33
homers ? Är det där vi röjde -87 Letade efter homers 2007 men hittade ej stället SVAR+++Visst är det den baren. Tyvärr har den varit stängd i många år. När det begav sig fanns det inget bättre ställe på Ios, och inte någon annanstans heller för den delen. Elias - som spelade musiken - är kvar på ön, däremot är Vlakkis - som stod i baren - försvunnen sedan några år.

airam
2010-07-03, 08:00
Hej Janne & Camilla!
Otroligt kul att följa er på eran resa! :) Man blir ju sugen på att åka överallt? Skönt att höra att det inte bara är jag som tvivlat på mina resplaner i framöver, jag ville verkligen boka om och åka till Andros istället! Verkar otroligt vackert! Vilka bilder!!!
Och nu vill jag givetvis åka till Ios! ;)
Om ni skulle råka vara på Santorini den 25 juli får ni inte missa Michalis Tzouganakis som spelar luta så det glöder om strängarna! Ha det bäst! // Maria

Lissi
2010-07-03, 08:37
Om ni skulle råka vara på Santorini den 25 juli får ni inte missa Michalis Tzouganakis som spelar luta så det glöder om strängarna! Ha det bäst! // Maria
Missa inte honom. Det var väl han som spelade med Dalaras i Uppsala och han spelade makalöst bra!klapp_klap

Lissi - som ska på dotterns bröllop idag och det är SOL, SOL, SOL och redan över 25 grader!

monica
2010-07-03, 08:56
Lissi - som ska på dotterns bröllop idag och det är SOL, SOL, SOL och redan över 25 grader!

Åhh, vad roligt själv ska jag på dop i kväll till grannens lilla kicka.
Vilken tur med vädret dottern har på sin bröllopsdag, nästan grektlandstemperatur här har vi 27 i skuggan i skrivande stund.

Ha en trevlig dag

Monica

airam
2010-07-03, 09:08
Missa inte honom. Det var väl han som spelade med Dalaras i Uppsala och han spelade makalöst bra!


Visst var det han! Skulle gärna se honom igen, men tyvärr är det ingen av hans spelningar som passar in i mina resplaner. snyft_drop

Alala
2010-07-03, 09:33
Janne - hoppas du får tid till att berätta alla dina historier från Grekland. Egentligen borde du skriva en hel bok om det. Det hoppas jag du får tid till nångång. Tur att det inte gick värre när du föll från stenmuren på Ios. :eek: Det kan hända saker och ting när man reser, olycksfall också, men å andra sidan kan samma sak hända hemma....
Du skriver att det är lite folk på Ios. Beror det månne på att "ungdomen" inte har råd att resa så mycket just nu, eller har de hittat andra favoritställen? Grekland är kanske inte så poppis just nu heller på grund av ekonomin och strejker. Vi som är greklandsvänner låter ju inte sånt störa oss, men många tänker annorlunda.
Jaha, nu funderar jag ju hela tiden på vart ni fortsätter. Skrev du inte att ni har köpt biljetter? Hm... :cool:
/Anne

schmidt48
2010-07-03, 10:48
Ja just det, ni hade beställt biljetter, jag tror inte ni kan vara utan Naxos, eller hur??

Maritha

Lissi
2010-07-03, 12:23
Janne, jag tror ni avslutar på Naxos och/ eller Santorini, möjligen med Amorgos också.....Favoriter i repris för er ;)
HA det fortsatt bra!

Lissi

schmidt48
2010-07-03, 13:23
Ja, så blir det nog, honeymoon de sista nätterna innan flyget går hem. Dit ska jag förresten i slutet av augusti.bye_bye

Maritha

Kalimera
2010-07-03, 16:55
Om ni skulle råka vara på Santorini den 25 juli får ni inte missa Michalis Tzouganakis som spelar luta så det glöder om strängarna! Ha det bäst! // MariaTyvärr är vi inte på Santo då, det vet vi med säkerhet. Men tack för tips. :)

Janne - hoppas du får tid till att berätta alla dina historier från Grekland. Egentligen borde du skriva en hel bok om det. Det hoppas jag du får tid till nångång.Det hoppas jag att jag får i och med att vi har flyttat från stressens Stockholm. Där vi bor nu är det alltid lugn och ro. ;)

Ja just det, ni hade beställt biljetter, jag tror inte ni kan vara utan Naxos, eller hur??Egentligen inte, men det blir inte Naxos denna resa. Vi la till i hamnen på väg till Ios och det ryckte en hel del i Naxoshjärtat, men vi klev inte av. :D

Ioslina
2010-07-03, 21:24
Efter era bilder o berättelser om Ios, blir jag alldeles ios sjuk! JAG VILL åka NU!!! Tack!!

Morrison
2010-07-04, 02:16
Ja du Janne...bilden på muren...det ser likadant ut...o ger samma ångest än idag...allt rullas upp i slow motion...hugaligen :eek:.Vilken tur du hade...kunde slutat i katastrof. Jättekul annars med alla Ios-bilder.Fortsatt hääääärlig resa.Kram

Kalimera
2010-07-04, 14:59
Ja du Janne...bilden på muren...det ser likadant ut...o ger samma ångest än idag...allt rullas upp i slow motion...hugaligen :eek:.Vilken tur du hade...kunde slutat i katastrof. Jättekul annars med alla Ios-bilder.Fortsatt hääääärlig resa.KramJo, de kunde slutat illa. Tur att Dimitris kom förbi och hjälpte oss. Tyvärr till priset av brutna revben. ;) Tur också att du hittade hem, till slut. :D