handdator

Visa fullständig version : Pastitsio


Nora
2005-11-13, 17:27
Er det noen som har en skikkelig god oppskrift på pastitsio? Har liggende tykke pastarør, men syns maten har blitt litt "tam" i smak når jeg lager den. Gode oppskrifter mottas med takk!

Inge
2005-11-13, 17:36
Er det noen som har en skikkelig god oppskrift på pastitsio? Har liggende tykke pastarør, men syns maten har blitt litt "tam" i smak når jeg lager den. Gode oppskrifter mottas med takk!

Kommer her:

Παστιτισιο - Pastitsio.

0.4 kg. makaroni. (Bruk gjerne litt tykke.)
0.5 kg. kjøttdeig.
½ kopp hvitvin. Retsina.
150 gr. revet hvitost. (Norvegia går greit)
1 kopp margarin.
1 småhakket løk. ( ikke alt for stor)
1 stk. kanel.
½ kg. tomater. (hermetiserte kan godt brukes)
1 kopp malt brød.
2 eggehviter.
Salt og pepper.
3 ss. malt kvitost til toppen.

Kjøttet.
Bruk det halve av margarinen til å halvbrune løken. (Bruk gjerne en gryte.)
Bland inn kjøttdeigen og vinen. Når det har kokt litt blandes tomatene, (gjerne flådde) kanelen, salt og pepper inn og det hele kokes ca. ½ time. Bland til slutt inn brødet og osten.

Makaronien.
Kok opp mye vatn med salt og kok makaroniene i ca. 20 minutter.
Sil av vatnet og bland inn resten av det smeltede smøret.
Til sist de stivpiskede eggehvitene.

Sausen. Bechamellesaus.
6 matskedar. margarin. 8 ss. hvetemel
4 tekopper melk.
2 eggeplommer.
Salt og pepper.

Lag vanlig tykk hvit saus og bland inn eggplommene til slutt.

Til formen.
Smør formen.
Stivpisk eggehvitene og bland den i makaronien.
Legg først ett lag makaroni så kjøttet og så ett lag makaroni.
Slå sausen over langpannen når du har fått resten på plass og strø revet ost over. Stekes i mellomvarm stekeovn i ca ½ time, til osten er litt gyllen.
En grønnsaksalat som tilbehør passer veldig godt.
Kan fryses, men trenger god tid for å tine.

Denne oppskriften bruker Konsulinnan i Pythagorion Club

Nora
2005-11-13, 17:59
Denne skal prøves! Tusen takk. Sitter her ganske mett, har akkurat spist stifado etter oppskrift fra deg. Du er herved kåret til Stifado-oppskrift-konge av oss her i Stavern, den var KJEMPEGOD!klapp_klap

Inge
2005-11-13, 18:03
Denne skal prøves! Tusen takk. Sitter her ganske mett, har akkurat spist stifado etter oppskrift fra deg. Du er herved kåret til Stifado-oppskrift-konge av oss her i Stavern, den var KJEMPEGOD!klapp_klap

Himmelens navn. Bøyer meg i dyp ærbødighet. Stifado-oppskriftens konge, intet mindre!

Ser du det Inkfish, du som ennå ikke har utnevnt meg til King of Kalimera Kafe.

Nora
2005-11-13, 18:15
Hi hi, ja det skulle du vel kanskje vært utnevnt til.;) Men altså, den Stifado-oppskrift-konge-tittelen fortjente du, den var akkurat sånn som skikkelig stifado skal smake!

Inge
2005-11-13, 18:25
Denne skal prøves! Tusen takk. Sitter her ganske mett, har akkurat spist stifado etter oppskrift fra deg. Du er herved kåret til Stifado-oppskrift-konge av oss her i Stavern, den var KJEMPEGOD!klapp_klap

Ble jo så overrasket og med meg at jeg glemte helt å takke for tittelen. En STOR takk til alle i Stavern som står bak den ærefulle utnevnelsen.

En høyst beæret President of Pythagorion Cub

Foresten lenge siden jeg var på Hotel Wassiloff

Nora
2005-11-13, 18:38
Det er du ikke aleine om! Har vel ikke vært der på et par år selv.:o Vi som bor midt i sommerparadiset skygger banen når alle turistene invaderer området.:cool: Da er det best å være turist selv og invadere et annet område. Som f.eks. Karpathos.:D

Inge
2005-11-13, 18:44
Det er du ikke aleine om! Har vel ikke vært der på et par år selv.:o Vi som bor midt i sommerparadiset skygger banen når alle turistene invaderer området.:cool: Da er det best å være turist selv og invadere et annet område. Som f.eks. Karpathos.:D

Ja, eller Samos