handdator

Visa fullständig version : Ny kaj, nya möjligheter


Monica P
2010-06-17, 09:34
I min ambition att berätta positiva saker kan jag nu meddela att Kalymnos begåvats med en förbättrad kaj, så att de stora Blue Star ska kunna lägga till.

Det är lite märkliga spel bakom kulisserna som har pågått sen 2004 eller så. En Blue Star kom och vägrade gå in till den vanliga kajen, och det påstods att det var rederiet men inte kaptenen som av nån orsak inte ville komma till Kalymnos. Sen kom ju i alla fall stora trevliga Diagoras och ingen andades ett ord om att det var problematiskt.

Under alla år har det diskuterats om den yttre kajen, alla är vi ju experter förstås, men efter så lång tid har vi nu fått en förbättrad version som ska vara temporär tills man får råd att göra den perfekta lösningen.

Det har jobbats några månader och ALLA på ön har följt arbetet antingen uppe från vägen mot Agios Savvas, överdådig utsikt, eller från själva kajen, bistående arbetarna med råd och dåd !

Så kom i härom natten rederiets representanter och godkände arbetet och Diagoras lade till på prov, inga problem alls. Få se nu om vi kan få förbindelse med Blue Star I eller II.

Vi som står uppe på vägen och kollar undrar förstås hur lastbilar och taxi ska kunna samsas om utrymmet för av-och-pålastning, det ser smalt ut. Å andra sidan är min beundran för lastbilschaufförer obegränsad sedan jag häpet sett på hur det går till i diverse hamnar.

Masse
2010-06-17, 10:43
Det har jobbats några månader och ALLA på ön har följt arbetet antingen uppe från vägen mot Agios Savvas, överdådig utsikt, eller från själva kajen, bistående arbetarna med råd och dåd !

------------------
------------------

Vi som står uppe på vägen och kollar undrar förstås hur lastbilar och taxi ska kunna samsas om utrymmet för av-och-pålastning, det ser smalt ut. Å andra sidan är min beundran för lastbilschaufförer obegränsad sedan jag häpet sett på hur det går till i diverse hamnar.

En kul grej som jag tycker att man ofta ser i Grekland är just det faktum att det vid diverse väg-/hus-/kaj-byggen etc sällan är enbart de gubbar som krävs för det handgripliga jobbet som deltar. Just som du beskriver så ser man ofta en hel del folk runt om som i varierande grad, och ibland väldigt aktivt, deltar i diskussioner som tycks handla om hur jobbet ska utföras. Kul att studera.

En annan sak som jag tycker är facinerande i Grekland är just vardagslivet på och kring hamnen/kajen. Ibland går det ju väldigt halsbrytande till, och tycks vara nästan helt i avsaknad av organisation och regler om hur i och urlastning och förflyttning på kajen ska ske. Jag facineras mycket av denna typ av kaotiska vardagsliv som Grekland har. Inte minst möter man ju det i Aten och Piraeus. Inser att inte alla tycker att det är kul, men jag trivs i sådant myller och trafikbrus.

Tack Monica för dina sköna berättelser från Grekiska vardagen.

:) Mats

Monica P
2010-06-17, 12:01
Som du nog anar, Mats, så är jag också förtjust i det kaotiska vardagslivet. Sen är det skönt att bara vara åskådare och kunna dra sig tillbaka till sin fridfulla kokong bortom stöket.

Min dragning till detta kom redan i Aten på sextiotalet och förstärktes nog genom kontrasten med det ordentliga norra Europa.

xenos
2010-06-17, 14:09
Min dragning till detta kom redan i Aten på sextiotalet och förstärktes nog genom kontrasten med det ordentliga norra Europa.

Tack för denna rad. Sådant är livsfientligt.

Monica P
2010-06-17, 16:03
?????

xenos
2010-06-17, 19:35
?????

Ordentliga,

Monica P
2010-06-17, 21:00
???????????
Jag hoppas du lägger ut texten lite till, för jag fattar fortfarande ingenting:confused:bye_bye

xenos
2010-06-18, 06:42
Jag menar bara att det "ordentliga", ordentlig livsstil t.ex., inte befrämjar det som är levande.
En tysk CDU-politiker sa nyligen att Grekland behövde mer av flit och ordning.
Ordning -ordentlig.

Monica P
2010-06-18, 09:57
Ja, nu fattar jag.
Och " ordentlig" är just inget hedersord här i Grekland, liksom "lagom" och några andra
liknande .
Jag kommer inte ens på vad det heter på grekiska!

( Varför kom jag att tänka på det här: i min barndoms Jämtland klassades en man in efter hur duktig han var att jobba. Han kunde vara elak mot familjen, en bråkstake, en missbrukare...var han bara "ärbesom" var allt annat ursäktat.)

Nu ska man väl akta sig för att kategorisera, men det må vara mig ursäktat: jag tycker att man här i landet generellt är mer tolerant mot avvikande än i Sverige, och det gör att man törs släppa lite på den städade fasaden. Jag får vara knäppskalle om jag har talang för det. Udda, knepig, sär, jobbig, sån, speciell...