handdator

Visa fullständig version : Recept på Skordhalia


Ruby
2005-11-13, 21:06
Skordhalia - Vitlöksröra med mandlar, ca 2½ dl

60 g dagsgammalt, vitt bröd
150 g sötmandel
4-6 grovhackade vitlöksklyftor
1½ dl extra virgin olivolja
2 msk vitvinsvinäger
salt och peppar
färsk koriander eller slätbladig persilja till serveringen

1. Skär bort kanterna på brödet, dela i bitar och blötlägg i 10-15 minuter. Krama ur vätskan och ställ brödet åt sidan.

2. Skålla mandlarna: Koka upp vatten i en kastrull, lägg i mandlarna och låt stå i 30 sekunder. Häll av vattnet och skala dem. Skållningen gör det lätt att skala mandlarna.

3. Lägg mandlarna och vitlöken i en matberedare och mixa tills det har finfördelats. Tillsätt brödet och mixa tills allt blandats ordentligt.

4. Tillsätt olivoljan i en stråle medan matberedaren är i gång och mixa till en tjock smet. Blanda i vinägern samt salta och peppra efter smak.

5. Lägg röran i en skål, täck med plastfolie och kyl tills den ska ätas. Röran håller upp till 4 dygn i kylskåpet. Garnera med färska örtkryddor vid serveringen.

===

Ur boken "Medelhavsköket" av Anne White

karinafp
2005-11-13, 21:14
Tusen tack, Ruby! Det var mandlarna som gav den lilla extra krispigheten. Superläckert!

Karin
som har litet kvar...;)

Gita
2005-11-14, 08:26
Tack för detta recept, Ruby! Var det du som hade lagat Tirokafteri också? Törs man be om detta recept också i så fall :) ? Det var sååååå gott!

Gita bye_bye

Elisabet
2005-11-14, 15:25
Tack!

Båda rörorna var jättegoda men den här var definitivt kvällens Favvo no 1 alla kategorier!

Ja alltså inte människorna medräknade då förståss bye_bye

Ruby
2005-11-14, 23:22
Tack för detta recept, Ruby! Var det du som hade lagat Tirokafteri också? Törs man be om detta recept också i så fall :) ? Det var sååååå gott!
Vad kul att ni tyckte så mycket om mina röror! :) Skordhalian hade jag inte provat förut så det var en chansning, men tirokafteri gör jag ganska ofta här hemma. Bägge beställer jag ofta när jag är i Grekland.

Jag lägger upp receptet på tirokafteri lite senare under en egen rubrik.

Ruby