handdator

Visa fullständig version : Oemotståndliga


Monica P
2010-05-29, 21:07
...femhundra (500) barn och ungdomar dansade olika grekiska folkdanser nere vid hamnen nu i kväll. Det var ett femtontal grupper, olika åldrar, som har deltagit i populär och ambitiös dansskola på olika platser på ön.

Alla var klädda i folkdräkter. Jag blir lite rörd när jag ser dessa vackra barn i traditionella dräkter: flickorna i långkjolar, blusar och mantel, huvudduk och smycken, pojkarna antingen i fiskarnas söndagsklädsel: vit skjorta, svarta byxor , brett bälte och svart keps (som vegamössa) eller med påsbyxor , skjorta och broderad väst, röd mössa med hängande tofs är vanlig.

Dom små är ju gudasöta ! Lite ovana vid dansstegen men det tog sig vartefter. Det är ju alltid ringdanser och de kan verka likadana för oss icke danskunniga, men utfördes med stort allvar. Mammor och pappor filmade och knäppte...

De lite större drog till sig mitt intresse. 8-10-12-åringar- tog dansandet på riktigt allvar. Först i ledet kommer en som utför lite egna piruetter och steg, och efter en stund byter man plats. Här kan man ledigt se vilka som kommer att dansa i timmar på olika bröllop och andra fester, somliga har fullt klart för sig alla rytmerna, det ser så enkelt ut.

De större, tonåringarna, verkade inte fullt lika roade. De har väl annat i tankarna, kan jag tro, killarna i väldigt olika storlekar och mognad från småväxta och tunna till stora breda med skäggskuggade kinder, flickorna till förväxling lika med långt, lockigt mörkt hår och olivhy. Det finns många riktiga skönheter här, och somliga skulle platsa på en vas från antiken.

Jag räknade och kom fram till att det var cirka en fjärdedel grabbar i ringarna. - Dansar nordiska ungdomar folkdanser? I min generation var det inte så vanligt.

Astri
2010-05-29, 21:34
Hvor fint det høres ut, Monica! Skulle gjerne vært der å sett dem.
Da jeg var barn danset jeg folkedans. Vi opptrådde på Folkemuseet på Bygdøy hver sommer. Vi hadde det også i gymnastikken på skolen. Det var ikke alle som var så begeistret for detflabb_flab.
Astribye_bye

JohnS
2010-05-29, 21:54
Vi var der for to år siden og fikk med oss denne oppvisningen, en fantastisk opplevelse. Og det var ikke bare barna som gjorde inntrykk, det var tydelig at mange foreldre og andre familiemedlemmer også var stolte og engasjerte.

Noe annet som også gjorde inntrykk på oss velorganiserte nordboere, var at oppvisningen foregikk ved havnen, uten at trafikken ble stoppet. Trafikken gikk saktere og saktere etter hvert som folk samlet seg, til folkemengden var så tett at det var umulig å kjøre, og dermed var området i praksis reservert for danserne. Enkelt og effektivt.

Lissi
2010-05-29, 22:31
Så mycket av kultur Du får uppleva på denna förhållandevis lilla ö....Ni månar om den och är rädda om den En fin beskrivning Monica, tack för den!klapp_klap

Lissi

Kikh
2010-05-29, 22:46
...det ser så enkelt ut...

Där satt den Monica! Jag blir sååå avundsjuk när jag ser småknattar dansa - själv verkar jag ha två högerfötter och måste ledas fram trots ett brinnande intresse och vilja:o

//Kikh

kirtor
2010-05-30, 17:58
Der skulle vi selvfølgelig ha vært. Det er så flott med gresk folkedans og spesielt da barn og unge. En annen gang..............