handdator

Visa fullständig version : Leva på Kalymnos 10 Kommunikation


Monica P
2010-06-28, 12:14
Att förflytta sig på Kalymnos fordrar av dig att du inte går och drömmer , trafiken är tidvis tät, även om åtminstone tanter lär vara fredade...

En sak i taget.

Bussar:
De kommunala bussarna utgår från hamnen och sen upp genom stan med en hållplats vid rådhuset, en lite bortom taxitorget och sen vartefter norröver. En linje till Vlychadia, en till Argos och en till Kantouni/Platy Jalo, men de flesta går upp till turistområdena och vänder i Masouri, utom enstaka turer som fortsätter till Emborio.
Till Vathy går bussen som väntat längs strandgatan och österut, hållplats vid Vidalis ungefär.
Biljetter kan köpas på olika kiosker och småaffärer, inte på bussen. Prisexempel: till Vlychadia 1.50 €
Turlista kan man få på samma ställen.

Taxi:
Det centrala taxitorget är samtidigt stans centralaste del. Här finns oftast en bil inne och de går ut i tur och ordning. Man kan givetvis också haffa en bil på stan. Alla har taxameter, men kvitto får man hittills bara på begäran. Jag åker aldrig taxi men har för mig att hit till Vlychadia kostar det 7 €.

Sen gammalt är det vanligt att man åker taxi. Det var enda möjligheten innan bussarna kom till, det var billigt och man åkte flera i samma bil - den gick när den var full så attt säga. Det var inte så vanligt att man hade egen bil-och med tanke på gatustrukturen är de många privata bilarna idag ett riktigt elände.

Därmed kommer vi elegant över till bilen:
Otroligt många bilar för en sån liten ö- och en gata som går upp och en ner...lastbilar av oanade mått ska zig-zaga sig fram mellan balkongerna. Sopbilar och andra trafikanter överallt.

Parkeringsstrategin är enkel: ställ dig var du behagar men håll ett öga på bilen ifall det blir nödvändigt med en rask förflyttning nu när vi har fått kommunala poliser...
Det finns några ganska stora p-platser men de är oftast fulla. Tanken att man kan GÅ några meter är inte tänkt än.

Vill du ändå bli ägare till en bil finns alla märken representerade . Priserna på begagnade bilar föreföll mig höga, nu har jag förstås inget att jämföra med.
Skatt erläggs vid årets slut. Kontrollbesiktning ( KTEO) vartannat år, avgaskontroll varje år. Bältestvång råder, men bara jag och min vän Anna använder bälte...

Man kunde tycka att pyttesmå bilar vore det bästa här, men inte så få personer tycker att de behöver jättetruckar.

MC:
Stora och små, tvåhjulingarna dominerar trafikmiljön totalt. De över 50 cc skattar på samma sätt som bilar, de mindre betalar en annan avgift varje år. Hjälmtvång råder, böter på 350 avskräcker ingen från att hänga den på styret.

Som mopedist på gamla dar kan jag inte säga annat än att min Piaggio är suverän, ryms överallt, kräver inte mycket, lastar allt jag behöver, särskilt nu när jag satt fast en ölback av den gamla modellen bakpå.

För MC-nostalgiker är detta paradiset, hur gamla hojar som helst cirkulerar fortfarande, om än något ihoplappade med ståltråd och silvertejp.

Man tycker att det borde vara bra att bygga en terminal i hamnen och sen köra smärre distributionsbilar i stället för fleraxlade släp. Jag tror jag ska föreslå det för borgmästaren, där får han ett vallöfte som heter duga!

Båt:
Till Telendos åker du på några minuter, båtarna går ofta på sommaren, glesare på vintern.
Till Leros kan man åka turistbåt på sommaren, samma till Emborio.
Melitsacha är utgångspunkten.
Till Pserimos går en bår dagligen ( på sommaren i alla fall) och återvänder på eftermiddagen. Pothias inre hamn.
Utflyktsbåt till Turkiet tisdagar och torsdagar på sommaren.Kalydna boating.
Från Vathy till badplatser på norra sidan: taxibåt i hamnen i Vathy.

Riitta
2010-06-28, 12:35
Kommer ihåg hur roligt det var åka "taxibuss" förr i tiden:) Det var knökfullt i taxin och tanter och farbröder klev i och ut lite varstans:D

Trevliga minnen du väcker, Monica:)

Riittabye_bye