handdator

Visa fullständig version : mera kreta....


myssa
2005-11-07, 21:16
hej på er.....
det skrivs alldeles för lite på denna tråd och jag blir rädd att den plockas bort snart ;)
jag provar att fråga igen om någon har ätit på den fantastiska restaurangen uppe i malaxa??
den ligger ovanför soudaviken.
jag kommer inte ihåg namnet på den men jag ska åka dit igen nästa sommar.
vet någon vad den heter?? det finns bara en där på klipphyllan.
sen var utsikten därifrån så bedårande så man tappade andan.
kram från myssa.....

guppel
2005-11-07, 21:29
hej på er.....
det skrivs alldeles för lite på denna tråd och jag blir rädd att den plockas bort snart ;)
jag provar att fråga igen om någon har ätit på den fantastiska restaurangen uppe i malaxa??
den ligger ovanför soudaviken.
jag kommer inte ihåg namnet på den men jag ska åka dit igen nästa sommar.
vet någon vad den heter?? det finns bara en där på klipphyllan.
sen var utsikten därifrån så bedårande så man tappade andan.
kram från myssa.....


Måste prövas vid nästa Kreta-vistelse _B-anana !
Har du inget foto du kan lägga ut - över den fantastiska utsikten ? ;)
// Kretafantasten GUPPEL

myssa
2005-11-07, 22:19
törs man säga att jag inte hade med min kamera just den kvällen :(
jag hade den i laddaren och visste inte vart turen skulle gå denna kväll.
men var så säker jag kommer att ha med den nästa gång för den var den vackraste vyn jag sett på kreta.
vi åt och drack i 6 timmar, vi åkte därifrån klockan 3 på natten.
med terzis i bilen på full volym.
natten var otroligt ljum och vindarna var svaga.
jag tror man bör kolla vinden innan man åker upp.
ägaren gör sitt eget vin på samma sätt som dom gjorde under antiken.
mycket gott :) :)
där serveras också den finaste och klaraste rakin på hela ön.(sägs det)
all mat lagas där inget är halvfabrikat.
åååååå vad jag längtar till mitt kreta.....
kram myssa.....

eva_bbe
2005-11-07, 22:24
Efterlyser tips på på trevlig ort/orter på Kreta vid havet fjärran från hotell med pooler-mer genuint grekiskt.Vi ska åka till Kreta i maj/juni nästa år -flygstol.
Jag gissar att sydsidan är bäst??
Jag besökte Kreta ett antal gånger under 1970-talet och är säker på att det är ett mycket exploaterat Kreta som jag får uppleva nu.
Alla tips emottages med tacksamhet!
Eva

Goliat
2005-11-07, 22:32
Jag brukar åka ner till mitt favoritställe på syd-östra Kreta som heter Makrigialos. Där är det ännu inte så jätte exploaterat. Om man sen vill kan man hyra en bil och åka till Xerokambos (se bilden). Där är ännu mindre befolkat och där kan man oftast ha hela stranden för sig själv.

Göran

myssa
2005-11-07, 22:35
hej
skulle jag vara i det läget så skulle jag hyra en bil och köra tills jag hittar den platsen som tilltalar mig mest.
stanna till ta en fika och promenera runt lite.
åka vidare om det inte var den mysiga stilla byn jag ville bo i.
det finns så många fina byar att det är svårt att nämna någon.
och är det inte riktigt högsäsong så då brukar man alltid hitta rum till bra priser.
sydsidan är lite mindre exploaterad och känns kanske lite mer grekisk.
som goliat skriver är makrigialos fint(utom sunwing) och xerokambos är en fantastisk plats.
kram myssa.....

Calle
2005-11-07, 22:53
Jag brukar åka ner till mitt favoritställe på syd-östra Kreta som heter Makrigialos. Där är det ännu inte så jätte exploaterat. Om man sen vill kan man hyra en bil och åka till Xerokambos (se bilden). Där är ännu mindre befolkat och där kan man oftast ha hela stranden för sig själv.

Göran

Hej!
Skulle precis rekommendera Makrigialos fast du hann före!!
Ta sedan bilen upp till Agios Stefanos (7km den korta och livsfarliga vägen, något längre men tryggare om man kör vägen via Pefki).
Fråga efter det svenska paret som bor där permanent, alla i byn vet vilka dom är, så bjuder dom säkert in på fika och kanske en bilutflykt långt upp i bergen till de ännu mindre byarna! Kör inte dom "vägarna" (ofta ut-torkade flodådror belamrade med stora stenar) själva med hyrbil, försäkringen gäller inte! Och en enda liten felstyrning eller feltramp på broms/gas så är det enkel tur ner för klipp-stupet! Så låt någon lokal förmåga ratta med egen liten smal bil, typ Fiat Panda!

Calle!

Goliat
2005-11-07, 23:17
Både Pefki och Agios Stefanos är två små mysiga byar i bergen strax ovanför Makrigialos. Jag rekommenderar att man vandrar upp till någon av byarna (samt njuter av utsikten på vägen dit) Väl där uppe kan man ta del av den genuint grekiska atmosfären och äta en bit mat (till grekiska priser, inte turist-priser som nere vid havet).

När får man se bilder från Agios Stefanos Calle?

Göran

Calle
2005-11-08, 01:07
När får man se bilder från Agios Stefanos Calle?

Göran

Hej! Vi har en del foton på lager! Vi har även gjort ett 360-graders panorama montage från Agios Stefanos högt uppe från en terrass! Häftigt!
Vi lägger ut foton samt panorama snart!
Hmm... lägger ut... "Lägg ut, Lägg ut" får mig att tänka på en viss känd svensk TV-journalist! Någon som minns?!

Calle!

PO
2005-11-08, 08:49
Hmm... lägger ut... "Lägg ut, Lägg ut" får mig att tänka på en viss känd svensk TV-journalist! Någon som minns?!

Calle!

Bo Holmström, sprängningen av tyska ambassaden i Stockhom, en klassiker!

//PObye_bye

Eva L
2005-11-08, 08:53
Efterlyser tips på på trevlig ort/orter på Kreta vid havet fjärran från hotell med pooler-mer genuint grekiskt.Vi ska åka till Kreta i maj/juni nästa år -flygstol.
Jag gissar att sydsidan är bäst??
Jag besökte Kreta ett antal gånger under 1970-talet och är säker på att det är ett mycket exploaterat Kreta som jag får uppleva nu.
Alla tips emottages med tacksamhet!
Eva

Milia den ekologiska byn kanske är något för er. Vänner till mig har varit där och någon vår när allt blommar ska jag kanske boka några nätter i ett av stenhusen. Allt som serveras är ekologiskt producerat och det här är nog så långt från massturism det går att komma. Maten och stillheten i den lilla byn lär vara fantastisk.

Eva

amanda
2005-11-08, 16:02
Jag håller på det sydöstra hörnet av Kreta- fast vi är väl partiska.
Vi är lyckliga ägare till ett litet hus i Xerokampos cirka 40 minuters bilväg från
turistorten Magrigialos.Hit kommer de som uppskattar lugnet och den fantastiska vilda naturen.Det sägs att här finns de bästa stränderna och renaste.
Funderar du på mer än en dagstur kan du alltid höra av dig . Vi ska fösöka skärpa oss och hyra ut huset nästa år.Det finns en italiensk hemsida om vår by,
xerocambos.com som tom har svensk översättning om du är intresserad.

Calle
2005-11-08, 16:10
Bo Holmström, sprängningen av tyska ambassaden i Stockhom, en klassiker!

//PObye_bye

Hej!
Prexis! Jag tittade på tv-inslagen på webben för lite sedan. Samme journalist figurerar ju som bekant även i tv-inslagen från Norrmalmstorgs-dramat!

Calle!

eva_bbe
2005-11-09, 22:17
Efterlyser tips på på trevlig ort/orter på Kreta vid havet fjärran från hotell med pooler-mer genuint grekiskt.Vi ska åka till Kreta i maj/juni nästa år -flygstol.
Jag gissar att sydsidan är bäst??
Jag besökte Kreta ett antal gånger under 1970-talet och är säker på att det är ett mycket exploaterat Kreta som jag får uppleva nu.
Alla tips emottages med tacksamhet!
Eva


Tack för alla tips om trevliga orter på Kreta. Jag tar gärna emot fler tips.
Vad har ni för åsikter om orten Paleochora -turistisk?

Om vi inte vill åka omkring i bil på Kreta. Vilken ort på sydkusten väljer vi då att bo på en vecka? Fungerar bussförbindelserna mot sydkusten från Chania bra?

Har någon vandrat i Samariaravinen från syd och norrut en bit?Hur är det?

I början av 70-talet hade jag en brevkompis i Aten (före dataåldern).Hon studerade på universitetet i Aten, och under sommaren arbetade hon med att renovera en kyrka i byn Fodele på Kreta. Jag besökte henne där (under juntatiden).
Har någon av er varit i byn Fodele?

Eva

ramses
2005-11-11, 09:23
Eva. Eftersom du frågar vill jag svara. Paleochora är i mitt tycke halt fantastiskt. ett av mina favoritställen på denna jord. Om du vill kan du kolla på mitt resebrev från 2004 om Pal. turistiskt, beror på vad du menar. Vart vi än åker så är vi ju turister. men som turist i Pal. känner man sig välkommen och ganska snabbt "inbodd", finns olika varianter på boende, alla nära havet, av naturliga orsaker. Det är jättemysigt där! Ramses

Malina
2005-11-11, 11:57
Hej Eva och ni andra!
Håller med om att Paleochora är bra.Det är dessutom lätt att nå andra ställen på sydksten därifrån.
Jag har gått Samariaravinen"the lazy way"= nerifrån flera gånger.Det är en upplevelse!Särskilt vackert är det på våren och försommaren,då det dessutom rinner fullt med kristallklart vatten i "bäcken".
Från Paleochora går det turbåtar till Roumeli som är den lilla byn vid foten av ravinen.Båtar går också från Sougia och Chora Sfakion.

Från Malin,som om jag inte vore så FAST i Amorgos,gärna skulle återvända till södra Kreta...

amanda
2005-11-14, 21:15
Vi stannar ibland till i Fodele när vi är på väg mellan Heraklion och Chania och äter.
Det är en turistfälla med tanter som kommer utrusande med spetsdukarna i högsta hugg.
Men trots det finns det en just restaurang på andra sidan "floden" till höger.
Det är ingenstans man vill stanna en längre tid men ta gärna en promenad i El Grecos by.