handdator

Visa fullständig version : Schinoussa eller Donoussa?


Aina
2010-06-02, 18:09
Just nu skriver många om Donoussa och bekanta som öluffat har också tipsat om den ön. Vi har bestämt oss att ta oss till Schinoussa. Efter Amorgos för att ta det ännu lugnare. (Nedvarvningen sker gradvis är planen.) Jag vet inte riktigt varför vi fastnade för Schinoussa, men det blev så när vi planerade.

Någon som varit på både Schinoussa och Donoussa - vilket ö skulle ni rekommendera och varför? Är Donoussa mindre än Schinoussa? Och förbindelserna färre?

Nyfiken Aina

Svein B.
2010-06-02, 20:09
Just nu skriver många om Donoussa och bekanta som öluffat har också tipsat om den ön. Vi har bestämt oss att ta oss till Schinoussa. Efter Amorgos för att ta det ännu lugnare. (Nedvarvningen sker gradvis är planen.) Jag vet inte riktigt varför vi fastnade för Schinoussa, men det blev så när vi planerade.

Någon som varit på både Schinoussa och Donoussa - vilket ö skulle ni rekommendera och varför? Är Donoussa mindre än Schinoussa? Och förbindelserna färre?

Nyfiken Aina

Ja, Donoussa er mindre og forbindelsene er færre. Befolkningen er mindre og dermed er det færre butikker, tavernaer, overnattingssteder og i det hele tatt, mindre av alt. Så klart det er mer stille og fredelig på Donoussa, men det er stille og fredelig på Schinoussa også, selv om du der har mer av det meste. Jeg anbefaler begge. Ingen av dem har kollektivtransport av noe slag. Schinoussa har mopedutleie, det har ikke Donoussa. På Schinoussa kan du være ganske sikker på å få rom, men på Donoussa kan det være fullt overalt.

Ingrid Ny
2010-06-02, 20:42
HEJ
Vi ska pröva Donoussa för första gången, börjar där o fortsätter sedan till Schinoussa. Schinoussa har nog den bästa maten bland alla öarna i kykladerna och det gör att vi gärna återvänder. Första gången vi kom till Schinoussa skulle vi egentligen till Donoussa men det blev så att vi steg av på Schinoussa. Det var för tre år sedan så i år är vi tillbaka för fjärde gången. Det är vackert och fina bad och en härlig avslappnad atmosfär där -så vi får hoppas att vi inte blir besvikna på Donoussa. Det var inte så många förbindelser som man kan se på nätet, men sen kan man ju alltid haka på en utflyktsbåt eller så om det finns och man känner att man måste iväg.
Vi får jämföra när vi kommer hem.

Snart åker vi! bye_bye

Ingrid

Aina
2010-06-03, 07:08
Tack för svar. Det blir Schinoussa denna gång som vi planerat. Jag ser fram emot lugn och ro och god mat! Donoussa får vänta.
Vi kommer att anlända början av juli och har inte tänkt förboka boende. Vad tror ni?
Aina

Hellen
2010-06-03, 09:24
Vi får jämföra när vi kommer hem.
Snart åker vi! bye_bye

Trevlig resa! Hinner ni hem före den 28 juni? Ser fram emot färsk rapport från Donoussa- vi åker visserligen oavsett Ang_elxflabb_flab Nu har jag bokat fyra nätter där, skall bli underbart!
// Helénbye_bye

Eva L
2010-06-03, 10:28
Ser också fram emot rapporter från. Har bara kajstudsat på väg till Amorgos. Donoussa verkar väldigt lockande för en liten ö älskare som mig.

Hoppas ni får en bra resa.

Eva

Svein B.
2010-06-03, 11:28
Tack för svar. Det blir Schinoussa denna gång som vi planerat. Jag ser fram emot lugn och ro och god mat! Donoussa får vänta.
Vi kommer att anlända början av juli och har inte tänkt förboka boende. Vad tror ni?
Aina

Jeg tror ikke dere trenger å booke. Jeg var der i juli i fjor og det var alltid utleiere på kaien når det kom ferje. Men dere bør ta imot tilbud på kaien og bli med og se på overnattingssteder, for det er bratte bakker fra havna til byen og det fins som sagt ingen kollektivtransport.

ofelia
2010-06-03, 12:54
Jeg tror ikke dere trenger å booke. Jeg var der i juli i fjor og det var alltid utleiere på kaien når det kom ferje. Men dere bør ta imot tilbud på kaien og bli med og se på overnattingssteder, for det er bratte bakker fra havna til byen og det fins som sagt ingen kollektivtransport.

Instämmer helt med Svein B!

Jag gillar Schinoussa bättre än Donoussa och jag hoppas att ni inte blir besvikna. bye_bye

/Ofelia

Rojo72
2010-06-03, 13:21
Donoussa verkar väldigt lockande för en liten ö älskare som mig.

Eva

Hur liten är du? ;)

Eva L
2010-06-03, 16:17
Hur liten är du? ;)

;) 151 cm över havet.


Eva

Ingrid Ny
2010-06-03, 22:59
HEJ
Trevlig resa! Hinner ni hem före den 28 juni? Ser fram emot färsk rapport från Donoussa- vi åker visserligen oavsett Ang_elxflabb_flab Nu har jag bokat fyra nätter där, skall bli underbart!
// Helénbye_bye


Vi planerar att komma till Donoussa den 5:e juli och stanna till lördagen för att sen ta en vecka på Schinoussa o avsluta på AntiParos och sen hem och jobba igen.

Ang boende i början av juli - förra året fanns det rum vid den tiden .. vi har nog tänkt att chansa och kommer ju en bit in i juli. Det är ju lite av det som är charmen.:rolleyes:
Ha det bra

//Ingrid

Hellen
2010-06-03, 23:10
Vi planerar att komma till Donoussa den 5:e juli och stanna till lördagen.

Ang boende i början av juli - förra året fanns det rum vid den tiden .. vi har nog tänkt att chansa och kommer ju en bit in i juli. Det är ju lite av det som är charmen.:rolleyes:
Ha det bra

//Ingrid

Då har vi redan lämnat Donoussa, vi åker den 3:e eller 4:e, vi har bokat nu, vi brukar aldrig göra så, men det känns som om boendet på Donoussa kan bli problematiskt annars. Hoppas det löser sig smidigt för er
// Helén bye_bye