handdator

Visa fullständig version : I skuggan på schinoussa?


Ellabella
2010-06-26, 23:39
Har problem att bestämma mig för boende på Schinoussa. Någon som vill tipsa? Vi kommer efter midnatt och måste ha förbokat. Bannar mig själv att vi inte kollade runt på de olika ställena förra sommaren. Då bodde vi på Meltemi men i år vill vi prova något annat. Men det kanske finns någon vänlig själ som kan hjälpa mig. Det finns flera ställen som låter bra. Vi funderar på Anseis eller Galini ev Agnantema. Den stora frågan är om man kan sitta på balkongen/altanen på eftermiddagen och förkvällen utan att sitta i solgasset. Vi tillbringar den mesta tiden på balkongen så det känns viktigt. Solen får vi nog av på dagen, efter stranden vill vi sitta i skuggan och ha det gott.

Tacksam för snabbt svar, bara en vecka kvarflabb_flab.

Rojo72
2010-06-29, 13:17
Hej!

Jag bodde på Galini nu när jag var där i mitten på juni och jag trivdes suveränt jättebra. På övervåningen är det två rum som hyrs ut, det ena (4 tror jag) har en egen liten balkong, det är ett dubbelrum. Det andra rummet på övervåningen har en altan som är jättestor men den ligger i korridoren. Låter krångligt men den är i princip egen för det rummet. På nedervången verkar det vara studior. Alla har iaf morgonsol och eftermiddags/kvällsskugga.

Jag rekommenderar verkligen Galini!

Ellabella
2010-06-29, 16:44
Tack så jättemycket ditt meddelande avgjorde det hela. Har just ringt och bokat och det fanns rum kvar_B-anana .
Han var ju inte så bra på engelska men jag hoppas verkligen att han står och väntar i hamnen på söndag natt. Ska bli så underbart. Vi fick rum på bottenvåningen. Hoppas att det är en studio med lite köksgrejor.

Tack och ha det gott.

Ellabella

Kalimera
2010-06-29, 17:58
Vi fick rum på bottenvåningen. Hoppas att det är en studio med lite köksgrejor.Vi har bott på bottenvåningen, det fanns ett litet kök. Vi hade denna utsikt (http://www.kalimera.se/grekland/sallad/schinoussa.html).

Om åsnan står kvar får ni hälsa från oss. Gissa om vi matade den, om inte skrek den på oss. :D

Mycket bra boende, och jättetrevlig ägare.

Rojo72
2010-07-02, 10:27
Om åsnan står kvar får ni hälsa från oss. Gissa om vi matade den, om inte skrek den på oss. :D

Mycket bra boende, och jättetrevlig ägare.

Åsnan står absolut kvar. Den behövde dock inte skrika så mycket innan den fick mat av återkommarna sedan 10 år på bottenvåningen :).

Och jag håller med angående Stefanos som äger stället. Usel engelska men jättetrevlig man och superboende.

Ellabella
2010-07-02, 23:34
Känns väldigt bra att höra så gott om vår bokning. Tänkte ringa en extra gång imorgon så han verkligen står och möter oss i hamnen på söndag natt som han lovade. Min beställda greklands parlör hämtade jag ut idag så jag får väl försöka göra mig förstådd med hjälp av den. Ser verkligen fram emot att komma tillbaka till Schinoussa. Läste från Hellen att det var varmt och vindstilla låter som vi kommer få en underbar vecka på vår favoritplats.

Stort tack för hjälpen!

Ellabella

para poli
2010-09-05, 15:34
Hur gick det Ellabella?
Självklart stod väl Stefanos vid hamnen eller hur?
Jag bodde oxå där i mitten på juni, bredvid återvändarna som matar åsnan.:)

Ellabella
2010-09-14, 21:47
Naturligtvis stod han där mitt i natten och väntade. Vi hade det jättebra. Tyvärr gjorde blåsten att baden inte blev lika fantastiska som förra året. Underbar altan att sitta och äta frukost på. Dock blåste det väldigt mycket så ett par kvällar var det nästan orkan utanför. Men då flyttade vi in bordet på rummet och satt där och spelade alfapet. Åsnan stod där men blev utbytt mot en vit efter ett par dagar. Vi skojade med barnen att den var ommålad... Dessutom räddade Stefanos våra fortsatta resplaner då han väckte oss på morgonen när vi skulle resa vidare. Han hade lovat att köra ner oss till färjan kl 7 så när vi inte kom ut så knackade han på. Vilken tur för vi hade försovit oss, vi som vaknat så tidigt varje morgon, varit ute och sprungit och så. Oj vilken fart vi fick. Vi hade inte ens packat. Ingen panik. Men vi fick med oss allt och hann med färjan. Tack för detklapp_klap En erfarenhet rikare

Aina
2010-09-15, 17:52
Blev nyfiken när jag såg rubriken "I skuggan på Schinoussa". Är det något jag förknippar med Schinoussa, så är det sol och väldigt lite skugga. Vi var där i juli och det var riktigt gassande hett. Till skillnad från Amorgos och Naxos som bjöd på svalka. Ja, faktiskt. Vi hade det riktigt skönt. Tror att det var svettigare i Sverige!

Aina

Ellabella
2010-09-18, 21:01
Hej Aina!
Visst är det soligt på Schinoussa. Därav frågan. Men det finns faktiskt skugga på flera av stränderna. I år var vi på Livadia varje dag. Dels för att det blåste för mycket för att vara på andra sidan och dessutom var strandserveringen där kanon. God mat och kanon service från tjejerna som jobbar där. De var jättegulliga. Här finns det underbara tamarisker där mannen och barnen låg helt i skuggan på dagarna. Själv älskar jag solenflabb_flab. På många av stränderna (Almiros, Tsigori och Lio Liou i alla fall) växer det tamarisker som skänker härlig skugga. På Psili Amos är det lite värre med skuggan.