handdator

Visa fullständig version : Leva på Kalymnos 4 Myndigheter


Monica P
2010-06-22, 17:07
Den politiska ledningen domineras av PASOK som har flera fraktioner i kommunstyrelsen. Den nuvarande borgmästaren heter Georgios Roussos. I november har Grekland kommunala val och många förändringar kommer att äga rum efter sammanslagningar av kommuner och länsstyrelser och borttagande av en nivå (eparchia). Det berör inte Kalymnos så mycket men kommunen kommer att få överta en del av vad den slopade nivån haft hand om.

Debatterna i kommunstyrelsen är på gränsen till blodiga och sänds i lokal-TV.
Det hettar till rejält, och nivån på argumenten är ofta eländiga, men understundom roande för en ironisk åhörare.

Precis nu håller man på att införa datorer även i politiken, så att alla ska ha inblick i besluten, detta beordrat av Papandreou. Jag besökte kommunens datakille i går, och han satt insnärjd i ett hundratal sladdar och såg lätt svettig ut. Han tror att det kommer att bli bättre om några år, en sann optimist. Kommunens hemsida ska även i fortsättningan vara www.kalymnos-isl.gr (http://www.kalymnos-isl.gr) och det ska bli spännande att följa utvecklingen.

En anledning till Papandreous ukas är att man vill få bort alla misstankar på "svågerpolitik" på alla nivåer, till exempel tjänstetillsättningar och budgethantering och allt sånt som idag svärtar det politiska livet i landet.

Så datortillsattes som första grupp anställda 15 personer som ska hålla staden ren, svårt att inte finna ordet "gatsopare" nedsättande, men det är ju en oerhört viktig yrkesgrupp i alla städer. De hade lämnat in ansökningar och poängsattes offentligt via dator och storbild för arbetslöshetstid, försörjningsplikt. tidigare tjänstgöring o.s.v och nu kan ingen komma och påstå att någon politiker har gynnat någon särskild person! I morgon börjar de att jobba och är efterlängtade!

I Sverige brydde jag mig inte mycket om kommunpolitiken, men här är det svårt att inte engagera sig eftersom det finns så mycket de kommunala pengarna ska räcka till. Den nuvarande ledningen har lyckats skaffa en hel del EU-pengar också och använt dem väl enligt min mening.

De två oppositionsfraktionerna tycker inte så. Den ganska ensamme ND-ordföranden öppnar knappast munnen, och vad vänsterns politiker är för figur har jag inte uppfattat än.

kirtor
2010-06-23, 00:01
Kommunens hemsida er ikke oppdatert siden fjor!! Ellers veldig ok å lese det du skriver Monica.

Masse
2010-06-23, 22:41
Intressant att ta del av din berättelse Monica. Den grekiska politiken står säkert inför åtskilliga år av omfattande förändringsarbete. Då låter det ju mycket klokt att ta IT till hjälp för att stödja den öppenhet som säkert är nödvändig för att överhuvudtaget ha en chans att få respekt och förtroende för det smärtsamma arbetet.

:) Mats

Monica P
2010-09-24, 10:19
Här får jag anledning att ändra mig: kommunens hemsida är följande:
www.kalymnos.gov.gr