handdator

Visa fullständig version : Hvordan vil du bo?


Inge
2005-11-08, 20:19
Kunne vært interesant å høre hvordan andre ønsker å bo når de er i Hellas.
I stor eller liten by?
På stort hotell, lite hotell eller på pensjonat.
Hvilket prisnivå på rom (døgnpris)?
Med eller uten svømmepøl?

Gita
2005-11-08, 20:21
Kunne vært interesant å høre hvordan andre ønsker å bo når de er i Hellas.
I stor eller liten by?
På stort hotell, lite hotell eller på pensjonat.
Hvilket prisnivå på rom (døgnpris)?
Med eller uten svømmepøl?

Liten by, lägenhet vid en strand, med pool (för barnen!) och A/C! Gärna billigt...:D

Gita

xristina
2005-11-08, 20:27
Jeg vil bo på et famliedrevet hotell, med en hyggelig familie som inkluderer deg. Vil helst ikke ha a/c, og svømmebasseng trenger jeg ikke. Er jeg i Hellas - eller andre steder - vil jeg bade i havet!

Hotellet skal ikke være for stort, og ligge sentralt i forhold til strender, restauranter og havna.

Og dette drømmehotellet har jeg selvsagt funner på min øy... ;)

Inge
2005-11-08, 20:30
Her utvikler det seg raskt. Common alle dere andre også.

inkfish
2005-11-08, 20:34
By eller stad är inte så noga.

Drömstället är pensionat, litet, med absolut max tio rum, trevligt beläget med personlig service och HAVSUTSIKT.

Pris upp till 30 E för en ensam person eller 40 om man är två.

Swimmingpool motverkar jag aktivt genom att försöka förtala sådana så fort tillfälle ges. ;)

Eva L
2005-11-08, 20:34
På ett litet ställe med en trevlig ägarfamilj. Gärna stor balkong med havsutsikt eller gemensam uteplats som vetter mot havet med små blå bord och stolar utanför rummen. AC ok, pool inte alls nödvändigt. Vacker trädgård ger extra poäng annars gärna några fint arrangerade växter eller bara en liten kryddodling. Vill gärna ha kylskåp och om ägaren till stället kan slänga ihop en liten god omelett med fetaost ger det pluspoäng. Om stället sen har en välnärd kattfamilj som gärna stryker sig mot mina solbrända ben och ungarnas päls påminner om bärnsten återkommer jag garanterat.

Eva

Ingrid
2005-11-08, 20:58
By eller stad är inte så noga.

Drömstället är pensionat, litet, med absolut max tio rum, trevligt beläget med personlig service och HAVSUTSIKT.

Pris upp till 30 E för en ensam person eller 40 om man är två.

Swimmingpool motverkar jag aktivt genom att försöka förtala sådana så fort tillfälle ges. ;)

Som jeg skulle ha sagt det selv, Ink. :)
Og så balkong eller terrasse, hvor utsikten kan nytes med vin eller en drink. Havsutsikt er en stor fordel, men også utsikt over jorder, små gårder, olivenlunder..... ( Har et slikt sted ved Pigadia, som jeg drømmer om sånn i høstmørket her hjemme_B-anana )

inkfish
2005-11-08, 21:06
Jo, lantlig utsikt är också trevligt! Sån hade jag på en ö under några år, fantastiskt fint men det fanns inte öronproppar i världen som kunde stänga ute tuppjävlarna när de gick igång vid fyratiden om morgnarna :mad: snyft_drop

Och en natt glömde jag åsnehagen en bit nedanför mitt, det var mörkt utan gatubelysning, jag fick ett retsinabetingat infall att gena uppför en slänt - och gick rakt in i stängslet. Varpå hela åsneflocken gick loss med IIII-å IIII-å III-å...

Dan därpå pratade folk i byn om att de blivit väckta mitt i natten fast jag sa inget :o

epiros
2005-11-08, 21:19
Helst vill jag bo gratis:p

Och det gör inget om en utsikt mot havet eller annan grekisk läcker natur ingår;) :)

bye_bye Tommy

anoula
2005-11-08, 21:21
Och en natt glömde jag åsnehagen en bit nedanför mitt, det var mörkt utan gatubelysning, jag fick ett retsinabetingat infall att gena uppför en slänt - och gick rakt in i stängslet. Varpå hela åsneflocken gick loss med IIII-å IIII-å III-å...

Dan därpå pratade folk i byn om att de blivit väckta mitt i natten fast jag sa inget :o

flabb_flab flabb_flab flabb_flab

inkfish
2005-11-08, 21:27
flabb_flab flabb_flab flabb_flab

Det där var högt ovanför Pedi-dalen på Symi och de som varit där kan säkert föreställa sig hur det ekar mellan bergen mitt i natten :o :D

Chris
2005-11-08, 21:33
Jo, lantlig utsikt är också trevligt! Sån hade jag på en ö under några år, fantastiskt fint men det fanns inte öronproppar i världen som kunde stänga ute tuppjävlarna när de gick igång vid fyratiden om morgnarna :mad: snyft_drop

Och en natt glömde jag åsnehagen en bit nedanför mitt, det var mörkt utan gatubelysning, jag fick ett retsinabetingat infall att gena uppför en slänt - och gick rakt in i stängslet. Varpå hela åsneflocken gick loss med IIII-å IIII-å III-å...

Dan därpå pratade folk i byn om att de blivit väckta mitt i natten fast jag sa inget :o

Ink det är väl trevligt med tuppar! Ang_elx

Något liknande hände mig när vi var på Serifos. Jag gick runt och inspekterade lägenheten och öppnade altandörrarna och går ut på terrassen. Kolsvart var det men jag noterade att det blir fin havsutsikt härifrån. Man suger in dofterna och sedan utbryter åsneljuden!!! Jag trodde jag skulle få hjärtinfarkt på kuppen. Jag bara skakade. Morgonen därpå såg jag vi bodde granne med åsnehagen...

Idealet för min del är:

Liten by (fast nära till någon större stad)
Strandnära med havsutsikt
Inget fel om det finns kommunikationer
Pool ? Nej tack !
Stället ska vara litet - ju mindre desto bättre
Gärna hel familj som driver det
En minimarket
BAGERI är lite viktigt för mig
Några bra tavernor
Lite husdjur runt knuten är ok
Ja Ink gärna hönsgård!
(När tuppen är som värst kan man vända andra sidan till och förhoppningsfullt somna om ...man har ju semester.
Och har man varit uppe med tuppen - finns möjligheten att få sig en slummer på eftermiddagen._B-anana

Chris
bye_bye

Riitta
2005-11-08, 21:53
Jag vill gärna ha det så här:

Ett litet hotell inte alltför avsides.
Behöver ingen pool.
Vill gärna höra tuppen på morgonen:)
Nära havet och balkongen så att man har lite koll vad som händer i omgivningen
Gärna lite vackra blommor eller vacker natur omkring.

Riitta

Inge
2005-11-08, 21:57
Slik bor jeg:

I stor eller liten by?
I den lille byen med den store sjelen, Pythagorion. (1400 innbyggere

På stort hotell, lite hotell eller på pensjonat.
"Mitt" pensjonat ligger midt i sentrum, ca 50 meter fra havnepromenaden med sine rundt 50 ulike serveringssteder og ca 200 meter til stranden. Minimarked i nabohuset og to minutter til bakeriet. Tre minutter til hovedgaten med alle sine tilbud.
Stort rom med dusj, minikjøkken og tre senger, stor veranda ut mot den nydelige og stille bakgården.
Hver dag mens jeg er ute svever en ånd over rommet og renholdet er perfekt når jeg vender tilbake til min siesta. Savner utsikten havet og den fineste havnen i den greske øyverden.

Hvilket prisnivå på rom (døgnpris)?
25 Euro døgnet betaler jeg + litt ekstra til vertinnen for udmerket service. Har foresten med røkt laks og Artic Caviar til henne og familien. I år fikk de også smake multer (hjortron)

Med eller uten svømmepøl?
Har alltid fundert på hvorfor noen må bade i en klorfylt svømmepøl når det krystallklare Egeerhavet lokker like ved.

Når jeg flytter ned høsten 2007 satser jeg alt på å leie en liten leilighet med utsikt over havnen og havet. For to rom, kjøkken og dusj, sentralt i sentrum vet jeg at jeg må betale i underkant av 2.000 norske kroner i måneden.

kari
2005-11-08, 22:03
Det där var högt ovanför Pedi-dalen på Symi och de som varit där kan säkert föreställa sig hur det ekar mellan bergen mitt i natten :o :D
:D _B-anana klapp_klap :D _B-anana :D - Kari

inkfish
2005-11-08, 22:04
;) :D

Inge
2005-11-08, 22:07
Och en natt glömde jag åsnehagen en bit nedanför mitt, det var mörkt utan gatubelysning, jag fick ett retsinabetingat infall att gena uppför en slänt - och gick rakt in i stängslet. Varpå hela åsneflocken gick loss med IIII-å IIII-å III-å...



Så der gjorde du deg ikke usynlig? flabb_flab

anoula
2005-11-09, 08:41
På ett litet ställe med en trevlig ägarfamilj. Gärna stor balkong med havsutsikt eller gemensam uteplats som vetter mot havet med små blå bord och stolar utanför rummen. AC ok, pool inte alls nödvändigt. Vacker trädgård ger extra poäng annars gärna några fint arrangerade växter eller bara en liten kryddodling. Vill gärna ha kylskåp och om ägaren till stället kan slänga ihop en liten god omelett med fetaost ger det pluspoäng. Om stället sen har en välnärd kattfamilj som gärna stryker sig mot mina solbrända ben och ungarnas päls påminner om bärnsten återkommer jag garanterat.

Eva
Det där lät trevligt... var hittar man det stället? ;)

Athanasia
2005-11-09, 08:58
Jag vill bo nära havet,ha en balkong som inte har eftermiddagssol,gärna ett bageri eller market med färskt bröd i närheten,sen om det är pyttelitet eller jättestort spelar mig ingen roll,tillbringar ändå så lite tid på hotellet.

Janet
2005-11-09, 09:04
Jag vill gärna bo i en mellanliten (nytt ord?) by, typ samma storlek som Parga..
Pris: Tjaa... 40 E låter vettigt (för två...)
Inte för stort hotell, lite lagom sådär... med mysiga balkonger (gärna havsutsikt!) och trevlig ägarfamilj.
Pool är ett plus men inte alls nödvändigt. Kan vara skönt att ta ett dopp när man kommit hem från dagens utflykt bara. Fast om hoteller ligger precis vid strandkanten tar jag hellre havsdopp än pooldopp...
Jag tycker det är viktigt att det finns ett bageri med gott bröd, en market med rimliga priser och några trevliga tavernor i närheten.
Och sen slipper jag gärna se stora blaffiga charterhotell i omgivningen...

Inge
2005-11-09, 09:09
Och sen slipper jag gärna se stora blaffiga charterhotell i omgivningen...

Den har jeg virkelig sansen for.