handdator

Visa fullständig version : Boka båt???


MariaS
2005-11-08, 10:04
Kan man boka båt från Aten eller santorini till naxos hemifrån? Vad jag förstått kan det finnas risk att det är slut under högsäsong. Vi tänkte åka i Juli med 2 barn. Någon som har koll på boende priser på Naxos och närliggande under högsäsong för en familj på 4 personer. Tack Tack.

Arne
2005-11-08, 18:29
Men nej!!!


Att boka i förväg kosta bara mycket mera.... Ni kunna med fördel boka nere vid hamnen i endera Pireus eller Santorini!!!

Därtill kunna ni boka på Flygplatsen i Athen om ni nu prompt vilja era biljetter i handen hava!!!


Simma lugnt!!! Färjorna äro många och vi hava efter enträget resande i övärlden under tiotalet år aldrig lyckats finna en fullbokad färja!!!!


Hälsningar-de bästa


Arne och Hustru Birgitta


"Svärmor bortskänkes emot annonskostnaden"

plingplong
2005-11-18, 14:40
Tjingeling!
Har vid två tillfällen i somras (juli-augusti) varit med om att båtarna mellan Athen och Naxos varit fullbokade när vi kom ner till Piraeus. Vid ena tillfället var det Blue Star som var full och andra gången var det en High Speed. Det verkar som om veckosluten är "värst" när athenarna själva vill ut till öarna. Hur vanligt det är vet jag dock inte...

Hälsningar från en som längtar till naxos 2006

Kalimera
2005-11-18, 14:51
Det verkar som om veckosluten är "värst" när athenarna själva vill ut till öarna. Hur vanligt det är vet jag dock inte... Har också varit med om det, då från Santorini till Naxos. Också under ett veckoslut. Så det är nog inte helt ovanligt, i augusti.

anderss
2005-11-19, 08:47
Så även i början på juni. Kan det varit i samband med Pingsthelgen i Grekland förra året? Har för mig att det var på en av Blue Star Naxos eller Paros båtarna från Pireus. Vi hittade sedan biljetter till en annan båt men då blev en dyrare klass.
Men i månadsskiftet juni/juli finns väl ingen storhelg, utan bara vanligt helgresande.

Janérik
2005-11-19, 15:21
För några år sedan så kom vi till Grekland i början av pingsthelgen, då missade vi precis en båt då vi kom till Pireus. Enligt biljettförsäljarna så var det den första båt för dagen som gick iväg med lediga platser. Vi bokade direkt nästa båt som var den sista för dagen men det blev 6 timmar väntande i Pireus. Då vi kom fram till första ö hade vi varit på resande fot i över 30 timmar men vi fick ju sova en stund på båten så det fungerade nog bra ändå.

Mvh Janérik

krisse
2006-02-12, 14:51
Jag håller med om att det nästan alltid finns biljetter, men till min stora förvåning var det stört omöjligt att få en biljett till Naxos en morgon i mitten av juli - 05, och vi fick efter en lång natt av resande låsa in vår packning i Pireus och vackla runt i Aten tills dess att eftermiddagsbåtarna gick.
Krisse

Marianne
2006-03-23, 23:11
I helgerna kan det vara problem. Vi kom till Pireus en fredag i början av juni förra året (det var en vecka innan grekernas pingsthelg) och det var helt fullspikat på den snabbfärja vi ville med, så vi fick vänta på nästa, som verkligen var proppad den också.

Marianne

malou
2006-04-10, 20:47
[quote=Arne


Att boka i förväg kosta bara mycket mera.... Ni kunna med fördel boka nere vid hamnen i endera Pireus eller Santorini

Men hva skjer når man ikke får billett? Selger en svigermor eller sover man ute?? Prøv en flybillett fra Paros, der er gjerne kun en 'sjåfør', flyene ser ut til å være håndmalte og setebelter er fra 60-tallet. Men man kommer frem...

klapp_klap Malou

Apelsina
2006-04-11, 13:17
Har inte varit med om att det var helt fullbokat, men däremot att vi var tvungna att köpa första-klassbiljetter. Enda skillnaden med dem var att vi fick sitta en trappa upp bakom en "evenemangs-snodd" - oerhört väl använda pengar;) :D !!

I och för sig var detta dagen innan vår flight hem till Sverige, och i det läget var vi rätt angelägna om att komma fram i tid, så vi klagade inte!

Men för att svara på TS fråga, så ska vi oxå ner i juli och tänkte ta oss från Santorini där vi landar, till Naxos och sedan vidare - och vi tänker inte boka biljetter innan. De biljetter man absolut vill ha är dem för sista sträckan tillbax till där man ska flyga från, resonerar jag, och dem kan man köpa tidigt om man vill, men ändå på plats.

Fast tycker ni det känns tryggare att köpa innan så gör det! Det kan ju vara skönt att ha allting ordnat så slipper man tänka på det - och lite sinnesro under semestern är ju värt en hel del det oxå;) !

Thorbjornson
2006-04-16, 18:52
Nu blev jag lite orolig, vi landar i Aten måndagen 19/6 och hade tänkt ta oss vidare från Pireus till Naxos för att eventuellt åka vidare till Koufonissi (för man kan inte kommit dit direkt, eller?).
Har inte haft några planer på att boka några båtbiljetter i förväg. Borde vi detta, eller kan vi lugnt avvakta tills vi kommer till Pireus?

CarinaN
2006-04-16, 19:46
Nu blev jag lite orolig,

Tror inte att ni behöver förboka. Det är som sagt inför helgerna som det kan vara risk att det är fullbokat, eftersom grekerna själva åker ut på öarna då. Ni kommer ju på en måndag, så då är det säkert lugnt.
Själva kommer vi till Aten söndagen den 18 juni, ska direkt till Pireus och ta en båt till Paros, för att dagen efter åka vidare till Amorgos. Vi har inte tänkt förboka båtbiljett.

Carina

Alruts
2006-04-16, 20:02
vi landar i Aten måndagen 19/6 och hade tänkt ta oss vidare från Pireus till Naxos för att eventuellt åka vidare till Koufonissi (för man kan inte kommit dit direkt, eller?)
Vel, det kommer an på når dere lander. Ifølge Blue Star Ferries skal det gå en båt fra Pireus mandag kl. 17.30 med ankomst Koufonisi 00.45. Vi har tatt denne båten en gang før, og det er deilig å komme rett til Koufonisi uten noen «ventedag» på Naxos flabb_flab.

Evie
2006-05-02, 01:22
De stora bilfärjorna har jag inte varit med om att de varit fullbokade i juli, däremot highspeedbåtarna, t ex mellan Mykonos och Paros, och i dagar framåt. Det var i mitten av juli förra året. Highspeedbåten mellan Paros-Naxos-Ios var man också tvungen att boka i god tid.

Säkert finns nåt svar i forumet nånstans om man kan boka/köpa biljett online härifrån för att vara på säkra sidan.