handdator

Visa fullständig version : Karpathos direkt


karinafp
2010-06-24, 11:21
Forsta veckan redan gangen, bara tva kvar. Kom fram under den varmaste dagen dittills, sade alla. Gick runt och halsade pa vanner och bekanta, och forvanades over att man inte blivit bortglomd. Ja, de vanner man har fortsatt halla kontakt med ar ju en sak, men att de man blev bekant med for tre ar sedan fortfarande kommer ihag oss...

Har tagit ett par forsiktiga soldagar vid poolen pa Nisia for att fa upp nagon form av solbranna innan vi vagar ta oss en heldag vid nagon strand. I mandags akte vi runt on med Vasilis, som ville visa Fred sin hemby Spoa. Stannade en stund nere vid stranden Aghios Nikolaos, dar vi traffade kusinen Giannis och sag hur han gjorde ren blackfiskar. Lunchen intog vi pa kusinen Athoulas taverna uppe i Spoa. Ak hit om ni vill ha riktigt bra, hemlagad mat! Hennes xorta slar den vi fick pa Orea Karpathos med hastlangder, och tzatzikin var som en drom. For att inte tala om hennes makarounes med knaperstekt lok, mums!

Pa tisdagen var vi uppe och vandrade i bergen. Foljde vandringsleden fran Stes upp och passerade Othos och Volada ovanifran. Ordentliga backar bade uppfor och nedfor, men fantastiska vyer och sa dofterna... salvia, rosmarin, oregano, timjan... tog oss efter nagra timmar ner till Volada for lunch pa Taverna Klimataria, som forutom en slaende utsikt ocksa bjuder pa de basta cheese balls man kan hitta!

Vadret var ganska molnigt, vilket inte var sa dumt nar man var ute och klattrade i berg. Men det molniga och kyliga vadret har fortsatt, och pa natterna regnar det ordentligt. Det ska visst fortsatta till pa lordag, och da kan vi se fram emot 40 grader igen.

Idag sitter vi darfor inomhus pa morgonen. Fred maste i alla fall jobba, sa vi tar oss en timme vid datorerna pa Pavilion. Efter lunch tankte vi ga bort och halsa pa Maria pa Zephyros en stund.

Karin
fran ett mulet Pigadia

Riitta
2010-06-24, 12:02
Härligt Karinklapp_klap Hälsa Maria från mig också:)

Riittabye_bye

Lissi
2010-06-24, 17:16
Låter härligt!!
Tänk att det redan var dags för er.....Du sa ju det i Uppsala, men tiden går rasande fort. Ha det fortsatt skönt.

Lissi

Masse
2010-06-24, 23:22
Tänk så lyxigt slösaktig med tiden du kan kosta på att känna dig. Hela tre veckor! Det längsta jag varit på Karpathos är två veckor, och de gick ju väldigt fort. Tre hade varit skönt.

Ha det fortsatt gott.
:) Mats

karinafp
2010-06-25, 11:17
Tänk så lyxigt slösaktig med tiden du kan kosta på att känna dig. Hela tre veckor! Det längsta jag varit på Karpathos är två veckor, och de gick ju väldigt fort. Tre hade varit skönt.

Ha det fortsatt gott.
:) Mats

Tackar, Masse! Sist vi var har stannade vi en hel manad, och aven den gick alldeles for fort! I ar hade de inga langre resor an den har, sa man far halla till godo... ;)

karinafp
2010-06-25, 11:27
Aterigen pa Pavilion, av flera orsaker:

1) Det blaser och REGNAR!!!
2) Priset for att anvanda datorerna ar bara 1,50 Euro per timme, halften mot vad de tar pa t ex Traffic (dar man stoppar mynt i datorn och betalar 1 Euro per 20 minuter) och man behover inte passa nagon tid, utan man betalar for den anvanda tiden nar man loggar ut.
3) De har den snabbaste uppkopplingen vi har rakat pa hittills, sa man slipper sitta och vanta i onodan pa att en sida ska laddas.
Och sist, men absolut inte minst:
4) De har tva tvattmaskiner i kallaren, vilka man far anvanda for 5 Euro i timmen. Det ar det absolut vart att slippa tvatta for hand vid diskbanken!

Karin
i regnet

Riitta
2010-06-25, 11:35
Trevlig midsommar Karin, för hela familjen:)

Riittabye_bye

Katitzi
2010-06-25, 15:17
Vilken otur ni har med vädret Karin, har väl aldrig hört på maken så här i slutet på juni!:(
Här i Roslagen har vi kanonväder idag! Jag var tvungen att gå in en stund för att få lite svalka i midsommarstöket!
Hur som helst Trevlig Midsommar!bye_bye
Nästa fredag åker jag ner till Lesvos - hoppas på väderstabilisering till dess!

Katitzi:)

Lissi
2010-06-26, 15:55
Men så trist midsommarväder...Trösten är väl ändå att det i Grekland oftast kommer fint väder snabbare tillbaks än hemma.
Här har vi firat midsommar i sagolikt väder! Vi var ute hela tiden i går från kl 12 - 24!!! Vi har badat både midsommaraftons kväll och idag före frukosten som intogs vid stranden...Kunde faktiskt inte varit mysigare ens i Grekland,;)

Lissi-som hoppas solen snart skiner på er igen!!

karinafp
2010-07-02, 19:28
Sol, sol och ater sol, sa nu kan vi inte klaga pa vadret direkt! Nu har vi borjat shoppa for hemresan. Vandringsguiden sa att det var svart att fa tag pa karpatisk honung, och omojligt att hitta lokaltillverkad olivolja. Tur att man har kontakter... Ang_elx Nu ligger bade ett kilo honung och en stor petflaska val inpackade infor hemresan. Vi tillbringade en dag i Amopi och plaskade i havet. Fred hade aldrig snorklat forut, sa det blev en upplevelse for honom. Tyvarr - pa ett satt, bra pa ett annat - har han haft mycket jobb den har veckan, sa nagra langre utfarder har det inte blivit. Igar blev jag och barnen kidnappade av Vasilis, som korde oss bort till ett trevligt strandcafe, dar vi satt under olivtraden och fikade och pratade bort en stund.

Ni som kanner Manolis pa Mike's och vet vad han har rakat ut for, blir kanske glada att hora att vi traffar honom nastan dagligen och han ser gladare och piggare ut for varje gang. Han har fortfarande en skena pa ena benet, och det drojer innan han kan dansa zeibekiko igen, men huvudsaken ar att han lever. Vi var och tittade dar han korde av vagen och sag bilvraket langt darnere... usch!

I morgon hoppas vi kunna hyra bil ett par dagar, sa vi kan aka runt litet. Det borjar kannas litet stressat nu... mycket att hinna med!

Karin
pa Pavilion

Riitta
2010-07-02, 19:53
Gott och höra att Manolis är bättre nu. Hälsa honom så gott.
Fortsätt och ha det gott:)

Här är det ordentlig sommar nu också:)

Riittabye_bye

Masse
2010-07-02, 20:31
Ni som kanner Manolis pa Mike's och vet vad han har rakat ut for, blir kanske glada att hora att vi traffar honom nastan dagligen och han ser gladare och piggare ut for varje gang. Han har fortfarande en skena pa ena benet, och det drojer innan han kan dansa zeibekiko igen, men huvudsaken ar att han lever. Vi var och tittade dar han korde av vagen och sag bilvraket langt darnere... usch!

Usch då! Hade ingen aning om att Manolis hade råkat ut för olycka. Skönt att höra att han är på bättringsvägen. Både han och Minos är trevliga och mycket vänliga bekantskaper för oss. Manolis har vi träffat först på Mike´s och Minos mötte vi något år innan på hans tidigare jobb. Hoppas Manolis snart är OK.

:) Mats

Gita
2010-07-03, 09:19
Det låter som att ni har det skönt! Att snorkla i Amoopi är underbart, hoppas vi kommer att kunna snorkla på Kefalonia.

Trist att Fred måste jobba så, hoppas att han gillar Karpathos och Grekland!

karinafp
2010-07-05, 18:49
Nu har jag for forsta gangen kort bil i Grekland! Den enda utlandskorningen hitintills var i Danmark, och det ar ju inte direkt jamforbart, precis...Ang_elx Gick runt och jamforde priser och fick en fin Fiesta for 90 E for tre dagar. Forsta dagen tog vi turen genom Menetes, Arkassa och Finiki upp till Mesochori, dar vi stannade ett langre tag och utforskade labyrinterna. Tog sedan vagen forbi Spoa for att komma hem Aperivagen. Puh! Men det gick bra. Nasta dag korde jag genom Aperi, Volada, Othos och utanfor Pyles ner pa stora vagen mot Lefkos, och det ska jag saga er, det gor jag inte om! :eek: Uppat gick bra, men nedfarden var INTE rolig! Solade och badade och at lunch och solade och badade mer i Lefkos innan jag korde hemat. Den langa vagen, forbi flygplatsen... Ang_elx
Idag hade ingen nagon lust till mera sicksackvagar, sa vi styrde kosan mot Diakoftis. Den vagen ska man inte kora med vanlig bil, det var verkligen inte snallt mot Fiestans stotdampare... vi gick och tittade pa bada stranderna. Jattefina, men inte idag... det blaste sa man kande sig sandblastrad bara av att ga omkring dar, sa att lagga sig ner ett langre tag var inte aktuellt. I stallet for vi hemat, men stannade vid Taverna Rina, som ags av Manolis och hans foraldrar, for lunch. Mycket trevligt var det. Fick en guidad tur pa garden och i tradgardarna, och mammans mat var enormt god! Och katterna var keliga. Erika ville ta med sig en hem. ;)

I morgon funderar vi pa att ta en av batturerna langs kusten, om inte Fred aker pa nagot bradskande jobb. Det galler att maximera solbrannan de har sista dagarna! bye_bye

Karin
som har fallit for de sma, friterade rakorna fran Symi :p

Riitta
2010-07-05, 18:55
Du kanske har lyckan och stanna längre där, för på torsdag skall det strejkas igen:rolleyes: Fast jag vet ju inte om det gäller flygetAng_elx

Det var modigt och köra bil där på dom kurviga vägarna och upp i höjdernaklapp_klap

Riittabye_bye