handdator

Visa fullständig version : Leva på Kalymnos 2, dagliga livets händelser


Monica P
2010-06-20, 11:21
Nu har du hittat ett hus eller en lägenhet.
Dags att fyllla kylskåpet.

Om du bor centralt i Pothia eller nån av de andra större orterna finns det med säkerhet en (eller flera) supermarket inom promenadhåll. Dessutom finns det lika säkert en eller flera småaffärer, som var den tidens supermarket innan de större kom till. Om du bor i den yttre kretsen av byar finns det nog ett minimarket ganska nära.

Priserna kan variera, men knappast så pass att det lönar sig att ränna runt och leta efter det billigaste stället.Jag har jämfört på en lång rad av basvaror.
Däremot skiljer sig affärerna i sortiment, rymlighet, tyvärr också renhetsgrad, men för mig är det avgörande att personalen är trevlig och hälsar när man kommer. Många affärer har hemkörning, jag vet inte om dom debiterar något för detta.

Bröd finns på många affärer, men det finns också en lång rad av bagerier . Somliga har uteslutande matbröd och skorpor och liknande, andra har även söta produkter av olika slag. Längtar du efter en bakelse behöver du inte gå långt...grekerna äter MASSOR av bakelser från sirapsmättad baklava till lättare millfeu. Varje bemärkelsedag vandrar folk hem med kilostunga bakelsekartonger, för eget bruk eller för att ge bort.

Åtskilliga bagerier har hemkörning av bröd, och vill du ha bröd även om du inte är hemma när bagarbilen kommer tutande kan du tinga på din limpa och betala när det passar. Påsen kommer att hänga på staketet när du kommer hem.

Fisk och kött köper man lämpligen hos de olika fiskhandlarna och charkuterierna. Det finns många i Pothia. Fiskbilar cirkulerar även i stadens ytterkanter och i övriga byar.

Öl, vin och sprit finns på alla affärer, men större sortiment finns på några specialaffärer nere på stan.

Frukt och grönsaker finns att köpa på massor av ställen. Mycket är lokalproducerat och av fin kvalité. Den som söker eko-odlat får fråga sig fram . Många fruktbilar cirkulerar runt utanför stan, så man behöver bara ta reda på vilken dag de passerar.

Det finns också en bil med ägg , ostar och andra mjölkprodukter.

Alla dessa bilar har olika tutor, så man vet snart vem som är på gång.

För husdjur finns mat dels på supermarket men också på specialaffärer.

För att komplettera ditt möblemang och kök behöver du inte åka till IKEA, det finns gott om varor på Kalymnos. Återvinning är inte så välkänt här, men via djungeltelegrafen kan man få reda på folk som flyttar och säljer till bra pris, även moppar och bilar kan man få tag i på det viset.

Vattnet i kranen går att dricka, men det är ganska salt. De flesta hämtar därför dricksvatten i de kommunala tapparna, två ställen i Pothia och en i Metochi (Vathi). Sen finns det vattenkranar även i Masouri och på andra ställen.
Man kan köpa vatten på alla affärer och även få hemkört i dunkar av trehjulingsförare eller vattentankbilar.
Många hus har egen "sterna" med regnvatten. Bör kanske kollas innan man dricker det, man kan få analys utförd via DEYAK (vattenverket), men till vattning är det ju OK.

Riitta
2010-06-20, 15:06
Nu börjar man längta till kaoset i Pothea igen:D

Riittabye_bye

kirtor
2010-06-20, 17:37
Veldig ok med disse opplysningene. Vi har små supermarkeder i nærheten av oss og vi begynner også ta rede på grønnsakbiler osv. Man må støtte nærbutikkene. Viktig!

Masse
2010-06-20, 17:46
Hej Monica,

Intressant att läsa och diskutera lite om vardagslivet i Grekland. Eftersom du just nu i denna tråden är inne lite på det här med butiksbesök och inköp så vill jag passa på att höra om dina erfarenheter vad gäller kundbemötande o dyl i supermarkets.

Generell erfarenhet från våra besök i medelhavsländerna så är mitt intryck att man tar betydligt lättare på bemötandet än vad vi är vana vid här hemma. I den mån det är skillnad mellan länderna så tycker jag att det är något bättre, eller mindre dåligt, i Frankrike och Italien än i mina favoritländer Grekland och Spanien. Och tyvärr känns det som att utvecklingen inte går till det bättre. De senaste åren har det ofta varit så att man blir direkt nonchalant bemött i kassan på supermarket. Kassörskan är ofta invecklad i ett intensivt samtal med någon annan, kollega eller kompis. Växelpengarna slänger man gärna på kassabandet så får man stå och plocka upp dem bäst man kan. Som sagt, direkt nonchalant i supermarkets, och helt annorlunda än t ex på tavernorna.

Min gissning är att det är skillnad i bemötande mellan turister och bofast befolkning. Det är ju ingen ursäkt, men kanske en förklaring. "Turisterna är här ändå bara en kort tid och är mer eller mindre tvungna att handla i närmsta butiken"? Men egentligen verkar bemötandet inte ens så övertänkt, utan mera som en nonchalant attityd till jobbet.

Skulle vara intressant att höra om dina erfarenheter och syn på detta, sett med ögon hos en som är bofast.

:) Mats

Monica P
2010-06-20, 18:51
Mats, jag kan ju bara svara för Kalymnos...jag diskuterade det här tidigare med några andra svenskor .

De många nya stora affärerna kom antagligen som en chock för de färre , inte så moderna, som dominerat marknaden tidigare. Konkurrens i dess mest tydliga skepnad: modernt inredda affärer, större sortiment, parkeringsplatser, kassor av västerländsk typ med vagnar och plastkorgar. Vidalis och Dia var först, sen kom i rask takt en Vidalis till, Marinopoulos och nya Smalios. Snart är Karazas nya butik klar.
Theofilis hör till de gamla. Han byggde snart ut butiken, skaffade ett jättesortiment utöver mat och lät fixa sin parkeringsplats...

Man kan undra om det lönar sig, öns befolkning har ju inte ökat så drastiskt...men alla måste vi äta...alla gillar vi att välja...

På många av de här affärerna har det anställts en rad personer, ofta unga tjejer, så på det viset har det varit ett lyft för ön. Jag finner ockå att just de yngsta har en något nonchalant attityd, men de flesta är jättetrevliga och snabba.

Jag föredrar just en av affärerna eftersom man där alltid är rask att hälsa, svarar omedelbart om man vill veta något, kånkar ut mina grejor till parkeringen. Det är ett familjeföretag. Mina väninnor hade samma preferenser för andra affärer!

Hur turister bemöts vet jag inte alls!
..

Masse
2010-06-20, 20:35
OK.

Tillsvidare får jag leva vidare i min tro att det kanske är lite skillnad mellan turister och bofasta. Dock är att notera att det tråkiga bemötandet är i stort sett begränsat till mataffärer/supermarkets. I övriga butiker, nonfood och specialbutiker är man oftast mycket vänlig.

Anledningen till min fråga är att beteendet står i så stark kontrast till allt annat bemötande som jag stött på i Grekland. En bland många anledningar till att vi trivs så bra i Grekland är just att folket där är så väldigt trevliga. Och den uppfattningen står och faller givetvis inte med hur supermarket-kassörskor uppträder. Det finns också massor av exempel på hur trevliga och vänliga människorna i Grekland är. Det kan man ju bl a dagligen läsa om här på Kalimera.

:) Mats

Enigma
2010-06-21, 02:08
Jag var nu på Kalymnos och handlade lite på supermarket men var inte alls otrevligt behandlad. På ett kontitori fick jag en gratis kaka. Jag ville betala för den men kvinnan i Pothia ville inte ta emot pengar. Jag tackade och lite "kramade" henne för att visa sin uppskattning eftersom hon inte talade engelska. Förut hörde jag en rykte att folk som bor på Kalymnos är kända för sin hospitality och det fick jag erfara själv på flera ställen när jag åt på olika tavernor eller handlade på olika affärer. Dessutom på en annan konditori fick jag även kvitto.

Från Thassos stad (på Thassos ön naturligtvis) har jag ett gott minne från en supermarket där kvinnan i kassan var mycket snäll, visade mig ett billigare alternativ till mina inköp och hjälpte att hitta önskade varor. Jag handlade sedan bara i den här affären.

Enigma