handdator

Visa fullständig version : Tillbaka från Paros den 8-15 maj


Pyttan
2010-05-28, 17:53
Jaha tillbaka i Sverige lagom till värmen i Stockholm. En underbar men konstig vecka. Min gamla mamma följde inte med, det blev för mycket oro med vulkanutbrott o strejker. Jag hade skräddarsytt resan för henne så det kändes väldigt konstigt att vakna upp på hotellet i Naoussa utan henne. Utan några andra gäster på hotellet för den delen heller. Efter att ha deppat o reflekterat o kommit till insikt så bestämde jag mig för att ändå njuta av det jag längtat så länge efter! Tog badbåten över till Kolombitries, den allra första båten för säsongen, enda passageraren både dit o hem. Det var svårt att välja solstol, vilken var den bästa?, så till slut sa solstolsmannen att jag kunde flytta runt och byta hela dagen om jag så ville. I den andan fortsatte det hela veckan enda gästen på en massa olika resturanger o stränder. Träffade inte en enda svensk eller norrman förrän jag var tillbaka på Atens flygplats för att checka in! Jag menar jag var på Paros!!! Senare i veckan tog jag en tripp till Antiparos, har aldrig varit där förut, söt som ett bokmärke med glitter på! Bestämde mig för att kanske sova där och bodde ensam på Kouros village en natt o hade hela poolen för mig själv. Det fanns en del franska, tyska o engelska turister på båda öarna.
Vädret var helt underbart, varma kvällar i klänning eller shorts o linne, inga koftor eller tröjor på hela veckan. Det var härligt i vattnet och grekerna själva badade som tokiga. Det är nu vi har tid sa de. Godaste maten åt jag första kvällen i den gamla hamnen, nyfångad o nykokt hummer med pasta och vitt vin. Enda gästen förstås! Vandrade en hel del på de vanliga vägarna eftersom det var så lite trafik, oftast en mil om dagen. Blommor överallt och allt doftade precis som det ska göra i Grekland. Perfekt tid på Paros den 8 - 15 maj.
Bara min lilla mamma hade varit med.... men den tiden är nog totalt förbi.
Tyvärr har jag inga bilder att visa för jag hade tydligen på filmfunktionen! Så jag har mängder med filmer ā 2 sek! De är vackra men man får titta snabbt!
Hälsningar Pyttan bye_bye

Kjell50
2010-05-28, 18:31
Hej! Jag tänker åka till Paros i höst eller våren 2011! Jag är nyfiken på den ön!
Undrar hur du tog dig dit? Med båt eller inrikesflyg!

H/ kjellbye_bye

Pantone
2010-05-28, 19:16
Oj, nästan helt ensam turist på Paros, det måste varit en väldigt annorlunda upplevelse! Men restauranger och så hade öppnat trots det? Skrattade gott när jag läste om dina minifilmerflabb_flab...går det att lägga upp dem här på kalimera ;-)

Pyttan
2010-05-28, 19:27
Hejsan!
Jag åker oftast båt från Piraeus. Båten "Blue star Paros" brukar avgå ca 17.30. Det är en härlig färd med solnedgång och en känsla av att nu börjar det, på riktigt!
Den här gången så flög jag med inrikesflyg från Atens flygplats. Det var ju viktigt att resan skulle bli så smidig som möjligt för min gamla mamma. Jag var också lite rädd för hennes skull,att det kanske skulle vara oroligt i Piraeus, kanske våldsamma strejker m m.
Flyget tar ca 35 min med landning o allt. Det flyger lågt och det är väldigt skojigt att se alla öar uppifrån. Paros flygplats är pytteliten, särskilt bagagebandet som väskorna kommer på. Typ 1 1/2 m. Taxin till Parikia känns lite onödigt dyrt iaf om man är en person. Bussarna går så sällan i lågsäsong och de verkar undvika att anpassa tiderna till flygen.
Paros som ö var helt underbar i början av maj!
Mvh Pyttan :)

Alala
2010-05-28, 20:39
Det var en väldigt fin beskrivning av din resa, Pyttan. Man kunde känna din vemodighet över att din mamma inte kunde följa med.:( Det kan bli så ibland, men det verkade som du fick en bra resa i alla fall, så det var ju bra. :cool:

Kalimera
2010-05-29, 07:58
Tyvärr har jag inga bilder att visa för jag hade tydligen på filmfunktionen! Så jag har mängder med filmer ā 2 sek! De är vackra men man får titta snabbt!Tråkigt att din mamma inte ville/kunde följa med. Desto roligare att läsa ditt inlägg. Speciellt den sista meningen som fick mig att skratta högt, nästan så jag väckte grannen. flabb_flab. Tack!

Pyttan
2010-05-29, 15:14
Tack Pantone, Alala och Kalimera för era positiva kommentarer!
Det är ju härligt om man kan bidra till skratt!
Nu ska vi se om jag kan bifoga några av mina mini-filmer. Jag är inte direkt känd bland mina bekanta för att heta Pyttan Tekniksson!
Ser också när jag tittar på bilderna att jag har inte medvetet försökt att fånga det folktomma Paros/Antiparos. Ni vet den fullständiga klarheten och slutsatserna kommer ju efter ett tag när man kommit hem. Där nere fotade jag som vanligt spontant när jag hade lust att fajtas med tekniken en stund.
Nähä bifoga bild kunde jag inte, återkommer! flabb_flab
Pyttan

Rojo72
2010-05-29, 15:18
Kul att läsa dina reflektioner. En som jag gjorde förra året när jag var på Paros i juni var att jag alldeles uppenbarligen har en annan syn på vad hets och jäkt är än många här inne. Jag bodde i Parikia och jag tyckte det var på gränsen till för lugnt längs strandpromenaden där då. Naoussa tyckte jag var mysigt men alltså ännu lugnare. Vågar knappt tänka på hur Naoussa är i början på maj...

Pyttan
2010-05-29, 22:49
Ja, det var lite turister i Naoussa men det var ändå en massa oväsen från tidig morgon till sen kväll. Förmodligen var siestan lugn men då var jag ute på äventyr. Oväsendet berodde på att man lade om hela gatan från hamnen ända upp till torget. Ny stenläggning alltså! Spännande och dammigt. Gjorde inte så mycket för de flesta restauranger längs med den gatan var ju stängda.
En kväll bestämde jag mig för att hänga på ett ställe i gränderna som rekommenderas i E-guiden. Läste noga "kom i tid för det finns få platser och blir snabbt fullt". Japp, klev iväg och kom dit kl. 19.00 och utsvulten. Mannen som ägde stället satt utanför den lilla kyrkan precis bredvid. Han kunde ingen engelska men tittade intresserat i E-guiden och nickade förtjust, visst var det hans ställe! Ropade sedan på damen i butiken intill som i sin tur ropade på nästa, osv. Det gick rätt fort och så var det en liten folksamling som alla vände och vred på mitt papper från Kalimera. En liten kille som kunde engelska hämtades för att fråga vad jag ville.
-Jag skulle vilja sitta och äta här, informerade jag.
En livlig diskussion utbröt och man tittade nu upp och ner på mig istället för på pappret.
Något att dricka kunde jag få men någon mat fanns inte förrän kl 20.
Vrålhungrig som jag var, gick jag och åt på ett annat ställe den kvällen.
Men skam den som ger sig! Jag skulle bara hänga där, sippa lite vitt vin och titta på alla som passerade. Följande dag var jag så listig, åt en stadig lunch, gled in i gränderna ca 19.14 för att säkert få en plats. Gubben satt vid kyrkan och log från öra till öra vid synen av denna underliga turist. Han skyndade sig fram och jag visade att jag vill sippa ett glas vitt vin. Han gjorde en inbjudande gest mot borden. Hm, kände igen problemet! Vilket av borden skulle jag välja? Alla var lediga, vilket var bäst? Tog det ena av de två uteborden och låtsades läsa min bok men spejade ut i gränden. Sippade lite vin och spejade igen. Gubben gick och satte sig utanför kyrkan. Där satt han och spejade på mig och undrade. En kvart gick och ingen passerade...inte ens en katt. En halvtimme gled iväg, men ingen gled förbi och det började sakta gå upp för mig att E-guiden inte var skriven en solig majkväll!
Hmm, kanske skulle skriva en Lågsäsongs-guide...
Hälsningar Pyttan flabb_flab

Rojo72
2010-05-29, 23:23
Hahaha, vilket underbar historia! klapp_klap

Tror vi skulle behöva någon slags måttskala. KSR typ, Kalimera standard rush med avvikelsekoeffecienter och allt.

Är nog så att den som bor i Stockholm söker lugnet mer än den från vischan som jag Ang_elx.

Kalimera
2010-05-30, 08:35
Tack än en gång för härlig läsning Pyttan. klapp_klap

Pyttan
2010-05-30, 17:25
Hej Rojo!
Tack för din positiva kommentar!
Jag vet inte om det bara har med storstad att göra för mig har det med åldern. Har alltid bott i olika storstäder men förr ville jag ha mycket folk och party hela tiden. Minns hur jag satt och led och längtade bort på 80-talet på en egen klippa i Stockholms skärgård.
Nu för tiden när jag inte längre har en egen klippa längtar jag alltid efter lugna, sköna, vackra mlijöer där jag kan varva ner och ladda energi.

Kanske ska jag skriva en e-guide innan lågsäsongen vad nu den tiden heter??

hälsningar Pyttan

Pyttan
2010-05-30, 17:27
Hej Kalimera!

Vad kul det här är! Antar att det kallas för att blogga...
Kul att skriva så att någon annan skrattar när de läser.
Kul att läsa vad andra gör och tänker!
Kul att allt handlar om Grekland!
_B-ananaHälsningar Pyttan

Pyttan
2010-05-30, 21:32
Hejsan!

Nu har jag fått hjälp av familjen för att lägga in några av mina minifilmer.
Men de lyckades inte heller med att bifoga (lite kul ändå för mig, hehe)!

Så hur gör man? Finns det någon som har lust att skicka en pedagogisk instruktion?

Klickat på bifoga och skrivit in en URLadress har vi gjort men vad ska man göra sen? :confused::mad::o__D

Hälsningar Pyttan

Pantone
2010-05-30, 22:24
Ännu en härlig historia:)! Blev det inget att äta den andra kvällen heller??

Admirala
2010-05-31, 08:34
Takk for herlig og morsom lesing!

Mht kortfilmene dine, så ville jeg vel lagt dem sammen til en litt lengre film. Da blir det vel både kjekkere og enklere å se dem! Hvis du ikke har filmprogram på pc'en, kan du laste et ned gratis her: http://fixounet.free.fr/avidemux/

Jeg har ikke brukt det selv (det fulgte med et annet program da jeg kjøpte mac'en), men dette programmet ble anbefalt i en artikkel om bra gratisprogrammer på nettet:
"Avidemux: Klipp, rediger og konverter ferievideoer på en særdeles smertefri måte." (Dagbladet)

Monica P
2010-05-31, 10:19
:D:D:Dklapp_klap

Pyttan
2010-06-01, 19:59
Ännu en härlig historia:)! Blev det inget att äta den andra kvällen heller??

Hej Pantone!
Nä det var det som var så listigt, att jag var mätt sedan lunchen, så jag inte var beroende av att äta middag och vara utelämnad till sena grekiska middagar. Det är lixom (kul stavning) ingen idé att ställa om sig för bara en vecka.
Så nu måste jag tillbaka till Naoussa någon gång för att uppleva vinsippandet i folkvimlet och ha turen att få ett bord fast det är så svårt (härlig känsla antar jag)! Jag har ju faktiskt inte klarat av den bedriften ännu. snyft_drop Tredje gången gillt sägs det ju.

Hälsningar Pyttan

Pyttan
2010-06-01, 20:01
:D:D:Dklapp_klap

Hej Monica P!

Kul att det var kul!

Tack för alla dina intressanta inlägg i olika Kalimeratrådar,

hälsningar Pyttan :)

Hestia
2010-06-01, 20:45
Oj vad jag skrattat när jag läst om ditt äventyr på Paros, Pyttan!flabb_flab Dina reflektioner, funderingarna om vilken solstol, vilket bord var bäst, ditt fruktlösa spejande av flanerande turister som lyste med sin frånvaro, naoussabornas förundran över "underlig turists förehavanden" - tack för att du delade med dig!flabb_flab Förstår att det kändes konstigt och ledsamt att du inte fick lilla Mamma med dig som ni planerat, men en resa som du kan lägga till andra fina greklandsminnen!

Pyttan
2010-06-01, 21:18
Hej Admirala!

Tusen tack för länken! Jag ska ta itu med det där med filmerna när sommarlovet börjar. Sånt är svårt så jag behöver ta ett djupt andetag! Men det skulle vara himla kul om man kunde sätta ihop dem till en "långfilm" på typ 60 sek kanske. Det är ju faktiskt en hel minut! flabb_flab
Hälsningar Pyttan

Pyttan
2010-06-01, 21:26
Hej Hestia!
Ja i Grekland blir alla resor bra faktiskt. Det är något med stämningen där som är ganska omöjligt att beskriva även om många har försökt. På något sätt låter man sig fångas av dagen och fånga dagen samtidigt och då kan ju vad som helst hända. Oftast omöjligt här hemma, i alla fall för mig. Här är det alltid något som måste göras. Att få leva i de kontrasterna är nog det optimala för mig.
Kul att du hade roligt när du läste min berättelse!
Hälsningar Pyttan :)