handdator

Visa fullständig version : Hemma från Parga


Lissi
2010-06-12, 20:28
Ja, så är vi nyss hemkomna från ett VARMT Parga, som ska bli ännu varmare kommande vecka. Den värme som varit räckte gott för oss:cool: Detta var enligt Pargaborna första veckan med sol från klarblå himmel fr o m söndagen. När vi kom i lördags duggregnade det och var 22 grader men redan på kvällen var molnen borta och vi kunde njuta vår första måltid ute i värme.
En sen eftermiddag i början av veckan kom ett snabbt värmeåskväder md en regnskur men det varade bara nån timme...Vi som älskar grekiska åskväder satt och njöt med en ouzo på balkongen:D

Vi har tagit det ovanligt lugnt för att vara oss, vi har varken hyrt moppe eller bil, men jag har ju sett allt runtom av intresse sen tidigare resor och Claes var så nöjd med att slippa köra. Har man bara en vecka så räcker det med dagsutflykten till Paxos, som var JÄTTEMYSIGT samt vandringen genom olivlunden till Lichnosstranden och tillbaks. Tydligen finns flera stigar att välja på. Vi gick uppåt uppåt, förbi kyrkan och sen ut på den bilväg som slingrar sig ner hela vägen till stranden. Ca 1,5 tim lite drygt vardera vägen från vårt hotell. Väl värt mödan! Vi bodde BILLIGT på Tousis, (5.800 för 2 pers inkl transfer och mat på flyget). Tousis var väldigt mysigt mitt i Parga. Vi hade en fin studio med balkong ut mot gränden där vi kunde följa grekisk vardag. Vi hade både morgonskugga för frukost och även skugga på sen eftermiddag efter en dag i solen. Jättefint duschrum, helkaklat med duschkar att stå i och draperi. Bland det finaste vi haft på alla våra resor.
Bageri och supermarket 3 min från studion.

Parga är fortfarande mysigt så här i början på säsongen, men OJ så det expanderat och byggts de senaste 9 åren sen förra besöket. Alla olivlundar närmast ovanför Valtosstranden är nu fulla av hotell och Vekios som var enda taverna/hotel vid Valtosstranden är nu omgivet av MÅNGA barer /tavernor och studios.

Jag gillar ju inte att det blivit så jättemycket "tingeltangelbutiker" på bekostnad av alla mysiga affärer/gallerier som fanns förr, men bevisligen är det ju sånt som säljer, annars skulle de ju inte finnas. Parga är dock fortfarande väldigt vänligt, mysigt och i vårt tycke förvånande billigt.

Vår absoluta favorit blev även denna gång taverna SAKIS lite förbi Kastro nära Andreas och Stefanos och Romantica. En taverna som varit i familjens ägo sen 1954 med helt supergod mat, jättetrevlig personal och alltid absolut fullt varje kväll..man får köa sig in och får gratis ouzo medan man väntar på bord. Vi åt antingen förrätt och varmrätt, eller tog 4 olika rätter att dela, vin,(flaska ibland, husets ibland) och ibland även irish coffe för mig och Metaxa och kaffe för Claes och som allra mest betalade vi 32 euro för allt. Då hade de även bjudit på frukt till efterrätt, ouzo samt vitlöksbröd till maten....Så billigt för så mycket har vi aldrig fått de senaste 5 åren i Grekland. Dricksen blev riklig!

Innan besöket på Sakis tog vi ofta en ouzomezé på Meeting nere i byn....varsin ouzo med rikligt tilltugg ibland i 2 omgångar kostade 3 euro för 2....

En minikalimeraträff hann vi också med i torsdags med start på Meeting kl 20 och sen fortsatte vi till Sakis. Vi som träffades var Ricky med fru Agneta, Katarina,"KajsaH" och Claes och jag....klockan blev mer än midnatt innan vi sa gonatt:D. Tänk så Kalimera förenar!

Kajsa är nu kvar ännu en vecka, 10e gången i Parga och hon skulle visst ner igen i augusti.....Hon känner för Parga som jag för Tinos och har givetvis fått vänner därnere.;)

Sammanfattningsvis så är vi mer än nöjda med resan! Pargaborna är otroligt vänliga i alla fall så här i början på säsongen....om några veckor 2-3dubblas antalet besökare....

Solat LITE, vi gillar skugga mest under parasoll vid stränderna, ätit gott, läst, löst korsord och bara "varit"......kan det vara bättre????

....jo, kanske om vi varit på Tinos istället då;):D

Lissi och Cbriss

parga
2010-06-12, 21:40
Tack Lissi, för att du berättade om din Parga-upplevelse! Låter som ni har haft det superbra!

Tousis har jag bott på en gång för två år sedan. När vi åker i slutet av augusti igen, så blir det Tousis. Det är det bästa hotellet jag har bott på i Parga! Det är läget, atmosfären, den trevliga personalen och ägarna som gjorde att vi ville tillbaka. Sedan är det ju verkligen prisvärt, som du själv märkte. Det är tur att det finns så "pratsamma" Kalimeror som delar med sig av sina Pargaresor, så jag får hjälp i min längtan dit!

En fråga bara (jag är lite trögfattad ibland!), var ligger Meetings?! I gränden som går upp uppåt från Restaurang Rudis, brevid fotoaffären mot parfymshoppen eller gränden längre bort?

Jenny - som i dag har köpt en skrapa för få bort allt vatten på toaletten efter duschen när hon kommer till Parga!:D

Yanna
2010-06-12, 22:08
Vilken härlig vecka du haft Lissi!
Du har ju fler resor kvar och har ju bara betat av EN av biljetterna i byrålådan! ;)

Yanna

Lissi
2010-06-12, 22:21
[FONT=Century Gothic]En fråga bara (jag är lite trögfattad ibland!), var ligger Meetings?! I gränden som går upp uppåt från Restaurang Rudis, brevid fotoaffären mot parfymshoppen eller gränden längre bort?

Jenny - som i dag har köpt en skrapa för få bort allt vatten på toaletten efter duschen när hon kommer till Parga!:D

Om Du står vid ankaret i hamnen så tar Du första gränden t h (hette restaurangen som låg där Must?? Mist?? Nåt på M i allafall) Efter bara ca 50 m så ser Du Meeting alldeles granne med en annan ouzeroa samt en bar som heter Factory....Vi letade tre kvällar efter detta Meeting som vi blivit tipsade om av EvaL, men vi hade gett upp då vi av misstag hamnade där bakvägen från andra hållet.....Jättemysigt är där och det är nästan bara engelsmän som samlas där....Interiören är jättemysig, men vi satt förstås ute då alla rökte inne....

...angående skrapan: Vi hade ett djupt duschkar så skrapa behövdes inte...
...och nån personal såg vi aldrig av;).....bara en äldre man som alltid hälsade och honom pratade jag knagglig grekiska med då han inte förstod engelska nåt vidare....ägaren???

Yanna: Jo jag har ju mitt älskade Tinos kvar!!...samt Patmos.

Jag tror inte att jag behöver fler ställen nu....även om Andros givetvis ska få besök och att jag alltid velat till Skyros och Kythera.....men herregud...man hinner nog aldrig till alla öar man vill ändå så jag ska nog vara så himla nöjd med det 25-talet jag sett.

Lissi

Yanna
2010-06-12, 22:36
...och jag har mitt Amorgos...kommer att åka dit...för hur lätt blir det inte att öluffa från Kreta? :D

Yanna

Marianne
2010-06-12, 22:48
Välkomna hem igen, Lisa & Claes! Det låter som att ni har haft det alldeles underbart i Parga - och ni valde en perfekt vecka att åka härifrån, det har kanske varit den våtaste veckan i år? Men nu kommer solen och värmen räknar vi med.bye_bye

Marianne - som har tänt upp i värmeugnen nästan varje dag den senaste veckan:o:)

Masse
2010-06-13, 00:21
Hej och välkommen hem Lissi,

Jag börjar med att upprepa det jag skrivit i din hejdå-tråd som du skrev innan du gav dig iväg:

"Jättestort tack för hjälpen med karta, info-häfte och inte minst dina noteringar och tips vad gäller Tinos. De var mycket värdefulla för oss och gjorde att vi hann uppleva mycket mera på våra fyra dagar där, än vad vi skulle gjort annars.

Nikoleta hälsar så gott till dig."

Vi hade härliga dagar både på Tinos och Egina. Hoppas kunna återkomma med lite mera ord och bild om resan längre fram.

Härligt att höra att ni hade en så skön vecka i Parga. Vi var där i fjol, jag och Birgit tillsammans med vår äldsta dotter som är ett riktig Parga-freak (har varit där 9 ggr).
Njöt liksom du av promenad i olivlunden. Eftersom vi dessutom är strandälskare gillade vi Valtos skarpt. Men vad vi missade var de otroligt prisvärda måltiderna och ouzo-meze som du beskriver. Det låter ju mycket billigt, och mat o dryck är ju ett viktigt inslag i Greklandsresorna.

Välkommen hem!

Lissi
2010-06-13, 01:07
Tack Masse!
Ja visst är det viktigt med mat och dryck och jag säger det igen....Parga var billigt! Vi träffade många som var där för t o m 20:e gången...flera av dem engelsmän. Där var många engelsmän, danska , norska och finska turister....och så kommer man ju till detta igen att man inte vill att det ska vara så många turister...fast man ju själv är det:o:o:o Visst är det konstigt???

En sak som var kul med Valtosstranden är att när jag var där med fd man och dotter för 11 och 9 år sen så hyrde vi alltid stolar av Vasso med sitt härliga glada humör och smittande skratt. Vi fick så bra kontakt 1999 så när vi kom tillbaks 2001 så fick hon en Kalimeratröja av mig som hon hade varje dag vi var där. Hon fick sitt andra barnbarn under vår vistelse och dagen efter bjöd hon alla som hyrde stolar av henne på champagne och honungskakor för hon ville fira...
Naturligtvis så hyrde vi även i år av henne en dag och när hon såg mitt linne med www.kalimera.se så sa hon att hon haft en tröja med samma tryck som hon fått av en turist.....och då sa jag ju förstås att det var av mig hon fått den och jag berättade att vi var där för nio år sen.....Givetvis kom hon inte ihåg just MIG, men tröjan mindes hon:D:D och hon presenterade sin son som alltså blivit pappa för andra gången 1999. Han skrattade gott när jag berättade om champagnen och kakorna...det visste han inte....
...men jisses 7 euro för 2 solstolar och parasoll och då orkar man ändå inte ligga mer än 4 timmar!!!!;)

Lissi -80 dagar från Tinos!

Eva L
2010-06-13, 07:53
Låter som ni haft en härlig semestervecka. Din beskrivning av Parga känner jag igen. Vi var var där första gången alldeles i början av 90-talet kanske 1990 min dotter var i början av tonåren så runt det året var det. Har det gamla Parga i minnet och även om mycket är sig likt så var främst området runt Valtosstranden helt förändrat när jag var där 1995. Då blev också Sakis en av mina favorittavernor och jag satt ofta på Meetings på em eller tidig kväll. Känns som jag nyss var i Parga men det är ju faktiskt fem år sen. Barnen till familjen som driver Meetings måste ju vara ganska stora nu. Stora tjejen gjorde ofta bergste till mig på em om jag kom tidigt och mamma hade vilopaus.

Nästa Greklandsresa som inte blir i år blir nog en ö-luff till Amorgos som jag vill uppleva igen med fler öar kanske din favorit Tinos eller så till Skopelos och grannöarna. Folegandros, Sifnos och Sikinos står också på ö-återvändarlistan.
Jag har många favoiriter kanske för många ibland. Har inte direkt fastnat på en ö utan vill gärna se en ny plats på varje ö-luffarresa så det är inte lätt att välja ibland. Kreta. Kos och någon annan ö som jag besökt tidigare väcker dock aldrig min längtan.

Eva

Hellen
2010-06-13, 14:13
Härlíg resa ni verkar ha haft! _B-anana
Åskvädret hade jag gärna hoppat över iofs :D
Jag vet inte vad ni haft för väder i Kalmar veckan som gått, men Göteborgare som varit bortresta denna veckan, som har gått i regnets tecken, drog i alla fall en vinstlott
// Helén- med 15 dagar kvar till avresa, nu börjar längtan...

CarinaN
2010-06-13, 17:30
Välkomna hem Lissi och Claes!
Underbart att få läsa om er härliga vecka i Parga.
Ni valde att resa bort från Kalmar helt rätt vecka... usch vilket tråkigt väder vi har haft!! Men idag skiner solen.. det måste vara ni som tog med er lite Greklandssol hem :).

Nu är det snart vår tur att resa iväg!

Carina - 10 dagar kvar

Lissi
2010-06-13, 17:32
Härlíg resa ni verkar ha haft! _B-anana
Åskvädret hade jag gärna hoppat över iofs :D
Jag vet inte vad ni haft för väder i Kalmar veckan som gått, men Göteborgare som varit bortresta denna veckan, som har gått i regnets tecken, drog i alla fall en vinstlott
// Helén- med 15 dagar kvar till avresa, nu börjar längtan...

Vad jag förstått så drog vi som Kalmarbor också en vinstlott vädermässigt!....Betänker man sen att denna resa var istället för den "inaskade" resan till Mallorca i april, så var det dubbel vinst, för den vecka vi i så fall skulle ha haft var det riktigt skitväder på Mallorca.

Lissi

Riitta
2010-06-13, 17:50
Jag far lasa detta nar jag kommer hem:) Forstar att ni hade det bra i allafall:) Det har vi fortfarande har pa Amorgos:D

Riittabye_bye