Visa fullständig version : Georgioupolis
Jag skall för första gången i mitt live besöka Kreta och Georgioupolis, åker midsommaraftonsmorgonen från Arlanda. Har några frågor som jag hoppas få besvarade:
Hur långt är det till Rethymnon från Georgioupolis?
Hur mycket kostar det att hyra cykel, tips på vart man skall vända sig?
Något som bara måste ses?
Hur är busspriserna, betalar man direkt på bussen?
Något annat jag bör tänka på?
Reser ensam och blir borta en vecka, mitt fokus är att få uppleva ön samt ladda batterierna. Inget party, med andra ord.
Jättetacksam för tips.
/Estrid
Hoppas att någon vänlig själ skall förbarma sig över mig och mina, måhända, dumma frågor...
/E
Nektaria
2010-06-13, 15:26
Jag skall för första gången i mitt live besöka Kreta och Georgioupolis, åker midsommaraftonsmorgonen från Arlanda. Har några frågor som jag hoppas få besvarade:
Hur långt är det till Rethymnon från Georgioupolis?
Det är knappt 2,5 mil ungefär och bussarna går åtminstone varje timme.
(Tidigare varje halvtimme) och det tar ungefär 25 minuter. Numera betalar man på bussen. Inte speciellt dyrt. Taxi däremot har blivit lika dyrt som hemma. Bensinpriset är högt.
Hur mycket kostar det att hyra cykel, tips på vart man skall vända sig?
Det finns åtminstone två cyrkeluthyrare i byn och jag tror det kostar ungefär 50 SEK per dag.
Något som bara måste ses?
Oj, det är mycket. Samariaravinen är ett måste får många. Oerhört naturskönt, men kräver en ganska god fysik och framför allt bra skor.
Knossos som ligger utanför Heraklion med lämningar från den Minoiska
kulturen. Detta kan man ju via internet läsa på en hel del innan.
Om du har en paketresa har din resebyrå säkert förslag på olika utflyktsmål. Om det är första gången på Kreta för dig kan det vara bra att i så fall vara med på introduktionsmöte. Det finns massor att se!
Det finns också privata företag som ordnar utflykter m.m.
Jag tycker att Georgioupoli är ett utmärkt ställe att resa ensam till.
Det är litet och gemytligt. Samtidigt är utbudet av restauranger tillräckligt stort. Men inget partyställe - vilket du inte heller ville ha!
Jag är övertygad om att du får en jätteskön vecka i mitt eget paradis - Georgioupoli!
bye_byebye_bye
Lena
Tusen tack! Då borde jag ju nästan kunna hyra cykel några dagar och utforska en del av ön (jag är en envis cyklist som gillar att få motion).
Ska hursomhelst bli riktigt skönt att komma iväg.
/E
Nektaria
2010-06-13, 16:47
Det blir säkert en fin upplevelse! Det blir nog lite motion också - det är ganska kuperat! ;)
Lycka till!
Lena
Georgioupolis är ett favoritställe för oss på Kreta. Dit åker vi oftast när vi är på ön för att få uppleva eukalyptusallén och den lång-länga stranden där man både kan strosa men även motionsgå. Är du ute på cykeltur kan du få uppleva fåraherdar som föser hem får.
Ska du till Rhetymnen så är det väl mest fortet som kan vara intressant, annars är det liknande butider o resturanger som i alla större orter och en milsslång strand har du ju redan i Georgi.
Jag håller med tidigare förslag att det kan vara bra att gå på välkomstinfo och ev åka med på en rundtur första g på ön så får du en massa intressant info + se dig om med buss.
Kreta är så stort så fast jag varit många gr så finns en hel del kvar att se.
Vill man nu inte vandra i Samariaravinen så kan man ta det lilla minitåget upp till Kournassjön. Där kan man sola, bada, äta och hyra båt för att se sköldpaddor. Lite överreklamerat men en trevlig utflykt! Geo är f.ö. en underbar ort som har det mesta( om man nu inte vill leva rullan)!
//Kerstin
Nektaria
2010-06-13, 18:39
Georgioupolis är ett favoritställe för oss på Kreta. Dit åker vi oftast när vi är på ön för att få uppleva eukalyptusallén och den lång-länga stranden där man både kan strosa men även motionsgå. Kreta är så stort så fast jag varit många gr så finns en hel del kvar att se.
Jag håller fullständigt med....
Vi har passerat 30-gånger-strecket och upptäcker nya saker hela tiden!
:)
Lena
Nektaria
2010-06-13, 18:41
Geo är f.ö. en underbar ort som har det mesta( om man nu inte vill leva rullan)!
//Kerstin
Det är så sant som det är sagt....bye_byebye_bye
Lena
Det låter som om det kan bli fler turer till Kreta i framtiden! Hur långt är det från själva byn/staden till Kournassjön?
Och tack för alla tips!
/E
Om jag inte minns fel :rolleyes: tog det ca 1/2 timme med lilla tåget!
Bästa maten i Geo åt vi på Georgia's Home Cooking. Bra priser och väldigt trevlig personal.
Ha en jättebra semester!
//Kerstin
Då ska jag se till att käka där. En halvtimme med litet tåg låter som att det kan vara promenadavstånd... Har ju en vecka på mig!flabb_flab
/E
Nja jag skulle nog föredra tåget men jag är ju inte heller någon vandrare, kalla mig slö om ni vill:D:D:D! Tåget går faktiskt inte sååå sakta så jag skulle tro att det skulle ta ganska mycket längre tid än 1/2 timme.
//Kerstin
Nektaria
2010-06-14, 07:38
En halvtimme med litet tåg låter som att det kan vara promenadavstånd... Har ju en vecka på mig!flabb_flab
/E
Det är faktiskt mindre än 3 veckor sedan vi tog promenaden från Geo till
Kournas där vi åt lunch. På hemvägen gick vi vägen in till Mathes (skyltat till vänster), som är en liten by i bergen med bara ett fåtal hus men med en taverna med panoramautsikt över hela Georgioupoli-bukten. Därefter är det nerförbacke till Geo. Vi räknade ut att vi gick cirka en mil. En härlig promenad! Ifrån Geo kan man förstås gå till Mathes för middag på tavernan! En ficklampa är nödvändigt för hempromenaden - för mörkt blir det! En taxi kostar inte mycket heller!
Att rekommendera matställen är alltid vanskligt, men där greker äter, brukar många turister också föredra.... Pizzeria Rodaria är familjärt och har, vad vi tycker, riktigt god "Kreta-mat". Stenugnsbakad pizza finns också - för den som föredrar det. Nygjord förstås!
Var ska du bo?
Lena
Jag gillar att promenera så vi får se hur långt jag lyckas ta mig (lovar att rapportera senare). Tycker dock att cykeluthyrningspriset var relativt högt, kan man pruta per vecka eller anses man som dum/snål då?
Stort tack till er alla för att ni hjälpt mig på min första resa till Kreta!
/E
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.