Visa fullständig version : Kommer den Ekonomiska krisen påverka...
Hejsan, vi ska till kreta snart efter att varit på rhodos 2 gånger innan..
Vi ska ditt i början på Juni och vara där 3 veckorklapp_klap
Men efter allt pratande om den ekonomiska krisen kommer den påverka oss något?
Tack för svar!!!_B-anana
Hejsan, vi ska till kreta snart efter att varit på rhodos 2 gånger innan..Vi ska ditt i början på Juni och vara där 3 veckorklapp_klap
Men efter allt pratande om den ekonomiska krisen kommer den påverka oss något? Tack för svar!!!_B-anana
Ja, ni är mer välkomna med fräsch reskassa än någonsin tidigare! :D
Ärligt talat ser jag en tendens till sänkning av priser på tavernor/caféer/barer/hotell, näringsidkarna gör generellt sitt bästa för att pressa priserna och värna om sin rörelse. Blir det för dyrt försvinner ju kunderna (inkomsten) och de riskerar att förlora sitt levebröd. I butikerna ökar priset på alkohol och cigaretter, ett paket Marlboro stiger från 3.20 till 3.80€ nu i dagarna. Ytterligare ökningar på "njutningsvaror" väntas runt årsskiftet har jag förstått.
Låt er inte avskräckas, det finns oftast ett billigare alternativ om man vill köpa något och det står alla fritt att jämföra priser mellan butikerna.
//Kikh
Så hemskt det låter att näringsidkarna "tvingas" sänka redan billiga priser för att turisterna ska komma.....De har det tufft nog ändå!
Är det verkligen så att många här hoppas på billigare priser?? Eurokursen tjänar vi ju på men att dessutom priserna går ner på plats känns inte bra för de som ska leva resten av året på säsongsinkomsterna.
Lissi
Jag tycker också det låter olustigt:o Jag tycker inte att priserna har varit för höga förut. Skulle inte gnälla över om alllt skulle kosta lite mer nu.
Riittabye_bye
Så hemskt det låter att näringsidkarna "tvingas" sänka redan billiga priser för att turisterna ska komma.....De har det tufft nog ändå!
Är det verkligen så att många här hoppas på billigare priser?? Eurokursen tjänar vi ju på men att dessutom priserna går ner på plats känns inte bra för de som ska leva resten av året på säsongsinkomsterna. Lissi
Gråt inte Lissi;) Jag pratar om Kreta, och framförallt Chania som ligger på topplistan som en av Europas dyraste städer. Nog är det väl förvånande att sydsidan, som har längre transportsträcka, är billigare än "storstan" med sin närhet till flyg och hamnar. Det är heller inte bara för turisterna som priserna sänks, vi som bor här betalar precis lika mycket när vi äter/dricker på lokal. När en grek inte har råd att gå ut att äta eller ta en kaffe, då har det blivit dyrt! Här i området har priserna trissats upp pg a tillgången på köpglada turister och några av de största gnällspikarna, då det kommer till näringsidkare, är de som nu måste anstränga sig fysiskt för att sälja sina varor. Framför allt på Lädergatan sitter mijonärerna med tårfyllda ögon. "Det var bättre förr" - då de satt på café och lät underbetald personal göra hundjobbet...
//Kikh
Jag tänkte närmast på dom små pensionaten och tavernor som våra vänner har. Man vill ju även i fortsättningen att dom kan finnas kvar så man kan besöka dom även i fortsättningen:rolleyes:
Riittabye_bye
Så var ju min tanke också, men självklart är en prissänkning gynnsam för greker också, som konsumenter. Jag har ändå uppfattat i alla fall Tinos som en billig ö, vad gäller livsmedel, boende, tavernor mm
Jag hoppas givetvis för Din skull Kikh att levnadsförhållandena för er boende i Grekland blir drägliga trots krisen. Att situationen är allvarlig är väl ingen tvivlande inför.
Lissi
Jag förstår precis hur Lissi och Riita med flera tänker, men ni är också inbitna Greklandsresenärer och vet också helt säkert var man får valuta för pengarna. Jag vill inte heller att de små lokala näringsidkarna missgynnas, de håller redan så låga priser som de bara kan, och jag är väl medveten om att det finns mycket billigare öar än Kreta att besöka (eller bosätta sig på...) Jag är bara så frbnnt trött på affärsmän som de på Lädergatan, så vana att "skopa guld med yogurthink" och behandla turister som mjölkkor. För mig, som försäljare, är alla människor lika mycket värda som kunder - oavsett ålder eller ekonomisk bakgrund. Unga växer upp till äldre kunder och klädsel/stil/ursprung ska inte avgöra om de är värda min uppmärksamhet eller ej. Turister ska ha rätt att fönstershoppa utan att bli överfallna av personal enbart för att skyfflas ut och avspisas om de inte omgående kastar fram kreditkortet. Rätt behandlade kommer de tillbaks OCH rekommenderar till andra!
Jag försöker dagligen att bjuda på den gästfrihet som jag möttes av för 19 år sedan, som fick mitt hjärta att fastna för Chania, och det har jag oftast igen i slutänden. Jag minns hur Lädergatan och hamnen var då, under drachmans tid. I butiken i Agia Marina har jag friheten att sköta mig själv till stor del, och det är något min chef tjänar på i längden. Jag bjuder på information och goda råd för att jag vill ge turisten en positiv bild av området, jag bjuder på Raki för att jag vill ge dem en del av vår kultur och jag gnisslar inte tänder om de inte köper av mig. Oftast kommer de tillbaka gång på gång och handlar som de har ekonomi, och lust till. Så ska det vara! Vi ska inte skrämma bort de nya besökarna med onödigt höga priser eller girigt betéende. Jag är säker på att ex. en öl/läsk kostar lika mycket varhelst i Grekland man än befinner sig, vi har riktpriser även här :D
Nu börjar jag svamla men jag hoppas att ni förstår vad jag menar, de som ylar högst är inte de som lider ondast... Jag hoppas på en fortsatt självsanering av de oseriösa näringsidkarna (läs ex. EmPlo)- de som ger Grekland ett försämrat rykte - vilket i sin tur leder till förbättrade villor för de genuint gästfria grekerna. En utopi? Kanske, men jag håller tummarna.
//Kikh, som borde dra in på rödvinet:D
Monica P
2010-05-09, 07:37
Bra rutet Kikh!:D:D
Förstår precis hur du tänker Kihi:) Bra skrivit:)
Riittabye_bye
Bra sagt Kikh!!!!
//June, som precis hr hällt upp ett glas rött från slaktaren i Galatas
Bra sagt Kikh!!!!
Lät lite roligt. Ett glas rött från slaktaren!!!flabb_flab
Ja ordvalet var kanske inte det bästa:o men det smakade utmärkt!!!
Bra sagt Kikh!!!!
June!!! Jag hade rött i munnen och skrattade ut det över både soffa och väggflabb_flabflabb_flabflabb_flab Det var den roligaste omskrivningen jag läst på evigheter!
//Kikh
Okej tack!!
Så ni tror att det blir billigare mat,... utom alkohol va bra ! jag dricker inte eller röker kanske en Ouzo på välkomstmötet men det är gratis _B-ananaklapp_klap .
Nektaria
2010-05-10, 11:05
jag dricker inte eller röker kanske en Ouzo på välkomstmötet men det är gratis _B-ananaklapp_klap .
Jag dricker vin, men har aldrig rökt en Ouzo!! Ang_elx:D
Lena
Jag dricker vin, men har aldrig rökt en Ouzo!! Ang_elx:D
Lena
Du måste prova det i vattenpipa - Aj vilken vass bakfylla du får :D
//Kikh
Nektaria
2010-05-10, 12:21
//Kikh
Visst är livet underbart - det finns sååå mycket kvar att uppleva. Det är säkert Ou zå gott!!:rolleyes:;)
//Kikh
Kan man säga att man är rökt då?snyft_drop
Kan man säga att man är rökt då?snyft_drop
Helt och hållen Jan!
Skämt å sido röker vi inte Ouzo ens vid högtidliga tillfällen, det var nog bara ett komma som fattades :)
//Kikh
Nektaria
2010-05-11, 07:29
Helt och hållen Jan!
Skämt å sido röker vi inte Ouzo ens vid högtidliga tillfällen, det var nog bara ett komma som fattades :)
//Kikh
Ja men tänk vad roligt det blir ibland när det blilr fel. Slaktaranknytningar och komman kan ställa till det.... men att skratta GOTT år något är befriande. Däremot att skratta RÅTT ger bara en dålig smak i munnen....
Solskenshälsningar
Lena flabb_flab
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.