handdator

Visa fullständig version : Hur turistigt är Paros egentligen?


Halloj
2010-06-15, 17:59
Hej!
Efter mycket om och men så blir det Grekland i sommar iallafall. Den 24 juli bär det av till Aten, hemresa två veckor senare. Vi är två vuxna och två 4-åringar som reser. Förra året tog vi rutten Kea-Kithnos-Serifos och vi sitter nu som bäst på och planerar vilka öar vi ska ta i år. Vi gillar ju verkligen de små, mysöarna som Kitnos, Serifos och Sifnos. Andros har vi bestämt oss för sedan tidigare. Sen funderar vi på Paros/Antiparos. Men hur mycket folk är det där egentligen? Är det packade sillar på stranden som gäller? Vi funderar främst över Aliki och PisoLivadi och Antiparos.

Marianne
2010-06-15, 19:28
När ni åker juli/augusti så vet ni säkert att ni inte är precis ensamma på ön;), men när ni väljer just de orterna ni skriver (Aliki och Piso Livadi) så är de mindre "belastande" än t ex Parikia, men det kan ju vara roligt med ett besök där också någon dag eller kväll. Men visst är det mycket folk på Paros i högsäsongen. Ni gör klokt i att välja de mindre orterna, som jag tycker passar speciellt bra när man åker med mindre barn (men även annars).

Halloj
2010-06-15, 22:27
Tack för svaret. Nu var jag ju klantig och skrev fel månad; det ska vara 24 JUNI.

Hellen
2010-06-15, 23:15
Tack för svaret. Nu var jag ju klantig och skrev fel månad; det ska vara 24 JUNI.

Skillnaden mellan 24 juni eller 24 juli vad det gäller folkmängden är marginell. Fler, många fler skandinaviska resenärer under juni än i slutet av juli, då är det fler italienare och fransmän, i alla fall på Antiparos.
// Helén

Janérik
2010-06-15, 23:38
Andros har vi bestämt oss för sedan tidigare. Sen funderar vi på Paros/Antiparos. Men hur mycket folk är det där egentligen? Är det packade sillar på stranden som gäller? Vi funderar främst över Aliki och PisoLivadi och Antiparos.
Kolla upp så att du verkligen har kommunikation mellan dessa öar innan du planerar mera. Jag funderade lite på att åka vidare från Sifnos till Andros men det gr inte ens med ett färjbyte.

Mvh Janérik

Halloj
2010-06-16, 10:41
Tack för svaren!
Andros till Paros är inga problem. Det funkar alla dagar. Först Andros till Mykonos, sen två timmars lunch och sedan vidare med båten till Paros.
Eller så kan man hoppa av båten på Tinos istället och ta lunchen där innan man hoppar på båten till Mykonos och vidare till Paros.

Så, är Paros fullsmockat med folk i slutet av juni/början av juli?

Hellen
2010-06-16, 11:29
Så, är Paros fullsmockat med folk i slutet av juni/början av juli?

Det beror på vad du menar med fullsmockat, trångt är det inte, men absolut inte öde :D
Det är inte mer folk där än på någon annan kykladisk ö vid samma tidpunkt, Paros är en hyfsat stor ö.
// Helén

Ingrid Ny
2010-06-17, 22:38
Förra året var det inte smockat vid denna tidpunkt och om man är på Antiparos så är stränderna inte så breda men långa och byn är ytterst barnvänlig!

//Ingrid