handdator

Visa fullständig version : Sifnos blues


inkfish
2010-06-18, 19:37
Tråkigaste forumet att skriva i är väl ändå Hej, nu är vi tillbaka...:o

Jag är alltså hemma från Sifnos (med god marginal) och är fortfarande omtumlad. Ska inte säga nåt bestämt efter första besöket men jag TROR att jag får möblera om i absoluta toppen bland favoritöarna.

Sifnos var - fantastiskt! Hur fantastiskt har jag försökt sätta på pränt i en reseberättelse som dyker upp när Janne tittat upp ur lyxpoolen på Tinos;)bye_bye. Även om det nästan känns onödigt att skriva om just Sifnos, det är ju en välbesökt ö som jag kom till väldigt mycket senare än väldigt många andra. Dock, skrivandet och bildvalet lättade i alla fall min homecoming blues lite grand.

Jag älskade Faros, tyckte Apollonia, Vathy, Cheronissos och Kastro var helt underbara platser! Liksom landskapet på ön som var så grönt, så mycket terasser, så mycket olivträd och timjankuddar utmed bergsidorna...

De enda ställena som egentligen inte direkt tilltalade mig var Platys Gialos och Kamares. Till Kamares obestridliga nackdel talar ju att det är där man tvingas ta farväl av Sifnos. Å andra sidan, det är också där man först möter Sifnos vid nästa besök:). För fler besök blir det, definitivt.

I tråden jag skrev när jag var på plats berättade jag om det lilla kvarteret som fick mig att falla pladask för Faros redan från framsätet i taxin. Här är det:

http://i17.photobucket.com/albums/b74/mandalaki/sifnos10553-1.jpg


Precis där rullar man in i byn, taxiföraren bromsade och frågade "Blir det bra här?"

Jaaa tack, det blir bra, det blir alldeles fantastiskt underbart bra...:o

Kalimera
2010-06-20, 07:18
Sifnos var - fantastiskt! Hur fantastiskt har jag försökt sätta på pränt i en reseberättelse som dyker upp när Janne tittat upp ur lyxpoolen på Tinos ;). Nu har jag klivit upp ur poolen och publicerat ditt resebrev. Länk från förstasidan, och här... (http://www.kalimera.se/resebrev/2010/sifnos.html)

Det verkar som om du gillade Sifnos. :)

Eva L
2010-06-20, 07:46
Vilket fint resbrev med ljuvliga foton. Tavernan du beskriver måste vi helt ha missat för den vi åt på en gång serverade urusel kyckling. Kan den ha varit stängd när vi var där? Det var väldigt lite turister och helt tomt på Faros stränder. Vi var där den dagen Anna Lind mördades och åkte därifrån några dagar senare så det var ju en bit in i sept. Vill minnas att vi flög hem från Aten ca 18 sept och kom dit från Sifnos ett par dagar innan. När sonen och jag kom fram till Kastro efter vandringen från Sifnos var även tavernor där stängda och det var mycket få turister.

När jag var på Sifnos fick jag en känsla av att här kunde jag ha ett litet sommarhus men något sånt sparkiptal har och hade jag inte så det blev inget husköp.snyft_drop

Eva

Lissi
2010-06-20, 09:58
Tack snälla Inkfish för härligt resebrev! Jag har ju sett fantastiska bilder därifrån hemma hos CarinaN men ännu har vi inte kommit dit...och så kom ju Andros emellan nu också:D Den ön måste man ju bara till....också;)

Det är väl bara så att det finns alldeles för många öar men skulle vilja se...

Lissi

Pyttan
2010-06-20, 16:42
Tack för ditt resebrev!
Det var alldeles.... underbart!
Blev både glad och varm i hjärtat av att läsa det.
Pyttan :)

Riitta
2010-06-20, 16:48
Vilket härligt resebrev Inkfish:) Tänk att man kan hitta nya pärlor på "gamla dar":D

Riittabye_bye

CarinaN
2010-06-20, 18:56
Vilket underbart resebrev!
Jag fick plötsligt en otrolig längtan dit igen... prick fem år sen sist... kanske dags nu!!!

Tack för härlig läsning och underbara bilder!

Carina

cribbelini
2010-06-20, 19:01
Härligt resebrev! Nu börjar det kännas att vi äntligen ska få hälsa på Grekland igen!

Vi drar till Milos den 3e juli... Sista ön, blir Paros. Jag är väldigt kluven vilken rutt vi ska ta dit.. Södra, via Folegandros, eller norra, via Sifnos..........

inkfish
2010-06-21, 11:31
Tack alla för era snälla kommentarerbye_bye.

Det är inte lätt att beskriva sina intryck från en ö som nästan alla redan besökt. Men bättre sent än aldrigflabb_flab

Janne - tack för att du publicerar trots att du är på resabye_bye

Eva - väldigt mycket var siestastängt, det kanske var det som drabbade er också? T ex gick jag bra länge i Apollonia en eftermiddag innan jag lyckades få en bit mat. Den enda öppna restaurangen var den brevid To Koutouki och de hade bara exklusiv mat, jag åt en sallad med fin grönsallad, parmesan m m och kanske 5 blygsamma kycklingtärningar - för bortåt 10 €, om jag minns rätt.

Dock, jag tycler de gör rätt som har stängt på eftermiddagen )men den här gången hann jag bli bra hungrig:o)

Marianne
2010-06-21, 12:08
Vad roligt att du har haft en så lyckad semester på Sifnos! Jättefina bilder och texter!
Jag tycker att Sifnos har så mycket att bjuda på, tycker att ön passar de flesta just för att det finns så mycket fint där. Barnfamiljer, par och ensamresenärer, ung eller gammal, alla kan hitta sina smultronställen på Sifnos. Lagom liten ö med bra förbindelser.
Vi har bott både i Apollonia, Faros (flera gånger), Vathy (flera gånger) och i Platy Gialos (när allt var fullbokat i Vathy över pingsten. Vi lyckades faktiskt få en natt i Vathy innan vi var tvungna att flytta, den kvällen satt vi på Manolis Taverna och hamnade i en glad grupp sjungande och spelande greker och annat gott folk, jag gick ut på den lilla, lilla badbron och slog en glad signal - vi firade Jens runda födelsedag. Trevligt minne!:Dbye_bye

inkfish
2010-06-21, 15:59
Åh, var det därifrån! Rolig påminnelse:)

Vathy är säkert enormt mer utbyggt än när ni var där, såg att du hade skrivit om det i andra trådar. Men för mig som aldrig varit där så var det jättefint. Första gången jag verkligen gillar en utpräglad badort.

Ja, Sifnos är nog en ö som kan passa många. Jag är helt såld:o

Mica
2010-07-02, 12:49
Åhh vilken längtan tillbaka jag får när jag läser ditt resebrev och ser de vackra bilderna.
2004 var Sifnos mitt första stopp på min löst planerade ö-lufff i fyra veckor. Vad hände? Jag blev så tagen av ön och stannade kvar. Det blev ingen mer ö, Sifnos vaggade in mig i lycka och ro jag inte förmådde lämna.

Mica

inkfish
2010-07-03, 22:58
Lycka och ro, sa Bull. Ja, kan du förstå var det där kommer ifrån:confused:?

Fyra veckor, det måste ha varit underbart:)

I rummet där jag bodde på Aperanto fanns ett svartvitt foto från Faros 1935. Nu hittade jag samma foto i ett klipp på youtube, som visar bilder av hur Faros utvecklats 1935-2009. Jättefint för en Farosälskare:o

Länk (http://www.youtube.com/watch?v=WLIKKBLTCv4)

Det är livsfarligt att söka på grekiska öar på youtube, där finns så mycket som väcker längtan...

Mica
2010-07-04, 23:10
[quote=inkfish;212269]Lycka och ro, sa Bull. Ja, kan du förstå var det där kommer ifrån:confused:?

Nej, jag förstår inte, sa Bill. Kan du förklara?

Mica

inkfish
2010-07-04, 23:52
Nej, jag kan ju inte det. Bitarna föll på plats, bara:)

Men det är väl helt enkelt så att både du och jag får åka tillbaka för att se om vi hittar svaret;)flabb_flab