handdator

Visa fullständig version : Dag 17. Skiathos. Agios Konstantinos. Aten. Rafina. Andros.


Kalimera
2010-06-09, 19:18
Detta blogginlägg har flyttats till sidan om Andros » (https://www.kalimera.se/oar/kyklader/resa-till-andros.html)

Homeros
2010-06-09, 19:23
Jasså, har du inte varit på Andros förut Janne ????
Andros tillhör mina absoluta favoriter, och Batsi är underbart.

Ser fram emot era rapporter !
/Homeros

Elitsa
2010-06-09, 21:44
Hej!

Jättekul att ni är på Andros! Vi var där för ca 10 år sen och då kändes det som att det inte var många som kände till ön. Det är en fantastiskt vacker ö, det ska bli väldigt roligt att läsa era inlägg.
I år planerar min man och jag att resa till Skopelos för första gången. Är det långt från flyplatsen på Skiathos till hamnen? Måste man boka båtbiljetter i förväg om man reser i högsäsong? Kan man resa hem på morgonen från Skopelos om planet går vid 11.30 från Skiathos eller måste man åka kvällen innan och ta en övernattning på Skiathos?
Ha en riktigt härlig vistelse på Andros!

Mvh
Lisa

Yanna
2010-06-09, 21:45
Hoppas ni får härliga dagar på Andros!

Yanna - som inte öluffar just i år, men nästa år så!! ;)

PA
2010-06-10, 08:52
Hej alla bye_bye


Andros, det är inte lätt att ta sig dit första gången vi försökte ta oss dit från en annan ögrupp, blev det helt fel! Det räckte inte med 12 timmar vi fick vänta ett helt år! Utdrag från resebrev från 2004;

Vi lämnade vårt kära Skyros kl 07:30 på morgonen med färjan till Kimi Parnila och vidare med buss till Eretria. Vi åkte med Athenbussen till Eritrea (bussen fortsatte mot Chalkida och sedan mot Athen) och steg av där och gick först 100 m framåt och sedan vänster från busshållplatsen, endast 300 m ner till färjan mot fastlandet. Det gick väldigt smidigt, vi var mycket förvånade över att det stämde så väl.
När vi väl kom till fastlandet, då försvann smidigheten och vårt mod sjönk betydligt! Inte tusan gick det någon buss till Rafina utan endast till Athen!
Då Soula (hotellägarinnan) ringde till KTEL (Grekiska Swebus) så blev det säkert missförstånd på grekiska, de trodde nog att hon sa Athina och inte Rafina! (De på KTEL hade säkert inte hört talas om några sådana galningar tidigare som skulle till Rafina från Evia).
D.v.s. det fanns bara buss till Athen, det var inte roligt. PA kunde inte tänka sig att gå på bussen om det var samma buss som vi lämnat i Eretria och nu kommit ner via Chalkida. Men det var Thessalonikibussen som kom, nya biljetter införskaffades av konduktören på bussen.
Det var en del mumlande och några väl valda eder på svenska som hördes i bussen. Vårt eget förslag att åka buss till Marmari och sedan färja till Rafina hade funkat, det var ju en klen tröst när vi väl satt på bussen till Athen.

Ha en fortsatt go resa :)

//PA _B-anana

Ella
2010-06-10, 09:39
Jag var på Andros på familjesemester 1988, när det fortfarande gick charter dit. Jag var åtta år och minns inte så där jättemycket - men trevligt var det!

Det var på Andros vi första gången stötte på det som vi kom att kalla "myggmaskin" - en sån där man sätter i eluttaget. Vi kunde sopa upp myggen på kvällen. Vilken revolution! I Batsi fanns det även ett glasställe med fantastisk mangosorbet och en liten affär som sålde mjukisdjur i form av frukter och grönsaker med armar och ben(?!). Den mjukismelon jag fick köpa där är sedan länge borta, men jag minns den än.

Katta
2010-06-10, 09:40
Är det långt från flyplatsen på Skiathos till hamnen? Måste man boka båtbiljetter i förväg om man reser i högsäsong? Kan man resa hem på morgonen från Skopelos om planet går vid 11.30 från Skiathos eller måste man åka kvällen innan och ta en övernattning på Skiathos?

Nej, det är inte långt ifrån flygplatsen till hamnen, det tar bara några minuter med taxi.

Vi har aldrig bokat båtbiljetter i förväg och det har aldrig varit fullt, trots att vi köpt biljetterna strax innan avgång under högsäsong.

Vi har alltid åkt hem samma dag som planet går hem ifrån Skiathos, och då åker vi ifrån Alonissos ("hållplatsen" efter Skopelos:)).
Och hittills har detta gått vägen! Det är inte ofta som alla båtar ställs in.

Avresa för oss är på måndagar runt 12.00 och då tar vi antingen båten ifrån Alonissos 06.00 - framme i Skiathos 07.30, eller den kl. 06.45 - framme 08.05.
Då får man ett par timmar i Skiathos stad, då man kan sitta och äta frukost och gå runt i de mysiga gränderna!

Ha en underbar semester på ljuvliga Skopelos!

Kalimera
2010-06-10, 13:43
Jasså, har du inte varit på Andros förut Janne ????Nej, faktiskt inte.

Andros tillhör mina absoluta favoriter, och Batsi är underbart.Har bara varit i Batsi än så länge, trots det förstår jag dig. Det lilla vi har sett och upplevt hittills har gett mersmak. Gårdagskvällen på Taverna Dolphins var fantastisk. Vilken mat! För att inte tala om alla trevliga människor vi mött! klapp_klap

Elitsa
2010-06-10, 20:52
Hej igen!

Tack så mycket för snabbt svar! Vi ser fram emot en härlig semester.

Mvh
Lisa

Homeros
2010-06-10, 21:15
Lite tips om Andros:
Två stränder som ni inte får missa är först och främst Grias Pidima (Old Womans Jump Beach), som ligger nere i sydost. -Försök gärna ta reda på varför den heter just så. Fick inget riktigt svar på detta när jag var här. I vattnet står en jättehög rauk, som t.o.m. får Hoburgen att blekna. En annan underbar strand är Vitalli beach uppe i nordost. Finns även flera små (både klipp-och sandstränder) strax norr om Batsi upp mot Gavrion. Denna väg är det även väldigt vackert att vandra på.
Bäst utsikt är det utefter huvudvägen mot Andros stad, ungefär vi det gamla Paleopolis. Här är det en fantastisk utsikt ut över havet.
Men ni kommer säkert att hitta många fler smultronställen, för det finns många på Andros som enligt mig är en fantastisk ö.
Ser fram emot många härliga bilder från er rundtur imorgon flabb_flab
/Homeros

Andriotissa
2010-06-10, 21:18
Hej Janne! Jag hoppas att ni faar en underbar vistelse haer. Jag aer paa Andros nu och bor i Chora. Jag skulle rekommenderar byarna Lamira, Menites och Stenies och Chora foerstass. I Chora haaller de paa att laegga internet i deras huvudgata saa det ser lite fult ut men fortsaett ned till den okaenda sjoemannen. Foer mat Archipelaos i Chora vid stranden Nimborio. Det som aer fint med Andros aer att den aer saa groen och husen aer saa vaelskoetta och vackra. Nu kan man fa vara sjaelv pa stranden och det are lite trafik sa det aer en glaedje att koera omkring. Vi var uppe pa restaurangen Balkoni tou Aigaou den har en fantastiks utsikt och aer bara oeppen pa helgen. Jag vet inte hur maten aer men utsikten var vaert allt. Vi kom dit mitt i veckan... :(. Jag aer jaetteglad att du gillar Andros. Foerhoppningsvis saa kommer vinden att mojna snart. PS Idag akte vi upp till en by som heter Vourkoti och vi kom in bland molnen - det var laeskigt kan jag saega men ocksa en upplevelse att aaka bland molnen. Vi kanske ses pa Andros.

Cathina
2010-06-10, 21:22
Lite tips om Andros:
Två stränder som ni inte får missa är först och främst Grias Pidima (Old Womans Jump Beach), som ligger nere i sydost. -Försök gärna ta reda på varför den heter just så. Fick inget riktigt svar på detta när jag var här. I vattnet står en jättehög rauk, som t.o.m. får Hoburgen att blekna. En annan underbar strand är Vitalli beach uppe i nordost. Finns även flera små (både klipp-och sandstränder) strax norr om Batsi upp mot Gavrion. Denna väg är det även väldigt vackert att vandra på.
Bäst utsikt är det utefter huvudvägen mot Andros stad, ungefär vi det gamla Paleopolis. Här är det en fantastisk utsikt ut över havet.
Men ni kommer säkert att hitta många fler smultronställen, för det finns många på Andros som enligt mig är en fantastisk ö.
Ser fram emot många härliga bilder från er rundtur imorgon flabb_flab
/Homeros

Tack för bra tips! Andros är vår första anhalt när vi anländer till Aten och far iväg ut på öarna på söndag :)

Kalimera
2010-06-11, 06:24
Lite tips om Andros:
Två stränder som ni inte får missa är först och främst Grias Pidima (Old Womans Jump Beach), som ligger nere i sydost. -Försök gärna ta reda på varför den heter just så.Den är inplanerad, och jag vet varför den heter så. :) Berättar när vi har varit där.

Kalimera
2010-06-11, 06:27
Vi kanske ses pa Andros.

Lamira är lagd till listan över byar vi ska till, de andra var resan inplanerad. Vi skulle äta på Balkoni tou Aigaou igår kväll, men som du skriver är där bara öppet på helgen, så vi fick äta här i Batsi, det var bra det också.

Vi ska till Chora idag, vi kanske ses! bye_bye

monica
2010-06-11, 08:57
Nej, faktiskt inte.

Har bara varit i Batsi än så länge, trots det förstår jag dig. Det lilla vi har sett och upplevt hittills har gett mersmak. Gårdagskvällen på Taverna Dolphins var fantastisk. Vilken mat! För att inte tala om alla trevliga människor vi mött! klapp_klap

Det har jag alltid sagt, bästa maten får man på Andros.
Njut och må gott

Monica

Kalimera
2010-06-12, 05:39
Det har jag alltid sagt, bästa maten får man på Andros.Hittils har allt vi ätit varit över förväntan. :p

Homeros
2010-06-12, 20:18
Tack för bra tips! Andros är vår första anhalt när vi anländer till Aten och far iväg ut på öarna på söndag :)

Gillar du sandstränder med klart vatten så ligger enligt mitt tycke den finaste och bästa stranden mitt emellan Batsi och Gavrion. Den heter Psili Ammos och även Xrysi Ammos. Är det inte allt för hett så är det inte längre än ca. ½ timmes rask promenad från Batsi. Sträckan trafikeras även flitigt av taxibilar om man inte vill gå. Denna strand är verkligen värd ett besök. :)
/Homeros