handdator

Visa fullständig version : ö-luffa i grekland


inha
2005-11-06, 17:43
Hej,

jag har funderingar på att ö-luffa i Grekland i sommar och undrar om någon/några har tips och trix gällande ö-luff, samt vilka turer som är dem bästa.

Överrös gärna med information gällande allt om ö-luff: priser, turer, öar, boende, fickpengar, packning - ja, you name it.

Uppskattar all information om ö-luff.

Tack på förhand!

/Inha

Eureka
2005-11-06, 23:37
Hei Inha,

som øyloffer har du mange fine opplevelser å se frem til! :) For den første øyloffe-turen, vil jeg foreslå øygruppen Kykladene som et godt egnet reisemål. Kykladene består av mange øyer som er verdt å besøke, med bra tilgjengelighet med ferjer i mellom øyene. Naxos er ei fin øy, som byr på litt av det meste for de fleste, og er dermed et fint utgangspunkt for øyloffing. Den har bra båtkorrespondanse med mange av øyene i rundt, og er greit tilgjengelig med båt både fra Athen og Santorini, som du kan fly til.

Har du lest punktene "infõr resan" og "under resan" på siden her? Der finner du mye nyttig informasjon i fth en del av spørsmålene dine..

Lykke til og god planlegging! :)

Mvh Eureka

inha
2005-11-07, 14:13
Tack jätte snälla för informationen och tipsen. Så Naxos är en bra ö att ha som utgångspunkt för ö-luffing, men är en mindre bra ö att vara på om jag har förstått det på.

Ja, jag har läst punkterna "inför resan" och "under resann". Det var mycket där som var bra att få veta.

/Inha

-----
Hei Inha,

som øyloffer har du mange fine opplevelser å se frem til! :) For den første øyloffe-turen, vil jeg foreslå øygruppen Kykladene som et godt egnet reisemål. Kykladene består av mange øyer som er verdt å besøke, med bra tilgjengelighet med ferjer i mellom øyene. Naxos er ei fin øy, som byr på litt av det meste for de fleste, og er dermed et fint utgangspunkt for øyloffing. Den har bra båtkorrespondanse med mange av øyene i rundt, og er greit tilgjengelig med båt både fra Athen og Santorini, som du kan fly til.

Har du lest punktene "infõr resan" og "under resan" på siden her? Der finner du mye nyttig informasjon i fth en del av spørsmålene dine..

Lykke til og god planlegging! :)

Mvh Eureka

inha
2005-11-07, 14:15
Tack jätte snälla för informationen och tipsen. Så Naxos är en bra ö att ha som utgångspunkt för ö-luffing, men är en mindre bra ö att vara på om jag har förstått det på.

Ja, jag har läst punkterna "inför resan" och "under resann". Det var mycket där som var bra att få veta.

/Inha

Hei Inha,

som øyloffer har du mange fine opplevelser å se frem til! :) For den første øyloffe-turen, vil jeg foreslå øygruppen Kykladene som et godt egnet reisemål. Kykladene består av mange øyer som er verdt å besøke, med bra tilgjengelighet med ferjer i mellom øyene. Naxos er ei fin øy, som byr på litt av det meste for de fleste, og er dermed et fint utgangspunkt for øyloffing. Den har bra båtkorrespondanse med mange av øyene i rundt, og er greit tilgjengelig med båt både fra Athen og Santorini, som du kan fly til.

Har du lest punktene "infõr resan" og "under resan" på siden her? Der finner du mye nyttig informasjon i fth en del av spørsmålene dine..

Lykke til og god planlegging! :)

Mvh Eureka

Elisabet
2005-11-07, 14:22
Så Naxos är en bra ö att ha som utgångspunkt för ö-luffing, men är en mindre bra ö att vara på om jag har förstått det på.Mindre bra ö att vara på? Undrar ur vilken synpunkt det skulle vara?
Allt handlar ju om vad man vill se och uppleva, men Naxos är ju en underbar ö som har det mesta och som de flesta som varit där gillar.

Här i forumet finns många vana båtluffare och du kan garanterat få massor med svar på dina funderingar - men det är enklare om du ställer några mer konkreta frågor på vad det är du undrar över. Det finns ju hur mycket som helst att berätta och om man ska ta det "i största allmänhet" så vet man inte var man ska börja. Jag tror många drar sig för att svara just därför.

Du kan också läsa gamla trådar. Den här frågan har nämligen varit upp många gånger förr :)

inha
2005-11-07, 15:44
Mindre bra ö att vara på? Undrar ur vilken synpunkt det skulle vara?
Allt handlar ju om vad man vill se och uppleva, men Naxos är ju en underbar ö som har det mesta och som de flesta som varit där gillar.

Här i forumet finns många vana båtluffare och du kan garanterat få massor med svar på dina funderingar - men det är enklare om du ställer några mer konkreta frågor på vad det är du undrar över. Det finns ju hur mycket som helst att berätta och om man ska ta det "i största allmänhet" så vet man inte var man ska börja. Jag tror många drar sig för att svara just därför.

Du kan också läsa gamla trådar. Den här frågan har nämligen varit upp många gånger förr :)


Vad jag förstod av föregående svarare på min fråga om öluff så var Naxos inget bra ö att vara på, utan bara en bra utgångspunkt. Jag har aldrig varit där så jag ska nog inte yttra mig som sagt. :)

Jag vill ju veta så mycket som möjligt om allt gällande ö-luff i Grekland så det är svårt att börja nånstans när det gäller frågorna också. :) Även om jag har läst "inför resan" och "under resan" så är det ju mer allmänt, men jag känner att jag vill veta mer ingående vad man ska tänka på.

* Vilka öar är bästa utgångspunkterna?
* Vilka rutter är dem bästa?
* Kan man utgå från Aten eller måste det var från någon ö?
* Vilket är bäst och billigast att bo på - pensionat eller hotell?
* Det finns olika rederier som man kan använda sig av för att kunna åka runt. Vilken är den bästa och billigast?
osv.

Elisabet
2005-11-07, 16:28
Vad jag förstod av föregående svarare på min fråga om öluff så var Naxos inget bra ö att vara på, utan bara en bra utgångspunkt.Jag undrar om du inte missförstord Eureka. Hon säger ju att Naxos är en fin ö som bjuder på lite av det mesta för de flesta och att den dessutom har bra båtförbindelser med Aten och andra öar.

Jag tycker att Naxos är en perfekt förstagångs-ö. Den är vacker, har härliga stränder, mycket att se och många byar att besöka både vid kusten och bland bergen. Den har en livlig stad med en underbar gammal stad och en grekkänsla även i de mer turistifierade delarna av staden.
Det är lätt att hitta boende där och kommunikationerna är goda.

Det finns flera andra öar som också är som bra att börja med. Antingen flyger man till Aten eller direkt till någon ö. Santorini, Mykonos, Kreta, Rhodos, Kos och Samos är bland de vanligaste öarna att flyga till. Man kan även välja att flyga till Thessaloniki eller Preveza på fastlandet och utgå därifrån om man vill till någon av de ögrupper som då ligger närmast. Det har blivit allt vanligare att man flyger till en flygplats och hem från en annan sedan det började finnas billiga enkelbiljetter.

Jag tycker inte att man kan säga att några rutter är de bästa. Det finns många alternativ med utgångspunkt från alla de olika städerna och öarna jag nämnde. En blandning av små och stora öar tror jag många brukar välja. Det bästa är nog att först läsa lite om de olika öarna och sedan fråga mer om de som verkar intressanta.

Det finns många billiga hotell, ofta med möjlighet till enkelt självhushåll, överallt i Grekland. Det är vanligast att man bor på något sådant.

Om rederier slutligen kan jag ingenting - jag bara tar en båt som råkar gå :)
Jag tror inte heller att priserna skiljer sig nämnvärt mellan rederierna. Standarden på båtarna kan variera däremot. Det är dyrare att åka med snabbåtar än med färjor, oavsett rederi.

Eureka
2005-11-07, 17:59
Hei Inha,

klarte nok å gjøre meg misforstått i det første svaret mitt til deg..

Med Naxos som bra utgangspunkt for en øyloff mente jeg at jeg ville startet med den som første øy på reisen, og utforsket det den har å by på før jeg hadde satt kursen rundt til noen av de andre øyene i rundt.

Vi har vært på Naxos i overgangen mai/juni og har trivdes veldig godt på alle måter. Kjempefine strender, fin by og sist, men ikke minst; mye å se og oppleve rundt om på øya.

Hver øy med sin sjarm og sitt særpreg, og også litt etter hvilket tidsrom du besøker de forskjellige øyene på. Vi reiser gjerne utenom høysesong; da det både er mye billigere og vi synes det er behagelig å slippe unna det verste "trykket". Grekerne selve er da også mindre travle, og er dermed lettere å komme i kontakt med; noe vi setter stor pris på:)

Det viktigste i forkant er vel at man definerer sine ønsker for turen, for deretter å orientere seg på hvor man skal dra for å finne det man søker. Sikkert lurt å lese KALIMERAS informasjon om de ulike øyene, og deretter finne ulike erfaringer gjennom å lese både reisebrev og diskusjoner her inne på forumet..
Og; still spørsmål! Men som det var sagt ovenfor; jo mer konkret et spørsmål er, jo lettere er det å få svar på det du lurer på.

Lykke til med videre planlegging! :)

Eureka

inha
2005-11-08, 12:42
Jag undrar om du inte missförstord Eureka. Hon säger ju att Naxos är en fin ö som bjuder på lite av det mesta för de flesta och att den dessutom har bra båtförbindelser med Aten och andra öar.

Jag tycker att Naxos är en perfekt förstagångs-ö. Den är vacker, har härliga stränder, mycket att se och många byar att besöka både vid kusten och bland bergen. Den har en livlig stad med en underbar gammal stad och en grekkänsla även i de mer turistifierade delarna av staden.
Det är lätt att hitta boende där och kommunikationerna är goda.

Det finns flera andra öar som också är som bra att börja med. Antingen flyger man till Aten eller direkt till någon ö. Santorini, Mykonos, Kreta, Rhodos, Kos och Samos är bland de vanligaste öarna att flyga till. Man kan även välja att flyga till Thessaloniki eller Preveza på fastlandet och utgå därifrån om man vill till någon av de ögrupper som då ligger närmast. Det har blivit allt vanligare att man flyger till en flygplats och hem från en annan sedan det började finnas billiga enkelbiljetter.

Jag tycker inte att man kan säga att några rutter är de bästa. Det finns många alternativ med utgångspunkt från alla de olika städerna och öarna jag nämnde. En blandning av små och stora öar tror jag många brukar välja. Det bästa är nog att först läsa lite om de olika öarna och sedan fråga mer om de som verkar intressanta.

Det finns många billiga hotell, ofta med möjlighet till enkelt självhushåll, överallt i Grekland. Det är vanligast att man bor på något sådant.

Om rederier slutligen kan jag ingenting - jag bara tar en båt som råkar gå :)
Jag tror inte heller att priserna skiljer sig nämnvärt mellan rederierna. Standarden på båtarna kan variera däremot. Det är dyrare att åka med snabbåtar än med färjor, oavsett rederi.

Ja, jag missförstod Eureka. Jag läste inlägget igen och märkte att jag missförstod. Tack för påpekandet.

Tack också för svaren på mina frågor. Har du varit på ö-luff? Hur har du själv då gjort när du har varit ute? Jag menar har du åkt till o från samma flygplats, eller har du åkt till en och åkt från någon annan.

inha
2005-11-08, 12:44
Hei Inha,

klarte nok å gjøre meg misforstått i det første svaret mitt til deg..

Med Naxos som bra utgangspunkt for en øyloff mente jeg at jeg ville startet med den som første øy på reisen, og utforsket det den har å by på før jeg hadde satt kursen rundt til noen av de andre øyene i rundt.

Vi har vært på Naxos i overgangen mai/juni og har trivdes veldig godt på alle måter. Kjempefine strender, fin by og sist, men ikke minst; mye å se og oppleve rundt om på øya.

Hver øy med sin sjarm og sitt særpreg, og også litt etter hvilket tidsrom du besøker de forskjellige øyene på. Vi reiser gjerne utenom høysesong; da det både er mye billigere og vi synes det er behagelig å slippe unna det verste "trykket". Grekerne selve er da også mindre travle, og er dermed lettere å komme i kontakt med; noe vi setter stor pris på:)

Det viktigste i forkant er vel at man definerer sine ønsker for turen, for deretter å orientere seg på hvor man skal dra for å finne det man søker. Sikkert lurt å lese KALIMERAS informasjon om de ulike øyene, og deretter finne ulike erfaringer gjennom å lese både reisebrev og diskusjoner her inne på forumet..
Og; still spørsmål! Men som det var sagt ovenfor; jo mer konkret et spørsmål er, jo lettere er det å få svar på det du lurer på.

Lykke til med videre planlegging! :)

Eureka

Hej Eureka!

förlåt att jag missförstod ditt förra inlägg gällande Naxos. Tack för alla tips o trixs, och information. Mycket uppskattat!

Det ska bli myckte kul att planera resan och sedan åka iväg på ö-luff.

inha
2005-11-08, 13:01
Finns några öar som man ska stanna lite längre på? Hur länge brukar man stanna på en ö när man ö-luffar? Hur lång tid rekommeras att man vara ute på ö-luff?

Elisabet
2005-11-08, 13:34
Jag menar har du åkt till o från samma flygplats, eller har du åkt till en och åkt från någon annan.Jag har bara båtluffat en gång sedan det började finnas billiga enkelbiljetter och då köpte jag biljett till och från Rhodos för att det passade mina planer bäst. Men jag kommer säkert att köpa enkelbiljetter till och från olika öar flera gånger, eller kanske ännu hellre till Aten och hem direkt från nån ö.
Finns några öar som man ska stanna lite längre på? Hur länge brukar man stanna på en ö när man ö-luffar? Hur lång tid rekommeras att man vara ute på ö-luff?Grejen med att ö-luffa är att man kan göra precis som man vill och som det passar en själv :) Det finns inga rätt eller fel, utan bara smaksaker. Den enda hänsyn man måste ta är båt- och flygtider och eventuellt ressällskap.

*De flesta stannar nog lite längre tid på större öar där det finns flera olika sevärda platser och stränder att åka till och ett 'aktivt' kvällsliv, och kortare tid på mindre öar, där man bara tar det lugnt, läser, vandrar, badar och liknande på dagarna och njuter med god mat av det stillsamma bylivet på kvällarna. Men en del gör förståss tvärtom :)

*Med kort tid på en ö menar jag två-fyra dagar och lång tid är för mig fem-sju dagar. Många stannar aldrig kortare tid än en vecka på samma ö. Själv har jag bara några gånger varit så länge som en vecka på samma ställe. Det är med andra ord helt upp till vad som passar en själv (och de man eventuellt reser med förståss) bäst.

*Man kan ö-luffa precis så länge man vill och har möjlighet. Mindre än två veckor tycker jag är för lite, eftersom det ju går åt en del tid till att packa upp och ner, installera sig på hotellen och ta sig till/från båten/flyget. För en del är två veckor precis lagom, sen vill de hem, andra är ute i 7-8 veckor eller mer utan att lessna.

Ingegerd_Lasse
2005-11-08, 18:13
Att inte veta hur allt kommer att bli, det är det som är det härliga. I år började vi på Naxos (första gången där) och Pension Sofi, och vi hade det så gott att vi stannade i 3 veckor. Det blev ingen luffing alls! Men efter ett tufft år. fick kropp och själ allt vi behövde för att komma igen!
Lycka till, Ingegerd.

Orust-Tobbe
2005-11-08, 19:26
Hej,

jag har funderingar på att ö-luffa i Grekland i sommar och undrar om någon/några har tips och trix gällande ö-luff, samt vilka turer som är dem bästa.

Överrös gärna med information gällande allt om ö-luff: priser, turer, öar, boende, fickpengar, packning - ja, you name it.

Uppskattar all information om ö-luff.

Tack på förhand!

/InhaJag är inte speciellt erfaren alls. Har varit på öluff en gång med hela familjen - sambo plus tre barn som då var 4, 7 och 10. Helt fantastiskt! Vi flög till Samos tor med Apollo Ticket vilket iofs var dyrt men vi var sena med att bestämma oss. Detta var i juni 2002 och då klarade vi oss alla fem på cirka 1000 spänn per dygn inklusive allt. Vi var sex dagar på Lipsi och fyra dagar på Patmos. Båda öarna ligger i Dodekaneserna. Samos (Pythagorio närmare bestämt) tillbringade vi ett par dar på i början respektive slutet av våra två veckor. Här var det mer "turistigt" än på de andra öarna dock utan att det gjorde något egentligen. Pythagorio var hemskt fint och hade en riktigt bra strand i anslutning till stan. Lipsi var bara så lugnt och fridfullt vilket passade oss ypperligt. Patmos var nånstans mittemellan. Jättefin Chora högst upp med Johannesklostret i ensamt majestät mitt i. Kanske att Patmos är den ö jag skulle åka tillbaka till allra helst av dessa tre. Från Lipsi kan man göra en läcker dagstur runt hela ön med strandhugg på diverse paradisiska badställen. Tänk att ha nästan 20 meter klart siktdjup under sig...... :)
I sommar sticker vi igen :D och då har vi billiga SAS-biljetter tor Köbenhavn-Athen. Har inte planerat rutten ännu men det blir med största sannolikhet direkt till Naxos och några (typ fyra) dagar där. Sen vill jag hemskt hemskt gärna till Amorgos och så kanske någon av de små Cykladerna (Kofounissi troligen). Återigen åker vi hela familjen och vi sticker 18 juni direkt efter att skolorna slutat. Även denna gång packar vi lätt. Ryggsäckar är det självklara valet för oss när vi är ute. De större barnen (nu 14 och 11) får allt bära sina prylar själva. Många böcker blir det för slappa dagar på stränder och restauranger eller på balkongen utanför rummen....nä, nu får jag sluta annars så sticker jag nog direkt tror jag...;) Lycka till med planerna för nästa sommar!

CarinaN
2005-11-08, 19:40
I sommar sticker vi igen :D och då har vi billiga SAS-biljetter tor Köbenhavn-Athen. Har inte planerat rutten ännu men det blir med största sannolikhet direkt till Naxos och några (typ fyra) dagar där. Sen vill jag hemskt hemskt gärna till Amorgos och så kanske någon av de små Cykladerna (Kofounissi troligen). Återigen åker vi hela familjen och vi sticker 18 juni direkt efter att skolorna slutat.

Vi åker också den 18 juni från Kastrup, fast med Sterling. Planerar att endast ta en övernattning på Naxos för att dagen efter ta oss till Amorgos. Därefter Koufonissi och sedan Naxos de sista 4-5 dagarna. Så ser planerna ut just nu, men man kanske hinner ändra sig flera gånger om!
Har endast två veckor på oss, tyvärr. I somras båtluffade vi för första gången, då var vi på Milos och Sifnos. Efter alla år av charterresande kände vi att båtluff var det bästa vi gjort. Så nu är vi fast helt enkelt!flabb_flab

bye_bye Carina

Orust-Tobbe
2005-11-08, 19:50
Efter alla år av charterresande kände vi att båtluff var det bästa vi gjort. Så nu är vi fast helt enkelt!flabb_flab

bye_bye CarinaJa visst är det lätt att bli fast!!! Själv har jag bara varit på charter en gång (på Kanarieholmarna 1975 :) ) men rest en del som backpacker. När familjeekonomin nu äntligen efter alla småbarnsår börjar rätta till sig lite grann iaf så var ju Grekland det självklara valet. Vi har goda (och väldigt väldigt bekväma) vänner som luffat några gånger och kunde öluffandet passa dem så... Egentligen så är väl Grekland det enda landet jag kan tänka mig att lämna Orust för mitt i sommaren ;) !
Men vi kanske springer på varandra nånstans i sommar då'rå.... vem vet?!

CarinaN
2005-11-08, 22:10
Men vi kanske springer på varandra nånstans i sommar då'rå.... vem vet?!

Ja, det kanske vi gör! Kalimeratröjor på!flabb_flab

inha
2005-11-13, 10:33
Tack till alla som har skrivit hittills om öluff och diverse egna erfarenheter osv. Själv har jag också varit på Grekiska Statens Turistbyrå här i Sthlm och hämtat broschyrer om övärlden och fått diverse tips på sajter att kolla in. Jag är jätte tacksam för all information. :)

Efter att ha kollat igenom något sånär genom ovanstående material känner jag att jag ska följa tipsen att börja med Naxos och luffa bland öarna som ligger närmast runt omkring, dvs i Kykladerna.

Så nu ska jag bara börja planera lite grann när var hur och sedan slå till med flygstol ner till de grekiska öarna. Som det ser ut nu kommer jag att åka ensam, så om det är fler som ska ner sommaren 2006 och båtluffa bland öarna i Kykladerna får gärna höra av sig så kanske vi kan slå följe. :)

/Inha

inha
2005-11-20, 11:51
1 Hur stor väska ska man släpa med sig för en öluff på 2-3 veckor?
2 Hur många öar ska man satsa på tycker ni för en nybörjar luffare?
3 hur mycket borde 2 pers som inte gillar att snåla räkna med i pengar som ska betala allt exkl flyg (inkl mat,båt,hotel+en massa andra roliga skaer man vill göra där)?

karinafp
2005-11-20, 11:56
Om du går in på rubriken "Inför resan" i spalten längst till vänster på den här sidan, hittar du svar på flera av dina frågor. :)

Karin