handdator

Visa fullständig version : Återbeök på Antiparos


Janérik
2010-06-06, 15:37
Vi tror vi var på Antiaros senast 1997, det var alltså hög tid för ett återbesök.
Avresa från Arlanda lördag morgon kl 6.00 och framme i Aten på förmiddagen, till vår förvåning hade det regnat men det kom inte mera så länge vi var där.
Blue Star Paros till Paros på kvällen, framme på Paros vid 22-tiden. Sedan buss till Pounda och båt över till Antiparos.
Inget förbeställt boende men vi hade några förslag. Första förvåningen blev att det inte fanns en enda rumsraggare. Efter några alternativa vägval kom vi fram till vårt förstahandsval. Det var inte alls så bra som vi trodde och vi promenerade vidare med två skrikande ungar. Snart var vi på Kourus Village och nu behövde vi inte mycket övertalning för att flytta in.
i dag började dagen med en liten promenad efter frukosten och sedan var det dags för första doppet, alltså inte för mej men för Emma, jag tror jag väntar några dagar tills det blir varmare.
Fick bli hämtlunch då Sara somnade i sängen.
Sedan blev det mera badande och så öppnades himlen. Regnet vräkte ner en stund och nu är det lite ojämna skurar.
Skönt ändå att sitta på balkongen och titta över hamnen, de enda ljud som hörs är någon båt nu som då. Här kan man känna lugnet.

Mvh Janérik

Janérik
2010-06-07, 08:13
Blev lite slöande sedan på eftermiddagen och kvällen då tjejerna somnade i varsin säng.
På kvällen blev det besök på den kommunala lekparken utanför skolan längs huvudgatan. Bra med lekutrustning för lite äldre barn men tyvärr inga babygungor.
Kvällen avslutades med lätt middag på 5F eller vad det nu hette.
Nu börjar solen värma mina fötter då jag sitter på balkongen, ser ut att kunna bli finvder i dag men det såg det ut som i går morse också.
Jag tror att bilderna på http://www.facebook.com/home.php#!/album.php?id=1470113260&aid=2046287 (http://www.facebook.com/home.php#%21/album.php?id=1470113260&aid=2046287) går att titta på för alla.

Mvh Janérik

ofelia
2010-06-07, 18:45
När var ni framme på AntiParos? Vågat att åka över så sent utan boende bokat. Tur att E och S är vana båtluffare Ang_elx.

Regn kanske inte är det man önskar sig när man kommer iväg på semester, men ni har ju några veckor på er att få se solen. Har ni kollat vilken badtemperaturen är på den långgrunda stranden nedanför Kouros? När vi var där exakt samma tid för några år sedan var det 25 grader samtidigt som det var ca 18-19 grader på övriga platser. Vår dotter som vid tidpunkten var 1 år var mycket lycklig över att slippa bli blå om läpparna.

Ha en fortsatt underbar semester!

/Ofelia

Janérik
2010-06-07, 21:25
Vi var framme på AP vid 22.45, lite alternativa vägval gjorde att vi var framme på förstahnadsalternativet för boende vid 23.10. Sedan hade vi att gå genom hela chora och ut till Kourus där vi fick vänta en stund då vi ringde dem. Jag har ingen aning om vid vilken tid det blev läggdags för tjejerna men Emma blev lite mörkrädd i de mörka gränderna. Då vi hade placerat in oss på rummet kom en rejäl reegnskur, tur att vi var inne då.

Mvh Janérik

Janérik
2010-06-08, 08:29
Nu är värmen på gång här, 28 grader och vindstilla i morse.
Passerade marknaden i morse då jag var och köpte bröd. Måste vara den minsta marknaden jag sett, två stånd med grönsaker och ett stort bord där man sålde färsk fisk. Hade tänkt köpa lite fisk men det är så svårt att veta vad man ska köpa då de ser ut så att barnen troligen har mardrömmar flera nätter efteråt. Marknaden verkar vara igång de flesta morgnar nere vid piren där båten till Parikia går.

Mvh Janérik

Janérik
2010-06-09, 21:27
I morse var det åter lite mulet men ändå varmt. Vi bestämde oss vid frukost att åka på utflykt till Parikia i dag. Blev lite bråttom men vi hann precis med båten som går direkt till Parikia, går bara några svängar per dag än så länge i år. Båten kosta €5 pp, medan bilfärjan till Pounda kostar €1 och bussen €1,40. Ganska stor prisskillnad tycker jag men det är ändå skönare med direktbåten.
I Parikia strövade vi runt lite och fikade gott under några timmar innan vi åkte tillbaka.
På hotellet blev det en stunds bad i poolen innan vi promenerade vidre till Baby Beach där de små kröp i vattnet en stund.
På kvällen blev det hämtmat från Pavlos Place, en kyckling i ugn och en kaninstifado, gott.

Mvh Janérik

Yanna
2010-06-09, 21:42
bye_bye Hej Janerik!
Jag bor visserligen på Kreta numera, men längtar också efter att öluffa! Det kommer jag förvisso att göra så småningom! Kul att läsa om din öluff! Ha en fortsatt mysig vistelse i grekiska övärlden!

Yanna - som vill ha allt! :D

para poli
2010-06-09, 21:50
Hur är det med den där låååååånggrunda stranden på Antiparos. När jag var där 2005 på min första luff så såg mina tonårsdöttrar någontin som dom kom att kalla för "pluppisar". Alltså någon form av levande varelse, storlek som golfboll-bandyboll, i rosa nyans, som, när man kom i närheten pluppade ner i sanden (därav namnet). Dessa befann sig på det grunda vattnet, alltså¨ganska långt ut:D.
Artbestämmelse någon?:confused:

Monica P
2010-06-09, 21:56
Menar du att "pluppisarna" levde och gömde sig?
Det jag kom att tänka på var maneter. Härom året var det jättemycket maneter . Det som ser ut som geleklumpar lär vara såna som dött och tappat trådarna och sen flyter i land.
Har vi nån manetexpert i gänget? Det här har diskuterats på diverse middagar hos mig och jag vet alldeles för lite om detta.

para poli
2010-06-09, 22:02
Menar du att "pluppisarna" levde och gömde sig?

Absolut levande! Maneter var det 100% inte. Närå, de va ganska söta på något sätt. Min yngsta (18 nu 13 då) är livrädd för allt som rör sig i vatten:D. Alltså hysteriskt rädd. Men dom här små varelserna stod hon ut med och tyckte dom va roliga, bara man hade cyklop så man kunde se var man trampade och simfötter ifallifall man skulle råka trampa...

Janérik
2010-06-09, 22:12
Alltså på den strand som vi kallar Baby Beach och Theologos kallar Theologos Beach finns massvis med konstiga varelser som ser ut som en liten plastbubbla. Vi pratade med någon om detta i dag och han trodde det var "Jellyfish", alltså maneter som hade dött. Jag tror inte på detta då jag tror att varelserna lever. Vi har varit på samma ställe två dagar i rad och jag är säker på att några hade vuxit rejält sedan i går. Dessutom verkar de sitta fast i sanden. Jag har ingen aning om vad detta är men jag ska försöka få kameran med dit i morgon.

Mvvh Janérik

para poli
2010-06-09, 22:58
Fasiken Janérik, vi kanske är en artsensation på spåren här. Om du får en bra bild så är mmsnrtipset till bladet; 71000 :D

Eva L
2010-06-10, 07:15
Låter på beskrivningen som Jelly Fish men de ska inte finnas där. Har sett en hel del i Thailand och de är farliga. Genomskinliga och röda har jag sett och jag tror att de med färg är giftigare men de ska inte finnas i Medelhavet.

Eva

Janérik
2010-06-10, 13:59
De Jellyfish vi sett här är ofärgade, om de nu är Jellyfish.
Hur som helst tänkte jag mej ner att betala rummet för en stund sedan. Av någon anledning blev det lite diskussioner innan jag gick ner och nu har vi bestämt oss för att åka till Serifos i stället, vi blir därför kvar här tills lördag och tar sedan en natt i Parikia innan vi på söndag fm åker till Serifos.

Mvh Janérik