Logga in

Visa fullständig version : Grekiska krisen?

candy
2010-05-03, 00:42
Jag har inte hunnit boka min resa än och har nu blivit lite uppskrämd av tidningar som rapporterar om den grekiska krisen? Vågar man verkligen boka en resa till grekland i juli?? Tänkte då vara på nån ö och inte på fastlandet.

Kommer det att påverka turisterna stort?:confused:

xenos
2010-05-03, 06:24
Kommer det att påverka turisterna stort?

Ja, förmodligen kommer det att ha effekter på din resa till Grekland; vi blir ännu mer välkommna detta år!bye_bye

Eva L
2010-05-03, 07:44
Grekerna är ett folk som gärna välkomnar sina gäster så det blir nog ingen skillnad där. Många ute på öarna är beroende av turismen så de kommer säkert att försöka se till att allt fungerar som vanligt eller bli bättre.

Det som kan ställa till det för turister är väl om strejkerna drabbar färje och flygtrafiken. Reservkassan bör kanske vara större för oförutsedda utgifter om något händer som gör att flyget hem missas. Kontrollera också vilka kostnader som din hemförsäkring/reseförsäkring täcker.

Eva

eija
2010-05-03, 07:55
Det som kan ställa till det för turister är väl om strejkerna drabbar färje och flygtrafiken. Reservkassan bör kanske vara större för oförutsedda utgifter om något händer som gör att flyget hem missas. Kontrollera också vilka kostnader som din hemförsäkring/reseförsäkring täcker.

Eva

Detta är just det jag är lite rädd för :mad:! Jag MÅSTE resa med lågbudget, annars blir det ingen resa alls, så jag kan inte ha nån reservkassa (till all lycka finns det VISA!) men detta med reseförsäkringen är det viktigt att kontrollera!

Netwolf
2010-05-03, 08:02
Hörde på nyheterna att färjetrafiken redan drabbats av vissa strejker. Det kommer nog att drabba flygtrafiken med. Tyvärr. Det är bara att hoppas.

/Netwolf

Mysan
2010-05-03, 09:15
Jag brukar aldrig någonsin ta resebolagens försäkring utan har klarat mig med min vanliga reseförsäkring ("lägg ut pengar och få tillbaka sen" typ). Men inför min resa nu i maj/juni så har jag faktiskt tagit Apollos egna för 230 kr. Kanske mest ifall man blir fast pga aska, men som sagts tidigare i denna tråd, det kan hända vad som helst nu.

Jag har hört från dottern som jobbar på Kreta att polisen är på hugget. De har massor med fartkontroller och folk tror att det är för att staten ska få in pengar. Om det är en effektiv metod för att öka statsfinanserna eller inte, tja det kan man ju diskutera.

sjöborren
2010-05-03, 10:56
Blir lite svettig i nacken när jag läser detta! :confused:
Har därför kontaktat vårt försäkringsbolag - hemförsäkringen - som lovade skicka papper att ta med på resan. - slarvat bort tidigare.
Flygstrejk har jag upplevt några gånger :eek: blivit bussad till Norge/Gardemoen och därifrån flyg. Inte speciellt kul men längtan till Grekland gör att jag klara det mesta. ;)
Eftersom det är första gången jag reser till Kykladerna hoppas jag att färjan mellan Santorini/Naxos går.
Ska även se till att ha extra pengar med mig ifall ...

Lilla sjöborren :D

Hellen
2010-05-03, 11:23
Själv känner jag mig inte mer orolig än i vanliga fall, strejker har dykt upp lite titt som tätt även tidigare tycker jag. Vi har aldrig själva blivit drabbade.
En stor skillnad jag däremot märkt inför årets resa är omgivningens reaktioner "vågar ni åka i år", "skall ni verkligen åka..." osv.
// Helén

Kikh
2010-05-03, 12:33
Ja, förmodligen kommer det att ha effekter på din resa till Grekland; vi blir ännu mer välkommna detta år!bye_bye

Det har du helt rätt i! Jag har suttit med tavernaägare som, med tårar i ögonen, oroar sig för bristande kundunderlag. De flesta försöker om möjligt sänka priserna, bl a har priset på flasköl sjunkit med 0,50 € på många ställen. Flera hotellägare har frångått kontrakten med researrangörer och sänkt veckoprisen för att på så sätt råda sig själva. Skulle det behövas så vet jag ett mysigt litet hotell i Agia Marina som hyr ut studios för 210-310€/veckan - då ingår pool, A/C och TV samt familjedriven taverna/poolbar :)

Än så länge är det lite ödsligt i byarna runt Chania men jag märker dagligen hur tavernor och strand sakta fylls på. Just nu har vi dessutom fantastiskt varmt och fint väder... Kan jag locka med något annat?

//Kickie

june
2010-05-03, 14:56
Nä det behövs verkligen inte:D. Det känns ändå "tradigt" att vara hemma.... Sitter här på jobb och lyssnar på 98,2 och längtar ner igen.Hur går det på ditt nya jobb?? Bra hoppas jag.
June

Kikh
2010-05-03, 15:23
...Hur går det på ditt nya jobb?? Bra hoppas jag.
June

Det går bara bra än så länge, men så är jag ju tillbaka i min "hemby" och blir så väl emottagen så! Cheferna ser jag inte till särskilt ofta vilket jag tycker är en trevlig omväxling:D

//Kikh

RUJO
2010-05-03, 20:24
Själv känner jag mig inte mer orolig än i vanliga fall, strejker har dykt upp lite titt som tätt även tidigare tycker jag. Vi har aldrig själva blivit drabbade.
En stor skillnad jag däremot märkt inför årets resa är omgivningens reaktioner "vågar ni åka i år", "skall ni verkligen åka..." osv.
// Helén

Helt rätt Helén. Om vi som älskar Grekland börjar tvivla och inte vill hjälpa dem ur (visserligen självförvållad) krisen, då kommer det att gå åt pipsvängen. Visserligen vet jag att man i Grekland har levt långt över sina till gångar och inte heller varit helt lojal med skattepolitiken. Men
om vi nu sviker dem då är man ingen greklandsvän.

para poli
2010-05-04, 11:05
Saxat från E24:
http://www.e24.se/pengar24/resor/turisterna-tjanar-pa-greklands-kris_2026903.e24

För övrigt tycker jag mig se en styrka i Eurosamarbetet, tillsammans hjälps vi åt!
Vad vi svenskar kan göra; Alleman till grekland o konsumera mera!

xenos
2010-05-04, 12:25

Bravo! Som om jag skulle sagt det själv!Ang_elx

Riitta
2010-05-04, 12:47
Bra att kunna skoja om eländet också:) Pratade med en vän från Karpathos nyss och berättade att vi på Kalimera överger inte Grekland utan vi kommer och räddar ekonomin:D Vi skrattade gott båda två:)

Hade det varit så enkelt:rolleyes: Vi får väl göra det lilla vi kan:)

Riittabye_bye

SteffTee
2010-05-04, 14:33

Det spelar tyvärr ingen roll om vi spenderar massor om inte grekerna betalar sina skatter.
Höjd moms räcker nog inte .....

Kanske höjd spritskatt :D

Panakakis
2010-05-04, 15:13
// Helén

Jag var själv i ATEN den 1 maj 2010 och det var mycket protester på många platser runt i stan men det var ingen som på något vis var hotful mot oss som turister trots att vi var mitt i bland demonstranterna. Det är ledningen högre upp i Greklands palament som protesterna riktas.:rolleyes:

Det spelar tyvärr ingen roll om vi spenderar massor om inte grekerna betalar sina skatter.
Höjd moms räcker nog inte .....

Kanske höjd spritskatt :D

Jag vet inget annat än att Grekerna betalar sina skatter men när vissa grupper i grekland har sådana förmåner som 14 månadlöner på ett år och pension vid 56 år så räcker inte pengarna till. Nu höjs troligen momsen ytterligare en gång i år och sprit + tobakskatt höjs. Det var nog bättre förr;)
PANAKAKIS:)

Eva L
2010-05-04, 15:37
I dagens DN eller VK minns inte vilket står det att grekiska frånskilda eller ogifta döttrar till offentliganställda ärver sina föräldrars pensioner. En nyhet för mig. Tydligen en dyr utgift för den grekiska staten.

Eva

SteffTee
2010-05-04, 19:22
Jag vet inget annat än att Grekerna betalar sina skatter men ...

Jag vet egentligen inget alls om grekernas disciplin att betala skatt. Men bristen på skrivna kvitton och kassapparater tycker jag nog visar på en viss förmåga att dölja intäkter.

Småföretagarna som är betydligt fler än i Sverige ska naturligtvis dra sin del till stacken men stacken blir ganska liten om inte alla barr redovisas från början.

Att sedan bruket av tjänster och gentjänster är väl etablerat, så innebär det än mer brist i kassan, den kassa som ska betala de som pensioneras ut från systemet och andra tärande.
Själva korruptionen i systemet är nog försvinnande liten, i jämförelse med de brister på intäkter som ett otillräckligt kontrollsystem inte klarar av att redovisa.

Det är svårt att bygga en nationalekonomi på ett skenande budgetunderskott.

Tyvärr är det ju också så att den ökande levnadstandarden vi sett den senaste 15-20 åren ska betalas någonstans. Vägar ska byggas, sjukhus uppdateras, skolor ska ligga på topp mm mm Det är svårfinansierat om skatterna inte flyter in i den takt som lönerna ökar och som de styrande kalkylerar med.

inkfish
2010-05-04, 19:36
I dagens DN eller VK minns inte vilket står det att grekiska frånskilda eller ogifta döttrar till offentliganställda ärver sina föräldrars pensioner. En nyhet för mig. Tydligen en dyr utgift för den grekiska staten.

Eva

Japp, en halv miljard euro om året enligt vad jag läst. 40 000 ensamstående/skilda döttrar har ärvt sina fäders pension. Vilket man ju kan fundera lite över, i jämställdhetens tidevarv.

Jag läste också i dag att kommunisterna demonstrerade på Akropolis i morse - med paroller som "Europas folk, res er!" Är det verkligen en spridd uppfattning i Grekland, att de har resten av Europa på sin sida? Det låter minst sagt optimistiskt i mina öron:cool:.

Netwolf
2010-05-04, 22:47
De har uppenbarligen ett jättejobb att reda ut den grekiska ekonomin. Jag läste om bl a det omtalade bonussystemet, de har för att sätta löner. Det kan vara bonus för att tala flera språk, ha datorvana, komma i tid till jobbet (ja, man baxnar!) etc. Systemet är tydligen infört pga att hantera krav på lönehöjningar. Som sagt de har ett jättejobb och hur i hela friden ska de reda ut detta?

Sen detta med de statsanställda som inte kan sparkas. Helt absurt, trots att det inte är allt för länge sen vi hade det i Sverige.

/Netwolf

inkfish
2010-05-04, 23:18
Det kan vara bonus för att --- komma i tid till jobbet

Det där såg jag också. Och tänkte att den posten kan inte ha belastat statsbudgeten nämnvärt:rolleyes:

xenos
2010-05-05, 06:15
Jag måste ta risken, min karaktär är sådan, tvivla lilla xenos.klapp_klap
Någon som vet vad som är sant och inte? Och om det är sant för vilka gäller det, hur många?
Det är mycke´nu, av nå´t.

eija
2010-05-05, 09:24
,

Jag läste också i dag att kommunisterna demonstrerade på Akropolis i morse - med paroller som "Europas folk, res er!" Är det verkligen en spridd uppfattning i Grekland, att de har resten av Europa på sin sida? Det låter minst sagt optimistiskt i mina öron:cool:.

Jag vet inte om Sverige :rolleyes: , men om våra politiker nu så bestämmer, ska var och en i Finland betala ca 300€ per år till Grekland (ett flyg till Grekland mindre :mad:), men vi vill rädda Grekland (och de nationella och internationella bankerna!).

Charleston
2010-05-05, 09:37
(och de nationella och internationella bankerna!).

Huvudet på spiken! Detta är ju den viktigaste anledningen till euroländernas och IMF:s lån: rädda bankerna! Precis som vanligt, alltså.
Man ska akta sej för att tro att det ligger nån slags godhjärtad altruism bakom de här låneerbjudandena. En annan bidragande orsak till beviljandet av lånen, åtminstone från euroländerna, är givetvis prestigen kring själva eurosamarbetet. Man vill ju inte erkänna vilket mindre lyckat projekt det kan vara. Hade Grekland stått utanför eurosamarbetet hade man antagligen klarat sej bättre (=kunnat sätta sin egen ränta och haft ett eget valutavärde, som vi har kunnat/haft, och inte behövt rätta sej efter vad som är lämpligast för Tyskland och Frankrike).

/Thomas

Maggan1
2010-05-05, 10:34
Hörde som hastigast i morse på nyheterna där Alexandra Pascalidou var gäst. Hon berättade om ett sjukhus som hade en hel hög med trädgårdsmästare ( tror det var 40 ?!?! ) heltidsanställda - kruxet är bara att det finns inte någon trädgård att sköta :eek: Ang_elx Ja , då börjar man ju undra....

//Maggan bye_bye

june
2010-05-05, 10:37
Det går bara bra än så länge, men så är jag ju tillbaka i min "hemby" och blir så väl emottagen så! Cheferna ser jag inte till särskilt ofta vilket jag tycker är en trevlig omväxling:D

//Kikh

Skönt för dig.....
Hoppas ni får att göra:)

Panakakis
2010-05-05, 10:50
Jag möte premiär- och utrikesminister Giorgos Paoandreou i tisdags föra veckan på en trotoar utanför hans bostad i Aten och såg mycket bekymarad ut över detta läge, skyndade snabbt upp till palamentet.
PANAKAKIS:rolleyes:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=346&pictureid=3448

Hellen
2010-05-05, 13:08
Tittar på aftonbladets livesändning, det här kan inte sluta väl....
Det är nog bara en början på kommande kravaller som visas nu kl 13,05 5/5 :mad:

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article7075074.ab

Netwolf
2010-05-05, 13:23
Jag möte premiär- och utrikesminister Giorgos Paoandreou i tisdags föra veckan på en trotoar utanför hans bostad i Aten och såg mycket bekymarad ut över detta läge, skyndade snabbt upp till palamentet.
PANAKAKIS:rolleyes:
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=346&pictureid=3448

Han gör ju fel. Så gör man ju inte Bryssel-steget! :D

Homeros
2010-05-05, 13:23
Denna artikel är ifrån dagens Aftonbladet. Landet Grekland är som första Europeiska land mycket nära en konkurs.
-Vad händer då med landet !?
/Homeros

”Grekland klarar inte det här”

Medelhavslandet har rekordstora lån - ekonomer dömer ut framtiden

Grekland är mitt i den värsta ekonomiska krisen landet upplevt i den moderna historien.
Men trots miljard-lån från EU är framtiden allt annat än ljus.
– Jag tror inte att de klarar det här, säger Lars Calmfors, professor i interntionell ekonomi på Stockholms universitet.

I dag inleddes en landsomfattande strejk i Grekland. Såväl offentligt som privata anställda protesterar mot de nedskärningar som regeringen tvingas genomföra för att rädda de blödande statsfinanserna.
Men trots att EMU-länderna och Världsbanken, IMF, har beviljat Grekland lån på över 1000 miljarder kronor dömer ekonomer ut Greklands framtid som mörk. Landet är mycket nära en ”konkurs”.
– Jag tror inte Grekland klarar den här krisen. De kommer förmodligen inte att kunna betala tillbaka sina lån utan till slut kommer de att tvingas skriva ner sina skulder, säger Lars Calmfors, professor i internationell ekonomi på Stockholms universitet.
Sprider sig

Det skulle innebära en tillfällig lättnad för Grekland. Men långivarna skulle inte få tillbaka sina pengar, och det skulle slå hårt mot Grekland i framtiden.
– Problemet är att det kommer att bli mycket svårt för landet att ta lån. Detta har hänt i många länder utanför Europa men det har aldrig förut hänt något EU-land.
I förlängningen kan det innebära att långivarna håller i sina pengar och även andra länder får svårare med lånen.
Kan drabba USA

– Det riskerar att bli spridningseffekter till först och främst Portugal och Spanien. Personligen är jag mer orolig för vad som händer med de stora länderna som lånar -USA, Storbritannien och Japan. Den dagen marknaden börjar tvivla på dem är det riktigt allvarligt, säger Calmfors.
När kan det hända?
– Det går inte att förutse. När marknaden reagerar kommer det plötsligt.
Grekland har länge lånat för att finansiera sina höga kostnader. Tjänstemän och politiker har medvetet eller omedvetet fuskat med statistiken som skickats ut till bland annat EU.
Ett av de grundläggande problemen har varit det stora politikerförakt som finns i Grekland. Det har lett till att politiker i jakt på väljare har infört många offentliga förmåner för medborgarna, utan att ha råd att finansiera dem.
Ingen kan i dag riktigt svara på frågan hur omfattande systemet med förmånerna är.
"Fuskat med statistiken"

Men Calmfors säger att det finns tre orsaker till det har kunnat gå så långt att Grekland nu riskerar ”konkurs”.
– Den ena är att EU har urholkat sitt regelsystem och man har inte gripit in i tid för att få ordning på Greklands ekonomi. Den andra är att de grekiska statsfinanserna har varit missköta under lång tid och man har dessutom fuskat med statistiken. Det här speglar en lång historia av misskötta statsfinanser ända sedan det moderna Grekland bildades på 1830-talet. Nu håller det inte längre.
– Den tredje faktorn är att när finansmarknaden reagerar är det ofta för sent. Långivarna har lånat ut för mycket alldeles för länge och tagit för stora risker.

inkfish
2010-05-05, 14:18
Jag vet inte om Sverige :rolleyes: , men om våra politiker nu så bestämmer, ska var och en i Finland betala ca 300€ per år till Grekland (ett flyg till Grekland mindre :mad:), men vi vill rädda Grekland (och de nationella och internationella bankerna!).

Fast det var inte riktigt det jag tänkte på. Jag menade mer att jag tolkar "Europas folk, res er" som en uppmaning till oss andra att göra gemensam sak med de greker som protesterar mot sparåtgärderna. Och då tror jag att de misstar sig totalt, det kan inte finnas många europeer som tycker att åtgärderna är fel.

Titta bara på Tyskland, där missnöjet är utbrett med att varje tysk får betala 1100 eller 1700 euro till Grekland (minns inte exakt siffra). Och Slovenien, som får låna (!) för att kunna bidra.

Kalimera
2010-05-05, 14:19
Nu börjar det hetta till ordentligt! Tre döda under demonstrationer idag. Läs mer på DN (http://www.dn.se/nyheter/varlden/generalstrejk-vantas-lamsla-grekland-1.1088482).

anneli56
2010-05-05, 18:12
På tv har det visats om oroligheterna hela dagen på alla kanaler, det är verkligen hemskt,folk är som galna!! Det brinner lite här och där, och man befarar flera döda.
Tänker inte spekulera om krisen, men jag förstår vanligt folks ilska, tänk bara på att din lön sänks från 7€ timmen till 4€ . Men inget blir ju bättre av dessa demonstrationerna:confused: var ska detta sluta?

hasa
2010-05-05, 19:06
Blir faktiskt lite förbannad, Grekerna måste inse alvaret och att det enda de kan göra är att bita ihop och tillsammans kämpa sig igenom krisen. Att försöka finna empati hos övriga länder i Europa tror jag är helt utsiktslöst. __D

Aina
2010-05-05, 19:16
Tragiskt att tre människor miste livet idag...
Aina

Eva L
2010-05-05, 21:54
En kvinna som dog i branden väntade barn så fyra liv släcktes idag. Grekerna har under många år haft problem med demonstranter/anarkister som verkar göra allt för att demonstrationerna ska bli så våldsamma som möjligt. Nu har de en stor arena att spela på.

Eva

Masse
2010-05-05, 22:49
Detta är en tragedi för hela den globala ekonomin.

Ett skolbokseksempel på vad som händer när man mörkar och döljer verkligheten, och också väljer att förneka densamma och vidta åtgärder. Proportionerna är gigantiskt olika, men mekanismen är exakt densamma som vad som händer med privatekonomin när man sköter den likadant. Hoppas att många, både nationer och enskilda medborgare, tar lärdom.

Jag tycker att man kan ha två förhållningssätt till de våldsamma protesterna. A) Nationellt förstår jag inte alls varför man protesterar mot lånen från EU och IMF. Vad är alternativet? B) Det mesta av ilskan i protesterna har nog sin grund i fördelningspolitiken, vilket inte är svårt att förstå. Vem skall bära hur mycket av bördan? Det är en evighetsfråga som finns i alla länder, oavsett kris eller välstånd. Se bara på nu aktuell debatt i svensk politik. Ett evigt problem som tyvärr får extrema yttringar i ett krisläge som Greklands.

Oavsett hur man finner svaren på frågan om hur kakan (eller den beska medicinen) skall fördelas, så hoppas jag att man inser vikten av att få in resurser till att sätta en rejäl deg, för att det skall bli någon kaka alls att fördela. Dvs vårda inkomsterna, som för Greklands del i väldigt hög grad består av turismen. Kravaller och strejker som motverkar inflödet av turister gör det ju inte direkt lättare att lösa problemen.

:) Mats

Rarasarah
2010-05-06, 08:09
Jag har inte hunnit boka min resa än och har nu blivit lite uppskrämd av tidningar som rapporterar om den grekiska krisen? Vågar man verkligen boka en resa till grekland i juli?? Tänkte då vara på nån ö och inte på fastlandet.

Kommer det att påverka turisterna stort?:confused:

Vi bokade vår resa för flera månader sedan och sitter själva och funderar på hur det kommer gå. Man vill ju inte åka om det är oroligheter!!! Sen har vi ju redan betalat vår resa så jag har ingen aning om ifall man får boka om kostnadsfritt om man själv anser att man inte vill/vågar? Mailade för ngr dagar sedan resebyrån men de hade inga uppgifter att ge... Vad göra?

Stomatol
2010-05-06, 08:39
Vi åker till Grekland om två veckor och jag är inte ett dugg orolig. Om man inte har tänkt sig att vara i en storstad när det är demonstrationer så är det ingen fara alls. Vi som åker till öarna/mindre turistorter så kommer Grekerna att välkomna oss mer än annars, dom är naturligtvis rädda att turisterna som dom lever av inte ska komma, och blir glada att vi kommer.
Du kan slappna av ;).

Här är en bra blogg att läsa http://tot.blogsite.gr/

monica
2010-05-06, 09:03
Vi bokade vår resa för flera månader sedan och sitter själva och funderar på hur det kommer gå. Man vill ju inte åka om det är oroligheter!!! Sen har vi ju redan betalat vår resa så jag har ingen aning om ifall man får boka om kostnadsfritt om man själv anser att man inte vill/vågar? Mailade för ngr dagar sedan resebyrån men de hade inga uppgifter att ge... Vad göra?

Vart ska du i Grekland?
Du behöver inte vara orolig, strejkerna är endast på vissa gator i Aten.
De är dessutom inte varje dag, storstrejkerna får man reda på innan de bryter ut. Åk till Grekland och njut, ni är mer än något välkomna i år när läget är som det är.

Monica

Kalimera
2010-05-06, 11:32
I dagens DN skrivs det mycket om krisen. Denna artikel (http://www.dn.se/nyheter/varlden/ooverskadliga-konskevenser-om-grekland-misslyckas-1.1089349) var intressant. Där står en del om hur turismen påverkas:

Ett uppenbart problem är att strejker och våldsamma protester är dålig reklam för landet inför början på den stora turistsäsongen. Turismen är viktig för Greklands ekonomi, och förra året förlorade landet 10–15 procent av sina turistinkomster. Man hade hoppats på en uppryckning i år. Men gårdagens händelser kan avskräcka turister.

Det tror jag också. Vi som nästan har Grekland som intresse kanske inte påverkas, men är det "bara" sol och bad som är viktigt tror jag nog att många hellre väljer länder som Turkiet och Kroatien. Det kommer spä på krisen ännu mer.

Riitta
2010-05-06, 11:39
Detta har jag också tänkt på:( Folk som inte har varit i Grekland förut, kanske väljer bort det alternativet för allt vad man ser på tv.
Vi gamlingar är väl inte så oroliga och vet att det inte är "farligt" och åka dit.

Har glatt mig åt några timmar i Aten på vår resa, men nu kollar man nog noga först ifall det är planerade demonstrationer på gång den dagen:o

Riittabye_bye

Ikaros2
2010-05-06, 12:52
Kom fra Hellas for en uke siden og reiser ned igjen om 2 uker. Jeg har ikke hatt noen problemer, - og ser ikke for meg at det kan bli noen,
-utenom de største byene (Athen og Thessalioniki). Jeg hadde telefonkontakt med greske venner i Kalamata (Peloponnes) senest idag og der er det helt stille der, ................og det er 29 grader varmt :).

malou
2010-05-06, 14:11
Tror som Janne at dette desverre kan påvirke turismen i negativ retning. Nyhetsbildet, med uroligheter og streiker etc, har betydning. Leste dessuten et sted/nettavis at man ble anbefalt å ta med euro hjemmefra, i tilfelle bankstreik. For oss 'gamle' reisende er det gjerne sånn at vi reiser uansett. Men har hørt andre- som etter å ha lest om krisen og sett tv-intervjuer med grekere - at ferievalget ikke er Hellas, og at flere har inntrykk etter tv-innslag at yngre grekere ikke ser ut til å fatte at krisen gir konsekvenser, at noen av dem føler seg urettferdig behandlet. Det siste kan man jo på ett vis forstå, med høyere skatter og høyere pensjonsalder.

Rarasarah
2010-05-06, 15:48
Detta har jag också tänkt på:( Folk som inte har varit i Grekland förut, kanske väljer bort det alternativet för allt vad man ser på tv.
Vi gamlingar är väl inte så oroliga och vet att det inte är "farligt" och åka dit.

Har glatt mig åt några timmar i Aten på vår resa, men nu kollar man nog noga först ifall det är planerade demonstrationer på gång den dagen:o

Riittabye_bye

Tycker det är så tråkigt om det är så. Ända sen jag var där för 11 år sen så fastnade jag totalt för detta underbara land. Jag stornjuter verkligen när jag kommer dit!!! ( Fast man började ju oroa sig nu när man ser på Tv vad som händer förstås)

Rarasarah
2010-05-06, 15:51
Vart ska du i Grekland?
De är dessutom inte varje dag, storstrejkerna får man reda på innan de bryter ut. Åk till Grekland och njut, ni är mer än något välkomna i år när läget är som det är.

Monica

Det låter bra det, njuta tänker jag göra när vi kommer dit för jag har detta som favoritresemål! Ska dessutom bli en bröllopsresa! klapp_klap
Tack Monica!

NaxosLotta
2010-05-06, 16:11
Hej
Jag förstår att man blir lite orolig att resa till Grekland när man läser om oroligheter och våld i Aten. Men det händer bara i Aten och till liten utsräckning i Thessaloniki. Överallt annars är det lika lugnt som vanligt. Här på Naxos har vi absolut inga oroligheter bara oroliga greker och andra bosatta som undrar vad som nu ska hända....
Så va inte rädda för att åka på badsemseter till Grekland i sommar. Grekland behöver ju mer turister än någonsin för att få en bättre ekonomi och komma ur den här krisen.
Hoppas vi ses i sommar!!!
Lotta

Cathina
2010-05-06, 16:16
Hej
Jag förstår att man blir lite orolig att resa till Grekland när man läser om oroligheter och våld i Aten. Men det händer bara i Aten och till liten utsräckning i Thessaloniki. Överallt annars är det lika lugnt som vanligt. Här på Naxos har vi absolut inga oroligheter bara oroliga greker och andra bosatta som undrar vad som nu ska hända....
Så va inte rädda för att åka på badsemseter till Grekland i sommar. Grekland behöver ju mer turister än någonsin för att få en bättre ekonomi och komma ur den här krisen.
Hoppas vi ses i sommar!!!
Lotta

Jag, sonen och lillebror kommer åka i juni, bara vi inte blir stoppade av en flygstrejk, till Aten och sen vidare ut på öarna i 2 veckor :)

Lissi
2010-05-06, 16:44
Här är en artikel i Vagabond om krisen.
Jag åker dit även om allt blir DYRARE!

www.vagabond.se/Redaktionellt/Kronikor/Per-J-Andersson/Res-till-krisen-i-Grekland/

Lissi

Rarasarah
2010-05-06, 17:13
Det känns skönt att få höra det här för jag hade verkligen blivit ledsen om vi hade bokat om resan! Den är så viktig! _B-anana
En annan sak jag har funderat på är om ngn har hört om det kommer bli dyrare nu i Grekland?

malou
2010-05-06, 17:59
Här är en artikel i Vagabond om krisen.
Jag åker dit även om allt blir DYRARE!

www.vagabond.se/Redaktionellt/Kronikor/Per-J-Andersson/Res-till-krisen-i-Grekland/ (http://www.vagabond.se/Redaktionellt/Kronikor/Per-J-Andersson/Res-till-krisen-i-Grekland/)

Lissi

klapp_klapklapp_klapklapp_klap Lissi, sånn skal det sies! Men den komplekse og sårbare situasjonen må jo Hellas uansett gjøre noe med, man får krysse fingre.

coanma
2010-05-06, 18:13
VG nett:
Nå appellerer regjeringen i Athen til feriefolket - og ber dem legge turen til øyriket likevel.

En tiltakspakke for å få fart på turismen igjen er allerede meislet ut:

**Flyskattene på alle lufthavner unntatt Venizelos-flyplassen i Athen kuttes betydelig, slik at det blir billigere å fly til Hellas.
**Det skal i løpet av kort tid lages en plan for oppussing og bedring av flyplasser og havner, særlig i periferien.
Regjeringen vil utarbeide et program for å gi hotellansatte og andre reiselivsaktører bedre utdannelse.
**Cruiseskip får friere tøyler og også anledning til å trafikkere innenriksstrekninger.
**Det bevilges 100 millioner euro til små og mellomstore reisebedrifter

tramp
2010-05-06, 18:46
Helt klart att man nu överväger om man överhuvudtaget ska åka ner i år. Oroligheterna som tar sig våldsamma uttryck och strejker som ställer till problem för flyg och färjor, nej, sånt elände är ju inget man längtar till. Det finns ju fler länder att åka till men samtidigt är ju Grekland så fint. Kanske bäst att avvakta och vara beredd på andra alternativ.

karinafp
2010-05-06, 18:56
I nöden provas vännen, som det gamla ordspråket säger...

Karin
med knappa sex veckor kvar... klapp_klap

eija
2010-05-06, 19:02
Kom fra Hellas for en uke siden og reiser ned igjen om 2 uker. Jeg har ikke hatt noen problemer, - og ser ikke for meg at det kan bli noen,
-utenom de største byene (Athen og Thessalioniki). Jeg hadde telefonkontakt med greske venner i KALAMATA (Peloponnes) senest idag og der er det helt stille der, ................og det er 29 grader varmt :).

Bra! Jag ska dit i början av juni. Hoppas att situationen också förblir så lugn som möjligt. Lite för hett för mig ändå _B-anana !!

kari
2010-05-06, 20:33
Min venninne ( bosatt i Roma) fortalte i går at på Italiensk TV gjentar de nå stadig at prisene vil gå ned ca 30 % i Hellas framover, og at de regner med at mange flere italienere vil tilbringe feriene sine i Hellas i år enn tidligere.

Kikh
2010-05-06, 23:30
...Överallt annars är det lika lugnt som vanligt. Här på Naxos har vi absolut inga oroligheter bara oroliga greker och andra bosatta som undrar vad som nu ska hända....Lotta

Inte heller i Chania har vi hört eller märkt av något, annat än lokalbefolkning som oroar sig för om turisterna ska komma. Min chef frågade ikväll om jag hört vart hän vindarna blåser och jag berättade vad jag läser här. I Agia Marina/Platanias är läget lugnt som i en yogurthink, vi är vana vid strejker och vet att imorgon eller övermorgon är allt som vanligt igen.

Priserna verkar hållas nere med, för näringsidkaren, mindre förtjänst. Jo, cigaretterna ÄR dyrare, men en Marlboro kostar fortfarande bara 3.20€. Mat och dryck ser inte ut att ha ökat i pris på Agia Marinas tavernor och nu slår seriösa tavernaägare knut på sig för att alla ska känna sig välkomna. Bussbiljetten Agia Marina-Chania har i år ökat med 10 cent och kostar 1.50€, men då ser det ut som om vi har fler och fräschare bussar.

Strunta i vad grekiska regeringen tycker och stöd oss som säsongsarbetar och bor i Grekland med era besök. Njust av semestern i Grekland och den billigare euron!

//Kikh

Alala
2010-05-07, 04:48
Nu har ju det grekiska parlamentet godkänt stödpaketet från Eu och IMF, men det skall ju ännu godkännas i alla övriga Euroländer också. Vad Tyskland gör är förstås avgörande, socialdemokraterna som är i opposition lär sätta sig emot (eftersom de gör inrikespolitik), men om jag förstått rätt så borde paketet gå igenom med regeringspartiernas röster. Samma sak här i Finland. Det har diskuterats alldeles oerhört mycket om den grekiska krisen också i Finland, stödpaketet får absolut inte stöd av alla. Vi måste ju också låna för att kunna låna vidare till Grekland. Men nu när detta beslut har fattats så får man hoppas att beslutet håller och grekerna fattar tag i sina problem och gör de förändringar som behövs. Sen får man hoppas att marknaden håller sig lugn och inte orsakar oss en ny finanskris.:(

I går intervjuvade man de största charterbolagen i Finland och de påstod att Grekland har sålt bra, man får hoppas att det stämmer. :) Läste just förresten att ett nytt askmoln kan vara på väg, nej tack!

sjöborren
2010-05-07, 09:30
Jag vill inte höra talas om askmoln, flyg- eller färjestrejker. :(
I morgon bitti så här dags räknar jag med att sitta på planet,
sippa på någon läskande dryck ... några timmar senare landa
på Santorini för vidare färd mot Naxos. :D

Lilla sjöborren; packad och klar! :cool:

Homeros
2010-05-07, 09:34
Så har den grekiska krisen satt liv i all världens ekonomier. Börserna rasar och valutaplacerarna undviker de små valutorna som svenska kronan. Idag på morgonen kostade återigen Euron över 10 kr. Just nu är det 10.07 på Forex, en uppgång på 5% sedan en vecka.
Detta i kombination med att momserna går upp i Grekland gör att det återigen kommer att vara mycket dyrt att turista i Grekland.
Bättre var det förr på "de gamla drakarnas tid" (drachmern), -då fick vi mycket för pengarna i Grekland.
/Homeros

Kalimera
2010-05-07, 09:56
Bättre var det förr på "de gamla drakarnas tid" (drachmern)Vissa ekonomer tror att Grekland måste gå tillbaka till drachmern igen.

Kikh
2010-05-07, 10:15
Vissa ekonomer tror att Grekland måste gå tillbaka till drachmern igen.

Det tror jag att de flesta greker håller med om. Alla jag talar med säger att det var bättre förr, och de räknar fortfarande om allt till drachma:)

//Kikh

Homeros
2010-05-07, 10:55
Just nu står Euron i hela 10,18 hos Forex.

-Ja bäst vore nog för alla parter om Grekland gick tillbaka till drachmern.
Grekland har ju levt kraftigt över sina tillgångar sedan Euron infördes, och priserna har ju skenat kraftigt efter det. Pratade just om detta med en dam ifrån Aten på Samos i somras. Hon var nu i knappa 50-årsåldern och berättade för mig att hennes familj hade det mycket bättre innan Euron infördes. Hennas man var läkare och hon var då hemmafru och tog hand om deras två söner. Idag var även hon tvingad ut i arbetslivet pga av att de inte längre klarade sig på sin mans läkarlön. Själv tjänade hon 750 Euro/månad som receptionist där hon arbetade 9 timmar/dag. Hennes föräldrar var pensionärer och de klarade sig inte på den blygsamma pension de fick varför de även tvingade att delvis försörja dem.
Tror som sagt att både grekerna och vi turister skulle må bättre om man gick ur Euro-samarbetet och ekonomin fick flyta fritt i landet.
/Homeros

Homeros
2010-05-07, 10:58
[quote=Kalimera;204527.[/quote]

Janne,har ni flyttat ifrån Söder ?
Såg att du skrivit Karlskrona som hemort !

/Homeros
Reg.datum: nov 2004

nickelena
2010-05-07, 21:55
Hej Kikh!
Kan hälsa Kreta att pga/tack vare oroligheter och ev strejker i Athen, har vi nu ändrat vår resrutt. Istället för Athen, Egina med nattbåt till Chania. Blir det Kreta direkt 15/5 och två veckor framöver.
Av dessa två veckor har vi endast bokat några nätter i Almyrida.
Har du några tips till oss? Vet du nåt om Gavdos?
Hälsar Lena Nicke och Arne 6 år

Lissi
2010-05-07, 22:16
Jag vill inte höra talas om askmoln, flyg- eller färjestrejker. :(
I morgon bitti så här dags räknar jag med att sitta på planet,
sippa på någon läskande dryck ... några timmar senare landa
på Santorini för vidare färd mot Naxos. :D
Lilla sjöborren; packad och klar! :cool:

Du kommer iväg.....askmolnet väntar nog precis som förra gången till den vecka VI ska iväg;)

Ha en fin resa!!
Lissi

Kikh
2010-05-07, 22:53
Hej Kikh!
Kan hälsa Kreta att pga/tack vare oroligheter och ev strejker i Athen, har vi nu ändrat vår resrutt. Istället för Athen, Egina med nattbåt till Chania. Blir det Kreta direkt 15/5 och två veckor framöver. Av dessa två veckor har vi endast bokat några nätter i Almyrida.Har du några tips till oss? Vet du nåt om Gavdos? Hälsar Lena Nicke och Arne 6 år

Hej och välkomna till Kreta!

Gavdos är, enligt sägnen, den ö där Odysseus träffade nymfen Calypso. Det är en liten ö ca 26 sjömil söder om Chora Sfakion med ca 60 bofasta. Befolkningen försörjer sig på fiske, och enligt min lokale sambo handel med mindre lagliga växter... Många hippies slog sig ner på ön eftersom de ansåg sig vara i paradiset.

Ön räknas som ett paradis även för campare men man får räkna med väldigt enkelt serviceutbud och bara ett fåtal bussar. Om det är en dagsutflykt ni planerar kan ni sikta på antingen Sarakiniko Beach eller Korfos Beach. Båt till Gavdos bör finnas från Chora Sfakion och har man tur med turen kan man få se delfiner. Bakom Gavdos finns ytterligare en liten ö, mig veteligen obefolkad, Gavdopula.

Jag har ingen koll på biljettpriser, och har heller inte hört om några hotell på ön men jag skulle gärna åka dit om jag kunde. Jag kanske ska erbjuda mig att klippa "gräset" mot en övernattning:D

Om ni bor i Almyrida tycker jag att ni ska ta en tur upp till Plaka och Kokkino Chorio (röda byn), där min profilbild är tagen. Besök också Vamos, en varsamt restaurerad Kretensk by. Med bil kommer ni till Argiropoulis, utanför Rethymno, bilder finns i mitt fotoalbum här på Kalimera. Självklart ska ni se charmiga Rethymno.
En tur till Lake Agia, en av våra insjöar är inte heller helt fel, och jag skulle gärna se att ni besökte en bergsby - Omalos, Kalikrates eller lilla Therissos.

Almyrida (Almirida) är en lugn och behaglig by, nu när engelsmännen slutat skjuta varandra, med bra bad och fin natur. Ta en promenad bort till piren och låt sonen provfiska med snöre och bröd. Tavernorna serverar bra mat över lag och mycket färsk fisk brukar finnas. Var inte blyga för att prova lokala specialiteér - lamm i ugn, staka med bröd eller grekens viagra, sjöborresallad med bröd. Rakomelo måste ni också prova ett glas!

Har ni inga vidare planer tycker jag att ni ska besöka Agia Marina och Chania. Agia Marina är perfekt för barnfamiljer oavsett om de vill lata sig eller göra utflykter i området. Just nu är byn glesbefolkad och flera hotell hyr ut rum/studios till strögäster. Kommer ni till Agia Marina kan jag säkert tipsa er om bra och billigt boende i min gamla hemby.

Lycka till med planeringen!
//Kikh

Alala
2010-05-08, 09:35
Tillbaka till drachmern är väl inte vad man vill inom EU, och det måste ju vara orealistiskt att tro att allt skulle "bli som på den gamla goda tiden". Hur tänker man då? Att Grekland skulle strunta i att betala lånen, devalvera drachmern och allt skulle vara frid och fröjd? Det är ju inte eurons fel att det blivit så här, utan den grekiska politikens, men visst kan man tycka att EU borde ha skärpt sig mycket tidigare. Men så brukar det vara, man vaknar först när krisen har uppstått, och då är det för sent. På måndagen får vi se vad som händer på marknaden, tyvärr finns det ju spekulanter som vinner om det krisar till sig ordentligt.__D
Till Kikh! Du är en mycket bra marknadsförare för Kreta.klapp_klap

malou
2010-05-08, 20:07
Vissa ekonomer tror att Grekland måste gå tillbaka till drachmern igen.

Er ingen økonom, lurer på hva forskjellen vil være for Hellas i så fall. Vil da krisen løses av seg selv, mon tro. Hva med gjelden, korrupsjon, strukturelle forhold..beror sånt på euro?
Leste med gru at meget velstående greske celebriteter nå (ifølge media)sier at de har overført store summer av formuen sin til andre land. Lojalitet eller solidaritet, kanhende ville vi også gjort det samme om vi hadde vært i tilsvarende situasjon. Et godt tegn er det ikke.

Ikaros2
2010-05-09, 00:07
Enig! Virker ikke spesielt solidarisk!!!:mad:
Jeg tror ikke dette vil gå raskt over, - og slettes ikke av seg selv.
Det er behov for store kulturelle endringer i samfunnet, og det skjer ikke over natten. Det tar lang tid før alle lag i samfunnet forstår at skatter og avgifter må betales, at moms er noe vi alle lever av, og at man ikke kan bevilge seg ut av alle problemene.
Rikingene greier seg nok, og om de må betale 23% i moms vil det ikke bety noe. Det er verre for pensjonistfamilien med en allerede for dyr husleie i Athen.

Å endre kulturer tar tid, - lang tid! Heldigvis finnes det gode krefter i landet som vil være med på å dra lasset. Det trengst, - og vi må alle være med på å gi dem vår støtte og dermed gjøre vårt til at dette går bra, - og at problemene får en kortest mulig varighet.

Monica P
2010-05-09, 08:34
Tack för det, Ikaros och alla andra som sympatiserar med medelgrekson.- Det är faktiskt märkligt : i tidningen Thema 9 maj presenteras en gallupundersökning som stödjer de åtstramande planerna. 74 % tycker att strejkerna är oansvariga, 56,5 % anser att Syriza och KKE (vänstern) med sin hållning har ökat på oroligheterna, 54,2 % accepterar villkoren för lånen, 51,4% tror att mer åtstramningar är bättre än strejker ...
Jag vet inte hur representativ en sån här undersökning egentligen är. En uppgivenhet kan avläsas, typ: bråka inte, låt oss komma över det här nångång.

Eva L
2010-05-09, 10:47
Jag vet inte hur representativ en sån här undersökning egentligen är. En uppgivenhet kan avläsas, typ: bråka inte, låt oss komma över det här nångång.

Tack för den informationen om grekernas inställning. Finns egentligen inget att bråka om. Har landet inte tillräckligt med pengar för att klara sina finanser och lånekarusellen via den vanliga vägen är över så är det helt krasst bara att drå år svångremmen.

Det som förvånat mig mest men fast egentligen inte är hur oppositionen från höger till vänster kan se så lättvindigt och naivt på situationen att de inte försöker enas och stöjda den sittande regeringen som är ganska ny när den försöker ta itu med problemen.

Eva

kari
2010-05-09, 10:58
Du kommer iväg.....askmolnet väntar nog precis som förra gången till den vecka VI ska iväg;) Lissi

Nei, Lissi, e n gang er m e r enn nok !!! :) - det skal ikke komme n o e n aske (eller annet) i veien for Pargareisen deres :D
- om j e g får bestemme :)
Og, selv om våre ferier er uvesentige ifht de virkelige problemene, så er det jo viktig at v i som elsker Hellas og støtter våre greske venner kommer ned og bruker penger bye_bye

nickelena
2010-05-09, 11:07
Tack Kikh för all info!

Vi ska hyra bil, och än är inget mer boende bokat.
Vi försöker säkert leta upp Dig för att få mer lokala tips på plats.
Vore jättetrevligt!
Tipset om fiske tror jag sonen absolut nappar på. Förra året på Koufonissi fick vi investera i rev med krok o flöte. Som tur var fick han ingen fisk...
Ha det gôtt å tack!
/Lena

Kikh
2010-05-09, 12:06
...och har heller inte hört om några hotell på ön men jag skulle gärna åka dit om jag kunde. //Kikh

Revidering av fakta. Det finns privata rum att hyra på Gavdos enligt min sambo - och den intilliggande ön heter Gavdopoula (lilla Gavdos) och inget annat.

//Kikh

malou
2010-05-09, 13:34
Tack för det, Ikaros och alla andra som sympatiserar med medelgrekson.- Det är faktiskt märkligt : i tidningen Thema 9 maj presenteras en gallupundersökning som stödjer de åtstramande planerna. 74 % tycker att strejkerna är oansvariga, 56,5 % anser att Syriza och KKE (vänstern) med sin hållning har ökat på oroligheterna, 54,2 % accepterar villkoren för lånen, 51,4% tror att mer åtstramningar är bättre än strejker ...

Takk til deg, Monica, for denne informasjonen. Dette gir i høyeste grad et annet og mer nyansert bilde enn hva som kommer hit til oss via medier. Krysser fingre for Hellas, for en forhåpentligvis tryggere fremtid for den jevne greker - med tid og stunder.

Håper turistene vil strømme til denne sommeren, bidra med et lite håp om at landets kvaliteter fortsatt er verdsatt, og til å opprettholde innteksmulighetene innen turismen.

Rarasarah
2010-05-09, 20:15
Finns det ngn som kan tala om ifall det är ngt man BARA MÅSTE SE när man är på Rhodos? (Förutom Rhodos stad)
Vi hyr alltid vespa när vi är iväg och åker runt väldigt mkt, kan vara kul att ha lite mål då! klapp_klap

Rarasarah
2010-05-09, 20:27
Finns det ngn som kan tala om ifall det är ngt man BARA MÅSTE SE när man är på Rhodos? (Förutom Rhodos stad)
Vi hyr alltid vespa när vi är iväg och åker runt väldigt mkt, kan vara kul att ha lite mål då! klapp_klap

Ber om ursäkt att jag drog ifrån ämnet där... Tänkte mig inte för!bye_bye:p:D

laero
2010-05-09, 22:46
-Ja bäst vore nog för alla parter om Grekland gick tillbaka till drachmern.
.......
Tror som sagt att både grekerna och vi turister skulle må bättre om man gick ur Euro-samarbetet och ekonomin fick flyta fritt i landet.
/Homeros

Grekland borde aldrig kommit med i euro-samarbetet utan skulle kört sin egen "b-ekonomi" tills man blivit mogen att deltaga på samma villkor som övriga länder.

Men att bli uteslutna nu tror jag skulle bli en katastrof av stora mått för Grekerna. De skulle få en valuta så svag att den gamla drachmern framstår som superstabil i jämförelse. Däremot skulle deras enorma skuldberg och underskott i statsfinanser finnas kvar, men räntor och återbetalningar måste då konverteras till starkare valutor. Frågan är om inte Europa då kommer att se ett nytt u-land i sitt sydöstra hörn.

Men visst, för oss turister skulle det bli ett billigt land att turista i.:(

Lars

Izabella
2010-05-10, 08:06
Vart ska du i Grekland?

Monica

Håller med! Det är lätt att tro på och ryckas med av medierna... snyft_drop

...personligen bor jag sedan drygt 2 år i Nairobi, Kenya. Här i Nairobi var det oroligt efter valet i jan 2008... enligt medierna var det rena inbördeskriget. Faktum var att bråket var i slummen (där många folkslag slogs med varandra pga ibördes rasism) samt i en av parkerna inne i Nairobi. Vi andra märkte knappt av ngt. Detta uppförstorade mediauppbåd medförde att turisterna försvann och turismen har ff inte återhämtat sig på långa vägar! Vackra stränder och jättefina hotell helt ödelagda... Mesta turismen sker ca 20-50 mil från Nairobi.

... Så ta det coolt så länge du inte tänkte vara med mitt i...:cool:

Rarasarah
2010-05-10, 19:06
Håller med! Det är lätt att tro på och ryckas med av medierna... snyft_drop

...personligen bor jag sedan drygt 2 år i Nairobi, Kenya. Här i Nairobi var det oroligt efter valet i jan 2008... enligt medierna var det rena inbördeskriget. Faktum var att bråket var i slummen (där många folkslag slogs med varandra pga ibördes rasism) samt i en av parkerna inne i Nairobi. Vi andra märkte knappt av ngt. Detta uppförstorade mediauppbåd medförde att turisterna försvann och turismen har ff inte återhämtat sig på långa vägar! Vackra stränder och jättefina hotell helt ödelagda... Mesta turismen sker ca 20-50 mil från Nairobi.

... Så ta det coolt så länge du inte tänkte vara med mitt i...:cool:

Hahaha, nä sådan spänning vill jag inte ha!!! Räcker gott med spänningen inför att få komma tillbaka till mitt favvoresmål, mer behövs ej!!! _B-anana

Louisa
2010-05-10, 22:31
Jag forstar att demonstrationerna i Grekland paverkar turismen negativt. Men jag kan nastan le lite for mig sjalv nar folk sager saker som "oh varfor maste de demonstrera, forstar de inte att det ar daligt for turismen?". Tro det eller ej, men turismen ar faktiskt inte sa viktig i jamforelse med bedrageri, korruption, skandaler, pension pa 4000 kronor, grundlon pa 7000 kronor, daliga skolor, daliga sjukhus, ett lands kollaps. Turismen ar saklart mycket viktig for de som jobbar inom den sektorn, men det kan inte styra en greks hjarna sa mycket att han tanker att "ok mitt land gar under och det enda ratta ar att jag demonstrerar, men det ar bast att jag inte gor det for jag vill ju inte skramma turisterna". Det funkar liksom inte sa. Grekerna lever har, och de kan inte alltid ga runt o tanka pa vad andra lander sager om dem.

De som under demonstrationen stallde till med oroligheter och kastade bomber som orsakade dodsfallen ar for ovrigt inget mindre an terrorister och kan inte representera alla greker, alla greker ar emot det som de gjorde. Men det vet val alla att det ar det som visas pa nyheterna sen och sa framstar Grekland som en krigszon.

Kikh
2010-05-11, 03:28
Jag forstar att demonstrationerna i Grekland paverkar turismen negativt. Men jag kan nastan le lite for mig sjalv nar folk sager saker som "oh varfor maste de demonstrera, forstar de inte att det ar daligt for turismen?". Tro det eller ej, men turismen ar faktiskt inte sa viktig i jamforelse med bedrageri, korruption, skandaler, pension pa 4000 kronor, grundlon pa 7000 kronor, daliga skolor, daliga sjukhus, ett lands kollaps....

Jag måste tyvärr säga att siffrorna i exemplen är felaktiga och argumentet ohållbart. Biter inte på en svensk råkommunist som mig. Pensionen för en grekisk statlig anställd rör sig runt 1200€ (Glöm det med pension för ensamma döttrar, vi har bara änkepensioner här). Skolorna är utmärkta, om än kostsamma, om man jämför med Sverige och landets ekonomi kolapsar tack vare den tidigare regeringens korruption - kan inte sia om den nya socialistiska regeringen som är nödtillsatt.

Demonstrationerna är rent förbannat onödiga i gemene mans ögon. Bara KKE, grekiska kommunistiska (extremistiska) partiet, har någon glädje av dem eftersom de försöker vinna röster och gillar att göra sig hörda.

I vinter hotas vi "medelgreker" med utebliven A-kassa trots att sjyssta arbetsgivare betalar minst 350€/månaden för vår försäkring. Det är inte vi som strejkar - vi har fullt upp med att försöka finna jobb även vintertid. Jag har levt på 455€ i A-kassa i vinter (5x455€). Jag betalar halv hyra (sambo) a´250€ per månad, plus halv uppvärmning och hälften av maten. Jag har inte råd att klaga om vi har +13 grader inomhus på morgonen, jag klär på mig! Min sambo har året-om jobb som servitör (ca 900€/mån). Våra respektive arbetsgivare har betalat full försäkring för oss båda och trots det drar vi oss för att besöka läkare vid behov och har svårt att klara ekonomin.

Förväxla INTE en grekisk kommunist med en svensk (jämförbar med en grekisk socialist), jag är mer kommunist än Carl-Bertil Jonsson men vill inte ha med de Grekiska extremisterna att göra. jag fick idag sagt till mig att " snart är det bara invandrare (läs Albaner och Bulgarer) som bor i Grekland vintertid - Grekerna kommer att jobba utomlands".
Jag kom inte till Grekland för att bli rik. Jag jobbar hårt för min lön (med 2 lediga dagar per månad) á 850€/mån och min chef betalar min A-kassa/försäkring var månad. Varken han, jag, eller någon annan som är beroende av turismen och den inkomst den ger, vill se turismen störd av oroligheter och strejker.
En strejk för oss kan betyda dagar utan el i hemmen (eller utebliven post) - turisterna har fortfarande sin A/C eftersom vi värnar om dem i första hand...
Turismen är oerhört viktig i vissa områden av Grekland - den är vårt levebröd - och många har frågat mig vad svensken (skandinaven) har för ställning till oroligheterna.

Tack och lov är vi förskonade från idiotier i Chania! Om det protesteras sker det runt saluhallen i första hand, och saluhallen har flera ingångar :D

Från en sann kommunist: KKE's väx upp eller ät skit!

//Kikh (utan en enda droppe rött i omloppet!)

Eva L
2010-05-11, 07:03
Var femte grek är beroende av turistnäringen så det är en betydande del av landets ekonomi. Det jag tror många av oss oroar oss för är inte att möta oroligheter på våra resor utan att dessa skall bidra till att landet inte kan få ordning på sina finanser. Då drabbas inte bara greker vilket är hemskt nog utan hela Europa med negativa konsekvenser för hela världsekonomin. Går börserna ner har många turister mindre pengar att resa för så då blir det automatiskt en minskning av de som har råd att åka iväg.

Tycker också att demonstrationerna ger en negativ klang rent generellt och den menatlitet som förknippas med landet. Jag har hört flera som aldrig besökt Grekland men övervägt att göra det som nu vill resa till andra länder istället. Många svenskar arbetar 40 timmar i veckan eller mer och planerar att pensionera sig först vid 65-67 års ålder med tanke på hur lite det kan bli i pensionkuvertet i framtiden för många. De har nog väldigt lite till övers för många grekers gnäll och kurruption men kan ändå känna sympati för de allra fattigaste men förhoppningsvis kan ett annat samhälle och framtida reformer komma den gruppen till del.

Eva

Netwolf
2010-05-11, 08:00

Det var f-banne mig det finaste jag hört, sen jag konfirmerades...:D;)

Eva L
2010-05-11, 11:02
Ser att jag stavat som en kratta i inlägget ovan. Ska naturligtvis vara korruption och mentalitet.

Eva

monica
2010-05-11, 12:07
Skolorna är utmärkta, om än kostsamma, om man jämför med Sverige och landets ekonomi kolapsar tack vare den tidigare regeringens korruption - kan inte sia om den nya socialistiska regeringen som är nödtillsatt.

Hur kan du säga att skolorna är utmärkta Kikh, hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig flyttat hit med mina barn. Mycket mer utbildningsmöjligheter i Sverige, dessutom måste ungarna gå på privata extraskolor här vilket ruinerar många familjer. Lärare som är så uttråkade på sina jobb och dåliga lön, riktigt eländigt skulle jag vilja säga. Båda mina barn har jag dessa erfarenheter med.

Fråga vilken svensk mamma du vill om alla läxor och krav barnen har från första klass, och många svenska mammor jag lärt känna genom åren har flyttat tillbaka till Sverige för barnens skull.

Mycket är bra i Grekland men definitivt inte grekisk skola och sjukvård är min åsikt.

Monica.

Kikh
2010-05-11, 13:17
Hur kan du säga att skolorna är utmärkta Kikh, hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig flyttat hit med mina barn. Mycket mer utbildningsmöjligheter i Sverige, dessutom måste ungarna gå på privata extraskolor här vilket ruinerar många familjer. Lärare som är så uttråkade på sina jobb och dåliga lön, riktigt eländigt skulle jag vilja säga. Båda mina barn har jag dessa erfarenheter med. Fråga vilken svensk mamma du vill om alla läxor och krav barnen har från första klass, och många svenska mammor jag lärt känna genom åren har flyttat tillbaka till Sverige för barnens skull. Mycket är bra i Grekland men definitivt inte grekisk skola och sjukvård är min åsikt.
Monica.

Jag hör på mina väninnor att det är slitigt och dyrt, men till skillnad från i Sverige verkar de grekiska barnen lära sig något. Min uppfattning av den svenska skolan (har 2 barn som genomgått den och har arbetat som lärare) är att det rycks för mycket på axlarna åt problem. Jag vet att jag generalliserar men över lag tycker jag att grekerna ger barnen en god, om än hård, utbildning. Vad jag inte förstår helt och fullt är systemet med kvällskolor, det verkar gå prestige i det fenomenent. "Alla andra gör det".
Det är bra att du säger ifrån Monica, då får jag en vidare och mer nyanserad bild.

Sjukvården ska vi inte tala om, jag får frossa av bara tanken på sjukhusbesök!

//Kikh

laero
2010-05-11, 13:53
Jag hör på mina väninnor att det är slitigt och dyrt, men till skillnad från i Sverige verkar de grekiska barnen lära sig något. Min uppfattning av den svenska skolan (har 2 barn som genomgått den och har arbetat som lärare) är att det rycks för mycket på axlarna åt problem. Jag vet att jag generalliserar men över lag tycker jag att grekerna ger barnen en god, om än hård, utbildning. //Kikh

Nu tycker jag mer att du låter som en Folkpartist :cool:

Kikh
2010-05-11, 13:57
Nu tycker jag mer att du låter som en Folkpartist :cool:

Nu har JAG hamnat i en politisk kris! :eek:

Kikh
2010-05-11, 15:26
Det var f-banne mig det finaste jag hört, sen jag konfirmerades...:D;)

Inte så välformulerat, men det kom från hjärtat :o

//Kikh

dettis
2010-05-11, 18:05
En fråga bara Kikh, lönerna och pensionerna du nämner, det måste väl var netto eller?
I Sverige talar vi ju alltid om brutto när det gäller löner etc.

/Dettis

Hellen
2010-05-11, 19:10
En fråga bara Kikh, lönerna och pensionerna du nämner, det måste väl var netto eller?
I Sverige talar vi ju alltid om brutto när det gäller löner etc.

/Dettis

Inte för att jag är Kiki Ang_elx:D men hon skrev tidigare att man inte betalar skatt om man har lägre inkomst än 10500€, så exemplet borde vara brutto=netto. 850 per månad är inte skattepliktigt.

// Helén

monica
2010-05-11, 19:41
Jag hör på mina väninnor att det är slitigt och dyrt, men till skillnad från i Sverige verkar de grekiska barnen lära sig något. Min uppfattning av den svenska skolan (har 2 barn som genomgått den och har arbetat som lärare) är att det rycks för mycket på axlarna åt problem. Jag vet att jag generalliserar men över lag tycker jag att grekerna ger barnen en god, om än hård, utbildning. Vad jag inte förstår helt och fullt är systemet med kvällskolor, det verkar gå prestige i det fenomenent. "Alla andra gör det".
Det är bra att du säger ifrån Monica, då får jag en vidare och mer nyanserad bild.

Sjukvården ska vi inte tala om, jag får frossa av bara tanken på sjukhusbesök!

//Kikh

Hej igen Kikh

Kanske skolorna på Kreta är annorlunda, här har jag bara dålig erfarenhet.
Eftersom mina barn även går i svensk skola här så träffar jag svenska mammor varje lördag. Har faktiskt aldrig hört en mamma som tycker att det är ett bra skolsystem. Även de grekiska vänninorna klagar på att familjelivet är det inte mycket med, varje kväll går åt till alla läxor som barnen behöver hjälp och det är inte lite läxor. Dessutom har många barn stressutslag och är väldigt pressade med extraskolor på kvällarna. Alla jag känner inklusive mig själv skickar barnen till dessa skolor på kvällarna, har ständigt dåligt samvete för jag ser hur trötta barnen är. Men om man inte gör det kommer barnen efter i vanliga skolan för där lär man sig inte allt.

Jag vet oxå hur skolorna är i Sverige numera, är ju uppe varje sommar ca 2 månader och har vänninor och systrar som har barn i skolåldern, så vi pratar och jämför.

Idag har faktiskt min äldsta son gjort det svenska TISUS testet på svenska ambassaden, klarar han det så kan han söka direkt in på svensk högskola eller svenskt universitet. Det räknas som om han har gått 9 årig svensk grundskola och gymnasium.Om han gör det är inte bestämt, men han har möjligheten att göra det om han vill längre fram.

Detta var inget anklagande Kikh utan bara min synvinkel, och du sjukvården kan vi ta en annan gång;)

Monica

Louisa
2010-05-11, 20:58
Jag måste tyvärr säga att siffrorna i exemplen är felaktiga och argumentet ohållbart. Biter inte på en svensk råkommunist som mig. Pensionen för en grekisk statlig anställd rör sig runt 1200€ (Glöm det med pension för ensamma döttrar, vi har bara änkepensioner här). Skolorna är utmärkta, om än kostsamma, om man jämför med Sverige och landets ekonomi kolapsar tack vare den tidigare regeringens korruption - kan inte sia om den nya socialistiska regeringen som är nödtillsatt.

Demonstrationerna är rent förbannat onödiga i gemene mans ögon. Bara KKE, grekiska kommunistiska (extremistiska) partiet, har någon glädje av dem eftersom de försöker vinna röster och gillar att göra sig hörda.

I vinter hotas vi "medelgreker" med utebliven A-kassa trots att sjyssta arbetsgivare betalar minst 350€/månaden för vår försäkring. Det är inte vi som strejkar - vi har fullt upp med att försöka finna jobb även vintertid. Jag har levt på 455€ i A-kassa i vinter (5x455€). Jag betalar halv hyra (sambo) a´250€ per månad, plus halv uppvärmning och hälften av maten. Jag har inte råd att klaga om vi har +13 grader inomhus på morgonen, jag klär på mig! Min sambo har året-om jobb som servitör (ca 900€/mån). Våra respektive arbetsgivare har betalat full försäkring för oss båda och trots det drar vi oss för att besöka läkare vid behov och har svårt att klara ekonomin.

Förväxla INTE en grekisk kommunist med en svensk (jämförbar med en grekisk socialist), jag är mer kommunist än Carl-Bertil Jonsson men vill inte ha med de Grekiska extremisterna att göra. jag fick idag sagt till mig att " snart är det bara invandrare (läs Albaner och Bulgarer) som bor i Grekland vintertid - Grekerna kommer att jobba utomlands".
Jag kom inte till Grekland för att bli rik. Jag jobbar hårt för min lön (med 2 lediga dagar per månad) á 850€/mån och min chef betalar min A-kassa/försäkring var månad. Varken han, jag, eller någon annan som är beroende av turismen och den inkomst den ger, vill se turismen störd av oroligheter och strejker.
En strejk för oss kan betyda dagar utan el i hemmen (eller utebliven post) - turisterna har fortfarande sin A/C eftersom vi värnar om dem i första hand...
Turismen är oerhört viktig i vissa områden av Grekland - den är vårt levebröd - och många har frågat mig vad svensken (skandinaven) har för ställning till oroligheterna.

Tack och lov är vi förskonade från idiotier i Chania! Om det protesteras sker det runt saluhallen i första hand, och saluhallen har flera ingångar :D

Vilka siffror menar du ar felaktiga? Jag bor sjalv i Aten och ar fullt informerad. 80% av alla pensionarer far under 600 Euro i manaden. De flesta som ligger over det ar fran offentliga sektorn. Grundlonen ligger pa 7000 kronor vilket ar en mycket vanlig lon. Vissa jobbar med samma lon i 10 ar.

Jag sjalv demonstrerade inte eftersom jag jobbar inom privata sektorn och dar strejkar man nastan aldrig, men jag har full forstaelse for de som vill strejka. Aven om jag sjalv kan irritera mig pa att facket pa min mans jobb (som ar inom offentliga sektorn) utlyser strejk typ tre ganger i manaden, for pa det sattet forlorar ju min man annu mer pengar, pengar som man i dessa tider inte har rad att forlora.

Demonstrationerna kan ses som onodiga for manga och for mig ocksa ibland, men man far inte glomma att man demonstrerar inte bara mot sparpaketet (dar manga tycker att grekerna bara ska bita ihop) utan ocksa mot politikernas korruption och deras inkompetens. Det tycker jag ar en mycket bra anledning till att demonstrera. Men det ar klart att man inte ska berattiga nagon som helst form av vald.

Kikh
2010-05-11, 22:05
...Detta var inget anklagande Kikh utan bara min synvinkel, och du sjukvården kan vi ta en annan gång;) Monica

Jag tar inte alls illa upp Monica, det är lärorikt att läsa om dina erfarenheter och jag tror säkert att många håller med mig om det.
Du har en insikt i grekiska skolsystemet som jag saknar, jag har bara andrahandsinformation. Jag har förstått att det slits hund i hem och skolor, bättre preventivmedel kan jag inte tänka mig ;) Min åsikt, om än illa formulerad, är att de grekiska barnen är så mycket duktigare i alla ämnen. Slitet lönar sig med andra ord. Att Sverige har ett bredare utbud på vidare studier har jag förstått, därav alla grekiska utlandsstudenter. Jag hoppas att du kan delge oss mer av dina erfarenheter och bespara mig funderingarna på vidare barnalstrande:D

Håller tummarna för din sons resultat!
//Kikh

Kikh
2010-05-11, 22:39
...80% av alla pensionarer far under 600 Euro i manaden. De flesta som ligger over det ar fran offentliga sektorn. Grundlonen ligger pa 7000 kronor vilket ar en mycket vanlig lon. Vissa jobbar med samma lon i 10 ar.
...man far inte glomma att man demonstrerar inte bara mot sparpaketet (dar manga tycker att grekerna bara ska bita ihop) utan ocksa mot politikernas korruption och deras inkompetens. Det tycker jag ar en mycket bra anledning till att demonstrera. Men det ar klart att man inte ska berattiga nagon som helst form av vald.

Mitt inlägg var på inget sätt tänkt som ett personligt angrepp på dig Louisa, det var tänkt som ett sammanfattande av mina åsikter om "demonstrationerna" och krisen.

Jag tror det skiljer lite i löner mellan Athen och Kreta. Här har vi 750€ som lägsta lön för en butiksantälld inom privata sektorn med en slutpension på ca 550-600 vid uppnådda 67 år. Tidigare diskuterade vi statsanställda här i tråden och det var från den diskutionen jag utgick. Vi har två fd statsanställda i min förlängda familj, båda uppbär närmare 1000€ per månad i pension. Min svärmor jobbar sedan 20 år som städerska inom den grekiska statliga myndigheten, 4 timmar per dag 5 dagar per vecka, med en månadslön på 1200€. Kanske skiljer det sig även här mellan orterna.

Betäffande oroligheterna är det inte strejkerna som skrämmer turisterna, få är väl rädda för fredliga demonstranter. Tyvärr är det inte de fredliga demonstranterna som skildras i TV och press utan just de rabiata extremisterna som sätter andra människors liv på spel. Kastar man brandbomber på oskyldiga för at uttrycka sitt förakt mot korrupta politiker? Inte enligt mig i allafall. Under förra årets oroligheter, då grekisk polis skjutit en 16-årig kille, fick även Chania känna på extremisternas hat. Även här i stan gick de bärsärkagång, slog sönder butiker och bilar och förstörde privat egendom. Jag hade "demonstranter" utanför mitt lägenhetsfönster och var livrädd då de började kasta brandbomber - mot ett hotell!

Demonstrera är en sak, men vandalism har i mitt tycke inget som helst med politik att göra. Jag tror att vi alla är eniga om det, oavsett politisk ståndpunkt. Mitt utbrott mot KKE står jag för :D De har inget att vinna på sina metoder.

//Kikh

Hellen
2010-05-11, 22:56
Vi har två fd statsanställda i min förlängda familj, båda uppbär närmare 1000€ per månad i pension. Min svärmor jobbar sedan 20 år som städerska inom den grekiska statliga myndigheten, 4 timmar per dag 5 dagar per vecka, med en månadslön på 1200€. Kanske skiljer det sig även här mellan orterna.
//Kikh

Har du lust att klargöra en sak, betalar de bara skatt på överskjutande summa över 10500€/år, eller på hela summan?
1200€ per månad för en halvtid som städerska är en bra lön om man översätter det till svenska mått och beräknar skatt (enligt svensk modell) på det.

När man får lösryckta delar presenterade här och var i forumet så är det rätt lätt att skapa sig en bild om varför ekonomin ser ut som den gör, men det är inte säkert att den bild jag skapat är den riktiga:confused::D
// Helén

Kikh
2010-05-11, 23:08
Har du lust att klargöra en sak, betalar de bara skatt på överskjutande summa över 10500€/år, eller på hela summan?
1200€ per månad för en halvtid som städerska är en bra lön om man översätter det till svenska mått och beräknar skatt (enligt svensk modell) på det. När man får lösryckta delar presenterade här och var i forumet så är det rätt lätt att skapa sig en bild om varför ekonomin ser ut som den gör, men det är inte säkert att den bild jag skapat är den riktiga:confused::D // Helén

Jag ska höra med min sambo när han kommer hem, men jag välkomnar även hjälp från andra greklandsboende. För mig är 1200€ en drömlön, gud så gott jag skulle kunna leva på den!

//Kikh

Monica P
2010-05-12, 07:41
Det finns mycket att säga om ekonomin här. Så mycket att jag avstår helt. I alla händelser är ett skäl till oroligheter och dålig kontroll och mutor och alltihop just de STORA olikheterna i inkomster och rättigheter, och detta är ett gammalt ruttet fenomen.
Jag missunnar ingen att tjäna pengar om det är en kapabel och driftig person, men att stjäla dem på olika raffinerade sätt - det tycker jag är förkastligt.

monica
2010-05-12, 07:45
Det finns mycket att säga om ekonomin här. Så mycket att jag avstår helt. I alla händelser är ett skäl till oroligheter och dålig kontroll och mutor och alltihop just de STORA olikheterna i inkomster och rättigheter, och detta är ett gammalt ruttet fenomen.
Jag missunnar ingen att tjäna pengar om det är en kapabel och driftig person, men att stjäla dem på olika raffinerade sätt - det tycker jag är förkastligt.

klapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klapBravo Monica, kunde inte sagt det bättre självklapp_klapklapp_klapklapp_klapklapp_klap

Kikh
2010-05-12, 12:48
1200€ per månad för en halvtid som städerska är en bra lön om man översätter det till svenska mått och beräknar skatt (enligt svensk modell) på det. När man får lösryckta delar presenterade här och var i forumet så är det rätt lätt att skapa sig en bild om varför ekonomin ser ut som den gör, men det är inte säkert att den bild jag skapat är den riktiga:confused::D // Helén

Tur att du frågade Hellen, nu vet även jag att det är nya skatteregler från förra året :o.

Den nya magiska gränsen för skattebetalare är 12000€ per år och man betalar skatt på all inkomst ÖVER den gränsen. Det finns ytterligare en skattenivå som nås vid inkomster över 25000€ per år.
Skattesatserna sätts efter om du är offentliganställd/privatanställd, om du har lån, vilken typ av bil du äger etc. Komplicerat så det räcker och blir över. Huruvida det finns en minimumskatt lyckas jag inte få fram.

För inkomsttagare med årslöner under 15000€/år är det näst intill omöjligt att låna pengar, köpa bil etc, då krävs borgenär precis som i Sverige.

//Kikh

Hans995
2010-05-12, 14:24
http://www.aftonbladet.se/resa/resmal/europa/grekland/article7116159.ab

Hellen
2010-05-12, 14:54
Vilka yrkeskategorier är det som skall strejka denna gång? Torsdag nästa vecka är det enligt artikeln dags

Citatet är hämat från Aftonbladet

" Bakom strejken står både de offentliganställdas förbund Adedy och GSEE, som organiserar privatanställda, skriver AFP, som åberopar ett gemensamt uttalande från de två organisationerna.
Sammanlagt skulle, om alla hörsammar varslet, cirka 1,3 miljoner löntagare gå i strejk."

// Helén

Kikh
2010-05-12, 15:18
Vilka yrkeskategorier är det som skall strejka denna gång? // Helén

Skolor, banker och övrig offentlig verksamhet. Tyvärr lär ju inte de privatanställda få ledigt för att strejka. Jag skulle omgående slänga mig på playan och strejka mot hemarbete, matlagning och ljumen öl :D

//Kikh

Carina
2010-05-12, 20:36
Tyvärr lär ju inte de privatanställda få ledigt för att strejka. Jag skulle omgående slänga mig på playan och strejka mot hemarbete, matlagning och ljumen öl :D

//Kikh

Nej, man brukar inte fråga om ledigt för att strejka, det var kul. Man tar sig ledigt.

Carina som nynligen strejkat för bättre villkor

Eva L
2010-05-12, 21:16
Nya strejker med andra ord har ine grekerna inte förstått att det för dom närmare ruinens brant. Enligt nyheterna här hemma har spanjorerna en helt annan förståelse och acceptans för vilka åtgärder som krävs än vad våra kära greker har. Hur är detta möjligt?

Eva

Lissi
2010-05-12, 22:58
Jisses...jag tror inte mina ögon, betalar man ingen skatt alls innan man är uppe i motsv.120.000 svkr om året?????

Då borde jag ju bott i Grekland.....:eek:

Lissi - dåligt betald timvikarie

Millie
2010-05-12, 23:01
Håller med Lizzi, ganska mycket innan man behöver betala skatt!
/Kerstin

Enigma
2010-05-12, 23:16
Vad är motsvarighet till luftfartsverket i Grekland, i Aten? Är det någon som känner till den grekiska webbadressen? Jag behöver snabb information eftersom jag ska åka till Aten på söndag och tillbaka till Sverige just den 20 maj då det planeras generalstrejk i Grekland. Norwegian kräver snabbt svår från "luftfartsverket" i Grekland för att de kan fatta ett beslut om eventuellt inställt flyg. Jag vill inte ge mig iväg utan att kunna komma tillbaka. Jag behöver snabbt skaffa en information för att lägga beviset till Norwegian så att de tar ställning till och inte skyller på brist av officiell information från Grekland.

Jag skrev mail till den grekiska flygplatsen angående förfrågning om det blir strejk på flygplatsen den 20 maj. Svaret blev följande:

Dear Guest,

Regarding your inquiry, kindly be advised that until now, no official information is available regarding a strike on 20/05/2010. For any further information you may either contact the airline you are travelling with for any alternation of the flights schedule , or you may contact our department, Terminal Services, call centre: 0030 210 3530000, email: airport_info@aia.gr, 24hrs before your departure.

Norwegian: 004721490015, website www.norwegian.no (http://www.norwegian.no/)

Regards,

Terminal Services
Athens International Airport S.A.
"Eleftherios Venizelos"
Spata - 19019
Call Center: 0030 210 353000
Web site: www.aia.gr (http://www.aia.gr/)

Som ni ser de hänvisar till 24-timmars information medan jag ska flyga den 16 maj till Aten och då måste jag veta senast på lördag om jag kan komma hem den 20 maj. Jag vill inte bli strandsatt utan möjligheten att komma hem och att komma till flygplatsen om tunnelbana och bussar inte fungerar.

Enigma som ber alla Kalimeror om snabb hjälp

Kikh
2010-05-12, 23:20
Nej, man brukar inte fråga om ledigt för att strejka, det var kul. Man tar sig ledigt...

Det skulle se ut det, jag tillträder mitt nya jobb som butiksansvarig imorgon :D
Nej, jag får nog bita ihop och jobba, jag vet hur jag skall få igenom mina krav om det skulle behövas.

//Kikh

Kikh
2010-05-12, 23:24
Jisses...jag tror inte mina ögon, betalar man ingen skatt alls innan man är uppe i motsv.120.000 svkr om året????? Då borde jag ju bott i Grekland.....:eek: Lissi - dåligt betald timvikarie

Lissi, jag är "politisk flykting" från Sverige, vad hindrar dig att följa mitt exempel och bara dra? Just nu är väl inte läget det bästa, men jag ångar mig inte en sekund, trots 14-dagars pass (jag har 2 lediga dagar per månad) och dåliga löner. Nu bor jag ju exakt där jag vill!

//Kikh

Kikh
2010-05-12, 23:25
Nya strejker med andra ord har ine grekerna inte förstått att det för dom närmare ruinens brant. Enligt nyheterna här hemma har spanjorerna en helt annan förståelse och acceptans för vilka åtgärder som krävs än vad våra kära greker har. Hur är detta möjligt? Eva

För många franska kanaler på TV??? :D

//Kikh

Hellen
2010-05-12, 23:40
Vad är motsvarighet till luftfartsverket i Grekland, i Aten? Är det någon som känner till den grekiska webbadressen? Jag behöver snabb information eftersom jag ska åka till Aten på söndag och tillbaka till Sverige just den 20 maj då det planeras generalstrejk i Grekland.

Kanske finns informationen på denna sidan?
http://www.aia.gr/

// Helén- som definitivt inte skulle rest iväg nu om jag absolut MÅSTE vara hemma ett specifikt datum :eek::D

Enigma
2010-05-12, 23:49
Kanske finns informationen på denna sidan?
http://www.aia.gr/

Det är den atenska flygplatsen hemsida men jag hittar ingen information där. Kanske någon vet?

Enigma

Kikh
2010-05-13, 00:07
Vi kollade precis en grekisk sajt som talar om att flygledarna strejkar från midnatt idag till midnatt imorgon, 13/5-14/5, 24 timmar alltså. Någon ytterligare information hittar vi inte.

Vet inte om det är till någon hjälp.

//Kikh

Enigma
2010-05-13, 00:55
Vi kollade precis en grekisk sajt som talar om att flygledarna strejkar från midnatt idag till midnatt imorgon, 13/5-14/5, 24 timmar alltså. Någon ytterligare information hittar vi inte.

Vet inte om det är till någon hjälp.

//Kikh

Vad är adressen till den här grekiska sajten? Jag har Google översättningsverktyg installerad på min dator så att jag kan läsa den översatta artikeln. Jag köpte en paketresa hos Airtours och ska åka den 16 maj och tillbaka till Sverige den 20 maj. Flyget ska gå med Norwegian.

Enigma

Kikh
2010-05-13, 01:08
Vad är adressen till den här grekiska sajten? Jag har Google översättningsverktyg installerad på min dator så att jag kan läsa den översatta artikeln. Jag köpte en paketresa hos Airtours och ska åka den 16 maj och tillbaka till Sverige den 20 maj. Flyget ska gå med Norwegian.

Enigma

Hoppas att det är ok med Janne, för den goda saken.
http://www.axiaplus.gr/Default.aspx?id=177516&nt=108&lang=1 (http://www.kalimera.nu/forums/v)
Tyvärr brukar det vara svårt att översätta alla förkortningar, men lycka till!

//Kikh

Enigma
2010-05-13, 01:18
Hoppas att det är ok med Janne, för den goda saken.
http://www.axiaplus.gr/Default.aspx?id=177516&nt=108&lang=1 (http://www.kalimera.nu/forums/v)
Tyvärr brukar det vara svårt att översätta alla förkortningar, men lycka till!

//Kikh

Jag kan inte öppna länken. Det måste vara fel någonstans...

Enigma
2010-05-13, 01:39
Jag kan inte öppna länken. Det måste vara fel någonstans...

Jag kunde inte direkt öppna länken men jag öppnade först axiaplus.gr, senare klistrade länken som du skren och sedan öppnades den här sidan. Efter översättning till svenska låter den så här:

4 | 3 | 2010 17:07
24-timmars strejk i morgon i masstransport

I morgon handbromsen dra all kollektivtrafik, som anställda i dessa 24-timmars strejk meddelande som reaktion på den ekonomiska åtgärder som aviserades igår av regeringen.

I synnerhet kvar sysslolös på morgonen och 24 timmar alla bussar av volontärer, trådbussar, tunnelbana, upphävde Electric järnväg, spårväg och Suburban, och alla äga rum i morgon Tåg OSE.

24-timmars strejk ner och tekniska OECD.

Dessutom är kaos väntas förekomma i luften på grund av inblandning av flygledare att sluta fungera - 12 kl till 4 pm - förklara ADEDY, som praktiskt taget innebär att vid den tidpunkten inte kommer att göra några ganska flyg till och från grekiska flygplatser.

Av denna anledning är det de som har planerat att resa med flyg i morgon för att samverka med företag, eftersom de flygningar som kommer att påverkas före och efter stoppet.

Arbetstagare inom kollektivtrafiken lämnar möjligheten öppen för nya demonstrationer, samt stödja de åtgärder av regeringen leda bort S.S.E. under minst tre år och en drastisk sänkning av inkomsten.

Jag tror att den här artikel är gammal från 4 mars eftersom det står 4 3 2010 i början av artikeln.

Enigma

Stomatol
2010-05-13, 09:15
Jaha, och vi åker till Mytilini 20/5. Eller skulle ha åkt? Nu börjar jag ledsna ur på Grekland. Varför ska dom hålla på och skjuta sig själva i fötterna? Om nu denna strejk inte påverkar flyget, hur påverkar den bussarna osv :confused:. Suck. Vill inte Grekland ha några inkomster på turisterna? Verkar som om dom försöker hitta på saker för att vi ska ledsna ur och inte åka dit.
Tycker att hela beteendet börjar likna en övercurlad tonåring som blivit emotsagd.

Stomatol
2010-05-13, 09:42
Tillägger att jag lider med alla Greker som kommer i kläm pga dessa strejker. Detta kapar ju deras inkomster effektivare än vad "paketet" gör.

Alala
2010-05-13, 09:48
Helt självklart att det här med strejker inte hjälper någon, det verkar nästan som om man strejkar bara av principen att man alltid måste vara emot allting. Om grekerna gör det så måste jag säga att det är samma sak här i Finland. Minsta lilla förändring och det blir en massa gnäll och olagliga utmarscher :mad:. Nu har livsmedelsindustrin strejkat av och an hela våren och när de har lite paus i strejkandet marscherar de ut för att någon på kontoret har varit och bakat bröd. Ok, de finska strejkerna hör ju inte hit, men i går hettade det till ordentligt i vår riksdag när det skulle röstas om de ca 1.6 miljarder euro Finland skall låna till Grekland. Socialdemokraterna röstade nej bara av princip för att de ville gnälla och vår finansminister från Samlingspartiet (motsvarar Moderaterna) blev riktigt förbannad. Måste säga att det var riktigt "roligt" att se att det kan hetta till här i stela Norden också!:D
Jag hoppas grekerna inser att de nu måste jobba hårt, när det gäller ekonomi finns det inget annat val än att se sanningen i vitögat!

BADarkness
2010-05-13, 10:16
Att grekerna strejker är tragiskt. Detta kommer bara göra att allt fler avbokar resor och åker till andra ställen. Sen att dom strejkar för att hela nationen har ljugit för eu om deras ekonomiska situation och korruptionen är helt genomsyrad är jäkligt korkat. Dom har levt som ingen annan i världen har levt.. Ja menar 14 månadslöner på ett år..Hallå eller.. Nä det är dags att dom godkänner avtalet biter i det sura äpplet och blir som folk. Skulle kunna skriva en c-uppsats om varför dom inte ska strejka utan gå vidare men vem orkar läsa det. Alla i europa vet att maffian och all annan skit har styrt grekland dom senaste åren. Och inte bara fastlandet utan alla öar styrs av denna metod. Ungefär som vi är vana att se på Italien .. Strejkar dom när jag åker ner d.v.s att jag inte kommer iväg. Då är det sista gången jag åker till grekland. Då ska dom inte få mina euro pengar att leka med.... Givetvis hoppas jag inte detta händer. För jag älskar grekland , Men jag kan ändra mig _B-anana_B-anana Har bara 36 dagar kvar nu flabb_flab

Kikh
2010-05-13, 10:21
...Jag tror att den här artikel är gammal från 4 mars eftersom det står 4 3 2010 i början av artikeln. Enigma

Kan det vara så att nyhetsredaktörerna strejkar ;)

//Kikh

gianlucca
2010-05-13, 10:37
men hallå...visst är det så att dom fått lön 14 gånger om året...men det är ju knappast så att dom fått 14 månadslöner!"!..snarare så att en del från varje månadslön lagts i en pott...så att dom kunnat få ut lite extra till te x jul,påsk eller sommar...!Och ni som hotar med att inte åka till grekland om inte strejkerna upphör,fine..stay away!..ojoj..er lilla semester blir förstörd..vad är det emot hur grekerna har det just nu?????

Kikh
2010-05-13, 10:43
men hallå...visst är det så att dom fått lön 14 gånger om året...men det är ju knappast så att dom fått 14 månadslöner!"!..snarare så att en del från varje månadslön lagts i en pott...så att dom kunnat få ut lite extra till te x jul,påsk eller sommar...!

Tyvärr gäller det inte gemene man snyft_drop Det var bland annat den delen de drog in från A-kassan i vinter, fast det rörde sig inte om en hel månadslön. Den förmånen har bara offentliganställda haft så vitt jag vet.

//Kikh

BADarkness
2010-05-13, 10:53
men hallå...visst är det så att dom fått lön 14 gånger om året...men det är ju knappast så att dom fått 14 månadslöner!"!..snarare så att en del från varje månadslön lagts i en pott...så att dom kunnat få ut lite extra till te x jul,påsk eller sommar...!Och ni som hotar med att inte åka till grekland om inte strejkerna upphör,fine..stay away!..ojoj..er lilla semester blir förstörd..vad är det emot hur grekerna har det just nu?????

Som sagt skulle kunna skriva mycket mer. Men behövs inte.
Vad du inte fattade var att dom levt över sina tillgångar i många år...Som LAND inte som individer. Men det förstod du inte.. Och när MINA semestrar blir förstörda för att grekerna inte fattar att dom måste betala för sig och inte ha -13% bnp vilket för en 12 åring är förståligt att det funkar inte.. Så ska dom fan börja betala. Visst det är säkert skitmånga lidande men det är det överallt i världen. Strejken kommer INTE att hjälpa grekerna utan mera stjälpa dom. Jag tror att dom " vanliga " grekerna är mycket goda människor och kommer inse att detta är det rätta att göra.. Godkänna avtalet.

Hans995
2010-05-13, 11:01
Jag tror att dom " vanliga " grekerna är mycket goda människor och kommer inse att detta är det rätta att göra.. Godkänna avtalet.

Det är klart att de kommer att godkänna det till slut. Det finns ju inga alternativ annat än ännu värre.

Stomatol
2010-05-13, 11:09
Och ni som hotar med att inte åka till grekland om inte strejkerna upphör,fine..stay away!

Hur tänkte du nu?
Jag VILL åka till Grekland, men Grekland verkar inte vilja ha mig där. Det är så jag börjar uppfatta situationen.
Hur ska jag göra tycker du? Ska jag åka till Italien och simma över istället? Stay away, det är inga problem när dom inte släpper in oss.

Louisa
2010-05-13, 12:58

Jag haller helt med dig! Det handlar faktiskt inte bara om hur manga ganger man far lon om aret, utan hur mycket man far varje gang!! De 14 manadsloner som man far har kan inte ens mata sig med de 12 manadsloner som man far i Sverige (overlag).

Och sen forstar jag inte det har snacket om att man inte vill betala for grekerna. Det ar faktiskt ett lan och ingen valgorenhet, med en ganska maffig ranta ocksa, sa Europa tjanar till o med pa Greklands kris.

laero
2010-05-13, 19:10
Och sen forstar jag inte det har snacket om att man inte vill betala for grekerna. Det ar faktiskt ett lan och ingen valgorenhet, med en ganska maffig ranta ocksa, sa Europa tjanar till o med pa Greklands kris.
Grejen är att i princip alla länder i Europa (utom Norge) har ganska stora statsskulder. Man har alltså inget eget berg av pengar att ösa ur för att låna ut till Grekland, utan EMU-länderna som ska ställa upp får själva låna upp miljarderna som behövs. Det naggar alltså i kanten på möjligheterna att låna till välfärd mm i det egna landet.
Märk också att lånet till Grekland måste ses som en synnerligen osäker fordran, och om man nånsin får tillbaks pengarna så lär det dröja åtskilliga decennier.

Lars

Stomatol
2010-05-13, 19:38
Jag vet inte vad Janne säger om länkar till tidningar men här är två länkar till DN, den första om strejken den 20 maj (som blev flyttad från den 19de pga av något med nåt högskoleprov). Och den andra angående 20 000 avbokade hotellrum i Athen.

http://www.dn.se/ekonomi/ny-grekisk-strejk-utlyst-1.1092921

http://www.dn.se/nyheter/varlden/hotellbokningar-rasar-i-grekland-1.1093699

Kalimera
2010-05-13, 20:38
Och den andra angående 20 000 avbokade hotellrum i Athen.Ännu fler avbokade rum lär det bli om strejkerna fortsätter. Vem vill boka resa om man inte vet att man kommer fram, eller kan åka hem?

Stomatol
2010-05-13, 20:52
Här är förklaringen till varför man inte strejkar på samma dag som "lånet" ska betalas 19/5.
http://www.reuters.com/article/idUSTRE64B1SH20100512

annakaterina
2010-06-29, 02:23
i Grekland bor 10 miljoner människor, bara för att det är ekonomisk kris slutar inte grekerna leva. Allt fortsätter som vanligt, och det värsta vi kan göra är att sluta resa dit, då förlorar de ju dessutom sina intäkter de tjänar på turismen. Så; ÅK TILL GREKLAND, precis som ni alltid gjort! _B-anana