handdator

Visa fullständig version : Milos - Antiparos


cribbelini
2010-05-05, 13:12
Vi anländer till Milos den 3/7 stannar ca 1 vecka. Sen vill vi ta oss till Antiparos och sedan avsluta på Paros innan vi tar oss hemåt igen. Hittar inte några färjerutter mellan Milos - Antiparos. Någon som har lite koll på det?

Kalimera
2010-05-05, 13:58
. Hittar inte några färjerutter mellan Milos - Antiparos.Antiparos har endast båtföbindelse med Paros, så ni måste först ta er till Paros.

cribbelini
2010-05-06, 15:07
Antiparos har endast båtföbindelse med Paros, så ni måste först ta er till Paros.

OK. Dessvärre har jag inte hittat nåt mellan Milos - Paros heller :o
Men jag kanske letar dåligt :)

LG
2010-05-09, 20:32
OK. Dessvärre har jag inte hittat nåt mellan Milos - Paros heller :o
Men jag kanske letar dåligt :)

Åkte Milos - Paros för både två och tre år sedan, då med Nel-lines Panagia Hozoviotissa som var den enda båt som trafikerade sträckan. Båten körde sträckan två gånger i veckan och vi var bara ett fåtal passagerare ombord. Min gissning är att man slutat trafikera sträckan pga dålig lönsamhet och att man skrotat Panagia Hozoviotissa som var en av de rostigaste skorvar som jag åkte med.

/LG

LG
2010-05-09, 21:00
Jag blev nyfiken och tittade efter:
Nel Lines trafikerar sträckan två gånger i veckan med med en båt som heter Aqua Jewel. På gtp.gr finns tidtabellen tom juni utlagd. Huruvida man kommer att köra rutten ävan i juli framgår inte...
Panagia Hozoviotissa verkar däremot vara försvunnen.

/ LG

cribbelini
2010-05-09, 21:21
Jag blev nyfiken och tittade efter:
Nel Lines trafikerar sträckan två gånger i veckan med med en båt som heter Aqua Jewel. På gtp.gr finns tidtabellen tom juni utlagd. Huruvida man kommer att köra rutten ävan i juli framgår inte...
Panagia Hozoviotissa verkar däremot vara försvunnen.

/ LG

Tack LG!

para poli
2010-05-09, 22:11
Jag blev nyfiken och tittade efter:
Nel Lines trafikerar sträckan två gånger i veckan med med en båt som heter Aqua Jewel. På gtp.gr finns tidtabellen tom juni utlagd. Huruvida man kommer att köra rutten ävan i juli framgår inte...
Panagia Hozoviotissa verkar däremot vara försvunnen.

/ LG

Gissar på att "aqua jewel" är en inlånad historia under lågsäsong...
Senaste positionen på "Panagia Hozoviotissa" verkar vara Egypten någonstans.

Janérik
2010-05-15, 00:15
Gissar på att "aqua jewel" är en inlånad historia under lågsäsong...
Senaste positionen på "Panagia Hozoviotissa" verkar vara Egypten någonstans.
Aqua Jewel är chartrad på långtidskontrakt för att ersätta en av Aeolos Kenteris-båtarna som de har sålt. Som jag förstått det kommer båten att gå hela säsongen och troligen längre än så. Panagia Hozoviotissa togs ur trafik för ett par år sedan då det visst var vissa problem med att få den godkänd. Aeolos Kenteris-båtarna gick förra sommaren på halv fart mellan udda öar i Kykladerna för att spara bränsle, det var visst någon fransman som hade räknat fel på hur mycket bränsle en sådan båt kan tänkas behöva.

Mvh Janérik

para poli
2010-05-15, 01:27
Aeolos Kenteris-båtarna gick förra sommaren på halv fart mellan udda öar i Kykladerna för att spara bränsle, det var visst någon fransman som hade räknat fel på hur mycket bränsle en sådan båt kan tänkas behöva.

Mvh Janérik

:Dhaha, är det sant? Har funderat mkt på det där. Åkte Aeolos kenteris II flera gånger förra året och tyckte det gick lite väl långsamt för den designen båten försetts med. Gillar inte dessa "sitta-inomhus-båtarna" men jag måste förlita mig på samma Aeolos Kenteris II i sommar för att nå Anafi enligt grovplaneringen...

para poli
2010-05-15, 01:37
Vad jag kan se så kör NEL sin aqua jewel tis, lör o sön, milos-paros. skulle det behövas ngn annan dag så finns en daglig förbindelse med Naxos, sedan går det flera kvällsfärjor därifrån in till Pireus som stannar på Paros. Lite omständigt, men det går ju om man gärna vill till ett visst ställe, en viss dag...