handdator

Visa fullständig version : Leva på Kalymnos 12 Husdjur, veterinärer


Monica P
2010-07-01, 17:32
Du bor på Kalymnos nu alltså, och börjar längta efter ett husdjur. Lugn, en rad katter och hundar har längtat efter dig också. Av nån orsak dras djuren snabbt till utlänningarna -det dimper ju ner små matbitar till vildkatterna...

-och oansvariga hundägare som låtit sin tik få valpar okontrollerat ställer en natt en kartong med sju små valpar innanför din grind...du är ju utlänning och alla vet ju att såna tar hand om djuren...

Det här kan bli riktigt besvärligt, särskilt om du inte tänker bo året om.

Det finns tre föreningar / enskilda entusiaster/ på ön som tar sig an det här problemet men med svett, tårar och utgifter. Massor av valpar har fått nya hem i Tyskland, Österrike, Holland eller på Kalymnos inklusive veterinärundersökningar och vaccineringar, transportburar och ledsagare under transporten.

Jag kan ge deras telefon till dig om du vill komma i kontakt med dem. Skaffa inte en valp förrän du pratat med nån av dem.

Katter väljer sina hussar...

Vi har två bra veterinärer på ön- Vasiliki Lampa och Stefania Koutsilieri.

Andra husdjur som du kanske vill ha? Bin? Lamm? Getter? En åsna? En häst?
Fåglar? Kaniner? Höns? Inget ovanligt att man har såna mitt i stan, men bäst är ju förstås om du har en stor trädgård. Lite egna ägg till frukosten och nån som äter upp ditt överblivna bröd och dina vattenmelonskal...

Det har sagts mycket om att grekerna inte tar hand om sina djur, men jag tycker inte att man ska vara så kategorisk.

yannis
2010-07-02, 14:09
Läste en "kattbok" på Kreta.

Två citat:
- Hundar har herrar, kattor har kamrater.
- Kattor vill helst befinna sig högt upp så de kan se ner på andra lägre varelser.

Birgitta

Peter
2010-07-02, 19:29
Läste en "kattbok" på Kreta.

Vad heter den? Det låter som något jag måste läsa! :D

...kattor har kamrater.

Tja... Snarare betjänter... Ang_elx I alla fall i mitt fall... flabb_flab

Monica P
2010-07-02, 19:40
Mina katter betraktar mig helt klart som mamma. De är väldigt tydliga i sitt kroppsspråk och olika allihopa.