handdator

Visa fullständig version : Boende på Sifnos


Orust-Tobbe
2005-11-11, 10:59
Sitter här och har trist på jobbet...:( Börjar så smått planera för luffartrippen till sommaren och tycker Sifnos verkar vara en ö som skulle passa oss. Andra öar som ingår i den preliminära planeringen är Amorgos, Naxos och Kofounissi, sen vilka vi i slutänden åker till får väl ge sig med tiden...kanske inte förrän vi är där. Fast Sifnos känner jag mig väldigt sugen på. Har någon några bra logitips månne? Vi är en familj på fem pers. och skulle nog helst vilja bo i Faros eller Kamares tror jag... Fast alla tips och idéer tas tacksamt emot klapp_klap

CarinaN
2005-11-11, 13:04
Sitter här och har trist på jobbet...:( Börjar så smått planera för luffartrippen till sommaren och tycker Sifnos verkar vara en ö som skulle passa oss. Andra öar som ingår i den preliminära planeringen är Amorgos, Naxos och Kofounissi, sen vilka vi i slutänden åker till får väl ge sig med tiden...kanske inte förrän vi är där. Fast Sifnos känner jag mig väldigt sugen på. Har någon några bra logitips månne? Vi är en familj på fem pers. och skulle nog helst vilja bo i Faros eller Kamares tror jag... Fast alla tips och idéer tas tacksamt emot klapp_klap
Sifnos är en härlig ö! Vi var där i juni, bodde då väldigt annorlunda. Vi bodde i en väderkvarn, Windmill-villas, i den lilla byn Artemonas. Vi gav 30 euro per natt i juni för en lägenhet för två personer. Mycket fräscht och välutrustat! Men, ni som åker med barnen vill förstås bo närmare havet. Vi hade ju moppe och kunde lätt åka runt som vi ville. Har vänner som har bott på Apperantos i Faros som rekommenderas här på Kalimera, de var supernöjda!! Skulle säkert passa er bra!

Arne
2005-11-11, 15:36
Sifnos är ett mycket bra val!!! Lägg till detta att öns busskommunikationer äro mer än utmärkta.

Vi tog oss boende på Pension Dorotea i byn där färjan lägger till vid vårt första besök på ön. Andra gången var Dorotea stängt för säsongen, och då hittade vi ett litet namnlöst pensionat på andra sidan hamnbukten, just till höger om den lilla kyrkan uppe i backen.

Suverän studio med tvenne rum. Vacker utsikt. Förmedling via den lilla turist/tidningskiosken just där färjan lägga till.

Lite bilder http://www.sendpix.com/albums/05111107/2vwmv6c3mq/


Arne

Marianne
2005-11-11, 18:13
Första gången vi var på Sifnos bodde vi på tre olika platser (Apollonia, Faros och Vathy). Sen dess har vi återvänt till alla tre byar och i somras bodde vi även några nätter i Platys Gialos.

Det är väldigt bra bussförbindelser över hela ön och lätt att komma runt. Bästa sandstränder tycker vi att man finner i Platys Gialos och Kamares (dock är detta hamnbyn) och acceptabelt även i Vathy. Flest tavernor att välja mellan finns väl i Kamares, men det är acceptabelt även de andra ställena. Mest lugn och ro hittar man i Faros och Vathy - men vi rekommendarar gärna boende över hela ön, en härlig ö.

Marianne

Orust-Tobbe
2005-11-11, 18:51
Sifnos är ett mycket bra val!!! Lägg till detta att öns busskommunikationer äro mer än utmärkta.

Vi tog oss boende på Pension Dorotea i byn där färjan lägger till vid vårt första besök på ön. Andra gången var Dorotea stängt för säsongen, och då hittade vi ett litet namnlöst pensionat på andra sidan hamnbukten, just till höger om den lilla kyrkan uppe i backen.

Suverän studio med tvenne rum. Vacker utsikt. Förmedling via den lilla turist/tidningskiosken just där färjan lägga till.

Lite bilder http://www.sendpix.com/albums/05111107/2vwmv6c3mq/


ArneTackar för fina bilder. :) Nu blir jag bara ännu mer sugen!!! Tack alla andra som hittills svarat. Är det nån som tror att man behöver boka hemifrån för att hitta tak över huvet andra halvan av juni?

Arne
2005-11-11, 19:53
Nej, Nej... I Juni behövas ej förhandsbokning!!!


Bara att välja och vraka!!!!


Arne och Birgitta

epiros
2005-11-11, 20:11
Tackar för fina bilder. :) Nu blir jag bara ännu mer sugen!!! Tack alla andra som hittills svarat. Är det nån som tror att man behöver boka hemifrån för att hitta tak över huvet andra halvan av juni?

Neej, inte alls nödvändigt. Bodde i somras i juni i Kamares, hade förbokat på pensionat Tzannis Aglaia. Men det var bara för att jag tycker om att veta vart jag ska ta vägen vid ankomsten. Bodde där helt superbra, med en fantasisk utsikt över hamnen och stranden. Åk till Sifnos och njut av en underbar ö:p

bye_bye Tommy

Cecilia
2005-11-11, 21:50
Och jag rekommenderar varmt boendet precis mittemot Tzannis Aglaia, i Kamares. Färscha rum och ett jättetrevligt värdpar - som dessutom är riktiga kattälskare, precis som jag! I somras hade de dessutom fått underbart söta kattungar :) Vi fick ett rum högst upp, med AC, kyl och en liten balkong som hade utsikt över bergen och sandstranden. Har för mig att vi betalade 30-35 euro i mitten av juli. Vi stormtrivdes!

Stina
2005-11-12, 08:23
SIFN:)S är en underbar ö!
Jag tycker man bor allra bäst i Faros, lugnt och vackert.
Vathy är också väldigt mysigt med en jättefin strand.
Finns en taverna i Vathy som serverar underbar mat, minns ej namnet just nu, men den ligger nära den lilla kyrkan i hamnen, under de stora träden.
Båda orterna är mycket barnvänliga med obefintlig trafik, i Vathy ingen trafik alls eftersom man måste lämna bilen utanför byn(byn ligger liksom på stranden)
Jag skulle inte välja att bo i Kamares, det är en mysig by men det blir så rörigt med trafiken när färjorna kommer(det är ju så smalt på byns lilla huvudgata, så trafiken blir så påtaglig)

Hur som helst, Sifnos gör er sannolikt inte besvikna!:)

Angående boende så brukar jag alltid bo hos "Rooms Thalatta", som är det bästa boendet jag hittills haft i Grekland.
Thalatta ligger i Faros.
Det finns många boenden i Vathy också som ser trevliga ut, men har ej bott där ännu.

Mvh. Stina

Eva L
2005-11-12, 09:14
Faros är finare än Kamares som känns lite mörkt på något vis. För den som vill ha lite mer liv och rörelse är Kamares bättre och där finns fler bra matställen att välja på. När vi var i Faros var matutbudet lite begränsat och på strandtavernan var maten riktigt dålig. Sådant förändras ju och ett av ställena var alltid fullt av folk så där fick vi aldrig något bord. Eftersom jag var där med vuxen son och goda kalimeravänner också var på ön var vi rätt rörliga och åkte taxi och buss samt promenerade mellan byarna. Faros är vädigt vackert och det var underbart att sitta på balkongen och blicka ut över havet.Vi bodde enkelt på Pension Irene i ett ganska litet men välskött rum. Trevligt värdpar som själva bodde i huset och mysigt med fina blommor och grupper av stolar och bord.

Eva

YsterSyster
2005-11-12, 18:10
Vill man ha nära till stranden är Aperanto i Faros ett perfekt boende - man bor precis ovanför en helt OK strand. Reser man med barn/undgomar och de gärna tillbringar tiden i havet så är det ett bra alternativ. Risken finns kanske att det blir långtråkigt efter ett tag i Faros för barn, eftersom det inte är stort och det inte finns så många restauranger att välja på.

Orust-Tobbe
2005-11-14, 10:45
Tack igen alla snälla kalimeror! Sifnos får det bli i sommar alltså. Å vi tar nog och bokar på plats. Det blir nog Faros för vår del, verkar passa vår familj bäst. Annars får man väl alternera vilket inte verkar vara några som helst problem. Snart bara sex månader kvar...._B-anana _B-anana klapp_klap

anderss
2005-11-14, 16:54
Ta gärna en funderare på Platy Yialos då den passar bra för barn. Har bott i Faros några gånger och passar utmärkt för den som önskar lugnet. Men tyvärr måste jag hålla med Eva när det gäller Tavernor, har svårt att hitta någon som jag blivit riktigt nöjd med eller så är det jag som är för petig.
Om ni skulle bestämma er för Faros så missa inte ett samtal med den äldre herren som äger ett boende som heter Fabrika, som är en gammal fd krutfabrik.

Orust-Tobbe
2005-11-14, 20:46
Ta gärna en funderare på Platy Yialos då den passar bra för barn. Har bott i Faros några gånger och passar utmärkt för den som önskar lugnet. Men tyvärr måste jag hålla med Eva när det gäller Tavernor, har svårt att hitta någon som jag blivit riktigt nöjd med eller så är det jag som är för petig.
Om ni skulle bestämma er för Faros så missa inte ett samtal med den äldre herren som äger ett boende som heter Fabrika, som är en gammal fd krutfabrik.
Alltså det här forumet måste vara ett av dom bästa på webben!! klapp_klapklapp_klap klapp_klap
Det bara dräller in bra och användbara tips ju!! flabb_flab
Krutfabriken lät jätteintressant Anders. Lägger detta på minnet.
Hej så länge bye_bye

Morten
2005-12-04, 13:57
Vi er en norsk familie som for første gang skal øy loffe til sommeren. Vi er 6 ( 2 voksen og 4 barn i alder 11 -15)og reiser først til Sifnos. Vønsker råd og vink fra Dere på denn flotte siden.!

På forhånd Takk!

epiros
2005-12-04, 20:08
Bo hos Tzannis Aglaia i Kamares dit färjan anländer, där bodde vi en vecka i juni i år. Betalade 25 euro för ett dubbelrum har jag för mig, förbokat (vilket säkert inte är nödvändigt om ni reser dit under lågsäsong) . Perfekt läge med stranden precis nedanför:) Säkert inga problem att hitta ett par rum intill varann där eller på nåt annat av pensionaten i byn......
Med lika perfekt läge:p Ön är inte större än att ni från Kamares kan ta er till andra delar om ni vill, med en perfekt fungerande busstrafik.
bye_bye Tommy

Morten
2005-12-04, 21:43
Takk for tilbakemelding!!