handdator

Visa fullständig version : Sifnos - dyrare än andra öar?


cribbelini
2010-06-09, 13:42
Hej!

Jag hörde från en facebookvän att Sifnos har ett lite högre prisläge än t.ex Paros, Folegandros, etc... Någon som känner igen sig/vet något om det? En kopp kaffe för €3,50 nämndes.

Homeros
2010-06-10, 11:58
Hej!

Jag hörde från en facebookvän att Sifnos har ett lite högre prisläge än t.ex Paros, Folegandros, etc... Någon som känner igen sig/vet något om det? En kopp kaffe för €3,50 nämndes.

Har själv inte varit på Sifnos, än, men har hört detsamma som dig. Anledningen till detta som jag hört är dess närhet till Aten, vilket gör att ön är väldigt tillgänglig. Även Serifos ska vara något dyrare än tex. Paros och Naxos. Men jag vet inte vad som egentligen styr priserna, det är väl utbud och efterfrågan på plats. En god vän kom precis hem från avlägsna Astypalea och tyckte att det där var väldigt dyrt jämfört med Kos som han var veckan innan på.
Vore kul att se en utförlig jämförelse över var en vistelse kostar på de olika öarna !
/Homeros

Kajode
2010-06-10, 13:01
Det där lät inget kul, alltså att Astypalea skulle vara en sådan dyr ö. Vi sticker dit på söndag och tänkte vara några dagar på denna för oss nya ö. Tyckte inte boende vi har bokat var så farligt, vad var det som var så dyrt enligt din kompis? Maten, boendet eller allt?

Vet du annars vad han/hon tyckte om Astypalea?

/Karin

Homeros
2010-06-10, 13:19
Det där lät inget kul, alltså att Astypalea skulle vara en sådan dyr ö. Vi sticker dit på söndag och tänkte vara några dagar på denna för oss nya ö. Tyckte inte boende vi har bokat var så farligt, vad var det som var så dyrt enligt din kompis? Maten, boendet eller allt?

Vet du annars vad han/hon tyckte om Astypalea?

/Karin


Det han hade reflekterat till var att priserna inte verkade vara speciellt mycket lägre under lågsäsong jämfört med högsäsong. De bodde visserligen mycket bra på Punta Nera Resort, men betalade ca 1000 kr/natt för att vara lågsäsong!!! -De åkte med sina barn 6 & 7 år gamla och hade dessvärre inte så mycket val på boende där de kunde bo alla i samma rum. Många rum är tydligen små på Astypalea och de hade då varit tvungna att bo i 2 st rum i.o.m. att de reste med barnen. De var även en vecka på Kos och betalade bara ca. 350 kr/natt för en lägenhet på Nissia Kamares i Kardamena.
Jag är själv sugen på Astypalea, skriv gärna och berätta om dina egna upplevelser på denna spännande ö.
Min gode vän tyckte att stränderna var bättre på södra Kos än på Astypalea, men landskapet var väldigt vackert på Astypalea. De reste ön runt och besökte flera stränder som de var helt själva på. Sen var byn otroligt vacker att vandra runt i, dock väldigt kuperad.

Kalimera
2010-06-10, 14:12
Hej!

Jag hörde från en facebookvän att Sifnos har ett lite högre prisläge än t.ex Paros, Folegandros, etc... Någon som känner igen sig/vet något om det? En kopp kaffe för €3,50 nämndes.Jag tycker inte att Sifnos är en dyr ö. Klart att det finns dyra restauranger och dyra hotell, men det gäller alla öar. Dock vet jag inte hur priserna är på Sifnos i år när priserna har gått på grund av högre momssatser.

cribbelini
2010-06-10, 15:23
Jag tycker inte att Sifnos är en dyr ö. Klart att det finns dyra restauranger och dyra hotell, men det gäller alla öar. Dock vet jag inte hur priserna är på Sifnos i år när priserna har gått på grund av högre momssatser.

OK. Litar på Oraklet Janne. :)
Jag ändrar nog inte mina planer...

Kalimera
2010-06-11, 07:47
Jag ändrar nog inte mina planer...Gör inte det för Sifnos är en av de fem bästa öarna i Grekland, tycker i alla fall jag. :)

Eva L
2010-06-11, 08:44
Gör inte det för Sifnos är en av de fem bästa öarna i Grekland, tycker i alla fall jag. :)

Jag har också Sifnos på min fem i topplista och det tror jag väldigt många av oss som besökt ön har. Passar resenärer i alla åldrar utom de som är ute efter party och barliv.

Eva

cribbelini
2010-06-11, 10:32
Gör inte det för Sifnos är en av de fem bästa öarna i Grekland, tycker i alla fall jag. :)

Planen Milos-Sifnos-? Ligger fast :) Det verkar lite överdrivet att priserna skulle ligga högt över de andra öarna. Vill ta mig till Paros efter Sifnos. Är det en krånglig väg? Ser ut som man måste ta sig via Serifos?

inkfish
2010-06-11, 14:54
Jag ar pa vag fran Sifnos nu - och utan att ha raknat sa tror jag nog att maten varit lite dyrare an vanligt. Men kaffe for over 3 kanner jag nog inte igen. En halvliter mythos pa taverna har kostat 2,50 - 2,80, en grekisk sallad oftast ca 6.

Da har jag atit och druckit i Faros/Chrisopigi, Apollonia, Kastro, Vathy och Cheronissos. Kamares har jag inte koll pa an.

RUJO
2010-06-11, 16:07
Planen Milos-Sifnos-? Ligger fast :) Det verkar lite överdrivet att priserna skulle ligga högt över de andra öarna. Vill ta mig till Paros efter Sifnos. Är det en krånglig väg? Ser ut som man måste ta sig via Serifos?

Hoppas Du hittar en bättre förbindelse än jag gjort. Nu vet jag inte när Du reser, men i början av september finns det bara en kvällsbåt till Paros
några gånger i veckan. Jag skall vidare till Naxos, och dit kan man inte komma direkt från Sifnos. Det får bli Färja tillbaka till Milos och övernattning där och sedan tidig morgonbåt via flera öar till Naxos.
"Resebyrån i Apollonia" är jättebra att kontakta, de säljer båtbiljetter mm och ger fin informtion om nöjliga färjeförbindelser.

cribbelini
2010-06-14, 20:35
Hoppas Du hittar en bättre förbindelse än jag gjort. Nu vet jag inte när Du reser, men i början av september finns det bara en kvällsbåt till Paros
några gånger i veckan. Jag skall vidare till Naxos, och dit kan man inte komma direkt från Sifnos. Det får bli Färja tillbaka till Milos och övernattning där och sedan tidig morgonbåt via flera öar till Naxos.
"Resebyrån i Apollonia" är jättebra att kontakta, de säljer båtbiljetter mm och ger fin informtion om nöjliga färjeförbindelser.

Vi åker från Sifnos i mitten av Juli. Borde vara en hel svärm med båtar då?

inkfish
2010-06-18, 19:41
Jag ar pa vag fran Sifnos nu - och utan att ha raknat sa tror jag nog att maten varit lite dyrare an vanligt. Men kaffe for over 3 kanner jag nog inte igen. En halvliter mythos pa taverna har kostat 2,50 - 2,80, en grekisk sallad oftast ca 6.


Kan uppdatera med att en frappé på ett av kafeerna vid hamnpromenaden i Kamares kostade exakt 3€.

Smårätterna på tavernor där jag åt kostade oftast 4,50 (undantaget fisk och väldigt enkla rätter som tzatziki, den kostade oftast 3,50). Det här är rätt dyrt, tycker nog jag, vill man ha några tallrikar så drar det snabbt iväg.

cribbelini
2010-06-18, 21:03
Kan uppdatera med att en frappé på ett av kafeerna vid hamnpromenaden i Kamares kostade exakt 3€.

Smårätterna på tavernor där jag åt kostade oftast 4,50 (undantaget fisk och väldigt enkla rätter som tzatziki, den kostade oftast 3,50). Det här är rätt dyrt, tycker nog jag, vill man ha några tallrikar så drar det snabbt iväg.

Aj då! snyft_drop Låter oroande...

Janérik
2010-06-18, 22:27
Innan vi kom hit till Sifnos var vi på Antiparos. Jag vill nog påstå att mycket i butikerna är c.a 10 % dyrare här, brödet är också c:a 10% dyrare här (1€ mot 0,9€). Tavernorna är äl lite svårare att prisjämföra, det är ju mycket som spelar in där.
Däremot så är det helt klart 20% trevligare på Sifnos och om man räknar så så blir det ju Antiparos som är dyrare (valuta för pengarna).
Bor man i Faros så kan det säkert vara lite dyrt att handla i den enda Super Market som finns där men så är det väl övrallt där det finns bara en butik.

Mvh Janérik

inkfish
2010-06-21, 11:36
Jag köpte ett paket vanlig smörgåsskinka (till katten:o) i minimarketen i Faros, det kostade 2.50 vilket jag tyckte verkade väldigt dyrt.

Sen tittade jag på liknande skinka i Kamares och det skilde inte mycket - det kan ha varit 2.35 den kostade där.

Men mini markets är väl oftast rätt dyra.

Bästa stället att handla på tyckte jag var den fina stora butiken i Exampela, en av byarna runt Apollonia. Där kunde jag bl a köpa ordentlig frukt, det var svårt att få frukt i Faros. Det var det största problemet med mini marketen där.

Homeros
2010-06-21, 11:47
Kan uppdatera med att en frappé på ett av kafeerna vid hamnpromenaden i Kamares kostade exakt 3€.

Smårätterna på tavernor där jag åt kostade oftast 4,50 (undantaget fisk och väldigt enkla rätter som tzatziki, den kostade oftast 3,50). Det här är rätt dyrt, tycker nog jag, vill man ha några tallrikar så drar det snabbt iväg.

Instämmer. Tyvärr gäller nog inte detta bara Sifnos utan hela Grekland.
Priserna tycker jag ligger dubbelt så högt som de borde. 30 spänn för en frappé är sjukt dyrt, borde ligga på ca 15 kr (1,50€), och tzatsiki för 35 spänn !, borde inte vara mer än 2€ tycker jag.
Solstolar ligger ofta runt 7-8€ för en dag vilket jag tycker är ett par€ för mycket. Glassar kostar i regel mellan 2-3€ för en enkel pinnglass vilket är hutlöst dyrt. Läsk till barnen på restaurang ligger ju ofta på 2-2,50€ vilket även det är ungefär dubbelt så mycket som det borde kosta.:(.
Tyvärr så är inte Grekland billigt längre.:(

/Homeros

eija
2010-06-21, 17:00
Finland och Grekland är både EU-länder, vi har ju samma tid och samma färger på våra flaggor klapp_klap!! Lönerna är säkert lägre i Grekland, så i allmänhet, men svenskarnas löner är högre än i Finland eller Grekland, tror jag :confused:. Jag vet inte, vilket pris t.ex. på CAPPUCINO som vore ett rätt pris i Grekland.

På en cafe i min stad i Finland kostar cappucino 3€,
i Kardamili som säkert inte är det billigaste stället i Grekland, betalade jag 2,60€ för en kopp
Vad kostar en kopp cappucino i Sverige?
Allt är bara så relativt, tycker jag :D!!

cribbelini
2010-06-22, 13:00
Finland och Grekland är både EU-länder, vi har ju samma tid och samma färger på våra flaggor klapp_klap!! Lönerna är säkert lägre i Grekland, så i allmänhet, men svenskarnas löner är högre än i Finland eller Grekland, tror jag :confused:. Jag vet inte, vilket pris t.ex. på CAPPUCINO som vore ett rätt pris i Grekland.

På en cafe i min stad i Finland kostar cappucino 3€,
i Kardamili som säkert inte är det billigaste stället i Grekland, betalade jag 2,60€ för en kopp
Vad kostar en kopp cappucino i Sverige?
Allt är bara så relativt, tycker jag :D!!

Kanske en bra jämförelse Eija!
Vad kostar en Big Mac i Finland?

kostas
2010-06-22, 16:24
Kanske en bra jämförelse Eija!
Vad kostar en Big Mac i Finland?


I Finland kostar en Big Mac 3,95 euro, vill du ha med tillbehör (Big Mac & Co) kostar det 5,85.