handdator

Visa fullständig version : Parga just nu!


ricky
2010-06-06, 16:29
Hej, sitter på balkongen på Acrothea med en underbar utsikt över staden, havet och strandpromenaden. Ser t.o.m. Antipaxos och Paxos. Det regnade igår när vi kom men det blev snabbt fint. Nu är det jättefint väder och det lovas fint med runt 30 grader hela veckan. "Lissi" gick förbi med Claes i morse/fm. Vi får väl säga grattis då de fick sin resa för 5.000:- Det fick inte vi kan jag säga. Grattis!!! Vi har hunnit med två luncher och en middag sedan vi kom igår. Har hunnit med massor med mezerätter, ouzo, Fix, Imam, inbakat lamm och annat gott.
Har aldrig varit i parga tidigare och jag kan inte säga att jag blev positivt överaskad då vi hade stora förväntningar. Det är jättetrevligt, iaf det vi hittills sett. Vi har gått en rejäl runda över berget med sina olivodlingar. Vi kom lite tokigt på det så vi fick hoppa 1,5 ner mitt i en restaurang som ligger uppe på klippan. Sedan så har vi strosat runt och satt oss ned här o var för en frappé, fresh orangejuice, Mythos och lite sånt._B-anana

Saha
2010-06-06, 18:59
Hej, sitter på balkongen på Acrothea med en underbar utsikt över staden, havet och strandpromenaden. Ser t.o.m. Antipaxos och Paxos. Det regnade igår när vi kom men det blev snabbt fint. Nu är det jättefint väder och det lovas fint med runt 30 grader hela veckan. "Lissi" gick förbi med Claes i morse/fm. Vi får väl säga grattis då de fick sin resa för 5.000:- Det fick inte vi kan jag säga. Grattis!!! Vi har hunnit med två luncher och en middag sedan vi kom igår. Har hunnit med massor med mezerätter, ouzo, Fix, Imam, inbakat lamm och annat gott.
Har aldrig varit i parga tidigare och jag kan inte säga att jag blev positivt överaskad då vi hade stora förväntningar. Det är jättetrevligt, iaf det vi hittills sett. Vi har gått en rejäl runda över berget med sina olivodlingar. Vi kom lite tokigt på det så vi fick hoppa 1,5 ner mitt i en restaurang som ligger uppe på klippan. Sedan så har vi strosat runt och satt oss ned här o var för en frappé, fresh orangejuice, Mythos och lite sånt._B-anana


Hej,
Det låter inte helt fel alls, en annan drar ner till Parga 21/6 ska bara klara av en vecka till på jobbet.
Aldrig varit i Parga förut så jag hoppas verkligen på det bästa.

Ludde
2010-06-06, 19:12
Ååh, vad underbart det låter!! Jag åker om två veckor, nionde gången i parga blir det. När jag läser sånt här så längtar jag ännu mer, om det ens är möjligt att längta mer än jag redan gör.. Njut!!! bye_bye /Annica

Lovis
2010-06-06, 19:36
Hej, sitter på balkongen på Acrothea med en underbar utsikt över staden, havet och strandpromenaden. Ser t.o.m. Antipaxos och Paxos._B-anana

Låter härligt! Är det mycket turister redan nu? Har aldrig varit i Parga fullt så tidigt. Vi kommer ner på lördag om 6 dagar. Och vädret ser ju ut att ta sig enligt prognoserna. bye_bye

April
2010-06-07, 06:24
Hej!

Tråkigt att du inte blivit allt för positivt överraskad av parga än. För mig ligger mycket av det fina med Parga i allt man kan se och göra runt omkring. Ett tips är att hyra en moppe och åka upp till Gliki och vandra i styx genom ravinen. Att hyra bil är också att rekomendera. Bergsbyarna vid zagoriravinen är jättefina, en vacker naturupplevelse. Vi har hyrt moppe och bil av syntehsis travel, och har alltid varit nöjda. Hoppas du får en härlig semester. bye_bye

ricky
2010-06-07, 14:59
Du har missförstått mig:)
Vi tycker jättemycket om Parga, men vi hade stora förväntningar också och dom blev uppfyllda.
Har inte brytt om att kolla nån termometer, men uppskattar tempen just nu till 27-30 grader?
Vi gick till Valtosstranden idag och jag upplevde vattnet som rätt kallt. Jag badade inte mer än en minut. Det var inte heller många som badade fast det var ganska mycket folk på stranden. Det känns som det är ganska lagom med folk och jag kan lätt tänka att här blir knökfullt mot slutet på juli-augusti. Vi åt på en klassisk grekisk restaurang i går, Saki´s som för övrigt äger det trevliga stället vi bor på som ligger på andra sidan av hamnen.

Trevliga människor, jag tycker det är jättebilligt med realistiskt synsätt, inga inkastare och knappt några gatusäljare. Maten verkar också överlag väldigt god och vällagad. Fix kan köpas i butik. Jag tror och hoppas att vattnet kommer att blio varmt nu när solen får steka på.

För oss som inte är utpräglade strandmänniskor och trivs när det händer lite (kan säga att vi gillar Skiathos stad och Chania stad) vi trivs väldigt bra här fast det är lite mindre förstås.

ikväll ska vi äta på ett lite finare ställe Maistros. Såg att dom bl.a. hade vildsvin på menyn, men det är väl inte grekiskt kan jag tro?

På torsdag så ska vi bl. a. träffa Lisa(Lissi) och Claes på Meetings.
Har inte varit där så det ska bli kul.

Neta vilar lite på sängen nu och jag tänkte kolla hästarna på internet nu.
_B-anana

ricky
2010-06-07, 15:11
Glömde att rekommendera Saki´s.

Det är också väldigt populärt. Det var så mycket folk när vi kom dit igår, men det är nästan bara charmigt. Man väntar över gatan tills det blir ett bord ledigt och så bjuder den trevliga personalen på Ouzo medans man väntar.

Synd bara på stället bredvid som har en fantastisk utsikt över bukten med Valtosstranden. Ändå är där helt tomt samtidigt som det är överfullt på Saki´s.

Saki´s ligger uppe på kullen/berget till höger om fortruinen.

ricky
2010-06-07, 17:29
:DOuzo och skumpa på balkongen!
Hörde att det regnade hemma, trist:rolleyes:

Ni som ska hit...Om vädret förblir stabilt så behövs det definitivt ingen tröja eller jacka på kvällen längre. Det stadiet upphörde troligtvis förra veckan. _B-anana

Lovis
2010-06-07, 18:28
Antecknat. Tröjan kvar hemma flabb_flab Idag har det ösregnat i Malmö. Hoppas ni får fortsatt underbar semester. Stannar ni en vecka eller två?

Eva L
2010-06-07, 22:03
På Sakis var vi ett gäng som hade kalimeramiddag i juni för fem år sen. Gillade också den tavernan.

Eva

Lovis
2010-06-08, 07:20
Förresten hur är det med mygg i Parga just nu? Kom just på att
var väldigt ettriga myggor när vi var där i slutet av juni för två år sen. (Jag kan få grymma reaktioner :rolleyes:)

ale09
2010-06-08, 15:37
Hej!!

vad kul och intressant att läsa om någon som är i Parga :D
kan fråga dig också lite om pris info, vad kan en middag/ lättare lunch kosta????

ricky
2010-06-08, 16:49
Här finns mygg men väldigt lite.
Är själv en myggmagnet och reagerar mer än normalt. Har dock bara fått tre myggbett som jag reagerat väldigt lite på. Så hittills ser det positivt ut på myggfronten.
Om vi jämför priser med Santorini, Skiathos och Rethymno så är Pargas prisnivå bra. Vi slank in på ett medelhyggligt ställe idag där vi tog ett 1/2 kg vin, en flaska vatten och ett fat med jättesöta och goda melonbitar.
Detta kostade 6€.

0,5 L. Öl kostar ungefär 2,50 -3,50 på restaurang.

Idag till lunchen var vi på ett bra ställe på hamnpromenaden. Vi delade allting som vi beställde och vi tog 2 st 0,5 l Fix, 1 greksallad, 1 tsatziki, och ett jättehärligt fat med "fresh local fish" (man ska komma ihåg att fisk alltid är ganska dyrt). Vi fick allt ifrån små röda aromatiska fiskar till 2 större gäddliknande fiskar på ca 3 dm. pris 26€
Greksallad kostar 4.50 -5.50€ tsatziki 1,90 - 2,50 grekisk tyngre husmanskost med typ lamm osv kostar 7-9€. Gick i en sval gränd där vinden drog igenom, här visade en termometer 26 grader vid 16-tiden.
Det snackas om att det ska bli ytterligare lite varmare än man först trott. Nu är det bara helt underbart utan att man störs av värmen eller fryser.
Neta tar sin dagliga lur på sängen och jag sitter och tittar ut över hamnpromenaden och havsutsikten. Ouzon som ligger kall i kylen hägrar redan. Neta har köpt en ny flaska mousserande (7.5€) som ligger på kylning. Står fast vid att lokalbefolkningen är väldigt trevliga, men det är väl ganska vanligt i Grekland.

Imorgon blir det antingen båtturen till Paxos via Antipaxos och grottorna med badstund innan man anländer i Gaios på Paxos, eller så blir det till att åka det leksakståget till Ali Pashas borg. Strand och bad blir det nog också. Vi var ju Valtos beach och tål att upprepas att bar/matställena där är dyrare än vad det är i hamnen och runt borgen.

OBS!!! Vi har varit på flera platser i Grekland och senast på Skiathos, men jag måste säga att även om maten på Skiathos var bra så är den ännu bättre här och kvaliteten är väldigt hög och jämn. Priserna är inte heller mycket högre på sk turistmagneter. Jämför med Rethymno som redan för 3-4 år sedan tog 4-5€ för en öl på de sk turistmagneterna.
Ha det gott, nu ska ouzon fram.... Förresten har blivit lovad av personalen på hotellet att vi ska bli bjudna på hemlagad stark ouzoAng_elxflabb_flab

ricky
2010-06-10, 14:47
Tjena!

Har varit på utfärd både igår och idag.
Igår åkte vi med Captain Hook till Paxos via Antipaxos och grottorna..
En mycket prisvärd och trevlig tur. Kostade 40€ för två och först tyckte vi det var lite saftigt, men det är mycket utflykt för pengarna och Hook är en trevlig skuta. Kör kl. 10.00 och vi var tillbaks i hamn kl. 16.20.
Idag åkte vi det lilla tåget till Ali Pashas borg. 9€ pp. Helt ok, men med facit i hand är det nog trevligare att göra denna tur på egen hand med moppe eller bil då man kan stanna var och hur länge man vill då man passerar flera mysiga urgrekiska byar. Såg att en kopp grekiskt kaffe kostade 1.50€ och en öl 2€ i byarna.

pga av turerna har det inte varit bad så nu ska jag ner till stranden för lite em-sol och ett rejält bad. Gissar att badtempen har börjat klättra rätt rejält.

Nu har (säkert till mångas glädje) kvällsvärmen också kommit. Tror vi hade 24 grader vid 21-tiden igår.._B-anana

Lovis
2010-06-10, 20:30
Låter underbart! flabb_flab
Idag har det regnat i Malmö till och från. Och nu vid 20.30 är det väl sisådär 14 grader. BRRRR! Nu får solen värma även Sverige annars drabbas vi väl snart av en kollektiv, nationell, depression... __D

sailorman
2010-06-10, 20:44
Härligt med Dina reseberättelser från Parga ! STORT TACK !!

ricky
2010-06-11, 11:26
__DFör en gångs skull så skrev jag ett ganska välskrivet inlägg med känsla och så försvann allt och jag loggades ut..

Jag provar lite kort igen så får vi se...

Igår tog jag ett em/kvällsdopp och vattnet var verkligen varmt jämfört med bara för någon dag sedan.
Uppskattar temperaturen till 22 grader? Om vattnet är kallt när man går i men känns skönt så fort du doppat dig och fortfarande efter 15 minuter i vattnet är behagligt, då är det väl 22 grader;)
Varmt och skönt på kvällarna också. Hörde från kontoret där hemma att de sett på vädret att vi inte hade så bra väder? Vi har jättefint väder!

Igår kväll så träffade vi Lisa o Claes och "Kajsa" på Ouzeria Meetings där vi värmde upp med en Ouzo. Därefter gick vi UPP till sakis, väl framme fick vi i vanlig ordning vänta på andra sidan gatan på ett ledigt bord. Detta göres utan besvär då det serveras ouzo under tiden.
Till förrätt så åts det Sakis special som är festaost med hackad tomat, lök, paprika som bakas i ugn med olivolja. Jag kompletterade det hela med lite "frieg eggplants" Till huvudrätt åt vi grekisk husmanskost, svärdfisk och ugnsbakad kyckling. Vi klöv därtill några krus vin i alla färgskalor.
Dagens stora samtalsämne var givetvis Grekland. Kajsa dryftade sina tio pargaresor och jag "tvingade" av Lissi en djupare lektion av hennes och Claes älskade Tinos, som så måleriskt har beskrivits här på Kalimera i hennes sköna resebrev.

Just nu sitter vi och slappar och njuter på balkongen i vemod då det är hemresa i morgon.
Kan åter konstatera att denna resa som skulle bli en riktig slapperesa har varit fylld av spännande utfärder och ett högt tempo..
Slapperesan får vi ta nästa gång;)

Evonita
2015-06-11, 13:10
Härligt att läsa detta. På måndag sitter vi på balkongen ovanför souli restaurang och bara njuter

Lissi
2015-06-11, 17:22
Tycker också att det var kul läsning!
Tänk! 5 år sen!
Tiden går fort!

Lissi

Alala
2015-06-11, 18:06
Upptäckte denna tråd först nu. Roligt att läsa om er resa till Parga. Så många säger att Parga är fint och inte har jag varit där. Måste nog bli det nångång!

Så tack Ricky, ha en skön sista kväll och trevlig hemresa (en vecka är så kooort tyvärr)! :)

Och Lissi, du tycks vara i Grekland igen? Bra jobbat, ha det skönt! _B-anana

/ Anne bye_bye

Lissi
2015-06-11, 20:08
Upptäckte denna tråd först nu. Roligt att läsa om er resa till Parga. Så många säger att Parga är fint och inte har jag varit där. Måste nog bli det nångång!

Så tack Ricky, ha en skön sista kväll och trevlig hemresa (en vecka är så kooort tyvärr)! :)

Och Lissi, du tycks vara i Grekland igen? Bra jobbat, ha det skönt! _B-anana

/ Anne bye_bye

Tråden är 5 år gammal!! Min kommentar är från idag... Nä nu är jag hemma.....en vecka till....Då blir det Warszawa.
Lissi

Alala
2015-06-11, 20:29
Haha, nu blev jag lurad. flabb_flab flabb_flab Du är alltså inte riktigt så snabb i vändningarna. :D

Trevlig resa till Warszawa!

/ Anne bye_bye

ErOg
2015-06-17, 10:50
Just nu i Parga är det ca 30 grader och igår e.m. var det 24 grader i havet vid Krioneri beach. Middagen på Taverna Krioneri (precis bortom stranden) gav mersmak! Har dock svårt att hitta alla de rekommenderade tavernorna? Vill helst undvika hamnpromenaden...
Tycker det mesta är lite smådyrt överlag?

Wardakis
2015-06-17, 13:52
Taverna Krioneri blev vår favorit när vi besökte Parga förra året. Maten var vällagad, prisvärd och personalen trevlig och tillmötesgående. Vilka tavernor hittar ni inte till? Finns säkert många här som kan hjälpa.
Gunilla - som drar till Skiathos om någon vecka

frank
2015-06-22, 07:40
Kul att läsa din reseberättelse!
Mvh Frank