handdator

Visa fullständig version : Telendos/ Kalymnos klättrarfavoriter


Monica P
2010-06-04, 16:21
Climbing är ju en sport för dom där långa/smala/seniga/starka typerna, om man ser på dem som kommer hit till Kalymnos. Och en mycket större sport än vad oinformerade jag visste.

Årets klättrarkalender har Telendos på förstasidan och juli månad. Den säljs tydligen över hela världen. Vi finns med bland de tio bästa klättringsställena !

Tidskriften "Klettern" har temanummer om Kaymnos/Telendos med entusiastiska skildringar. Blir man stolt eller?

Även om jag med möda tar mig uppför stegen till förrådet kan jag förstå att det är en jättefin sport: Ut i friska luften, varierade svårighetsgrader, man tävlar med sig själv bara, (jo, det finns tävlingar också), man samarbetar alltid med andra och det sociala livet omkring är livligt, utbyte av erfarenheter, vilodagar med beachpartyn och annat kul.

Och, som en hyrestant sa till mig: klättrarna är underbara gäster, dom äter jättemycket och sover tidigt.

malou
2010-06-04, 17:03
Så morsomt at klatrekalenderen har Telendos med!

I klatremiljøet her i Norge er Kalymnos velkjent. Ble litt overrasket da en klatrer fortalte at han ikke kjente til Telendos, selv om han har besøkt Kalymnos flere ganger. Fordi - nettopp som din bekjente sa - ' der klatrer vi, spiser og sover'. Ingen tid til fest for den gjengen.

Rasmus
2010-06-04, 17:41
Vill bara komplettera med att Aris Theodoropoulos, en otroligt skicklig klättrare, anordnar en nybörjarkurs i klättring på Kalymnos i augusti. Ni som någon gång har tänkt att börja, eller kanske har provat på en klättervägg inomhus, passa på. Jag tror Janne accepterar denna länk, men skulle han ta bort den kan intresserade skicka ett meddelande till mig, så kommer länken den vägen.
R :D

http://climbkalymnos.com/?page_id=3525

malou
2010-06-04, 20:01
Long time, no see, Rasmus.
Har du meldt deg på kurset? :D

Har nettopp fått med meg at dere er på vei til Kalymnos, august. Litt avindsyk. Iblant beveger livet seg i en annen retning enn forventet. Hadde tenkt å tilbringe mai på favorittøya. Sånn ble det ikke. Håper alt er bra med dere, at dere får en fantastisk ferie.

kirtor
2010-06-04, 21:06
Kanskje dette hadde vært noe for oss som er på Kalymnos i august? Nei, for oss holder det egentlig å se alle klatrerne. Det er et fantastisk syn der de henger overalt i fjellene. I påsken var det veldig mange klatrere der og ikke så altfor varmt. Jeg blir ganske imponert over synet. Vi har stoppet mang en gang for å beskue alle dem som henger og rapplerer. Fantastisk syn!