handdator

Visa fullständig version : Mobilkostnader i Grekland/delad tråd


Arne
2005-11-04, 22:18
Såvitt vi kunnat erfara bliva kostnaden baserad på en studs till Sverige och retur till Grekland. Alltså:: Cirka 10 SEK per minut!!!
Alternativet är att inhandla ett Grekiskt refillkort till mobilen, och då bliva kostnaden halverad!!!

Arne och Birgitta



"Svärmor bortskänkes emot annonskostnaden"

inkfish
2005-11-05, 11:25
En liten fråga som vi funderat på. Om man ringer från mobil med Svenskt abbonemang till en annan Svensk mobil i Grekland, alltså när man väl är framme, vilken taxa blir det? Svensk eller Grekisk?:confused:

Du betalar taxan hos den operatör du ringer med. Befinner du dig på en plats där din mobil väljer Cosmote betalar du Cosmotes taxa.

Jag har Vodafone med tilläggstjänsten Passport som gör att jag kan låsa mobben vid Vodafone när jag är i Grekland. Då betalar jag Vodafones taxa - fast utlandstaxan. Du kan alltså aldrig räkna med den minutkostnad du har hemma - om det är det du menar med svensk taxa.

Janérik
2005-11-05, 11:29
Jag har Vodafone med tilläggstjänsten Passport som gör att jag kan låsa mobben vid Vodafone när jag är i Grekland.
Denna funktion finns i telefonen och har inget med abbonemanget att göra. Som jag har förstått det så har alla operatörer huvudavtal med en operatör, det bästa är alltså att kolla upp vilken operatör det är lägsta priset med och sedan manuellt ansluta till denna operatör.
På det sättet kostar det bara skjortan att ringa, annars kan det kosta både skjorta och byxor.

Mvh Janérik

tompa
2005-11-06, 10:04
Tack för tipsen om mobiltelefon och samtalstaxa. Nu är det bara att drömma och längta. bye_bye

stenake
2005-11-07, 13:19
Denna funktion finns i telefonen och har inget med abbonemanget att göra. Som jag har förstått det så har alla operatörer huvudavtal med en operatör, det bästa är alltså att kolla upp vilken operatör det är lägsta priset med och sedan manuellt ansluta till denna operatör.
På det sättet kostar det bara skjortan att ringa, annars kan det kosta både skjorta och byxor.

Mvh Janérik

Alla operatörer har s.k. roamingavtal med operatörer i alla länder och priserna kan därför variera. När det gäller Vodafones Passport tjänst så har dom så att säga roamingavtal med sig själva. Då kostar det samma minuttaxa som hemma (f.n. 79 öre/min) om man ser till att låsa telefonen till Vodafone när man är i Grekland (samma gäller f.ö. i alla länder där Vodafone har verksamhet).
Sten-Åke

inkfish
2005-11-07, 14:51
Just så, Sten-Åke. Plus 9.95 i startavgift. Det blir alltså lönsamt först när man pratar rätt länge, inte bara de där "jag mår bra det är varmt i vattnet"-samtalen som man annars ringer.

Ringde för 1300 de sista fyra dygnen på KarpathosAng_elx. Fast det var mest sjuk pappa-relaterade samtal så jag känner mig ursäktad.

stenake
2005-11-10, 15:40
Jo det är rätt, men Vodafones 9.95 i startavgift motsvarar ca: 1 minut hos andra operatörer. Om man har t.ex. Telia abbonnemang så kostar det 9.65 SEK/min med "prioriterad partner" enligt http://www.telia.se/privat/frame.do?mainFrame=/privat.do 9.65 SEK/min) Om man snackar i 5 min kostar det alltså med Telia ca: 50 SEK, medan det med Vodafone kostar ca: 13 SEK.
Det är när om man ringer mycket från utlandet som det totalt blir mycket billigare med Vodafone för när man ringer i Sverige är ju Vodafone f.n. 20 - 30 öre dyrare än de andra svenska operatörerna.
Sten-Åke

inkfish
2005-11-10, 16:04
Jo, jag har väl inte sagt något annat?:) Det ÄR när man ringer längre utomlands än korta rapporter som Vodafone är billigt.

Hemma ringer jag för 79 öre. Är de andra operatörerna alltså nere på 49-59 öre? Riktigt billigt i så fall.

inha
2005-11-13, 10:58
Såvitt vi kunnat erfara bliva kostnaden baserad på en studs till Sverige och retur till Grekland. Alltså:: Cirka 10 SEK per minut!!!
Alternativet är att inhandla ett Grekiskt refillkort till mobilen, och då bliva kostnaden halverad!!!

Arne och Birgitta



"Svärmor bortskänkes emot annonskostnaden"


Det beror lite på vad du har för abonnemang i mobilen. Hör med din operatör vad de tar för samtal från Grekland.

/inha

Eva L
2005-11-13, 20:50
Jo det är rätt, men Vodafones 9.95 i startavgift motsvarar ca: 1 minut hos andra operatörer. Om man har t.ex. Telia abbonnemang så kostar det 9.65 SEK/min med "prioriterad partner" enligt http://www.telia.se/privat/frame.do?mainFrame=/privat.do 9.65 SEK/min) Om man snackar i 5 min kostar det alltså med Telia ca: 50 SEK, medan det med Vodafone kostar ca: 13 SEK.
Det är när om man ringer mycket från utlandet som det totalt blir mycket billigare med Vodafone för när man ringer i Sverige är ju Vodafone f.n. 20 - 30 öre dyrare än de andra svenska operatörerna.
Sten-Åke

Vodafone går bara att använda i södra Sverige. Inget för vår norrländska glesbygd.

Eva