Visa fullständig version : Finns det perfekta resmålet??
Jag och min pojkvän tänkte åka till Grekland för första gången i slutet av augusti och skulle behöva råd om ett lämpligt resemål. Har tittat runt en väldig massa och läst om olika ställen, så jag håller på att bli alldeles snurrig.:confused:
Har en rad olika önskemål och undrar därför om det kan finnas en plats som passar in på allt. Det vi önskar är en mysig by eller stad som ligger alldeles intill en sandstrand. Det ska finnas mysiga gränder att strosa omkring i och tavernor med god äkta grekisk mat. Vill att det ska finnas en genuin känsla och inte vara turistanpassat. Gärna några barer och folkliv men inte för mycket hålligång. Vacker natur och trevliga utflyktsmål, såsom traditionella byar är ett plus. Det ska också vara lätt att ta sig dit, charter och inte långa båtresor (båtresa på upp till en timme går bra).
Finns detta resemål?? Eller går det inte att få allt? Vi funderade starkt på Parga tills vi läste att orten är exploaterad och att turisterna tagit över och förstört det genuina. Är det så illa, eller kan Parga vara något för oss?
Tack så mycket för hjälpen! Alla tips och råd är välkomna!
Beror på vad du lägger in i ordet exploaterad och vad du jämför med. Parga är turistanpassat och i augusti är det mycket turister där speciellt från Italien. Jag har varit där två gånger den första i början av 90-talet i aug och den andra 2005 i juni. Kan tänka mig att åka dit igen men det finns många andra platser i Grekland som jag sätter högre upp på önskeåtervändarlistan. Eftersom ni vill ha direktcharter och avstår från båtresor minskar utbudet rejält.
Eva
Enligt önskemål så låter det som Chania är klockrent!:)
Orkar man gå 5-10 minuter till stranden så finns det ett enormt gränd, butik och restaurangutbud i Chania. Turismen går hand i hand med det grekiska livet ochj stör inte, tycker jag iaf.
Jag och min pojkvän tänkte åka till Grekland för första gången i slutet av augusti och skulle behöva råd om ett lämpligt resemål. Har tittat runt en väldig massa och läst om olika ställen, så jag håller på att bli alldeles snurrig.:confused:
Har en rad olika önskemål och undrar därför om det kan finnas en plats som passar in på allt. Det vi önskar är en mysig by eller stad som ligger alldeles intill en sandstrand. Det ska finnas mysiga gränder att strosa omkring i och tavernor med god äkta grekisk mat. Vill att det ska finnas en genuin känsla och inte vara turistanpassat. Gärna några barer och folkliv men inte för mycket hålligång. Vacker natur och trevliga utflyktsmål, såsom traditionella byar är ett plus. Det ska också vara lätt att ta sig dit, charter och inte långa båtresor (båtresa på upp till en timme går bra).
Finns detta resemål?? Eller går det inte att få allt? Vi funderade starkt på Parga tills vi läste att orten är exploaterad och att turisterna tagit över och förstört det genuina. Är det så illa, eller kan Parga vara något för oss?
Tack så mycket för hjälpen! Alla tips och råd är välkomna!
I slutet av augusti är det lugnare exempelvis på Lesvos eller på Thassos. Båda öarna är genuina grekiska öar där det går charterflyg. Och just i år är det bättre att ta ett charterflyg till Grekland i stället att köpa en pakettresa eller endast flygbiljetter med tanke på eventuella ekonomiska förluster som kan uppstå när grekerna strejkar (och det gör de ofta i år!) eller när askmoln stoppar flyget. När ni köper en charterresa då står resebyrån ni åker med för boende, mat och dryck samt transport för hemresan. De ordnar allt och ser till att ni kommer hem då. När ni köper en pakettresa då måste ni själva betala för boende och mat och själv söka möjligheten att komma hem. I praktiken struntar en resebyrå som exempelvis Airtours i dig för att du kommer hem. Du blir lämnad åt ödet!!! Tänk på det!
Enigma som önskar er ett klokt val och en lycklig resa.
Tack för era svar! Det verkar vara svårt att hitta ett hotell i Chania, ser ut som att det i så fall blir i någon mindre turistort och det är vi inte så sugna på. Lesvos har vi tittat på men vi hittar inget ställe där som känns klockrent. Helst hade vi i så fall velat bo i Eressos, men dit går ingen charter. Molyvos verkar trevligt, men ingen strand där väl? Hur är Petra? Och Thassos, vilken plats hade du rekommenderat där Enigma?
Vill ni ha en fin strand då kan ni bo antingen i Skala Potamias eller i Skala Panagias vid Golden Beach. Jag nöjde mig att bo i Thassos stad och gjorde utflykter till fina stränder som det finns flera på Thassos. Thassos är en mysig och en genuin grekisk ö dit man vill återvända till.
Enigma
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.