handdator

Visa fullständig version : båtar från Aten


MariaS
2005-11-09, 20:37
Någon som kommer ihåg när båten från Pireus eller Rafina till Naxos går, tänkte om den går samma tid varje dag så kanske kanske att man har ett hum om att den kan gå samma tid nästa sommar.

Bossew
2005-11-09, 21:07
Någon som kommer ihåg när båten från Pireus eller Rafina till Naxos går, tänkte om den går samma tid varje dag så kanske kanske att man har ett hum om att den kan gå samma tid nästa sommar.

Bluestar avgår 17:30 varje dag. På deras hemsida finns redan tider för 2006.

bosse

MariaS
2005-11-09, 21:08
Tack snälla, vet du om det går fler båtar om dagen eller om det är denna som gäller?

Bossew
2005-11-09, 21:15
Tack snälla, vet du om det går fler båtar om dagen eller om det är denna som gäller?

7.25 går också en blå båt. Åker ju bara med Bluestars båtar Pireus-Naxos men det går säkert en massa andra båtar. Tycker du om att vara länge på vattnet finns alltid GA :D. Sen finns det även snabbåtar men de har jag absolut ingen koll på.

bosse

Stellwerk1
2005-11-09, 22:44
Blue Star kommer nog att köra samma tider även nästa sommar med ev justeringar. Annars brukar det gå en avgång dagligen med Hellas Ferries, tidigare körde dom både morgon och kväll, men sommaren 2005 gick det oftast bara en nattbåt ut vid 22 med undantag vissa dagar då dom även hade en morgonbåt ut vid 08.
GA har ofta ett stopp vid Naxos på sina linjer mot Rhodos, dom avgår oftast mellan 14 och 18 på em. Sen har vi ju Romilda från samma rederi, hon smyger ju omkring på lite långa konstiga linjer och hamnar även på Naxos, fast då får man räkna med lång tid och försening.
Tidigare har även Agios Georgios från Ventouris gått på Naxos, men sommaren 05 gick hon på Milos mfl öar.
Sen har du som Bosse skriver en hel del snabbfärjor, ofta en avgång på morgonen, sen en på em/kvällen, lär nog inte ändras så mycket till nästa sommar.


Här en bra tidtabellsida!

http://www.danae.gr/

Delfi
2005-11-10, 08:08
Hej!
Ja, det finns ju som sagt snabbbåtar också, Highspeed-båtarna finns alltid som ett alternativ (de satte dessutom in nån ny extra-båt Aten-Naxos i somras). Det går liiiite fortare (3½ timme enligt reklamen, 4 i realtid), men kostar ju mer, ca 39 euro (51 "business class"). Hela sommaren fanns en Highspeed som avgick runt 16-16.30-tiden från Piraeus till Naxos, fast det kanske bara var på fredagar... men hur som helst: det finns alternativ till Blue Star! :)
http://www.hellenicseaways.gr/

MariaS
2005-11-10, 08:48
Tack för era svar. Nu landar vi 11,30 i Aten i mitten av Juli och funderar på att stanna till nästa morgon i aten för att se även den staden en snabbvända. Någon som tipsar om något vi då bör tänka på? Kan man köpa båtbiljett på flygplatsen eller måste vi först till hamnen? Hur långt är det mellan Aten (centrala) och Pireaus? Tacksam för alla tips.

Stellwerk1
2005-11-10, 09:41
Båtbiljetter köper ni nere i hamnen, och det spelar ingen roll vilket utav alla biljettkontor numera sen dom införde databokning! Dock finns det fortfarande några kontor som inte säljer till alla rederier, så gå gärna runt och kolla runt lite. Vid Pireus hamn så finns det ett fyrkantigt kvarter med en rivningsaktigt höghus som ligger snett vänster efter Metron, där finns det många kontor med biljetter och handskrivna tidtabeller, varning dock för den stora restaurangen som ligger där, den är dyr och inget vidare, besök den bara om ni har tidsbrist och vill vara nära båtarna. Behöver ni bunkra lite livsmedel, dryck innna avresa finns en bra livsmedelsbutik om man knallar vänster på den stora huvudgatan vid Metron och sen håller vänster trottoar förbi MC Donalds med båtarna på höger sida, vid Pireus hamns högsta hus tar man vänster vid marknaden och hittar sen snett över något parkliknande en välsorterad billig butik!

Från Atens Centrum tar det ca 20 min med Metron till Pireus som är sista stopp på den gamla linjen, förutsatt att man åker åt rätt håll förstås...

Nu är det ju en bra stund tills ni ska åka, men kom gärna med frågor på forumet när det börjar närma sig. Här finns många trevliga figurer med olika kunskaper om Grekland...
Mycket tips får man även genom att gå igenom gamla inlägg under dom olika rubrikerna.

//Robert

MariaS
2005-11-10, 10:52
tack igen. Kan man köpa båtbiljetter på flygplatsen? Ska man med morgon båten men tänkte tillbringa eftermiddagen i Aten rekommenderas då att man bor över i Aten eller vid hamnen?

Bossew
2005-11-10, 13:10
tack igen. Kan man köpa båtbiljetter på flygplatsen? Ska man med morgon båten men tänkte tillbringa eftermiddagen i Aten rekommenderas då att man bor över i Aten eller vid hamnen?

Då du landar såpass tidigt tycker jag att du absolut ska bo inne i Aten, finns ju en del att se där. :) Metron börjar gå tidigt så det är inget problem.

Köper mina biljetter i hamnen så jag vet inte om det går att köpa på flygplatsen.

bosse

Delfi
2005-11-10, 13:22
Vet faktiskt inte heller om man kan köpa biljetter på flygplatsen, har aldrig tänkt på det, men det är så snabbt och enkelt gjort i hamnen, så det blir säkert inga problem!

Hälsar Anna Karin

MariaS
2005-11-10, 14:14
anledningen till att jag undrar om man kan köpa biljetter på flygplatsen är att jag även hört att under högsäsong kan båtbiljetterna vara slut.

Vet någon nåt om taxipriser mellan aten och hamnen. Tack igen.

Eirini
2005-11-10, 14:26
anledningen till att jag undrar om man kan köpa biljetter på flygplatsen är att jag även hört att under högsäsong kan båtbiljetterna vara slut.

Vet någon nåt om taxipriser mellan aten och hamnen. Tack igen.

Det kostar minst 50 evro! De har en sarskild framkorningsavgift dar sa det kan bli en dyr tur till Pireus. Ta en buss istallet eller taget till Monastiraki och en taxi darifran till Pireus.
Det du har hort om att batbiljetterna kan ta slut handlar nog om i augusti nar alla greker har semester. Nar ska du aka?

Frappe
2005-11-10, 14:59
[QUOTE=Eirini]Det kostar minst 50 evro! De har en sarskild framkorningsavgift dar sa det kan bli en dyr tur till Pireus.

Har aldrig betalat mer än € 35???

Camilla

Bossew
2005-11-10, 15:33
anledningen till att jag undrar om man kan köpa biljetter på flygplatsen är att jag även hört att under högsäsong kan båtbiljetterna vara slut.

Vet någon nåt om taxipriser mellan aten och hamnen. Tack igen.

Metron kostar 0.70 euro, åker nästan aldrig taxi.

bosse

Delfi
2005-11-10, 16:54
Oj! Jag har betalat allt mellan 5 och 30 euro mellan centrala Aten och Piraeus det senaste året.
I somras tog jag taxi från Omonia kl 06.40 (skulle med båten till Naxos kl 07.20, iiihhh!) och ut till Pireaus. Turen kostade 5 euro men då fick jag även stå ut med att taxichauffören gjorde närmanden... :mad:
(Jag hann med båten!)
Förra året tog jag & en kompis taxi från Plaka till Piraeus och betalade 6 euro. Men jag har som sagt även betalat 30 euro, en gång.
Tar man taxi från en taxistation blir det genast mycket dyrare. Hejdar man en på gatan (om man lyckas) blir det betydligt billigare. Oftast iallafall, beroende på hur man mycket skam i kroppen chauffören har... :eek:
/AK

MariaS
2005-11-10, 19:07
Vi åker i mitten av Juli och ska ut hela familjen på vår första ö-luff först Aten där vi som sagt tror att vi stannar över natten och sedan vidare till Naxos och sen får vi se. Tänkte att det är så tidigt att man kanske föredrar taxi framför tunnelbana eller buss på morgonen men vi får se.