handdator

Visa fullständig version : Rhodos Båt tur


Eeva
2010-05-28, 15:15
Hej!

Jag skall åka till Rhodos om 3 veckor 17/6.....
Jag är ute efter en Båttur till havs.. Inte nån med Resebyråerna..
utan finns det nått bra ställe i hamnen som man kan kolla med och kunna åka ut för en dag för att bara bada och relaxa..

Även skulle behöva lite tips om att Cykla på Rhodos, är det Enkelt? och hur är avstånden.. Ixia till Rhodos stad osv..

Gärna tips på roliga ställen att gå till på kvällarna i staden.. Vi är ett par i 30 års åldern och det hade varit kul att gå på ngt höjdar ställe och inte bara på "discon" med 18:åringar....

Hör av er med era tips!!

TACKAR i förväg!

charmangle
2010-05-28, 18:26
När vi var på Rhodos sommaren 2008 så fanns det två lite större båtföretag som gick via symi. Båda var riktigt bra, mycket mysig resa till bra pris om man köpte dagen innan. Båda ligger nere i hamnen med stora skyltar framme. Med två stopp (ett vid en klosterby med ett fantastiskt vackert kloster för att inte tala om själva viken, och det andra vid en pittoresk liten by med ett längre stopp på några timmar. Nog för att upptäcka byn och vandra lite utanför längs berget)

Gällande avståndet från Ixia, så är det klart cyklingsavstånd. Max 2-3 kilometer skulle jag tro. Annars är avstånden inte så stora. Rhodos stad till Kalithea är ungefär 5-7 km tror jag, där finns min absoluta lilla favorit strand. Och ixia till fjärilarnas dal tror jag inte heller är så långt.
Däremot vet jag inte hur vägarna är att cykla på då vi mest åkte buss när vi var där.

I början av Rhodos Stad där du kommer in när ni kommer från Ixia (vid stora kasionot och bargatorna) ligger vad jag vet Rhodos Stads enda stora uteställe. Det är riktigt, bra uteställe, med liveband, 2 dansgolv, och trevlig stämning, med en medelålder på ca. 23-35. När vi var där var det en bra mix av både greker och turister (sept/okt 2008). Det är en avsevärd skillnad mot sup-dig-stupfull-ställena vid partyorter som Aya Napa och (gissar jag, på kommentarer från folk) Faliraki.

Hoppas ni får en riktigt rolig resa!:)

/Nicholas och Sofia

ps. Min sambo tyckte också om stället, visserligen berodde det nog en hel del på att hon väldigt gärna ville lära sig blanda en Long Islad Ice Tea till mig, genom att smaka sig fram på de jag köpte i baren!:) ds.

torhildur
2010-05-29, 09:25
Charmangle,...
Det verkar som om det är "Colorado" du talar om klapp_klap

Rojo72
2010-05-29, 10:12
När jag var på Rhodos 2006 åkte jag ut med en liten segelbåt, Estella hette den, ligger i hamnen. Jag bokade via Ving men jag tror man kan snacka med skepparen (om han ens gör sånt här längre). Vi var ett tiotal personer på båten som gick söder ut ner mot afandou beach först, sedan till ytterligare några för bad och lunchstopp på båten, turen avslutades med snorkling fr båten på Anthony Quinn. Jag tyckte det var riktigt bra!

Eeva
2010-05-30, 16:10
"Charmangle".. Tack för dina tips.. Guldvärt..

Vi skall Definitivt ta oss ut på havet och hyra cykel låter inte helt galet då..
Skönt att höra att det inte bara fanns "under 20" uteställen utan några alternativ för oss "äldre" :)

Det blir nog en massa Go mat och en skön vecka i solen..


//Eeva..

Ps: Min sambo skulle nog älska ett "long Island Ice tea" ställe.. Så tack!