handdator

Visa fullständig version : För varmt att sova


Monica P
2010-06-16, 03:52
En tyst och trevlig fläkt går i mitt sovrum och två fönster står öppna med stängda fönsterluckor och myggnät. Det är alldeles tyst ute och inne.

I stället för att vända och vrida på kuddar, mig och min sovande man slår jag på datorn och börjar komma igång med projektet- det har gått några år sen nu, det börjar bli dags...

Amerikanska Laura och jag spånade om att göra nån slags presentation för nytillkomna om Kalymnos och livet här. Sen kom vi på att tjejföreningen ska göra en hemsida, där passar det ju bra med information också. Enkelt och bra med elektronik, jodå.

Det är bara så mycket som händer, livet till exempel.

Dessa ämnen kommer dock att avhandlas vartefter, om än inte i denna ordning:
Hur kommunen styrs
Skattefrågor
Tull
Hamnpolis
Polis, bilbesiktning,tillstånd
Brandförsvar
Turistinformation
Vad händer på ön
Skolväsendet
Sjukvård
Tandvård
Social service
Veterinärer, husdjur
Banker
Mäklare
Jurister , tolkar, översättare
Viktiga papper från hemlandet
Nyhetsförmedling, lokal-TV, tidningar
Dagliga livets händelser
Förbindelser med yttervärlden
Kommunens vattenförsörjning, elförsörjning, avloppshantering, sophantering
Kyrkan, helgdagar
Kulturella evenemang
Intresseföreningar
Idrott och sport

Så där ungefär-med tanke på att Grekland står under stark omvandling kommer inte alla uppgifter att vara aktuella så länge...men det är inget att sucka över.

Har jag missat något? Säkert har jag det.

kirtor
2010-06-16, 10:33
Vi ser fram mot at prosjektet er klart. Det er viktig og bra for oss halvkalymniere også.

Vi trenger ingen vifter eller må snu på putene! Kanskje heller skulle vi fyre opp i ovnen. Vanskelig å forestille seg denne varmen her i nord. Lengter og gleder oss - selv til varmen.

Rasmus
2010-06-16, 15:59
Har jag missat något? Säkert har jag det.


Absolut. Det allra viktigaste. Lokalt skvaller. Eller "uppdaterad samhällsinformation" som en mer diplomatiskt sinnad person kanske skulle kalla det. Såvida det inte faller in under din rubrik "Dagliga livets händelser"?
Vi vill så klart veta hur det står till med den gamla tanten som säljer kryddor vid kyrkan i Pothea. Och hur är det med den gamle mannen trettio meter längre bort på torget, västerut, som alla duvorna brukar flockas kring? Vad kostar en rakning i Pothea i år? Står bilvraket kvar bakom Zephyros i Myrties? Vem äger Katina i år, är det ägarbyte på gång igen?
Ja, allt sådant tycker jag (som fullkomligt skyr Se & Hör) är av yttersta vikt att få veta. Går det för sig, Monica?
:D

Monica P
2010-06-16, 16:28
Rasmus, jag ska ha detta i åtanke...och så får du givetvis komma och kolla personligen.
Kirsti, på jämtska: je sno-od kåddan å flö-öt fläkta, int halp dae- je gatt gå opp å jära nage å då vårte ne datorn...

Har kollat lite bloggar från folk runt om i världen. I Sydney fryser en tjej något så hemskt så hon slänger in sina kläder i torktumlaren så de blir varma när hon ska klä på sig... I Alabama mår en annan tjej pyton i värmen.

Jag tycker det är skönt om man än blir lat och seg. Har klippt ett gammalt lakan i bitar så jag har nåt att torka svetten med, pappersnäsdukar är odugliga.

Masse
2010-06-16, 23:06
Rasmus, jag ska ha detta i åtanke...och så får du givetvis komma och kolla personligen.
Kirsti, på jämtska: je sno-od kåddan å flö-öt fläkta, int halp dae- je gatt gå opp å jära nage å då vårte ne datorn...

Har kollat lite bloggar från folk runt om i världen. I Sydney fryser en tjej något så hemskt så hon slänger in sina kläder i torktumlaren så de blir varma när hon ska klä på sig... I Alabama mår en annan tjej pyton i värmen.

Jag tycker det är skönt om man än blir lat och seg. Har klippt ett gammalt lakan i bitar så jag har nåt att torka svetten med, pappersnäsdukar är odugliga.


Och på Andros finns en Janne som suckar över att 36 grader börjar kännas lite väl varmt. Jag skulle gärna byta med honom.


" je sno-od kåddan å flö-öt fläkta, int halp dae- je gatt gå opp å jära nage å då vårte ne datorn... "

Ha ha, kan du ta det på grekiska istället? Tror det skulle vara lättare (eller lika svårt) att förstå.

:) Mats

kirtor
2010-06-17, 09:17
Kirsti, på jämtska: je sno-od kåddan å flö-öt fläkta, int halp dae- je gatt gå opp å jära nage å då vårte ne datorn...
.

Ganske enkelt å forstå..........
Morsomt!

Monica P
2010-06-17, 09:19
Enkelt och elementärt..."Jag vände på kuddarna och flyttade fläkten men det hjälpte inte, jag blev tvungen att gå upp och göra något och då blev det datorn..."

anneli56
2010-06-17, 09:32
Varmt är det även här i Vounaria:eek: +40 lovas till idag, bblir inte så mycket gjort såna här dagar:)

Monica P
2010-06-17, 09:36
Ja, det ska vi komma ihåg när vi gnäller på kylan i vinter!

eija
2010-06-17, 09:57
Varmt är det även här i Vounaria:eek: +40 lovas till idag, bblir inte så mycket gjort såna här dagar:)

KALI MERA anneli bye_bye! Vesijumppa poolissa ois poikaa ja kylmä birra!!! Ha det bra!