handdator

Visa fullständig version : Offentlighet


Monica P
2010-05-14, 17:19
...har inte varit tidigare regeringars prioritet.

Nu, med datorernas hjälp, ska alla intresserade kunna ta del av allt som dryftas i politiken, nästan på sekunden det händer. Alla förhandlingar och beslut ska offentliggöras. Alla offentliga personer ska öppet redovisa inkomster och förmögenhet.

Vår bullrige borgmästare berättade detta i en presskonferens . Direktiv har utgått från Papandreou angående fullständig information. För detta behövs kunnigt folk, och eftersom datoriseringen just nu håller på att bli allmängods här i landet, är kunnigt folk fullt sysselsatta nu, ingen arbetslöshet på den fronten.

Riksdagens talman Petsalnikos var på TV igår och fick frågor om vad regering och riksdag egentligen kostar och vilka nedskärningar ska göras i fortsättningen. 25 millioner euro billigare detta budgetår, och åtgärder fortsätter...

Massor av moms har redan flutit in.
Det verkar som om vi får många intressanta inblickar i skattesmitarnas förening framöver!

Men jag är mest intresserad av hur det ser ut vid budgetårets slut: ska man lyckas med att krama ut pengar ur lönnfacken?

För som jag sagt tidigare: "vanligt folk" har inget emot att betala skatt bara de andra, de rika,( de ovanliga!?) erlägger sin del , helst först.

Och vi som har datorer kan kolla alltihop vartefter.
Det känns tryggt.

jan c
2010-05-14, 19:32
Här i Sverige har uppgifter om den svarta Grek ekonomiens storlek förekommit att den skulle vara lika stor som amorteringen på" utlandslånen"pr år

Netwolf
2010-05-15, 07:29
För detta behövs kunnigt folk, och eftersom datoriseringen just nu håller på att bli allmängods här i landet, är kunnigt folk fullt sysselsatta nu, ingen arbetslöshet på den fronten.


Ja, då kanske man skulle kunna få sig ett jobb i Grekland då. :) Verkar vara ett eftersatt område. Har hört talas om det otroligt omständiga sättet att betala räkningar. Vattenräkningen hos vattenverket, elräkningen hos elverket etc. Existerar inte internetbetalningar i Grekland?

/Netwolf

Kikh
2010-05-15, 08:24
...För som jag sagt tidigare: "vanligt folk" har inget emot att betala skatt bara de andra, de rika,( de ovanliga!?) erlägger sin del , helst först...

Snälla Monica, kan du inte lite kortfattat berätta om räden mot läkare som det pratades om på TV igår. Jag är rädd att jag missar något i översättningen om jag ger mig på det.

//Kikh

Monica P
2010-05-15, 08:44
Netwolf: E-banking kommer så smått. Men det finns ett motstånd: man vill se sina pengar och få kvittot i handen.
Räkningar betalas av oss som inte har avancerat så långt i den moderna tekniken antingen på banken eller på någon firma, typ Germanos, som säljer telefoner och dylikt. Gillar man att stå i kö finns här oändliga möjligheter.

På vår lilla ö, med 16000 invånare- hur många hushåll kan det motsvara, 5000? har bankerna delat upp det här så att inte alla 5000 ska betala sina räkningar på samma bank. Således går jag till Alfabank för Nova-räkningen, till Ate-bank för elen och till Dodekanisa bank för vattenräkningen. Hyran får vår värd direkt i handen om han inte är i USA varvid Alfabank vänligen tar emot mina pengar. Svärmors pension hämtar jag i Ethniki . Telefon/dator betalar jag hos Germanos eller på OTE (televerket)
Ni ser, man har mycket att göra som pensionär!

Kikh: Ett tresiffrigt antal läkare har fått sina namn publicerade efter konstaterat skattefusk. Man har inte gett ut kvitto, man har inte journafört patienterna och så vidare. Dessa räder ska utökas efterhand, rörmokare och advokater och alla möjliga yrkeskategorier ska granskas. Om alla kommer att hängas ut vet jag inte. Inte heller vet jag hur man ska lyckas med att kräva in den uteblivna skatten.
---

Sen ska man försöka komma åt alla svartbyggen. En kategori såna är där man har byggt till huset utan tillstånd, inhägnat terasser till rum o.s.v
Hur man ska lyckas med detta fattar jag inte, det är ju inte ens klart vem som rår om vad i ett land där mängder av människor har emigrerat under hela förra seklet.Många har dött utomlands. Deras tomter och hus är utan papper eller så har någon företagsam släkting ordnat papper med falska stämplar.- Fråga vem som helst här på ön så får du höra samma historia! Vår familj har mist tre-fyra tomter på detta sätt men vi orkar inte krångla.

jan c
2010-05-15, 08:58
Som en liten anekdot: PÅ Kreta berättade en bekant att hennes svärmor fick pensionen av brevbäraren ett visst datum, ett kuvert med kontanter.Ni kan ju tänka er villket utmärkt tillfälle för rånare :man på scoter med flera tusentals Euro i väskan.

Kikh
2010-05-15, 09:03
Kikh: Ett tresiffrigt antal läkare har fått sina namn publicerade efter konstaterat skattefusk. Man har inte gett ut kvitto, man har inte journafört patienterna och så vidare. Dessa räder ska utökas efterhand, rörmokare och advokater och alla möjliga yrkeskategorier ska granskas. Om alla kommer att hängas ut vet jag inte. Inte heller vet jag hur man ska lyckas med att kräva in den uteblivna skatten.

Det blir nog svårt, eftersom vissa av läkarna hade undanhållit ofattbara belopp. Jag tror att det ena exemplet var en läkare som under den berörda sjuårsperioden deklarerat €12,085,858 men erhållit €31,054,540

http://www.zougla.gr/page.ashx?pid=2&aid=134459&cid=4

Det finns en pdf-lista bifogad i artikeln, som självklart är på grekiska.

//Kikh

Netwolf
2010-05-15, 09:30
Det blir nog svårt, eftersom vissa av läkarna hade undanhållit ofattbara belopp. Jag tror att det ena exemplet var en läkare som under den berörda sjuårsperioden deklarerat €12,085,858 men erhållit €31,054,540

http://www.zougla.gr/page.ashx?pid=2&aid=134459&cid=4

Det finns en pdf-lista bifogad i artikeln, som självklart är på grekiska.

//Kikh

Kanske Sverige borde låna ut Janne Josefsson till Grekland ett tag? Ja, vi kan skicka med Sverker oxå, då det verkar vara en hel del skurkar att avslöja! :D

Kikh
2010-05-15, 09:33
Kanske Sverige borde låna ut Janne Josefsson till Grekland ett tag? Ja, vi kan skicka med Sverker oxå, då det verkar vara en hel del skurkar att avslöja! :D

Skicka Sverker, han är min idol!

//Kikh

kari
2010-05-15, 11:53
[quote=jan c;205571]Som en liten anekdot: PÅ Kreta berättade en bekant att hennes svärmor fick pensionen av brevbäraren ett visst datum.quote]

Anekdot ...., t j a :) - h a r dere ikke lenger landpostbud i Sverige ;)
- denne anekdoten er ikke veldig forskjellig fra det som fortsatt skjer i Norge...., selv om de f l e s t e får pensjonen inn på konto, så vil noen fortsatt ha ut hele beløpet i kontanter, og noen bor jo på landet.....bye_bye