handdator

Visa fullständig version : Cikadorna har vaknat!


Monica P
2010-06-12, 14:05
Det är varmt idag, riktigt varmt. Och nu, plötsligt , hör jag cikadorna fila. De kommer inte igång förrän värmen är här.

Så här varmt är det:
Stengolven är sköna mot bara fötter
Man har högst ett lakan över sig på natten- för myggens skull.
Takfläktarna går i alla rum. (Vi gillar inte AC)
Man kan duscha utan att sätta på varmvattensberedaren.
Man kan duscha i uteduschen.
Tvätten torkar innan man hängt färdigt alltihop.
Kalla drycker verkar lockande.
Mat är inte lika nödvändigt.
Man söker sig automatiskt till skuggsidan i gränderna.
Bilen blir odrägligt varm.
Det mesta man måste göra uträttas tidigt på morgonen.
Grönskan torkar ihop eller börjar i allafall sloka.
Kvällarna fylls av röster och musik långt inpå natten.
...
...
...och katterna ligger utslagna i skuggan...
...och jag drar till stranden...

xenos
2010-06-12, 15:21
Alltså dags att komma!

sunset
2010-06-12, 15:23
...och jag tycker det låter helt underbart! Måste vara mycket torr värme eftersom tvätten torkar så snabbt!? Skulle gärna ta en tur till Kalymnos...senaste besöket var en dagstur från Kos ,typ 1986! Hösten är väl också skön på Kalymnos? :)/Carola

Monica P
2010-06-12, 18:23
Vi har för det mesta suveränt väder. Stormarna kan ställa till det för trafiken, men sol har vi nog varenda dag och det är sällan riktigt dåligt väder.

Rasmus
2010-06-12, 20:54
Hösten är väl också skön på Kalymnos? :)/Carola

Något som jag långt i efterhand märkt är att Kalymnos (och Telendos och Leros också, förstås) doftar alldeles annorlunda beroende på när man är där...
Missförstå mig inte nu, men jag är till åren kommen och har rökt i snart 45 av dem. Mitt luktsinne är således per definition inte som det är hos ickerökare.
Men även jag, med denna defekt, kan känna skillnad på dofterna så fort vi kommer "hem" till våra öar. Maj månad har en doft, juni en helt annorlunda, juli sin egen, augusti sin speciella.
Så, spotta inte alltid på oss rökare, ty även vi har viss möjlighet att njuta alla helleniska dofter och åtminstone jag är glad om jag får göra så även framgent. Kanske inte lika intensivt som alla med hela luftsinnet intakt, men ändå.
Fasen, nu längtar jag hem till Kalymnos så där tokmycket igen. Men det blir snart augusti och då går det över. För då kommer vi, Monica. Igen. Som vi alltid gör, vi som någonsin landat i paradiset.
:D

Yanna
2010-06-12, 20:59
Hmmm :rolleyes:...Kommer Cikadorna tidigare till Kalymnos? Jag har iaf inte hört dem än på Kreta!

Yanna

Kikh
2010-06-12, 21:34
Ja, ÄNTLIGEN!!!! Jag hörde en här hemma i Galatas för några dagar sen och den var efterlängtad! Cikadornas gnissel är det enda ljud i denna värld som kan få mig att somna mitt på dagen, inte för att det behövs när jag jobbar förmiddagar... Jag bara längtar tills jag kan ta en siesta :o

//Kikh

Kikh
2010-06-12, 21:38
Men även jag, med denna defekt, kan känna skillnad på dofterna så fort vi kommer "hem" till våra öar...:D

Rökning är inte en defekt, det är ett livsval. Även jag, storrökaren, har ett fullt utvecklat luktsinne som vida överträffar de flesta icke-rökares.

Pinjeträd, kåda, solhet asfalt, havsdofter, Kaprifol och andra blommor, "bajstruckens framfart, sopbilar, vedeldade pizzaugnar och matlagning... Jag kan känna dofterna på långt håll!

//Kikh

Yanna
2010-06-12, 21:43
Ja, ÄNTLIGEN!!!! Jag hörde en här hemma i Galatas för några dagar sen och den var efterlängtad!
//Kikh

Dåså...kanske tar längre tid om man bor i storstan än på landet! Ang_elx

Yanna

kirtor
2010-06-12, 21:43
Åhhh, som jeg lengter etter disse lydene. Varmen, luktene, svømme, tøy som tørker kjapt. 13 grader og regn er det her, men det er utrolig grønt og friskt. Det er da noe.......og vi kommer da nedover etterhvert!!

Kikh
2010-06-12, 21:46
Dåså...kanske tar längre tid om man bor i storstan än på landet! Ang_elx Yanna

Du bör ha träd i närheten om de ska spela för dig...

//Kikh

Kikh
2010-06-12, 21:48
...13 grader og regn er det her...


Jag har +29, vindstilla och perfekt strandväder. Solen gassar dagtid, idag var det +37 i skuggan, och bara Finländarna orkar röra sig i hettan - de är ju liksom vana från saunan :)

//Kikh

Rasmus
2010-06-12, 21:54
Även jag har ett fullt utvecklat luktsinne som vida överträffar de flesta icke-rökares.

Grattis, lyckliga du.
Jag tröstar mig med att mitt smaksinne ännu är relativt gott.
Även en nikotinist kan faktiskt känna och njuta smaken av god mat, grekisk och svensk. En simpel gyros i ett gatustånd kan på rätt plats, vid rätt tillfälle, ge en lika stor kulinarisk rysning som en sotad abborrfilé med färskpotatis här hemma.
Ja, så tycker i alla fall jag.
:)

Yanna
2010-06-12, 21:56
Du bör ha träd i närheten om de ska spela för dig...

//Kikh

Räknas inte pelargoner och Bouganvilla? :confused::rolleyes:

Yanna

Kikh
2010-06-12, 21:57
...sotad abborrfilé med färskpotatis...

Skulle ge mig rysningar i vilket land som helst!:D

//Kikh

Kikh
2010-06-12, 21:58
Räknas inte pelargoner och Bouganvilla? :confused::rolleyes:Yanna

Nej, det är dåligt med bark att krypa in i där :(

//Kikh

Yanna
2010-06-12, 22:02
OK...får gå upp till Fortezzan, fast de borde höras hit, ser ju Fortezzan från altanen...men alla har väl inte kommit än...och en cikada gör väl ingen greksommar! Ang_elx

Yanna

Masse
2010-06-13, 00:31
Det är varmt idag, riktigt varmt. Och nu, plötsligt , hör jag cikadorna fila. De kommer inte igång förrän värmen är här.

Så här varmt är det:
Stengolven är sköna mot bara fötter
Man har högst ett lakan över sig på natten- för myggens skull.
Takfläktarna går i alla rum. (Vi gillar inte AC)
Man kan duscha utan att sätta på varmvattensberedaren.
Man kan duscha i uteduschen.
Tvätten torkar innan man hängt färdigt alltihop.
Kalla drycker verkar lockande.
Mat är inte lika nödvändigt.
Man söker sig automatiskt till skuggsidan i gränderna.
Bilen blir odrägligt varm.
Det mesta man måste göra uträttas tidigt på morgonen.
Grönskan torkar ihop eller börjar i allafall sloka.
Kvällarna fylls av röster och musik långt inpå natten.
...
...
...och katterna ligger utslagna i skuggan...
...och jag drar till stranden...

Monica!

Det du skriver är ju så härligt så man blir nästan tårögd, och därför citerar jag hela rasket. Det är värt att läsa en gång till. Vardag i grekland som låter riktigt skönt.

Tack Monica.
:) Mats

Millie
2010-06-13, 01:56
PLEASE snälla Kicki be dom att stanna kvar till Oktober när vi åker ner till sydkusten på Kreta! Älskar det ljudet!
//Kerstin