handdator

Visa fullständig version : Åka över till Turkiet


Anne-Maj
2010-05-23, 21:45
Hejsan!

Jag undrar om någon har information om i fall man kan åka över till Turkiet när man är på Kos? Varifrån går dessa båtar i så fall? Jag vill minnas att för flera år sedan då jag var på Rhodos så sa man att man inte fick åka över till Turkiet, eller att det gillades inte av grekerna i alla fall. Hur är det med det nu förtiden och på Kos?

Anne-Maj

Monica P
2010-05-24, 11:04
Det går många dagstursbåtar till Bodrum från Kos stad. Inga problem att åka över vad jag vet.

kimmen
2010-05-24, 22:45
När jag på tidigt 90-tal åkte från Samos till Kusadasi i Turkiet fick jag frågan om jag var i Grekland på charterresa (vilket jag inte var). Jag hade i så fall kunnat få problem med flyget Grekland-Sverige var den information jag då fick.

Så jag tror att det var reglerna för charterresor som förr gjorde att man som charterresenär inte kunde besöka Turkiet. Om jag minns rätt innebar dessa regler att en charterresa var en resa från land A till land B där också hela semestern skulle tillbringas tills det var dags att resa hem igen. Hade man då en stämpel i passet från ett "tredje" land kunde man nekas att åka med charterflyget hem till Sverige.

Rätta mig om jag har fel...

/kimmen

kos82
2010-05-25, 17:32
Hej.
Jag åker alltid över till Turkiet när jag är på Kos och där är jag både i maj och september varje år. Jag brukar åka med Maria Star som ligger nere i hamnen. Gå dit och prata med dem kvällen innan om du vill så får du de aktuella tiderna.
Kostar runt 20 Euro.

Hälsningar
Kjerstin

Arne
2010-05-25, 17:49
Vi har tagit oss överfart till Turkiet med samma bolag. Notera dock att när ni kvällen innan bokar er resa, då ska ni samtidigt lämna passen till arrangören.

Passet är en nödvändighet för resan till Turkiet och Bodrum. Var samtidigt medvetna om att icke i Turkiet inhandla billiga cigaretter eller sprit. När sist vi reste blev hela gruppen föremål för den grekiska tullens uppmärksamhet. De som medförde mer än en liter starkvaror eller en limpa cigaretter blevo bötfällda på plats för dyra pengar. Alla ryggsäckar genomgicks.

Arne

Enigma
2010-05-25, 18:40
Jag åkte i omvänd riktning och det var inga problem.

Enigma

Anne-Maj
2010-05-26, 23:25
Tack för alla svar. Tror ni att det är ok att åka över till Bodrum och stanna ett par nätter?
Anne-Maj