handdator

Visa fullständig version : Var äter man på Amorgos?


gunnarvbg
2010-06-24, 14:23
Hej alla kunniga! Eftersom maten är en viktig del av semestern så undrar jag om det är någon som kan tipsa om bra matställen på Amorgos. Vi kommer bo i Katapola men har även tänkt att besöka resten av ön. Gärna också bottenapp som man skall undvika.

Nu åker vi snart klapp_klapklapp_klapklapp_klap

Trevlig sommar

Gunnar

Riitta
2010-06-24, 14:32
Fanns inga bottennapp:D Vi fick god mat överallt:p
Mouragio och Captain Dimos besökte vi flera gånger. På det sistnämda fick man varje gång en jättegod kaka och Amorgoslikör till efterätt:p

I Egiali minns jag att Asteria har väldigt god mat också.

Ni behöver inte oroa er. det skall mycket till och hitta dålig mat på den ön:)
Riitta, som lever på fil och banan nu efter all den goda matenbye_bye

inkfish
2010-06-24, 15:03
Katapola har ryckt upp sig ordentligt vad gäller maten på senare år, första gången jag var där var det inte lätt att hitta riktigt god mat.

Mouragio som Riitta nämner är bra, i synnerhet om man frågar vilka rätter som rekommenderas i dag (har aldrig brukat stå på menyn, möjligen på en griffeltavla på väggen)

Ouzeriet/båtkontoret Nauftilia har ett litet urval av jättegoda smårätter som man lätt kombinerar till en god måltid.

I Xilokeratidi på andra sidan viken har maten ofta varit bra men servicen lite stönig på Vyzentzos. Även den stora tavernan Psaropoula, den första man kommer till på den sidan, har mycket bra traditionellt lagad mat.

Vad gäller andra delar av ön så har jättefina Uranos i övre delen av Potamos, innan Egiali, fin lunchmat och ögonbedövande utsikt (kolla deras websajt)

I Lagada ovanför Egiali finns god traditionell mat och en underbar frid på taverna Loza, nära stora parkeringen.

Badar man på Mouros-stranden finns en restaurang med fantastiskt läge ovanför stranden. Den har nästan aldrig varit öppen när jag är där (för- eller eftersäsong) och då har jag åkt vidare till Vroutsi och ätit mycket gott på tavernan där.

I Chora har taverna To Chyma fantastisk mat.

Ska man söderut på ön är tavernan i Arkesini, längs vägen, ett mysigt ställe. Rustik och vällagad mat.

Eva L
2010-06-24, 22:28
Vad skönt att de ryckt upp sig beträffande maten. När jag var där för länge sen var det lie ojämnt. Några ställen var fantastiskt bra men en hel del lämnade en del övrigt att önska. Folegandros och dess Chora är än så länge den ultimata matön för mig där nästan allt höll toppennivå.

Eva

gunnarvbg
2010-06-25, 09:22
Tack för alla bra svar. :)

Vi testar dem alla och återkommer med betyg.

Ha en skön sommar

Gunnar

minda
2010-06-25, 21:47
Glöm inte underbara To Li Mano i Aegiali!

Aina
2010-06-25, 22:23
Kapten Dimos var fantastiskt. Maken och jag åt en ouzomarinerad get välkryddad med timjan medan barnen smaskade i sig goda pizzor. Alla nöjda och glada. I kväll åt vi Mouragio. Färsk fisk (ingen aning om sort varken på svenska eller engelska) som var god och vi kostade på oss vin på flaska i stället för en halv liter husets. Det var gott, både vinet och fisken, men... inte så gott att vi går dit en gång till. Lite håglöst, tråkiga pommes frites till.
Kapten Dimos återvänder vi gärna till och ska prova någon restaurang "på andra sidan" viken.

Aina

Rickard E
2010-06-27, 09:48
Tjenare
Kom hem igår från ett par dagar på Amorgos som del av vår luff. Vi åt på ett ställe som heter Acken längst bort på kajen. Kanongo svärdfisk och mkt greker vilket brukar betyda god mat och det stämde

Ha det så gött på resan bye_bye

Aina
2010-06-29, 23:18
Vi åt på Aken i kväll och det tycker jag nog var ett nerköp. Det bästa var förrätten bönor i tomat, riktigt gott, annars inget vidare. Maken klagade faktiskt på sina lamb chops (lammkotletter utan kotlett). Jag fick aldrig in min pastitio. Kyparen hade glömt den. Den kom när jag påminde om den, men var ganska torr och tråkig.

Särskilt dyrt blev det i alla fall inte.:)
I övrigt är vi nöjda med mat och service på Amorgos. Tavernan på Mourus beach var trevlig. Superbt goda små ostpajer!

Aina

stork
2010-07-14, 22:10
Kom från katapola idag - sitter nu på antiparos o längtar tillbaka
pizzerian i slutet av hamnen åt höger är att rekommendera, samt den enkla lilla taverna mitt på torget, bra priser o bra käk, gyros , souvlaki o liknande, mest greker som äter där när vi var där så det är ett bra tecken , annars har de flesta bra mat

Dorbin
2010-07-14, 22:53
Allt är bra då du befinner dig i himmelriket_B-anana

Ingvild
2010-08-14, 17:14
Er det noen som har spist på Taverna Thea i Chora i sommer? Den ligger helt i enden av hovedgaten, ned noen trapper og har en terasse med flott utsikt. Dette stedet og To Xyma pleide å være mine favoritter i Chora. Men hørte at Thea hadde skiftet eier i vår. Hvordan var den nå?

Piaki
2010-09-10, 02:34
Glöm inte underbara To Li Mano i Aegiali!
Tavernan heter To Limani!! (Hamnen pa svenska och kuria Katina skulle vanda sig i sin grav:)))

De har jattebra mat och Panajotis ar den mest energiska tavernaagare som jag kanner!