handdator

Visa fullständig version : Universitet i Grekland


Sofaki*
2010-06-06, 11:55
Hej hej!

Jag undrar om det kostar att gå på universitet i Grekland? Beror det på vilket program / universitet man väljer?

Jag undrar också vilka regler som gäller för mig som har grekisk härkomst men är född i Sverige? Det står vilka krav som finns på Greek ministry of Education men allt står på grekiska, någon som kan hjälpa mig? Pratar grekiska men det är svårt att förstå allting.

Tusen tack! bye_bye

/Sofaki

Eva L
2010-06-06, 12:59
Om du ska läsa något annat än grekiska måste du behärska att läsa grekiska så du kanske borde börja med en språktermin eller två. När min dotter läste grekiska i Aten var avgifterna mycket låga eller inga alls. Minns inte exakt. Alla elever började med att göra ett språkprov innan terminen började och placerades sedan i en grupp utifrån sina förkunskaper. Många i språkklasserna var halvgreker eller hade grekiskt ursprung och uppväxta på helt olika ställen i värden. Jag tror att de kom från drygt 40 olika länder.

Tentamen gjordes i slutet av läsåret och pågick i flera dagar och var både muntlig och skriftlig. De hade fortlöpande prov under läsåret och fick bra feedback från sina lärare som hon var nöjd med. 20 lärarledda undervisningstimmar per vecka hade hon.

Eva

Sofaki*
2010-06-06, 13:05
Tack för svaret!

Det kan nog vara en bra idé att läsa grekiska först. Vet du om man kan få studiemedel från csn? Är det på University of Athens?

Skulle i så fall vilja börja redan i höst, vet du hur jag ska gå tillväga?

Tack för din hjälp:o

Eva L
2010-06-06, 13:19
Kontakta universitetet för att få ansökningshandlingar. Terminen börjar senare än i Sverige så troligen börjar dina studier först i oktober. Du kan få 1 års studielån för att läsa språk utomlands via CSN.

Lycka till!

Eva

Sofaki*
2010-06-06, 13:47
Okej då ska jag kontakta dem.

Tack, trevlig sommar!

misslina
2010-08-12, 15:29
När jag läste grekiska på filosofiki i aten för 2 år sedan var man tvungen att betala en summa innan kursstart,kommer inte ihåg hur mycket det var men det var några tusen.

http://www.nglt.uoa.gr/general_en.html

Det var genom det jag ordnade allting :)