handdator

Visa fullständig version : Moderna tider


Monica P
2010-05-20, 16:54
...även hos oss på utkanten. Från och med nu är vår kommun på väg att digitaliseras. Alla beslut, innan de tas, medan de tas, efter de tas ska ut på kommunens hemsida. ALLT ska fram, säger vår bullrige borgmästare. Jag har inte fått nån www-adress än, och det blir på grekiska förstås, men det kommer!

Jag minns hur det var på mitt jobb, ett lasarett i mellansverige, när vi fick veta att vi skulle börja använda datorer. För att inte upprepa mig säger jag bara : det var inte lätt.

På Kalymnos och i Grekland överhuvud taget, står man nu på samma tröskel. De äldre tjänstemännen är rätt skakade. De yngre ser nöjda ut.

Innan den nya tiden ramlar över oss totalt ska jag dra ner till mantalsskrivningskontoret, en urmodig skapelse med ett rundat träskrank. På en bänk och överallt i rummet finns jättelika liggare där man prydligt plitat in kommunens innevånare, födelser, dop, giftemål, dödslar. Somliga liggare håller knappt ihop längre. Jag hoppas att jag får fotografera lite där inne, som en dokumentation över en värld som försvinner .

Det blir väl bättre nu då. Man får bara hoppas att världens alla arkiv av viktiga dokument klarar förvaring framöver.

(-och att inte förmågan att använda papper och penna alldeles kommer bort! Det räcker att bankens datorer stannar av då och då...)

Hjalta99
2010-05-20, 19:53
...även hos oss på utkanten. Från och med nu är vår kommun på väg att digitaliseras.
------------

Innan den nya tiden ramlar över oss totalt ska jag dra ner till mantalsskrivningskontoret, en urmodig skapelse med ett rundat träskrank. På en bänk och överallt i rummet finns jättelika liggare där man prydligt plitat in kommunens innevånare, födelser, dop, giftemål, dödslar. Somliga liggare håller knappt ihop längre. Jag hoppas att jag får fotografera lite där inne, som en dokumentation över en värld som försvinner

Det är inte alltid som det nya är bra... Alla dessa gamla liggare av alla de slag som egentligen är väldigt vackra med ofta sirlig stil. Och svårläst ibland! Det gäller att vara rädd om historien för att man ska kunna gå framåt...

/Eva