handdator

Visa fullständig version : Dag 37. Ios. Mylopotas. Kolitsani.


Kalimera
2010-06-29, 18:04
Detta blogginlägg har flyttats till sidan om Ios på Kalimera.

Ni kan läsa inlägget här... (http://www.kalimera.se/oar/kyklader/ios-mylopotas-kolitsana.html)

Riitta
2010-06-29, 18:15
Nog är det strejk alltid och tårgaskravaller i Aten, visade dom just i nyheterna:(

Riittabye_bye

Monica P
2010-06-29, 19:23
Det är så kul att läsa era äventyr och entusiasmen inför varje måltid som sen visar sig vara den bästa ni någonsin ätit!!!

Här står det stilla på TV-kanalerna i stort,(-på grund av strejk-) så vi vet inte heller vad som händer i Aten.

Homeros
2010-06-29, 19:42
Hej Janne
Kul att läsa angående er vistelse på Ios. Har själv aldrig varit på ön, men var för 20 år sedan på väg dit för ett jobb som "inkastare" i samband med en av mina tågluffar & båtluffar den tiden. Befann mig på Kreta tillsammans med en kamrat och vi hade här via en restaurangägare där min kamrats syster arbetade på den tiden fått ett tips om att det söktes arbeten som "inkastare" på Ios. Vi startade då färden mot ön där vi hade tänkt att stanna en längre tid och hanka oss fram via jobb som "inkastare" och andra småjobb, men av någon anledning så kom vi inte till ön, utan som alltid under den tiden som tågluffare/båtluffare så styrdes man av snabba kast och total spontanitet !
Har enda sedan dess varit nyfiken på Ios, det låg då för 20 år sedan nästan en slags mystik över ön, men har fortfarande inte varit på ön.
Vad jag förstår så är det idag betydligt mer städat och lugnare än vad det var förr, men den förändringen har ju även skett på andra ställen som t.ex. Kos.
/Homeros

Alala
2010-06-29, 19:50
Nu ser ju Ios också helt trevligt ut. Dessa öar man nångång vill besöka tar ju aldrig slut! När du säger att det är lite folk, betyder det att det inte alls finns typ "festande ungdomar"? :confused:
Nu får vi se hur länge ni blir där, men res i alla fall inte hem riktigt ännu. Dagens höjdpunkt är ju att läsa vad du skriver för en stackare som bara fick en vecka på Skopelos (men det är ju bättre än ingenting :p).
Ha det så bra!
/Anne :)

inkfish
2010-06-29, 22:08
Kanske stannar vi här, kanske åker vi vidare, kanske åker vi hem.


http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/sifnos10361.jpg

:o

Peterkj
2010-06-29, 23:33
http://C:\Users\Peter\Pictures\Semestrar\Grekland 2009 sept/Ios partyö!!När vi besökte Ios i september 2009 var det den tråkigaste ö vi varit på. Otroligt lite folk, helt dött men man såg ju spår av hålligång. Här skulle jag vilja visa en go bild men jag lyckas aldrig få in någon i mina ilägg. Hur gör man???

Masse
2010-06-29, 23:49
Som vanligt mycket vackra bilder. Vilka stränder och vilket vatten!!!!!!

Jag har fått för mig att Ios är en av Greklands mesta/bästa/värsta (hur man nu ser det) partyöar med en massa hålligång och tjo och tjim. Är det så eller kan även vi som uppnått mogen ålder trivas där oavsett säsong?

:) Mats

Kalimera
2010-06-30, 06:46
här skulle jag vilja visa en go bild men jag lyckas aldrig få in någon i mina ilägg. Hur gör man???Här (http://www.kalimera.nu/forums/faq.php?faq=vb3_user_profile#faq_vb3_albums) kan du läsa hur du lägger ut bilder på Kalimera.

Kalimera
2010-06-30, 06:49
http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/sifnos10361.jpg


http://www.kalimera.se/bilder/forum/ios_chora_2.jpg

:)

Marianne
2010-06-30, 06:50
Jag har fått för mig att Ios är en av Greklands mesta/bästa/värsta (hur man nu ser det) partyöar med en massa hålligång och tjo och tjim. Är det så eller kan även vi som uppnått mogen ålder trivas där oavsett säsong?
Vi besökte Ios i början av juni för 11 år sedan, bodde i hamnbyn, lugnt och fint var det. En fin ö som jag gärna skulle besöka igen. På Mylopotas-stranden tyckte vi det var onödigt väsnande popmusik, men det kan man ju också uppleva på andra öar och man kan ju välja att söka sig lite längre bort om man vill.

Här skulle jag vilja visa en go bild men jag lyckas aldrig få in någon i mina ilägg. Hur gör man???
Jag lägger först in min bild på Photobucket, sedan kopierar jag IMG Coden som ligger under bilden där. Inte svårt, fråga gärna igen om det är något som är oklart.

Kalimera
2010-06-30, 06:51
Det är så kul att läsa era äventyr och entusiasmen inför varje måltid som sen visar sig vara den bästa ni någonsin ätit!!!Utom igår Monica, då blev vi inte lika nöjda.

Kalimera
2010-06-30, 06:57
Vad jag förstår så är det idag betydligt mer städat och lugnare än vad det var förr, men den förändringen har ju även skett på andra ställen som t.ex. Kos.

Jag har fått för mig att Ios är en av Greklands mesta/bästa/värsta (hur man nu ser det) partyöar med en massa hålligång och tjo och tjim. Är det så eller kan även vi som uppnått mogen ålder trivas där oavsett säsong?


http://www.kalimera.se/bilder/grekland/ios_bar.jpg

Ännu har vi inte märkt av något partyliv. Men det kan bero på att vi sover när klubbarna öppnar. Som den på bilden ovan, de öppnar 02.00 och har fritt inträde till 03.30.

Ios är inte vad det en gång var, det är helt säkert. Bra för oss som inte längre vill ha party och bra för öborna som får hit turister som spenderar mer pengar.

Kalimera
2010-06-30, 07:00
Nu ser ju Ios också helt trevligt ut. Dessa öar man nångång vill besöka tar ju aldrig slut! När du säger att det är lite folk, betyder det att det inte alls finns typ "festande ungdomar"? Jomen, det finns, men man märker dem inte. De går till stranden vid tre-fyra, och till barerna sent på kvällen.

Idag ska vi hyra moped och ta många bilder så ni alla får se hur vackert här är. :)

Malina
2010-06-30, 09:52
Hej på er!

Jo, Pithari åt jag ofta på.Den ägdes av en stressad herre och "kyparinnan" var en äldre dam som var alldeles böjd - stackarn.

Kolizani var en storfavorit!

Ha en fortsatt underbar resa!!!

Homeros
2010-06-30, 10:02
Idag ska vi hyra moped och ta många bilder så ni alla får se hur vackert här är. :)

Härligt, ser fram emot dessa bilder flabb_flab
/Homeros

Mysofix
2010-06-30, 10:16
Snälla ni, åk inte hem riktigt ännu. Vi är nog flera som njuter av den dagliga dosen av era äventyr.

På Ios 1983 sov vi på campingens tak. Det var tider det...

Maggan1
2010-06-30, 13:43
Riktigt härligt och trevligt att få "resa" runt i Grekland med er - och vilka vackra bilder ni tagit - tur med modern teknik...hur många foton tar ni egentligen på en sådan här tripp ?
Och inte tröttnar jag på varken läsa eller se om era måltider - man blir ju hungrig o sugen :)

Ha en fortsatt skön resa

//Maggan

Masse
2010-06-30, 22:30
Härligt, ser fram emot dessa bilder flabb_flab
/Homeros

Instämmer!!!!!!!!!!!!
:) Mats

theresa
2010-07-01, 20:33
JANNE....Jag vill ha ett råd från hjärtat, jag ska ordna en resa till Grekland åt en vän...detta blir hennes första och sista resa till Grekland, hon är sjuk och vill se Grekland innan hon blir för sjuk för att åka.

Hon vill ha min hjälp att välja en ö. Jag har inte varit på så många som ni,vill gärna få lite tips.....snälla hjälp mej. Vad skulle du ha valt som din sista ö att se?

mvh Theresa/

ioslinajr
2010-07-01, 22:11
Jomen, det finns, men man märker dem inte. De går till stranden vid tre-fyra, och till barerna sent på kvällen.

Idag ska vi hyra moped och ta många bilder så ni alla får se hur vackert här är. :)


De går inte dit sent på kvällen, utan tidigt på morgonen ;)! Säger som du, det var väldigt få turister i år. Bosatta iosianer som vi pratade med trodde att det berodde på den ekonomiska krisen. Men bra för oss var det, eftersom hotellrummen var billigare än någonsin.

Kalimera
2010-07-02, 16:11
Vad skulle du ha valt som din sista ö att se?/Hej Theresa

En så sorglig fråga är lika svår som enkel att besvara. Jag vet inget om din vän så det är omöjligt att ge ett bra svar. Kort kan jag säga att jag själva skulle ha valt Amorgos, om jag hade haft kraft att ta mig dit. Om du skickar mig ett mejl där du berättar om förutsättningarna så kan jag ge dig ett bättre svar. Mejla till kalimera@kalimera.nu

Hälsingar Janne

theresa
2010-07-03, 20:33
Tack för svaret Janne....jag ska maila dej om förutsättningarna.

bye_byetheresa/

Ioslina
2010-07-03, 21:17
Det är lustigt Janne, men känner samma känsla för Ios som du verkar..
Varje gång man går i de gamla gränderna lite utanför byn, känns det som man bott där förr..i ett tidigare liv.
Pithari där har man ätit förr på 80 talet, lite enklare mat o billigare.. Har tom en kort på tanten utanför restaurangen. Har ätit där senare hos de yngre paret som tog över, en god kycklinggryta med okra, den var god, men dyr...

Var på Ios första gången 1986 och första gången dottern var med var 1997, nu har hon avverkat sitt 7:e besök på Ios. Varav 3 gånger utan moder...
Ang Kolitizani beach, var det en tjej från Stockholm som talade om för oss, när vi där, att Diana dött, så det tänker jag alltid på, när jag hör Kolitziani....
Ha så jätteskönt Janne o Camilla på Ios. Hälsa ön så mkt från mig! Om ni inte ätit på The Nest tidigare, så lova mig att äta där innan ni sticker!!
//ioslina

Kalimera
2010-07-04, 14:57
Om ni inte ätit på The Nest tidigare, så lova mig att äta där innan ni sticker!!Vi har ätit där tidigare, men inte under denna vistelse. The Nest är jättebra, men tyvärr har de inga bord ute, och vi vill sitta ute nu när det är så varmt.