handdator

Visa fullständig version : Leva på Kalymnos 7 Myndigheter


Monica P
2010-06-25, 18:26
Den sista myndigheten jag tänker ta med är tullen.
Kontoret är beläget i samma hus som hamnpolisen, två trappor upp.
www : gsis.gr
tel 22430-28383

Tidigare var Dodekanesa en zon med tullfrihet på vissa varor och man fick visa upp vad man handlat om man lämnade ön.

Idag handhar tullen frågor om import och export och säkert en massa annat, men vad som angår en inflyttare i landet har vanligtvis med bilen att göra. Det finns ett reglemente om detta, hur länge man får köra i Grekland med utländskregistrerad bil. Min rekommendation är att du tar reda på vad som gäller innan du tar med bilen hit. Beställ brochyren " Information for individuals bringing private passenger cars to Greece from other countries" från www.adressen ovan!

Vi fann att allt blev mycket lättare när vi sålde vår svenska bil och köpte en annan här, eftersom vi bor här året om. Det är bland annat en skatt-och-försäkrings-och-besiktningshistoria med Sverige som krånglar till det.

Ska du bo bara delar av året kan det vara en helt annan sak, så jag kan inte ge bättre råd än så.

Ska du börja med någon verksamhet och tänker importera varor är det klokt att ta reda på villkoren. (Men är du så driftig vet du redan detta...)

En regel som jag inte tror att någon inflyttare bryr sig om är att man tänker bo permanent i Grekland och tar med sig hela bohaget ska man ha ett intyg från sitt konsulat (???) - märkligt men det kan vara någon gammal lämning sen förr i världen då man fick redovisa all elektronik och sånt som klassades som lyx, kameror till exempel.

Vi har stått och haft tråkigt i kön vid tullen i Gevgelia innan Grekland blev med i EU och haft otaliga diskussioner med tulltjänstemännen där om rullstolar, extradäck och slangar, sönderplockade TV-apparater och annat.
Vad som fördes in av sånt skrevs upp i ens pass och skulle ut igen, för att värna om den egna handeln kantänka. När bilen totalpajade en gång hade vi jätteproblem och utgifter.